Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on tähän asti kiertänyt vain ihan pienimmät kengät (talvitepsut), joilla ei kovin paljon ole ollut käyttöä ja kumisaappaat plus sitten on joitain sandaaleja tainnut olla.

Yleensä ostan kaikille yhdet kengät per kausi ja ne tulee sitten käytettyä melkolailla loppuun. Nyt kun isoimmalla on jo kasvuvauhti pikkuisen hiipunut niin hänellä on nyt ollut kahdet välikausikengät käytössä, kun sai uudet vaikka edellisetkin vielä sopivat. Ainakin toiset jäävät kohtuulliseen kuntoon (tuskin mahtuvat enää keväällä) ja ajattelin säästää ne pienemmille veljille. Kenelläkään pojista ei ole mitään "vikaa" jalassa/jalan asennossa ja kaikilla on samanmallinen, pitkä ja kapea jalka.

Voiko tästä olla jotain haittaa?

Oma äitini osti paljon vaatteita käytettynä meille kun olin lapsi mutta ei ikinä kenkiä ja korosti meillekin sitä että pitää olla omat kengät ettei jalka mene "pilalle". Tarkoittaako tämä siis sitä että pitää välttää kenkiä jotka ovat muokkautuneet toisen lapsen jalassa ylipäätään vai vain siinä tapauksessa jos edellisen käyttäjän jalan asennossa on jotain vikaa?

Kommentit (3)

Esim. Kavat ovat pitäneet muotonsa tosi hyvin. Lenkkarit isommalla menee jo pahan näköiseksi, mutta talvigoret kestivät ihan hyvänä pienemmälle. Tänä talvena pienempi käyttää isomman goretexejä näin kurakelillä ja pakkasella saa uudet Kavat. Tietääkseni nykyisen ohjeen mukaan normaalijalkaisille riittää että kengät ovat riittävän isot eivätkä linttaantuneet. Suurimman osan päivästähän lapset kuitenkin ovat sisällä ilman kenkiä talvisaikaan.

kumpparit ja juhlakengät kiertää. Varsinaiset käyttökengät olen säästänyt ennen varakengiksi, mutta nyt 5vuotiaallakin kengät alkavat olla käytöstä pois jäädessään jo siinä kunnossa ettei oikein kierrä enää edes varakengiksi. Mielestäni jokainen lapsi ansaitsee uudet käyttökengät (ainakin ne joita eniten käytetään). Varakenkinä ja siinä ohella voi toki olla muita hyväkuntoisia käytettyjä. Kenkä muokkautuu aina käyttäjän jalan mukaan joten käytettyjen kanssa saa kyllä olla tarkkana. Mutta laadukkaat vähänkäytetyt kengät ovat usein paljon parempi vaihtoehto kuin uudet "pilipali"kengät ;)

Omaa harkintaa käyttäen voi mielestäni myös käytettyjä kenkiä käyttää, etenkin jos eivät ole ainoat kengät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse pyrin siihen, että ne kengät, joita eniten käytetään, olisivat uutena ostetut. Eli koko ajan käytössä on vähintään yhdet uudet kengät, muut ovat sitten isoveljeltä perittyä / käytettynä ostettua.

Tänä vuonna ostin ensimmäiset kumisaappaat uusina, kun en enää 4-vuotiaalle löytänyt sopivia kirppikseltä. Juhlakenkiä ym. vähemmän käytettäviä olen myös pyrkinyt hankkimaan käytettynä. Mutta on meillä ollut useampana talvena käytetyt Viking Gore-texitkin, yleensä uusien talvikenkien rinnalla .

Uskoisin, että hyvät kengät kestävät useammankin käyttäjän.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat