Vierailija

Radiosta kuulin aamulla jotain juttua, että kiusaajat pitäisi pistää vastuuseen esim. sakoilla tai muilla korvauksilla. Koska koulukiusaaja on usein alaikäinen, niin maksajaksi joutuvat vanhemmat.

Minusta kiusaaminen on kaikkien asia ja ei ollenkaan huono, että siitä saisi mm.sakkoja. Tosin vaikea on varmaan todistaa itse kiusaaminen tapahtuneeksi, jos siinä ei ole mukana mitään esim. tavaroiden rikkomista. Kiusaamista kun on muukin kuin lyöminen. Miten todistaa eristänminen, nimittely, töniminen tms.

Miksi kiusaajat on vaikea saada vastuuseen, kiusaaminen todistetuksi ja miksi kiusaajan vanhempi ei tartu todenteolla oman lapsensa käytökseen vaan antaa asialle hyväksynnän kieltämällä asian?

Minusta lapsi, jota ei saada lopettamaan kiusaamista, ja jonka kiusaamiseen vanhemmat eivät halua/pysty puuttumaan, pitäisi sijoittaa johonkin esim. laitokseen tai johonkin avohoitolaitokseen, jossa hoidetaan mm. psyykkisiä ongelmia.

Meidän paikallislehdessä oli vain juttu, jonka kiusatun äiti oli kirjoittanut. Poikaa oli kiusattu monen vuoden ajan ja äiti oli ollut yhteydessä kaikkien mahdollisten tahojen kanssa. Kukaan ei pysty auttamaan, ei koulu, poliisi ei kukan. Vanhemmat eivät kiusaamiseen puutu millään tavalla. Eikö nämä vanhemmat ole kykenettömiä ja epäonnistuneet tässä kasvatustehtävässä?Miksi näitä kiusaajia ei sitten oteta pois vanhemmilta, jos vanhemmat eivät voi asialle mitään tai halua voida?

Käsittämätöntä on sekin, että tämän pojan kohdalla kiusaajat ovat kiusaamisen syyksi sanoneet, että siinä vain ärsyttää jokin.

Minusta kiusaamiseen pitäisi puuttua kovalla kädella jatehdä selväksi, että kiusaamisella on seuraukset ja sitä ei hyväksytä missään muodossa. Ja jos kiusaaminen ei lopu ensimmäisten varoitusten jälkeen, asiaan puuttuu lastensuojelu tms. muu taho. Varmasti tämä muun tahon puuttuminen pistäisi vipinää kiusaajien vanhempiinkin, ehkä?.

Kuten monesti on todettu, että kiusaaja myös voi henkisesti pahoin, niin eikö näille pitäisi sitten tarjota jotain hoitoa psyykkisiin ongelmiin esim. ns. avohoitolaitoksessa tms. Eikö tämä kiusaaminen ole kuitenkin merkki siitä, että kaikki ei ole hyvin ja lapsi oireilee kiusaamalla muita?

Minua vaan niin ottaa päähän se, että nyt on jo tapahtunut kaksi koulusurmaaaja tapausta ja molemmat tekijät olivat kiusattuja. Vaikka heidän teko ei ollut oikein, nin silti ei puhuta samassa yhteydessä, ettei tämä kiusaaminenkaan surmaajia kohtaan ollut oikein. Toki on niin, että koulusurmissa on kuollut täysin ulkopuolisi, niitä, jotka eivät olleet kiusaajia. Mutta mitähän on käynyt niiden mielessä, jotka tietävät olleen kiusaajia ja ovat edelleen hengissä? He ovat totisesti saaneet toisen mahdollisuuden ja toivottavasti käyttävät sen hyvin esim. tulemalla esiin ja pyytämällä anteeksi kiusaamistaan.

Kommentit (3)

Mutta minusta on huolestuttavaa etenkin niiden lasten kohtalo, joiden vanhemmat eivät tee asialle mitään vaikka heille keroottaisiinkin, että lapsi kiusaa.

Itselläni on pieni kokemus, jossa tyttöni jätettiin pois yllättäen ilman selitystä yhdetä porukasta. Otin asian heti puheeksi yhden tytön isän kanssa (tyttö asui isän luona). Isän asenne oli se, että ei hän halua näiden tyttöjen juttuihin puuttua. Kuka siihen puuttu, jos ei lapsen vanhemmat?

Minusta ajatustyön tuloksen pitäisi nimenomaan siirtyä itse kasvatukseen. Minä olen ainakin yrittänyt aina tehdä selväksi tytölle ja muillekin lapsilleni, että minkäänlaista kiusaamista en hyväksy ja antanut tästä vielä esimerkitkin, jotta asia ei jäisi epäselväksi. Tytön (12v) luokalla on kaikenlaista pienimuotoista kiusaamista ja jos tästä saan edes hieman vihiä, että jotain nimitellään tai ei kutsuta juhliin vaikka muut kutsutaan, niin heti otan asian puheeksi tyyliin: että minä en sitä hyväksy vaan erilaisuutta tulee pystyä hyväksymään.

Ensisijainen vastuu kuuluu silti vanehmmille ja jos ei vanhemmat tähän pysty, niin jotain pitäisi pystyä tekemään, jonkun toisen.

Kiusaamisen ketju on loputon, kuten näissä koulusurmatapauksissakin. Yksi kiusaa, koska häntä kiusataan ja häntä kiusataan, koska hän kiusaa jne. Iso joukko katselee vierestä ja osallistuu sillä tapaa siihen kiusaamiseen.

Nämä koulusurmatapaukset ovat tästä yksi esimerkki. Monethan ovat nyt sitämieltä, että koulusurmaajat ne vasta pahoja kiusaajia ovatkin, kun pyssyn kanssa riehuvat. Jos he olisivat koulussa nyt, juuri heidän toimintansa näkyisi ja juuri heidät sijoitettaisiin "johonkin laitokseen" esimerkkiehdotuksesi mukaisesti. Ne muut jotka kiusaavat hienostuneemmin, vähemmän väkivaltaisesti, hajautetummin tai jotka ehkä vain syrjivät ja nimittelevät näitä tulevia ampujia tai tosia lapsia, jäisivät sinne kouluun ja luokkaan - ja laitokseen toimittamisesta tulisi vain yksi koulukiusaamisen muoto.

Vaikka sellaista vanhanaikaista yhteisöllisyyttä, josta Vanhanen puhuu, ei todella ole koskaan ollut olemassa, jonkinlainen yhteisöhenki, "me-henki", tasa-arvoisen ihmisyyden henki ja erilaisen omassa joukossamme sietämisen henki sen sijaan oikeasti voisi katkaista kiusaamisen sekä kouuissa että työpaikoilla. Mutta se on vaikeaa, se vaatisi ajatustyötä meiltä kaikilta, myös minulta ja sinulta. Siksi me emme ryhdy siihen, vaan tyydymme sijoittamaan näkyvimmät häiriköt jonnekin pois silmistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lisään vielä tähän, että koulukiusatut eivät kyllä monesti itse ole kiusaajia, vaan pitävät sisällään tuskansa ja purkavat sen jollain muulla tavalla ulos. Minä olin koulukiusattu luokassani syrjinnällä ja se oli kamalaa, en ikinä omille lapsilleni samaa toivo. Ei minulla ollut valtaa eikä edes halua kiusata muita, päinvastoin, olin liian kiltti siihen. Aloin vaan lintsaamaan koulusta, koska siellä olosta tuli liian ahdistavaa.

Koulukiusaaminen on tosi paha ongelma, sillä se jättää jäljet ja traumojakin ihmiseen. Yleensä ne kiltit saavat kärsiä juuri eniten. Mutta hiljainen kiusaaminen on hankalampaa, on vaikea siinä tilanteessa hakea yksilöitä, joihin osoittaa sormea.

Jonkinlainen systeemi pitäisi kehittää tosiaan joka opettaisi lapsille kiusaamisen vääryyttä. Esim. kerran viikossa jokaiselle jaettaisiin lappu, johon saa kirjoittaa sellaisten ihmisten nimet, keiden kokee harjoittavan koulukiusaamista itselle tai jollekin toiselle. Nmä laput palautetaan opettajille, ja sitten opettajat ja vanhemmat alkavat yhdessä ratkaisemaan tätä ongelmaa. Jollain tavalla. Vaikeita kysymyksiä!!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat