Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

voi helvete, ei pitäis laskea :(

Sivut

Kommentit (76)

Emme todellakaan saisi 600 eurolla maksettua asuntoa, johon meidän 7-henkinen perhe mahtuisi. Halvin omakotitalo alueellamme näytti olevan 179000 euroa. Emmekä halua maisemia vaihtaa ihan vain sen takia, että omaa saataisiin maksaa, kun täällä on työt ja koulut. Meillä on todellakin vuokra-asuminen edullisin (ja vaivattomin) vaihtoehto. Ikinä ei ole asumistukea saatu, ei ole kyllä edes haettu. - 15

ja ostanut sillä 150.000e arvoisen talon, sitten olisit maksanut takaisin pankille kahdessakymmenessä vuodessa 280.000e. Näin olisit maksanut talostasi 150.000 ja tuon LISÄKSI pankille ekstroja 130.000e.

Itse asun asumisoikeusasunnossa ja maksan itse vuokraa 400e, loppu tulee asumistukena. Jos tuloni olisivat niin hyvät etten saisi asumistukia, varmaan ottaisin asuntolainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asumme vuokralla, ainakin pari vuotta vielä, koska ei ole varaa lainanmaksuun kun olen kotihoidontuella. Ja joo, jäähän meillä näin enemmän rahaa käteen kuussa, kun ei tällä 600 eurolla mitä maksetaan vuokraa, saisi maksettua lyhennyksiä + yhtiövastikkeita.

MUTTA omistusasuntoa aletaan maksaa heti kun pystytään ja juurikin siksi, että JOSKUS SE ON OMA. Joskus se jää lapsillemme perinnöksi.

Ja saahan ensiasunnon ostajat veroihinkin kevennystä, eli jää sitten enemmän palkastakin käteen.

eli lähtee tililtä kerran kuussa.

Vierailija:

Lainaus:

Et ole kamalassa velkavankeudessa kymmeniä vuosia. Jos haluat muuttaa, se käy helposti. Mä olen ikuinen vuokralla-asuja!

Vuokra ei ole järettömän suuri ja asunnosta ja alueesta pitää muutenkin. Jos joudut ottamaan lainaa yli 15 vuodeksi niin ei kyllä yleensä kannata, pankki saa aikamoiset rahat itselleen! Vuokraan kuluu yleensä lähes kaikki kulut mitä pitää maksaa. Kun asut omassa niin tietenkin myös maksat remontit (joita tulee aina eteen), lämmityksen, verot jne. Jos lainan pystyy maksaa pois suht nopeasti niin toki oma tulee halvemmaksi!!! Mutta ei kyllä muuten kun otetaan kaikki kulut huomioon...

Se mikä monella taitaa olla ongelmana on siinä että kun asutaan vuokralla niin ei malteta laittaa joka kuukausi ylimääräisiä rahoja mihinkään säästöön. Jos sitä laittaa säänöllisesti rahaa sivuun niin vuokralla asuminen on edullista pidemmällä tähtäimellä. Niin se vain on vaikka mitä väitettäisiin!

mutta jos vaikka sairastuu eikä voi käydä töissä, saa asumistukea.

Ja vuokrakämppä on aina helppo vaihtaa halvempaan. Jos jää työttömäksi, voi muuttaa pienempään/halvempaan asuntoon, vaikka toiseen kaupunkiin.

Ja kyllä, myös omistusasunnosta voi muuttaa, mutta väitän kynnyksen muuttoon olevan korkeampi? Ja jos sattuu jäämään työttömäksi " laman" aikana, niin eipä sitä velkaista asuntoa kannata ihan joka tilanteessa myydä...

Vierailija:

Lainaus:

Missään muualla ei ajatella että vuokraan mennyt raha olisi " hukkaan heitettyä" rahaa. Onko myös ruokaan laitettu raha mielestänne hukkaan heitettyä, siitä kun ei jää mitään " käteen" ? Ja matkusteluun, palveluihin..?

No, minä nyt en ymmärrä omaisuuden kerryttämistä muutenkaan, mitään täältä ei kuollessa saa mukaan kuitenkaan. Lapsetkin ovat todennäköisesti jo eläkkeellä kun kuolen, joten mahdollinen perintö tuskin siinä vaiheessa hirveesti lämmittää.

Missään muualla ei ajatella että vuokraan mennyt raha olisi " hukkaan heitettyä" rahaa. Onko myös ruokaan laitettu raha mielestänne hukkaan heitettyä, siitä kun ei jää mitään " käteen" ? Ja matkusteluun, palveluihin..?

No, minä nyt en ymmärrä omaisuuden kerryttämistä muutenkaan, mitään täältä ei kuollessa saa mukaan kuitenkaan. Lapsetkin ovat todennäköisesti jo eläkkeellä kun kuolen, joten mahdollinen perintö tuskin siinä vaiheessa hirveesti lämmittää.

ylittävät kaksikertaisesti meidän nykyisen vuokran joka on 650e kuussa. 30v laina-ajalla. Tää on ihan fakta.

Meidän on paljon kannatavampaa säästää se toinen 650e kuussa sijoittamiseen, kuin hätiköidä asunnonostossa. Sitäpaitsi hinnat on nyt ylikorkeat, ne tulee alas.

" Ruoka ja syöminen ovat asioita, joita ilman ihminen ei pysy hengissä, tuskin kukaan rinnastaa sitä omistamiseen."

Ei ilman asuntoakaan pysy hengissä, siksi siihen laitettu raha ei mielestäni ole hukkaan heitettyä, oli se sitten vuokran tai lainan+yhtiövastikkeen+korkojen muodossa maksettua.

Sori jos kuulostin negatiiviselta, en todellakaan ole negatiivinen ihminen, vaan ihminen joka ajattelee niin että ihmisellä on vain yksi elämä josta on pyrittävä nauttimaan täysillä. Mulle se täysillä nauttiminen tarkoittaa sitä, että asumiskustannukset on pienet ja rahaa jää muuhun elämiseen enemmän. Painotan kokemuksia materian sijaan, jne. Monille se OMISTAMINEN tuntuu tuovan kauheesti tyydytystä. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt. Mut jokainen taaplaa tyylillään.

t: 39

Ja ei se perintö lapsia lohduta kun vanhemmat on kuolleita.

Ennemmin pistetään nyt säästöön kun lapset on pieniä ja avustetaan opiskelujen aikana ettei tartte mennä töihin ja voi keskittyä opiskeluun. En mä sitä eteisen lattiaa rahaks muuta ku laps rahaa tarvii. Kyl se pankkitililtä otetaan.

13

ei minulla valitettavasti palkasta jää rahaa säästöön. Palkka käteen 1400 euroa, josta vuokra kahmaisee 660+sähkö+vesi,auto vie joka kuukausi(en pärjää ilman) lähes 300 bensojen ja vakuutusten kanssa ja loput sitten meneekin ihan elämiseen. En tiedä isommista asunnoista kannattako omaksi ostaa, mutta minun olisi kannattanut ostaa heti vaikka tällainen kaksio missä asun, se ois nyt oma. Se ois ollut sellaista pakko säästöä, ku kuitenkin on jossakin asuttava. No nyt mä odotan sitä elämäni rakkautta ja toivon, että sillä ois pesämuna ;)

Jos taas asuu vuokralla niin tilanne on ihan toinen! Jos on hyvätuloinen ja on ylimääräistä remontteihin, rahastoihin ja pystyy lyhentää lainaakin kivasti niin sitten tilanne on toinen, muuten vuokralla asuminen on edullisempaa!

Eipä ole tullut vastaan eläkeläistä, joka katuisi oman asunnon ostoa. Sen sijaan moni katuu, ettei koskaan tullut sitä asuntoa ostettua.

Kukin tietenkin tekee päätökset oman tilanteensa ja mielensä mukaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat