Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

eivät halua mennä ulos, eivätkä halua minnekään harrastuksiin.

Kommentit (13)

koohottajia. pallopelit ja jääkiekko ei ole kova sana, ja kaikki harrastusehdotukset otetaan vastaan pitkin hampain. lapset menevät tottelevaisuudesta, mutta ei mitään sellaista, että kotona puettaisi ilolla välineitä jo etukäteen päälle...

Emme kaiva persettämme kotona sohvalla, minä harrastan kestävyysjuoksua ja olen jonkin verran sosiaalisempi kuin mieheni, en suinkaan mikään ryhmän keskipiste. Mies on pidetty työyhteisössään, mutta hänen kaveripiirinsä on suppea. Ovat menossa kaveriporukalla italiaan laskettelemaan maaliskuussa, mutta silti meillä käy harvoin hänen kavereitaan.

Olen pohtinut tätä jonkin verran, ja todennut ettei omena kauas puusta putoa. Silti pohdin edelleen sitä, olisiko syytä pakottaa lapset toimimaan toisin heidän " oman etunsa takia..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla

arki on niin hirveän kiireistä, heilläkin läksyt ja monta urheiluharrastusta, vielä kavereitakin näkevät. Tykkäävät olla ihan vain rauhassa ja oman perheen kesken.

Nykyään kaikilla pitää olla hienoja harstuksia vkon jokaiselle päivälle ja vkonloppuna aamusta iltaan menoja eikä kukaan kai ajattele miten ihanaa on joskus vaan olla, tekemättä mitään. Meillä ainakin vielä 9-vuotiaskin on ollut joululomalla ihan onnessaan kun ei ole tarvinnut ryntäillä minnekään, vanhemmilla on ollut aikaa lukea ja pelata ja viettää aikaa lapsen kanssa, eikä vapaata leikkiä oletarvinnut jättää kesken. Jonain päivinä ei olla päästy yöpaidasta eroon ollenkaan =) ja ihan hyväkuntoinen aktiivinen nuorimies tuo näyttää olevan.

Jos vanhemmat itsekin röhnöttävät sohvalla aamutakissa kaivamassa persettä, niin mistäs ne lapset oppisivat aktiivisen elämäntavan. Eipä tuossa muuta vikaa ole, mutta lapset eivät saa sisällä tarpeeksi liikuntaa eikä heille kehity keskenään jurottaessa sosiaalisia kontaktejakaan.

Itse aina hiukan kummastelen sellaisia lapsia, jotka hinkuvat harrastuksiin ja kaipaavat kotona ollessaan päiväkotiin tai kouluun.

Tavallinen lapsi viihtyy minusta hyvin kotonakin. Mikäs sen mukavampaa kuin ladata akkuja seuraavaa viikkoa varten ihan vain kotona.

Mutta toki jollain virtaa riittää tai käyvät ylikierroksilla niin kaipaavat sitten enemmän puuhaakin.

Usein haluavat olla vain sisälläkin, voi kamalaa! Erityisesti toisella on niin paljon erilaista " projektia" sisätiloissa ettei aina ehtiskään ulos. Pitää värittää, rakentaa legoilla, pelata, rakentaa majaa yms. ettei aina ehtisi minnekään lähteä.

Sitten voivat kyllä yhtäkkiä hoksata että hei nyt haluamme uloskin.

Enkä nyt sanoisi että me vanhemmat niin passiivisia olemme. Se nyt vaan on tämä talvikin vähän tällaista että tulee oltua sisällä enemmän. Kesällä nyt lähes asummekin ulkona!

Mäkin olen oikein joskus ihmetellyt että onkohan mun lapsissa jotain vikana kun eivät vaatimalla vaadi aktiviteetteja ja kavereita? Olen nytkin useasti yrittänyt ehdottaa jotain harrastusta viikonlopuille tai jotain menoja mutta eivät ole kyllä innolla tulemassa mukaan edes! Ovat kai sitten vain hitaasti lämpeneviä.

Meidänkin lapset ovat joka päivä eskarissa + ip-kerhossa joten totta vie ymmärrän etteivät jaksaisi sitten vielä jotain menoja joka illalle ja vielä viikonlopuksikin. Selvästi viihtyvät ihan vaan kotona ja usein ihan sisälläkin. Niin mä itsekin.

Silti varmasti oppivat liikkumisen mallin koska itse rakastan kävelyä, juoksua ja pyöräilyä ja sitä tulee harrastettua keväästä syksyyn.

Ihan sosiaalisia tyyppejä nuo lapset ovat. Sunnuntaisin käydään uimassa. Mutta kun välillä saa lukea, miten kakarat hinkuvat jo klo 8 pelaamaan jonnekin jäähallille... ei näitä kiinnosta mitkään luistelut, hiihtämiset tai muut, futikset eikä jumpat. Hyväkuntoisia ovat ja jaksavat molemmat painaa täysiä juosten vaikka pari kilometria, vahvojakin kuin härät.

tykkäisin kyllä enemmän liikkumisesta, jos sitä voisi tehdä ilman lapsia. Kävelylenkit ovat heidän kanssaan tuskaa, koska he haluavat mutkitella ja minä en jaksa seisoskella ja odotella, jos haluan olla kuntolenkillä. Nuorempi ei osaa eikä halua fillaroida, ja vanhemman mielestä se on tylsää.

Luistelua kokeiltiin joskus, toinen koohottaa ja kaatuu, toinen haluaa olla vain isän ja äidin välissä ja pitää käsistä kiinni.

Uinnissa toinen tekee niin vaarallisia juttuja, että koko ajan saa olla silmä kovana, toinen kaipaa jatkuvaa valvontaa. Itse haluaisin uida reippaasti 2-3km, mutta ei sellaista voi tehdä silloin, kun on uimahallissa kahden tenavan kanssa.

Ilman lapsia taas ei yleensä ole mahdollisuutta lähteä, viikonloppuisin vain rauhoitutaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat