Vierailija

Isä ei ole tavannut lapsiaan 1,5 vuoteen, on itse aina perunut tulonsa milloin mihinkin syyhyn vedoten. Nyt on sitten saanut päähänsä, että haluaa lapset koko jouluksi itselleen, 21.12-4.1. väliseksi ajaksi.

Olen ehdottanut kompromissiratkaisua, niin että minäkin saisin olla lasten kanssa joululomalla. Ei suostu, vaan toteaa että tapaamissopimuksessa lukee että joka toinen joulu (tehty 3v sitten, ei ole toiminut sen mukaisesti tähänkään saakka. Eron jälkeen tavannut lapsensa kolme kertaa).

Vain siinä tapauksessa suostuu lyhentämään lasten hänellä oloaikaa jouluna, jos maksan puolet lasten matkakuluista. Siinä tapauksessa pitää lapset vain viisi päivää.

Meillä on yhteishuoltajuus (joka ei toimi) ja lapset 4 ja 6v.

Lastenvalvoja sanoo että lasten tulisi olla aaton minun luonani, mutta muuhun ei ota kantaa. Missä on lasten oikeudet? Mitä voin tehdä??

Vai onko "isän" vaatimukset asiallisia??

Sivut

Kommentit (23)

Oma ex on kyllä rasittava ja joskus äkkipikainenkin, mutta ei todellakaan tulisi riuhumaan oven taakse, jos en antaisi hänelle lasta jouluksi, vaikka olisi hänen vuoronsa. Minusta sinun ei tarvitse tosiaankaan antaa lapsia isälleen, jos hän kerran vain kolmesti lapsia eron jälkeen tavannut. Sanot sille ex:lle, että lapset haluavat olla kotona joulun. Ihan kusipää se on, jos väkisin lapset raahaa. Voisi sitten joulun jälkeen ruveta kunnon isäksi ja tavata lapsiaan säännöllisesti, niin ehkä sitten ensi vuoden jouluna lapsetkin jo saattaisivat mennä isälleen suosiolla. Minusta olet nössö, jos annat nyt lapset isälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En tiedä näistä asioista mitään, mutta päällimmäisenä on kyllä olo etten missään nimessä tuossa tilanteessa antaisi lapsia isälle, ei edes muutamaksi päiväksi..mutta ymmärrän ettei se niin helppoa ole.

Eikö nyt mikään viranomainen tms. voi auttaa? Eikö isällä ole myös ollut jokin velvollisuus omalta osaltaan noudattaa sopimusta? Valvotaanko sitä jotenkin..? (ei varmaan?)

Kun kerta isä on nähnyt lapsia noin vähän, ei kai voi olettaa lasten menevän ihan kylmiltään isän luo yhtäkkiä? Lasten kannalta kamalaa, ovat pieniä vielä!

Minäkin ehdottaisin että tänä vuonna on lapsilla kotijoulu, ja jos sitten vuoden aikana lapset ovat olleet enemmän isällään ja tottuneet siellä oloon, ja kaikki mennyt hyvin,sitten voi ensi vuonna harkita. Olisivat lapsetkin jo vähän isompia..

Tsemppiä sinulle ap. Toivottavasti joku taho osaisi auttaa, tuo tilanne ei kuullosta hyvältä lasten kannalta!

Se tapaamissopimus joka silloin tehtiin, tehtiin miehen vaatimuksesta niin että joka toinen vkl isällä, samoin viikolla yksi vai kaksi päivää jnejnejne. En edes muista enää. Mutta joka tapauksessa tuon sopimuksen jälkeen on tavannut lapsensa kolme kertaa.

Tämän syksyn aikana olen koettanut päivittää tuota sopimusta vastaamaan nykykäytäntöä, mutta exä ei ole suostunut allekirjoittamaan sitä. Veti vastaehdotuksen, jossa vaatii minua mm. maksamaan matkakulut, kuljettamaan lapset, ja että lapset saavat itse päättää miten pitkään haluavat isällään olla.

En suostunut allekirjoittamaan minäkään.

ap

Mutta tähänkin vielä sen verrran että jos tosiaan pelkäät että sun exä tulee riehumaan mikäli et hänelle lapsia anna jouluksi niin eikö se jo kerro ihan riittämiin sun exästäsi?? MISSÄÄN TAPAUKSESSA et voi antaa lapsia tuollaiselle. Hanki lähestymiskielto tai jotain.. Ja tuollaisessa tapauksessa luulis yksinhuoltajuudenkin onnistuvan helpostikin...

Elin neljä, viisi vuotta exän kanssa, alistettuna, hakattuna, ihmisarvo vietynä. Hän piti minua vankina omassa kodissani, vahti etten liikahtanut. Petti silmieni edessä monet kerrat. Kiristi rahat. Uhkasi tappaa.

Minä olin kohde, ei lapset.

Pelkkä ajatus hänen tänne tulemisesta saa minut paniikkiin. Kärsin pitkittyneestä trauman jälkitilasta, käyn terapiassa. Samoin lapseni.

Olen nössö, en voi sille mitään, mutta pelkään edelleen. En tiedä tekiskö exä enää mitään fyysisesti, mutta en halua ottaa siitä edes selvää.

Se, että jostain sairaasta syystä edelleen pelkään exää ja olen hänen otteessaan. Pelottaa, että olen altavastaaja, minulla ja lapsilla ei ole oikeuksia, minun on tehtävä kuten se sanoo.

Kun en tee, saan lähteä kodistani karkuun.

Kumpi on pahempi, joulu niin että lapset on tuolla ihmisellä? Vai joulu niin että pitää piileskellä ja mä oon hermoraunio, en pysty nukkumaan ja vain itken kun olen kirjaimellisesti paniikissa?

ap

että lapsiin on oltava yhteydessä enemmän ja pidettävä lupaukset jne.

Ei muutosta.

Minulla ja lapsilla ei taida olla minkäänlaista suojaa eikä turvaa..

Pelkään sitä, että kun ja jos en suostu näihin exän ehtoihin, se tulee oven taakse riehumaan ja vie lapset väkisin.

Millainen joulu se on, jos joudumme taas olemaan paossa omasta kodistamme ja joudun pelkäämään 24/7 sitä että se mielipuoli löytää meidät?

Hain juuri vanhemman lapsen iltapäivä kerhosta. Lapsella oli kuulema ollut huono päivä sekä koulussa että kerhossa.

Kysyin sitten lapselta ihan suoraan, että mikä sua on keljuttanut tänään niin paljon että asiat on menneet pipariksi myös iltiksessä, jossa tähän saakka on mennyt hyvin.

Kysyin suoraan että johtuuko tämä eilisestä isän soitosta? Lapsi sanoi että johtuu.. kysyin että mikä siinä puhelussa jäi harmittamaan noin paljon. Lapsi sanoi että se, kun hän ei halua mennä isälle, vaan olla kotona joululoman. Että ehkä sitten "syyslomalla". Sanoin että niin, syyslomaan on vuosi aikaa, sinne on vielä pitkä aika, tarkoitatko tosiaan että sillon? Ja lapsi sanoi että joo.. :(

Tämä vanhempi lapsi on oireillut käytöshäiriöin jo vuoden verran ja asiaa selvitellään perheneuvolassa. Siellä on tultu siihen tulokseen, että lapsen isän käytös on suurilta osin syypää lapsen pahaan oloon. Isä on tuottanut pettymyksen lapsille niin monesti ja lapsi kokee että se johtuu jotenkin hänestä. Että hän on tyhmä ja huono, eikä siksi kelpaa isälleen. :(

Luonnollisesti minä ja muut aikuiset ollaan koetettu tätä ajatuskuviota muuttaa jne..

Mitähän muuta mun piti sanoa..

En muista..

mutta uudestaan: joka toinen joulu ei tarkoita koko joululomaa ellei siellä sopimuksessa nimenomaan sana joululoma mainita. Joka toinen joulu tarkoittaa joulua, ei koko lomaa, tavallisinta on 3-4 yön tapaaminen jouluna, esim 23.-26.12 tai 24.-27.12.

Exäso sopimusehdotukset ovat aika mielenkiintoisia, esim se että lapset päättäisivät asioista =) Keskustele kunnolla lastenvalvojan kanssa.

Ja kuten sanottu, kuljetuskustannukset puoliksi on normaali käytäntö, ihan sama miten raha-asiat muuten. Eli sitä ei kannata jättää kynnyskysymykseksi, voi osua lopulta omaan nilkkaan.

...tosi kurjalta tilanteelta, eikä varmastikaan ole lasten edun mukaista, että he menevät isälle tässä tilanteessa noin pitkäksi aikaa. Elleivät vanhemmat saa huoltajuus-, asumis- tai tapaamisasioista sovittua lastenvalvojalla, niistä voi hakea päätöstä käräjäoikeudelta. Käräjäoikeus pyytää tarvittaessa selvitystä kunnan sosiaalitoimelta kummankin vanhemman olosuhteista. Päätöksen tulo yleensä kestää joitakin kuukausia, joten varsinainen päätös ei enää jouluksi ehtisi, mutta ajalle ennen päätöksen antamista voi oikeudelta hakea väliaikaismääräystä.

Sinuna harkitsisin vakavasti (jos sopiminen ei onnistu...ja siltähän tuo kyllä kuulostaa) menoa asianajajan (jos olet vähävarainen, oikeusaputoimistoon) luo ja päätöksen hakemista käräjäoikeudelta. Oikeudelle voit esittää nuo asiat, jotka olet tässä tuonut esiin, mutta asianaja neuvoo niissä asioissa toki. Harkitsisin myös yksinhuoltajuuden hakemista, jos yhteistyö ei toimi.

Tämä siis kirjoituksesi perusteella tilannettanne paremmin tuntematta, mutta nämä ajatkset tulivat minulle mieleen.

jouluna, ja että olet jo kerkinyt tehdä omat joulusuunnitelmat teidän perheelle. Että hän ilmoitti aikeistaan liian myöhään. Jos tämä ei onnistu, sano, että hänen on oltava lasten kanssa enemmän ja tutustuttava heihin paremmin, ennen kuin annat heidän hänen mukaansa. Se on myös hänen velvollisuutensa, jota on laiominlyönyt. Itse tekisin kaikkeni, ettei isä lapsia ottaisi jouluksi, tsemppiä!!!!

ilmoitat exällesi, että VIIME joulu oli hänen vuoronsa... Minä en antaisi lapsiani jouluksi, koska muistaako nuorimmainen edes isäänsä kunnolla??? Ei sinun ole pakko antaa lapsia hänelle jouluksi, koska ei hän itse ole yli vuoteen pitänyt sopimuksesta kiinni ja tavannut lapsiaan. Vaadi alkuun lyhyempiä tapaamisia jotta lapset voivat tutustua häneen uudelleen. Jos hän tulee riehumaan, soita poliisit.

siis ei ole yli vuoteen tavannut lapsia, niin miksi ihmeessä kuvittelet että sinun pitäisi sitä noudattaa??!!!

Sinä olet tässä asiassa hyvin vahvoilla. Lapset ovat luultavasti jo vieraantuneet isästään, jos eivät ole aikoihin tavanneet. Isä rikkoo toistuvasti sopimusta. Et tule saamaan mistään oikeuslaitoksesta (ts. käräjäoikeus) sanktiota siitä, jos pidät lapset nyt itselläsi joulun. Ja tietenkin pidät; mikäs joulu se lapsille on, kun eivät enää edes "tunne" isäänsä.

Hae tukea omalta lastenvalvojaltasi. Kerro, kuinka lapset asiaan reagoivat ja kuinka isä on itse rikkonut sopimusta.

Tapaamissopimukset sitovat molempia osapuolia eikä toisella ole velvollisuutta sitä noudattaa, jos toinenkaan ei noudata. Sano vittumaiselle exällesi, että tapaamisten pitää toimia ympäri vuoden edes suhteellisen normaalisti ja lasten + isän suhteen pitää olla kunnossa, jos äijä haaveilee saavansa lapset jouluksi.

Älkää alistuko hallitsemaan pyrkivien luusereiden tahtoon!!!

(Ps. Vaikka isä haluaisi käräjöidä, tutkivat lastensuojeluihmiset asian ennen oikeuden päätöstä. Viimeistään tässä vaiheessa isän väärinkäytökset selviävät, siis ennen oikeuteen menoa jo)

myös koko loman? Lastenne edun mukaiselta tuo ei ihan tunnu. Isä kun on pakostikin heille nyt aika vieras ihminen, jos tapaamistauko on ollut noin pitkä. Kurja tilanne, toivottavasti saat järjestymään niin, että päiväluku olisi fiksumpi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat