Vierailija

Mietinpä vaan, että mitenhän hakea muutosta ja onko lapseni elatustuki todella pieni, joka on nyt 107 euroa/kk.

lapsi on nyt 12 vuotta ja sopimus tehty aikoja sitten. Kun lastenvalvojalta kysyin, että miten sitä voisi korottaa, niin kysyi ivallisesti, että haluatko sitten enemmän? Sanoi, että en minä vaan tuo lapsi, jolla se kuuluukin. Ei osannut sitten mitenkään neuvoa, koska asumme eri kunnissa. Asia siis jäi siihen. Nyt taas kuulin, että elatutuki kuuluisi olla hiukan suurempi kun täyttää 10 tai 11. Onko näin?

Minkä suuruista elatustukea muut saatte?

Hieman taustaa: Kun erosimme, olin opiskelija ja isä pätkätöissä rakennusalalla. Silloin hyväksyin minimin. Sitten isä opiskellut, enkä silloin korotuksesta kehdannut puhua. Nyt kun isä on jo pari vuotta sitten valmistunut ja ihan hyvissä esimiestyössä ja palkkaa saa varmaan ihan hyvin. Ei ole itse ehdottanut lisää elatustukea eikä kyllä ole koskaan osallistunut yhteenkään hankintaan (pyörät, sukset, luistimet, leirit yms.).

Mitähän voisi edes ehdottaa ja mitähän voisi tienata rakennusalan esimiestehtävissä oleva insinööri?

Auttakaa, haluaisin, että tyttöni saisi sen mitä hänelle kuuluu ja voisi vaikka harrastaa rakastamaansa harrastusta, johon minulla ei millään ole varaa. Tai minä pystyn kustantamaan harrastuksen vain joka toinen viikko ja nyt meinaa jäädä ulos "porukasta" kun on "köyhä" eikä pääse muiden mukana joka viikko.

Okei, ei lapsi kaikkea määrää, mutta tiedän, miten tärkeää on myös 12v:n kuulua johonkin ja tehdä porukan kanssa sitä mitä rakastaa yli kaiken. Muita harrastuksia tytöllä ei ole.

Kommentit (17)

Meillä molemmilla nyt saman verran "uusia" lapsia. Isällä huomattavasti vähemmän esim. asuntolainaa, koska "sai" silloin meidän yhteisen kodin, enkä jaksanut alkaa siitä mitään vaatimaan. Silloin tehtiin selväksi, että minä olin ostanut ruoat, vaatteet, maskanut muista laskuja ym. että en ollut siis maksanut mitään lainalyhennyksiä ja lisäksi en ollut rakentanut sitä niin paljoin kuin hän, koska hoidin lasta kotona ja tein vain ns. siivoushommia rakennuksilla.... En siis jaksanut tuon jälkeen alkaa vääntämään asiasta, joka olisi varmasti tulehduttanut välit.

Olen jostain ymmmärtänyt, että elatuavun suuruutta määrätessä otetan myös huomioon lapsen harrastuskulut, tietysti kohtuudella.

Myö jostain kuulin, että vähän vanhempi lapsi saisi hiukan enemmän elatusapua, mutta onko kenelläkään tästä kokemusta?

Isä näkee lastaan n.1-2 viikonloppua kuussa.

Erotessa isä asui ihan lapsen lähellä, mutta muutti myöhemmin uuden pulison kanssa n.300 km päähän. Näistä matkakuluista ei oel puhuttu, mutta toisaalta me asutaan vielä ihan samassa kaupungissa kuin erotessa.

Isä tulee lastaan katsomaan omien vanhempiensa luokse, jotka siis asuvat samassa kaupungissa meidän kanssa. Mukana tulee myös uudet sisarukset katomaan isovanhempiaan. Toisaalta en koe, että minun kuuluisi kustantaa tätä kulua edes puoliksi.

Mitä vielä...

Niin, onko kenelläkään kokemusta, että miten asiassa edetään, kun osapuolet asuvat eri kunnassa? Meidänkään lastenvalvoja ei osannut/halunnut sanoa, että miten sitten sopimus tehdään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun mä kävin tekemässä uudelleen elatustui sopimuksia, niin sanoivat että kunnan maksama tuki on aina sen 129,91, ei enempää...

Meillä lasten isä määrättiin maksamaan lapsille 276e/kk per lapsi, mutta kun ei maksanut niin nyt kunta siis maksaa tuon minimin.

sinun lapsesi tukeen. Niin kuin myös lainanhoitokorot yms. Ja tietty se kuinka paljon lapsesi on isänsä luona, koska niiltä päiviltähän sinulle ei tule rahaa. Tuleeko kustannuksia lapsen hakemisesta?

Ts. moni asia vaikuttaa, ei siis kannata tuijottaa vaan exän suuriin tuloihin.

pienempi summa, mutta isä on korottanut tukea oma-alotteisesti pari kertaa. Ei se mikään suuri vieläkään ole, mutta melkein kattaa tarhamaksun, joten olen tyytyväinen. Lapsi ei koskaan ole isällään, mutta olen joskus pyytänyt häntä ostamaan jotain suurempaa hankintaa ja on sitten ostanut vielä sen esim. pyörän ja huonekaluja lapsen huoneeseen.

joka Helsingin käräjäoikeuden mukaan on 129,91 e/kk. Tämä paska ukko tosin on vankilassa eikä sitä ole ikinä maksanut, eli voisin teoriassa hakea ulosoton kautta jos ei muuten maksa, mutten jaksa sen kanssa olla missään tekemisissä. Itse olen kuitenkin elättänyt tähänkin asti

ELI

Soita tms. sille ukolle ja sano että tehdään uusi sopimus lastenvalvojalla. Jos ei suostu niin haet oman käräjäoikeuden kautta, koska se on silloin riita-asia varsinkaan kun tuo summa on niin pieni niin pitäisi riittää perusteluksi.

Lainaus:

Kun mä kävin tekemässä uudelleen elatustui sopimuksia, niin sanoivat että kunnan maksama tuki on aina sen 129,91, ei enempää...

Meillä lasten isä määrättiin maksamaan lapsille 276e/kk per lapsi, mutta kun ei maksanut niin nyt kunta siis maksaa tuon minimin.

Jos äiti maksaa kaikki lapsen menot niin silloin äiti sen elatuksen tarvitsee. Ellei niitä päiviä ole sitten sen verran mitä joissain tietyissä papereissa lukee.

Olen niistä kuullut ja tarkistanut ja mielestäni tarkistusvastuu on maksajalla. Sen voisi kaiketi saada jopa takautuvasti.

Lainaus:

itse pitää huoli!

Lue se Oikeusministeriön ohje elatusavun suuruudesta ja ota yhteyttä lastenvalvojaan ja exääsi.

toisesta lapsesta saan minimin kunnalata ja toisesta isä maksaa 150e. (eri isät siis) toisen isä niin huonopalkkaisessa työssä ettei joudu maksamaan.

Mutta kyllä mun mielestä tosi pieni on tuo mitä saat,varsinkin jos ei isä mihinkään kuluihin edes osallistu. Kysy häneltä jos osallistuisi harrastukseen,tai jos ei käy niin vaadit elatusmaksuun korotusta. Kyllä tuon ikäiseen lapseen jo rahaa menee ihan eritavalla kuin pienempänä.

Varaat lastenvalvojalle ajan,sielä heillä sellanen laskuri millä laskevat mitä miehen pitäisi maksaa. Ja jos ei mies suostu niin sitten se vietävä oikeuteen.

mutta kyllä se minimi on nykyään joku 128. Mä itse saan vain 118 ja se pitäisi käydä lastenvalvojalla ihan yhdessä taas uusimassa se sopimus. Enpä ole saanut aikaiseksi ja lapsen isä tienaa sen verran hyvin että se varmasti tosta nousisi

Ensi vuoden alusta tulee indeksikorotus, jonka ansiosta summa nousee hitusen. Elatusavun suuruutta määriteltäessä otetaan huomioon lapsen iän mukainen elatuksen tarpeen ns. perusosa. Molempien vanhempien elatuskyky otetaan huomioon elatusapua laskettaessa. Jos lapsen isä ei suostu allekirjoittamaan uutta sopimusta, asian voi viedä halutessaan oikeuteen.

Eikö täällä ole muita, jotka saavat elatustukea? Jos olisi niin kertokaa edes, mitä saatte ja vaikka mitä tuloja vanhemmilla, niin olis jotain millä pohjustaa keskustelua lastenvalvojalla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat