kysymys kirkkoon kuulumattomille

Vierailija

Varsinkin teille, jotka pidätte hyvin tärkeänä sitä, että lapsi ei joudu missään tapauksessa tekemisiin kristillisen uskon kanssa päiväkodissa tai koulussa.

Kun saatte perheenä kutsun esim. ystävän tai sukulaisen häihin/ristiäisiin/hautajaisiin, osallistutteko ainoastaan kirkonmenojen jälkeiseen juhlaan? Ja miten esim. jos vainaja on lähisukua (äiti, isä, mummo jne.), ja hautaan siunaus tapahtuu kirkossa? Teettekö poikkeuksia vai pitääkö periaatteenne kautta linjan?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

kirkkoon muiden päiväkotikavereiden kanssa, se ei sovi, mutta kun aikuisten kaverit kutsuu kirkkoon, niin aikuiset päättää mennä, vaikka kyse olisi ihan samasta kirkosta? Jos näin on, niin miksi lapsen oleminen samassa kirkossa päiväkodin kanssa olisi jotenkin eri asia kuin lapsen oleminen siellä sinun kanssasi?

Vierailija

miettikää jäisikö joku Amerikassa vaikka vieraana pois juutalaisista häistä siksi että itse on luterilainen? Hääpari siellä on tunnustamassa uskoaan, muut on vieraana todistamassa sitä, ei silti tarvitse uskoa samoin.

Vierailija

En kuulu kirkkoon, lapseni saavat isoina itse päättää haluavatko liittyä vai eivät. Minä ja koko muu perheeni voi osallistua kirkossa oleviin tapahtumiin, enkä tee numeroa jos lapset laulavat mukana, mutta itse en osallistu rukouksiin tai virsiin, koska se olisi minusta väärin, sekä minun että sitä uskontoa kohtaan.

Vierailija

Lainaus:

pitänyt mennä. Jos tulisi, emme menisi.

Isä ja mummo on kuollut, enkä mennyt hautajaisiin muista syistä.

vakaumusta kautta linjan. Hyvä! t. ap

Vierailija

että toisessa oma huoltaja on mukana ja toisessa ei! Lisäksi päiväkotiretkellä mennään harjoittelemaan tunnustuksellista uskonnollista toimintaa, hautajaisiin ainakin ME menemme musitelemaan ja kunnioittamaan kuollutta läheistä.

Lainaus:

kirkkoon muiden päiväkotikavereiden kanssa, se ei sovi, mutta kun aikuisten kaverit kutsuu kirkkoon, niin aikuiset päättää mennä, vaikka kyse olisi ihan samasta kirkosta? Jos näin on, niin miksi lapsen oleminen samassa kirkossa päiväkodin kanssa olisi jotenkin eri asia kuin lapsen oleminen siellä sinun kanssasi?

Vierailija

Ja miksi pitäisi olla edes vakaumuksellisesti uskonnoton? Onko se jotenkin parempaa uskonnottomuutta kuin se, ettei suhtaudu asian ollenkaan suurella intohimolla uskontoihin tai uskonnottumuuteen?

Me menemme mihin kutsutaan, oli se sitten vakaumuksemme mukaista tai ei, kunhan se ei velvoita ns. osallistumaan. Ja ei joku virsi nyt maailmaa kaada. Olen käynyt useamman uskonnon kirkossa tai vastaavassa. Ja laulanut useamman maan kansallislaulua. Pitääkö kaikessa olla aina niin vakaumuksellinen?

(Ja minun puolestani toiset saavat kieltää itseltään ja lapsiltaan kirkkovierailut, jos se taas heidän vakaumukseensa kuuluu.)

Vierailija

en osallistu rukouksiin tai uskontunnustuksiin. Olen joskus ollut myös katolisessa messussa ja sekin oli mielenkiintoista. kunnioitan toisten uskontoa ja olen heille pyhässä paikassa vieraana. Moskeijassakin olen käynyt vaikka en kyllä rukoushetken aikana, siellä se on tietääkseni kielletty.

Vierailija

ja varmaan myös sitten kiihkovakaumuksellisia myös politiikassa jne? Ettei vaan lapset saa vääriä vaikutteita? Kuten huomasit, niin näitä ääripäitä on aika harvassa. Minun mielestäni päiväkotikirkon ja häiden ero on siinä, että päiväkoti/koulukirkko on uskontokasvatusta, johon uskonnottomat usein eivät halua lastensa osallistuvan. Häät ovat häät, sukujuhlat.

Meidän lapset ovat osallistuneet kirkkoihin päiväkodissa, koska vaihtoehtoista toimintaa ei ollut järjestetty. Olisivat joutuneet seisomaan pihalla hoitotädin kanssa kahdestaan kirkon ajan, jos ei olisi luvattu mennä sinne. Koulussa koko ET-ryhmä jää pois kirkosta ja meidän poika myös, ihan muiden tukemiseksikin. Minusta vaihtoehtoa täytyy pitää yllä niitä varten, joita kirkossa käyminen todella häiritsee.

Vierailija

päiväkodin kirkkovierailulla oletettavasti auktoriteetit sanovat että "nyt rukoilette" ja "kun teette näin niin jeesus pelastaa". Kun itse osallistuu lasten kanssa uskonnollisiin tapahtumiin uskonnottomana, pystyy pahimmat suodattamaan pois ja ennen kaikkea keskustelemaan lapsen kanssa jälkeenpäin siitä, mitä on puhuttu!

Vastauksena siis kysymykseen, kyllä menemme kaikkiin tilaisuuksiin mihin vain kutsutaan ja mihin pääsemme, uskontokunnasta riippumatta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat