Seuraa 

Haukotus : O

Eilen 11 kk täyttänyt tyttömme aloitti yöheräilyt 9kk iässä, kun oppi nousemaan pystyyn, siihen asti nukkui yöt hyvin yhdellä tai kahdella syötöllä. Viimeiset 2,5 kk on mennyt 8-10 heräämisellä per yö, eli nousee salamana pystyyn tai konttausasentoon n.tunnin välein, kun on hiukan kevyemmässä unessa, ja kun on päässyt ylös, alkaa itku. Ei suostu makuulle takaisin ilman rintaa. Eli on myös tottunut nukahtamaan rinnalle. Kävelemään oppi vajaa kuukausi sitten.

En haluaisi itkettää, eli unikouluttaa pitämällä kiinni tms., enkä jaksaisi lempeämpääkään unikoulua tällä hetkellä. Eli ihmettelen tässä, meneekö tämä " ikinä" ohi, vai onko pakko alkaa koulutella kuitenkin?

Kokemuksia vastaanotetaan kiitollisena : )

T: Väsynyt mutta onnellinen äiti...

Kommentit (9)

Meillä esikoinen heräili 2 vuotta, toki väheten iän myötä. Pahin vaihe oli just 8kk ja siitä eteenpäin kun oppi nousemaan seisomaan. Tämä helpottui kyllä ja yöheräilyt jäivät sitten myöhemmin muutamiin. Nyt meillä kakkonen on 1v2kk ja heräilee myös. Hampaita on tullut pitkään. Itse en lähtisi unikouluttamaan koska tuon ikäisellä sitten kun kuitenkin koko ajan on joku " vaihe" . Kävelemään opettelu, eroahdistus, hampaita, flunssaa jne. sitten on taas sama duuni uudelleen edessä kun unet menee kuitenkin pipariksi jos joku vaivaa.

Itse ajattelin odottaa tuon kakkosen kasvavan hiukan ja sitten lähempänä kahta vuotta jos ei itse ole vielä lopettamassa yötissittelyä niin ajattelin hiukan avittaa lempeästi. Kakkosemme on ns. helppo vauva eikä varmasti ota samalla tavalla pulttia kuin esikko. Esikoinen oksensi välillä kun huusi niin paljon jos asiat eivät menneet mielensä mukaan enkä kokenut että katkeamaton yöuni olisi niin tärkeä kun kuitenkin selvisin ok. Kakkonen on sikäli helpompi myös että nyt jo nukkuu lähes koko yön jos ei mikään vaivaa. Hampaita tehdessään heräilee tunnin välein. Oon kyllä nyt tosi sippi...Aikansa kutakin! Sitten kun saan tän kakkosen nukkumaan niin tuleekohan taas vauvakuume;-)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

moi!

meidän poika 10kk on allergia itkujen takia kanssa saatu uneen yöllä tissillä, välillä tunnin välein. kun oltiin allergioista päästy jyvälle ja niitä ei itketty, hän heräili yhä syömään.

pari viikkoa sitten päätin kokeilla unikoulua. hän heräsi kolmelta itkemään rintaa. laitoin aina sänkyyn takaisin (on mun sängyn vieressä, ihan kiinni) kyljelleen, laulelin ja paijailin. ja yllätys, puolessa tunnissa rauhoittui ja siitä lähtien on nukkunut yöt heräämättä. kannattaa siis kokeilla vaikka tuntuu ettei jaksaisi, siitä se sitten helpottaa kun saa yöt kokonaisiksi. ja meillä tämä onnistui ihan lempeästi :)

t.Tepa

Tuo temperamentti-asia, samoin taitaa olla aikamoisia eroja siinä, kuinka tärkeäksi kokee rinnan (tai tutin tms.). Koen pelkällä äidinvaistolla, että muutaman minuutin itku on ok, mutta pitkään itkettäminen ei. Sitten vaan testaamaan ja peukut pystyyn, että on saanut " arvonnassa" helposti tyyntyvän mallin ; )

Meillä yöheräilyihin auttoi yötissittelyn lopettaminen tuossa 1v iässä. Isä piti poikaa sylissä ja rauhoitteli yöllä, kun heräsi ja parissa yössä oli yömaidot unohdettu. Meni paljon helpommin kuin ikinä olisi ajatellut. Meillä noihin ylösnousemisiin auttoi myös se, että poika tuli väliimme nukkumaan noina aikoina. Palasi sittemmin omaan sänkyynsä, mutta tuon rankemman ajan emme jaksaneet koko ajan nousta laittamaan omaan sänkyynsä maate.

-Terppari ja poika 1v9kk sekä pikkusisko 1kk

Meillä tyttö on vasta 9kk mutta ihan ensimmäistä kuukautta lukuunottamatta on ollut melkoinen heräilijä. Normaalisti, sain olla onnellinen, jos selvittiin kymmenellä herätyksellä, ja monta monituista yötä tyttö heräili ihan vartin välein koko yön. Meillä oltiin testattu tuota tassu-unikoulua kotona tuloksetta (tai toimin itse tassutteluna enkä jaksanut ehkä olla kovinkaan johdonmukainen kiitos kaameiden univelkojen) parin päivän ajan. Tuonne sairaalan unikouluun oltaisiin päästy jo pari kuukautta sitten, mutta itsellä on jostain syystä sellainen mentaliteetti, että ennemmin kuolen kun sallin, että lapseni joutuu itkemään itsensä henkihieveriin (tosin perehtyneisyyteni tuohon sairaala-unikouluun oli sillä tasolla, että tiedustelin terveydenhoitajalta, perustuuko huudattamiseen, johon terkka vastasi myöntävästi).

Mutta siis pointti nyt on se, että nyt meillä on nukuttu kolmisen viikkoa kuin " normaali vauva" , yöllä syödään kerran tai kaksi ja tuttia tungen suuhun pari kertaa (ja joinain öinä en ollenkaan). Itse olen vieläkin ihan äimänä siitä mitä on tapahtunut, aivan kuin meillä olisi eri lapsi! Useimmilla kun tuppaa alkamaan oikeat huliviliyöt ja meillä likka nukkuu paremmin kuin koskaan ennen :D Ja meilläkin on mm. alkanut kovat pystyynnousemistreenit, mutta eipä sitä yöllä ainakaan huomaa.

Olen kyllä lukenut monesta paikasta, että on melko harvinaista, että yöt paranisivat itsestään, mutta mahdollistahan se on :)

Meillä on neljä lasta. Lääkäri määräsi esikoisen (nyt 11 v) unikouluun 8 kk:n iässä, koska lääkärin mielestä yösyöminen huononsi päiväsyömistä (lapsi oli pieni ja laiha). Unikoulu oli kauhea katastrofi, kun lapsi huusi koko yön klo 22 - 7. Päätin, ettei koskaan enää. Imetin esikoista vuoden ikään, ja puolitoistavuotiaaksi lapsi vetäisi yöllä pullollisen velliä. Sitten yöheräilyt loppuivat ilman erityistoimenpiteitä.

Kakkonen ja kolmonen (nyt 8 v ja pian 3 v) lopettivat yöheräilyn 1-vuotiaana, kun lopetin imetyksen. He ottivat imetyksen lopettamisen tyynesti, vaikka en antanut velliä tms. tilalle.

Nelonen on nyt 8 kk ja heräilee yhtä tehokkaasti kuin sisaruksensakin. 1-vuotiaana aion kokeilla, ottaako hän yöimetyksen lopettamisen raskaasti kuin esikoinen vai tyynesti kuin kakkonen ja kolmonen.

Mun kokemuksen perusteella unikoulun onnistuminen riippuu siitä, millainen on lapsen temperamentti. Esikoisella on tulinen temperamentti, mutta kakkonen ja kolmonen ovat rauhallisia.

Meillä yöheräily loppui noin vuoden iässä eli vähän sen jälkeen, kun oli opittu kävelemään. Sitä ennen myös meillä oli tuo levoton muutaman kuukauden jakso. Satunnaisesti poika voi nyt herätä kerran yössä hampaiden tulon vuoksi, mutta pääsääntöisesti nukkuu aamuun asti. Meillä yötissittely loppui itsestään silloin, kun yöunet alkoivat kestää koko yön.

Kiitos kaikkien kommenteista ja kokemuksista, jokainen näkökulma on hyvä! Ehkä tässä yritetään kohtapuoliin korviketta tissille, ja jos suht helposti onnistuu, niin hienoa - mutta hampaita tosiaan odotettavissa jne jne. vähän väliä.

HYVIÄ YÖUNIA KAIKILLE! T: Sporttari ja Milli-tyttö

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat