Vierailija

Toki olen yrittänyt kehua muita seikkoja kuten mukavaa luonnetta ja ystävällisyyttä, mutta lapsella on silti paha mieli.

Kommentit (15)

En opeta häntä pakenemaan. Hänen isänsä pakenee pienintäkin ongelmaa ja vaivannäköä. Siksi se istuu kaikki päivät pelaamassa tietokoneella, pitää itseään tyhmänä ja ei mene ikinä töihin. Ikinä ei ole vaivaa nähnyt minkään eteen. Kaikki kannettu valmiina ja on ottanut sen minkä on halunnut, mutta oman vastuun omasta elämästään kieltää täysin. Aina on jonkin muun vika, hän ei voi edes yrittää.





8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

joka motorisesti kömpelö (eräs vamma) ja hienomotoriikka huono. Mutta tyttö osaa laulaa todella hyvin ja huonosta motoriikasta huolimatta uida hyvin, joten olemme korostaneet että jokaisella on oma erityistaitonsa eikä kaikki osaa kaikkea. Ja vieneet tyttöä näihin harrastuksiin jossa on hyvä. Eli harrastuksena on uinti ja kuoro. Saa näistä onnistumisen tunteen:)

mutta voisiko lapselle kertoa vaikka ihmisistä, joilla on joitain samanlaisia tai vielä suurempia vammoja ja ovat silti joissain asioissa hyviä ja arvostettuja. Kyllähän maailmassa pärjää ilman hyviä motorisia taitojakin, vaikka ne varmasti elämää helpottaisivatkin.



Tulee nyt mieleen ääriesimerkkinä vaikka Stephen Hawking, joka on pyörätuolissa halvaantuneena lähes kokonaan, mutta on erittäin arvostettu avaruustutkija.

Mä merkkaisin vaikka pohjaan jotenkin sovitulla tavalla kumpi on oikea ja kumpi vasen, nauhakenkiinkin saa sen nauhojen kiristimen, ettei tarvitse laittaa nauhoja kiinni tai sitten vaan jalkaan työnnettävät kengät tai tarrakengät.



Ainakin mun oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen kanssa on tarkoitus etsiä ne keinot, millä selviää arjesta omin voimin. Ei ehkä koskaan opi pyöräilemään, mutta yritetään potkulautaa. Tarrakengät eivät poikkea normaalista, niitä käyttävät muutkin. Jotenkin karua pakottaa lapsi kaikessa pinnistelemään.



Meillä yritetään keskittyä olennaiseen. Esim. lukutaito on tärkeä ja sitä treenaamme kovasti, vaikka menisikin kauemmin sen oppimiseen kuin muilla. Sitä kautta voi kuitenkin saada osan normaaliutta itselleen.

meillä motorisesti kömpelö lapsi. Käy sellaisessa jumpassa, joka tarkoitettu hänen kaltaisilleen. Ei siis ole kukaan mikään huippuosaaja. Silti liikkumisen riemua saa kokea ja taidotkin hissukseen paranevat. Kehutaan ja kannustetaan niissä touhuissa, jotka menevät hyvin ja annetaan niille aikaa. Tykkää laulaa, annetaan laulaa ja kehutaan siinä sitten.

Ymmärsin, että kyse on lapsesta, jonka " pitäisi" jo sen ikäisenä osata jotain, mutta ei silti osaa ja ymmärtää itsekin. En tiedä mitä tuossa tilanteessa voi sanoa, kun minulla on vaikeuksia jo yrittää selittää lapselle, ettei hänen ikäisensä tarvitse osata tätä ja tätä, kun suuttuu itselleen jos ei osaa, esimerkiksi piirtää täydellisesti neljävuotiaana, tai sanoa kaikkia vaikeitakin sanoja viisivuotiaana.

Ikää 8v ja ei osaa vieläkään laittaa kenkiä oikeinpäin jalkoihin ja nauhojen solmimisen kanssa myös niin paljon vaikeuksia, että antaa mieleuiten olla.

toiset osaa laulaa toiset piirtää toiset luistella jne.. eikä kaikkien tarvitse osata kaikkea. hän on hyvä muissa asioissa. Ja toiminta terapiaan mukaan.. mm. karkeamotoriikan harjoittelussa auttaa trampolinilla hyvppiminen.. ja yleensä karkeamotoriikan kanssa taistelevan pitäis käydä korvalääkärillä jotta opetetaan aamuinenherääminen niin, että ne korvan " hiutaleet" menee oikein siinä on sarja tiettyjä " pyörähdyksiä" .



ja hienomotoriikkaa voi harjoitella vaan kynää käyttämällä j taide terapiaan osallistumalla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat