Seuraa 

Etsiskelen 8 kk vauvallemme kantoreppua tai -rinkkaa kaikenlaiseen, pitkäaikaiseenkin ulkoiluun. Liinaa ja vauvojen baby björniä olemme jo käyttäneet, mutta nyt olisi hakusessa mahdollisimman laadukas ja toimiva selässä tai mahapuolella pidettävä reppu.

Onko teillä kokemuksia? Minkälainen on Ergo tai Patapum-reppu?

Entä kuka tietää, mihin käyttöön kantorinkka parhaiten sopii? Onko sellaisen hankkimisessa järkeä?

Paljon kysymyksiä, mutta olisi kiva kuulla ihan kaikenlaisista kokemuksistanne isompien vauvojen ja taaperoiden kantovälineistä!

Kiitokset!!

Kommentit (12)

Meillä on kantovälineistä käytössä kantorinkka (Deuter) ja pitkä liina, mutta kantorepusta ei ole pitkäaikaisia kokemuksia. Paria kantoreppumallia olen sovittanut, mutta juuri ne merkit eivät tuntuneet hyvältä kantamus yllä.

Rinkkaan voi laittaa lapsen vasta, kun osaa istua - kantoreppuun ilmeisesti jo paljon aiemmin. Meillä rinkka on ollut ehdoton patikkaretkillä, kun pitää saada lapsen lisäksi tavaraakin kulkemaan metsään. Hiihtäessä rinkka on myös kätevä, mutta oikeastaan olen tykännyt enemmän liinasta, koska on kevyempi ja lapsi on paremmin selän takana tuulensuojassa. Rinkasta lapsella on hyvät näköalat ja lapsi on helppo laittaa sinne istumaan.

Jos saisin palata ajassa takaisinpäin, niin yrittäisin ehkä etsiä sitkeämmin minulle sopivaa kantoreppua enkä hankkisi rinkkaa. Luulen, että kantoreppu olisi monikäyttöisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eri reppuja. Niitä kun on useampi erilainen, kantotuntumassa ja säädöissä hiukan eroja. Rinkkaa en ostaisi, ellei ole tarkoitus vaeltaa yms, sitä kun ei saa otettua laukkuun mukaan;) Repulla kantaa niin pitkään ja painavaa kuin itse jaksaa, 5 vuotiastakin tarvittaessa. Meillä itsellä on hippis, olen tykännyt noista liinamaisemmista materiaaleista tosi paljon.

http://kimperi.com/index.php?cPath=29_15_26 tuolta löytyy myös patapum ja yamo.

Sitten löytyy sellaisia joilla suomessa ei ole jälleenmyyjää, tilata voi ulkomailta;)

http://www.bigmamaslings.co.uk/zen-cart/soft-carriers-buckle-soft-carrie...

Eli valinnan varaa löytyy, ja osalla tosiaan kantaa myös lonkalla, kaikilla edessä ja takana.

Itse liinailin tosi pitkään ja lapsen ollessa noin 8kk ostin ergon oikeastaan miehen pyynnöstä lomamatkalle. Itse testailin ergoa ja liina toimi mielestäni paremmin, joten käytin itse yhä sitä. Lisäksi meillä on kantorinkka jo esikoisen ajoilta. Rinkka on tosiaan ihan ehdoton maastossa ja pitkillä kävelymatkoilla kaupungeissakin tai esim. korkeasaaressa. Ergosta meillä ei tykkää kumpikaan painavamman kanssa. Pientä siinä oli ihan ok kantaa. Mutta ergossa ei paino jakaannu niin, että painavaa lasta olisi hyvä kantaa pitkiä matkoja. Pitkällä matkalla tosin tarkoitan nyt kilometrejä... Lyhyempään kantoon se toimii. Tosin minun on aina ollut hankala saada lasta selkään sen kanssa. Kuopus on nyt 1,5v ikäinen eikä oikein osaa auttaakaan selkään nostettaessa, joten en kovin usein kantele häntä ergolla talvivaatteissa. Isomman kanssa selkäännosto onnistuukin. Lisäksi olen kapeaharteinen, joten olkaimet luiskahtavat usein pois ilman erilaisia kiristysvirityksiä. Testaa ainakin ensin, miten ergo sopii selkääsi.

ja omasta mielestäni Ergo on hurjan mukava ja toimiva sekä lapselle, että aikuiselle. Rinkka painaa ainakin minua (168cm/55kg) ja se on melko hankala nostaa selkään ilman apua. Painopistekn tuntuu tulevan melko kauas vartalosta.

Ergossa lapsi istuu mukavasti selkää vasten, ja aikuiselle on kuin kantaisi selkäreppua. Ergon saa selkäänkin yksin kun opettelee oikean tekniikan nostaa lapsi kyytiin.

Meillä tuo Ergo NG tuli hankittua 8-9 kk vanhalle aikoinaan, ja siinä hän matkusti kaksivuotiaaksi oikein mielellään.

Varmaan vastaavia ja yhtä hyviä kantoreppuja on, tämä minun kokemukseni.

meille ostettiin kantorinkka kun tyttö oli 8 kk. alusta asti viihtynyt siinä mainioisti (nyt ikää 2v2kk), eikä vähiten sen takia että rinkassa lapsi istuu korkeammalla, ja näkee aikuisen yli. ainakin ergossa meillä tyttö ei näe kuin sivuille. mies (joka meillä siis tyttöä kantaa viikottain kun ulkoillaan) ei edes suostu ergossa kantamaan kun siinä itsekkin väsyy nopeammin. oikein säädetty rinkka ei ole painava, vaikka rinkan ominaispaino toki on moninkertainen ergoon verrattuna.

ergon hyviä puolia toki mm se että menee pieneen tilaan ja että pientä lasta voi kantaa myös etupuolella. itselleni ergo on huono siinä mielessä että saa lasta yksin selkäpuolelle, mutta rinkan kyllä saan.

meidän rinkassa painoraja 18 kg, tyttö nyt talvitamineissa n 13 kg, eli käyttöikää vielä jäljellä varmaan useampi vuosi. talvitamineissa mahtuu siis ihan hyvin rinkkaan, ei tee tiukkaakaan.

3-vuotiaskin kulkee siinä ihan hyvin. Meillä on ollut patapum mikä on aika samantyyppinen kuin ergo. Paitsi, että ergon uusimmissa malleissa pystyy kantamaan sivullakin. Patapumissa vain edessä ja takana. Tuo yamo on kuvien perusteella samantyyppinen kuin patapum ja ergo, mutta mitään kokemusta siitä minulla ei ole.

Oma lapseni on aina viihtynyt hyvin kantorepussa. Siinä voi kanniskella lasta parikin tuntia huoletta, jos säädöt ovat kohdallaan ja itse jaksaa.

Kantoreppua on näppärä mitään mukana, kun sen saa sullottua melko pieneenkin tilaan. Suosittelen.

Itse hankkisin rinkan vain, jos harrastaisimme patikoimista.

Mutta miten tuo rinkka sitten olisi parempi jossain? Eikö se aja ihan saman asian kuin kantoreput, mutta sinä vauva on epäergonomisessa asennossa ja ilmeisesti se on mahdottoman iso ja painava häkkyrä?....

van liinan tai rengasliinan), mutta kantorinkka menee vaikka kuinka isolle lapselle. Meidän 3v:ta on kannettu vieläkin vielä Deuterin rinkassa metsäretkillä, mutta kyllä siinä jo paino tuntuu, vaikka on tosi hyvin pehmustettu ja tukeva. Ja tosi kevyt se rinkka on itsessään, mutta 15kg lastina, niin ei niin kevyt. :-)

Joka tapauksessa ap Ergo on varmasti just passeli teidän 8kk ikäiselle.

kuinka pitkään saa kannettua. Meidän 3-vuotiaamme mahtuu hyvin kantoreppuun talvivaatteissakin, toki säätöjä pitää löysätä.

8-kuukautinen tulee mahtumaan kantoreppuun vielä pitkän aikaa.

Meillä on reppu ihan kaupunkikäytössä. Rinkka on varmaan kätevä jos harrastaa pitkiä patikointireissuja, mutta kuvittelen, että vaikka bussiiin olisi hankala mennä sellaisen kanssa.

Patapum taapero reppu.Hankittiin jo 10 kuisena ja kannettiin vain pieniäaikoja....varsinainen käyttöikä alkaa 1.5v vuotiaana joten nyt tänä keväänä varsinaisesti siirrytään sihen.

Viime syksynä meidän siro 4 vuotiaskin siinä matkusti kätevästi reissussa kun väsymys iski.Paino jakautui mielestäni hyvin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat