Seuraa 

Kommentit (20)

mutta ripsiä ja kulmia olen käynyt värjäyttämässä muutaman kerran molempien raskauksien aikana sekä imetyksen aikana.

Ei ole tullut mieleenkään, että siitä voisi jotain haittaa olla...

Meinaan käydä vielä värjäyttämässä pari viikkoa ennen laskettua aikaa, ei tartte meikkailla niin paljon, kun on kestovärit.

Minä en uskaltanut. Etsin asiasta tietoa, mutta joka paikassa sanottiin, että sillä EI PITÄISI olla vaikutusta sikiöön, joten jätin värjäykset väliin. Tosin kampaajani sanoi, ettei itse ainakaan värjäisi tukkaansa raskaana ollessaan.

Nyt minulla on huomenna 3 viikkoa täyttävä tyttövauva ja mietin, pääsevätkö väriaineiden myrkyt jotenkin äidinmaitoon. Jos jollakulla on tietoa asiasta, olisin kiinnostunut kuulemaan.

-bough ja tyttövauva

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on takana yksi epäonninen raskaus, jossa vasta viimeisinä raskausviikkoina huomattiin jotain yleensä olevan vialla. Lapsi eli teholla vain muutaman päivän. Olihan se kauhea isku ja tiputtiin korkealta lyhyessä ajassa, mutta yksi asia oli silloin tärkeä: se, etten voinut lääkäreiden mukaan syyttää itseäni asiasta mitenkään. Eli mikään mitä olisin tehnyt raskausaikana tai jättänyt tekemättä, ei ole enää vaikuttanut vauvani " tautiin" . Se oli myös helppo uskoa, olinhan ollut koko raskausajan melkein ylivarovainen ja syönyt juuri kuten ohjeistetaan ym ym.

Tuossa raskaassa tilanteessa en olisi enää halunnut jossitella hiljaa mielessäni että mitä jos joku drinkki (mitä siis en koskaan juonut!) tai joku muu altistus vaikuttikin epäedullisesti sikiööni. Suru ilman syyllisyyttä on kevyempi kantaa. Kuitenkin sitä äiti syyllistää itsensä aluksi. Toki voin syyttää itseäni että olin jo aika vanha (30 ja risat) jne, mutta en mistään sen konkreettisemmasta. Suosittelen siis olemaan raskausaikana mieluummin vähän ylivarovainen, oma polla kestää sitten huomattavasti paremmin, JOS jotain ikävää yllätystä tulee. Meille sanottiin koko raskausajan neuvolassa, että kaikki on hyvin. Seulonnatkaan ei hälyttäny.

Mutta värjätäkin voi eri tavoin... Väriä pääsee varmaan vähemmän päänahkaan, jos sen levittää sudilla hiuksiin kuten kampaajallakin. Itse en pursottaisi väripurkista ainetta suoraan päänahkaani, vaikka niin kehoitetaankin tekemään useamman kotivärjäyspaketin kyljessä.

Pikkujuttuhan tämä on kaiken tuon moraalisen keskustelun sivussa, mutta tulipahan mainittua :)

Ja vastaus AP:lle, kyllä värjään hiuksiani raskaana ollessani joka toinen kuukausi. Maalle kyllä pitäisi muuttaa, sillä asun suurkaupungissa ja ilmasta varmasti hengittelen jos jonkinlaista myrkkyä. En jaksa edes perustella mitään kun tuntuis ihan hölmöltä alkaa tässä vertaileen satoja eri asioita ja niiden vaikutuksia sikiöön. En juo alkoholia ja en polta tupakkaa ja noudatan yleisiä suosituksia raskaanaoleville ja imettäville, se mielestäni riittää.

Terv. Tähtinova 16kk tytön äiti ja raskaana rv 32

ja muillekin... Jos Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) omilla sivuillaan vakuuttaa hiusten värjäyksen olevan turvallista, niin miksi maallikot haluavat lietsoa turhia pelkoja mm. vertaamalla hiusten värjäämistä taannoiseen talidomidi-skandaaliin?

Samainen HUS kieltää tai ainakin suosittelee välttämään mm. tuorejuustoja, a-vitamiinituotteita, raakaa kalaa, yletöntä maksansyöntiä jne. joten tuskinpa heitä voi ainakaan leväperäisyydestä syyttää. Monethan pitävät esim. tuorejuustojen välttämistä turhanpäiväisenä hysteriana.

Jos jotakuta pelottaa hiusten värjääminen kampaajan (=ammattilainen, ammattilaisen tuotteet) luona, niin eihän sitä kannata silloin tehdä. Mutta ainakaan lääketieteellistä syytä ei kohtuullisuuden rajoissa tapahtuvan värjäyksen kieltämiselle ole.

Kuten Maaria2 sanoikin, niin henna itse asiassa on varmasti vaarallisempi tapa värjätä hiuksiaan kuin suomalaisen kampaajan suorittama värjäys testatuin ja tutkituin tuottein.

Menen muuten huomenna kampaajalle värjäämään hiukseni... :D

Ja nämä vastaajat voisivat muuten vaivautua lukemaan jo kirjoitetut vastaukset eikä tyytyä vain vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen samoin perustein kuin moni muu kirjoittaja. Kukaan ei ole tuntunut olevan kiinnostunut siitä, mitä kirjoitin omassa postauksessani eli siitä, Suomen suurin sairaanhoitopiiri suosittelee.

Olen edellisen kanssa samaa mieltä, siksi en mm. syö tuorejuustoa, vaikka todennäköisyys listeriaan on todella pieni. En pystyisi ikinä elämään itseni ja syyllisyyteni kanssa jos jotain sattuisi.

Hiusvärejä en käyttäisi missään nimessä ensimmäisen kolmanneksen aikana, sen jälkeen joitain. Hyvällä omallatunnolla olen käynyt värjäyttämässä hiukseni kasviväreillä, mutta en missään nimessä HENNALLA. Siitä on jo ihan tutkittuakin tietoa, että jo yksi ärsytys saattaa aiheuttaa vaikeasti hoidettavan allergian. Etenkin lapsille hennaa ei saa käyttää edes " leikkitatuoinneissa" .

Ja kyllä, kaikki aineet mitä iholle laitetaan imeytyvät jossain määrin ihoon. Tavalliset hiusvärit nimenomaan aiheuttaa allergiaa, jotkut kampaajaopiskelijat joutuvat jättämään opinnot kesken kun herkistyvät väriaineille, toiset herkistyvät vasta 10 vuoden kuluttua, jotkut ei koskaan. Mistä voi tietää herkistyykö vauva masussa?

Imettäessä en olisi huolissani värjäyksestä. Tosin mä käyn muutenkin vain 3 kertaa vuodessa kampaajalla. istukan läpäisee kaikki myrkyt, mutta niiden pitoisuus äidinmaidossa on paljon vähäisempi kuin sikiössä. Tosin sanotaan, että elimistöstä saattaa erittyä jo ennestään kerääntyneitä myrkkyjä äidinmaitoon, etenkin jos laihduttaa, joten pitäisikö meidän ennemminkin olla huolissamme niistä kaikista elämämme kampaajakäynneistä kuin imetyksen aikaisista? Noh, elämä taitaa mennä ihan liian vaikeaksi ja kannattaa kenties jättää lapset tekemättä jos tuollaista alkaa pohtimaan...

Maaria

Olen kysynyt kahdelta eri lääkäriltä hiusvärien vaikutuksesta raskauteen ja molemmat ovat sitä mieltä, että ei ole mitään vaaraa, jos värjää hiuksiaan kohtuullisesti eli eism. joka toinen kuukausi.

Joku oli löytänyt myös HUSSIN sivuilta vastaavanlaisen kommentin.

Joten näin siis virallisesti, ja tieteellisesti. Eri asia on sitten jokaisen oma mielipide, jonka mukaan saa ja pitääkin toimia. Mutta mutu-tiedolla ei ole mitään tekemistä tutkitun tiedon kanssa.

Ihmettelenkin Maaria2:n kommettia, että " näin nyt, mikäs on tilanne viiden vuoden kuluttua" . Hiusvärejä on käytetty aktiivisesti ainakin 50-luvulta lähtien ja koko ajan ne ovat muuttuneet turvallisemmiksi. Niitä on myös tutkittu jo vuosikymmeniä. Eli tutkittua tietoa löytyy jo vuosikymmenten ajalta. Ja jos esim. 20 vuotta sitten suositeltiin (en tosin tiedä, suositeltiinko silloinkaan, tuskin) että ei kannata värjätä, niin tämä nykyinen tietohan on uudempaa ja tutkitumpaa! Tuskinpa viiden vuoden kuluttua tulee mitään sellaista ylläriä joka yhtäkkiä kieltäisikin hiusvärien käytön.

Talidomidi-lääkkeen käytöstähän ei ollut mitään kokemusta, joten siksi se pääsi yllättämään. Mutta on mielestäni täysin asiatonta puhua näistä asioista yhtä aikaa. Paitsi jos haluaa kärjistää, kuten Maaria2 ilmeisesti haluaa.

Tosin ymmärsin, että alkup. kirjoittaja olisi halunnut jotain tutkittua ja varmaa tietoa asiasta, ei suinkaan kirjoittajien kärjekkäitä mielipiteitä, jotka perustuvat kaikkeen muuhun kuin tietoon.

Se, miksi kaikki kampaajat eivät halua värjätä tai tehdä permanentteja raskaana oleville, liittyy lopputulokseen: hormonit voivat muuttaa hiuksiakin sen verran, että lopputulos on erilainen kuin yleensä tai hiusten reagointia ei voi ennustaa.

Kukin tietysti tavallaan, mutta mä olen kyllä värjäyttänyt sekä hiukseni, kulmakarvani että ripseni normaaliin tahtiin koko raskauden ajan. Selvitin asiaa ennen raskautta mm. tuolta teratologisesta palvelusta sekä ihan kampaajilta. Kummankin viesti oli, että ei mitään haittaa. Samoin konsultoin asiasta vielä sisätautien lääkäriä, jonka luona olen käynyt muista asioista koko raskauden ajan.

Mut vakuutti itse asiassa kampaajani kolleega, joka sai neljännen lapsensa mun raskauden aikana ja kampaajana tietysti värjäsi muiden hiuksia kaiket päivät.

Tietysti lopputuloksesta on vaikea sanoa mun kohdalla mitään, kun lapsi on vielä masussa, tosin toivottavasti hyvin vähän aikaa enää.

Hius itsessäänhän on kuollutta solukkoa, joten sitä kautta ei mitään tietenkään elimistöön pääse. Kriittinen hetki on tietty se, jolloin väri on päässä vaikuttamassa.

Tietysti voi ajatella niin, että kannattaa kaikkia kemikaaleja välttää. Jonkun verran on kuitenkin tehtävä kompromisseja, asun kaupungissa, söin koko raskauden ajan työpaikkaruokalassa, jossa varmastikin käytetään paljon eineksiä, olen joutunut käyttämään useampaa eri lääkettä koko raskauden ajan, olen matkustanut Suomea huomattavasti saastuneemmissa maissa raskauden aikana jne. Puhumattakaan siitä kemikaalikontaminaatiosta minkä olen saanut ennen kuin tulin raskaaksi ja joka on ylijääminä koko ajan verenkierrossani.

Ystäväni hoitaa liikkeessään hiusteni leikkuun ja värjäyksen. Sanoi ettei itse laittaisi värejä hiuksiinsa raskausaikana (imettäessä tai omille lapsilleen), joten olen itsekin ollut värjäämättä. Tutkittua tietoa ei kai asiasta ole, mutta totuus on se, että monet värit sisältävät isoja määriä myrkkyjä. Aina ei etu ole kampaajan, vaan monet sanovat että hyvin voi värjätä. Itse en värjäisi, korkeintaan sitten luonnon väreillä (hennaa tms.) jos pakko.

Mulla iho ärsyyntyy meikeistäkin paljon helpommin raskausaikana, niidenkin käyttöä olen vähentänyt. Onneksi ripsien tai kulmakarvojen värjäystä ei muutenkaan kaipaa... Mutta välttäisin niitäkin jos pitäisi valita.

Ei ollut tarkoitus provosoida, mutta tarkoitin siis myrkyllisiä aineita, joiden ei uskota hiuksista imeytyvän kehoon. Päänahan kautta monet aineista kuitenkin kehoon imeytyvät, eikä monenkaan aineen vaikutuksesta ole varmaa tietoa.

Eli silloinhan tuo rasva palaa samalla tavalla kuin, että yrittäisi tarkoitusella laihduttaa.

Ei se rasva varmasti tiedä että " no nyt ei toi yritä laihtua, en häviä mihinkään" ....

Itse olen värjännyt hiuksiani raskauden aikana. Vähemmän kyllä kuin normaalista, mutta silti värjännyt.

Lyhyiden hiusten kirous kun on että kampaajalla tulee käydä vähintään 2-3 kk välein...Eli raskauden aikana värjään n keskimäärin 2 kertaa hiukseni. Kun tavallisesti sitä tapahtuu 6-10 kertaa vuodessa.

Googlaamalla " hiusten värjäys raskaus" löysin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivuilta seuraavanlaisen tekstin otsikolla " Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?"

Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista. Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni. Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella.

Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

Lähde: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169

Siitä menee nimittäin hiukset pilalle. ;)

Ihan oikeasti, ihmisten pitäisi ennemmin miettiä mitä suuhunsa laittavat (eikä pelkkiä tuorejuustojsa ym.) vaan esim. kaikki ne lisä-säilöntä- ja väriaineet kyllä kulkeutuvat kropassa joka kolkkaan. Ja yksi on nämä keinotekoiset makeutusaineet; osa niistä on todistetusti aiheuttanut suurina määrinä annosteltuna syöpää koe-eläimille.

T.tukkansa raskaana värjännyt ja 2v3kk terve esikoinen sylissä ja toinen tulossa masussa rv.17

Tästä aiheesta keskustellaan usein tälläkin palstalla, edellisessä keskustelussa joku kertoi tutkimuksesta, jossa selvisi, että kampaajien lapset syntyvät pienempinä kuin muun väestön.

En muista milloin ja miltä kanavalta katselin television keskustelua, mutta siinä oli keskustelemassa muistaakseni joku kemikaalitutkija joka sanoi, että ei värjäisi hiuksia raskauden aikana, eikä antaisi alle 12-vuotiaan lapsen värjätä hiuksiaan, koska hiusvärit ovat niin kovia kemikaaleja, jotka allergisoivat helposti.

Että hysteriaa ja hysteriaa, toiset välttävät raskauden aikana tuorejuustoja, toinen hiusvärejä ja kolmas imetyksen aikana allergisoivia ruoka-aineita. Kukin tyylillään- Vaikka itse olen säännöllisesti värjännyt hiuksiani lähes koko ikäni, en ole kokenut hirveänä uhrauksena sitä, että olen värjäämättä hiuksia 9 kk.

Mielestäni en kirjoittanut mitään, mikä olisi ollut sinun kirjoituksesi vastaista. Halusin vain tuoda esille oman mielipiteeni, ja saada kysyjän pohtimaan asiaa myös muilta kannoilta. Mitä siitä tulisi, jos kysyjille ei voisi vastata mielipiteensä mukaisesti, mikä tämän palstan tarkoitus olisi?

" Marinelle:

[quote]

Jos Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) omilla sivuillaan vakuuttaa hiusten värjäyksen olevan turvallista, niin miksi maallikot haluavat lietsoa turhia pelkoja mm. vertaamalla hiusten värjäämistä taannoiseen talidomidi-skandaaliin?"

Juurihan viestissäni kirjoitin, että näitä asioita ei voi verrata, vaan kyse on siitä, että uutta tietoa saa koko ajan ja myös asiantuntijoiden suhtautuminen asiaan vaihtelee sekä henkilöiden että ajan myötä. Emme voi tietää, mitä värjäyksestä sanotaan esim. 5 vuoden kuluttua.

Marinelle: " Jos jotakuta pelottaa hiusten värjääminen kampaajan (=ammattilainen, ammattilaisen tuotteet) luona, niin eihän sitä kannata silloin tehdä. Mutta ainakaan lääketieteellistä syytä ei kohtuullisuuden rajoissa tapahtuvan värjäyksen kieltämiselle ole."

Juuri näin, ei ole tämän hetkisten tietojen mukaan. Minun kampaajani ei kuitenkaan, kuten joku muukin täällä kirjoitti, suosittele värjäystä tavallisilla väreillä lainkaan raskauden aikana. Haluan vielä muistuttaa, että kasviväri on eri asia kuin henna, joka sekin on kasviväri mutta niitä on paljon muitakin. Olen värjäyttänyt hiukseni viimeisen 4 vuoden ajan kasviväreillä, en hennalla, ja sekä hiukset että hiuspohja voivat paljon paremmin, hiukseni ovat myös paksummat kuin koskaan aiemmin. Tämä riittää minulle vakuutukseksi siitä, että tavalliset värit eivät voi olla kovin hyväksi edes itselleni.

Olen pahoillani, jos aiheutin närää tai pahaa mieltä. Tarkoitukseni ei ole antaa väärää tietoa, vaan herättää ihmiset ajattelemaan asioita. Olen mielipiteissäni usein kärkäs, mutta myös halukas kuuntelemaan toisten perusteluja ja muuttamaan mielipiteitäni.

Oikein leppoisaa raskautta meille kaikille, ja tosiaan niin kuin Marinelle sanoi, jos asia arveluttaa niin kannattaa jättää väliin.

Maaria

Todellakin uskallan ja olen edellisten raskauksienkin aikana värjännyt.

Ei ne hiusvärit sinne äidin päähän imeydy, ei ainakaan siinä määrin että asiasta olisi jotakin haittaa. Enemmän miettisin väriaineen aiheuttamaa käryn hengittämistä kun moista. Ja kuitenkin ne kampaajatkin saavat ihan normaaleja lapsia vaikka päivät pikät läträävät väriaineilla..

Myös imettäessä voi varmasti värjätä. Ei ole ikinä tullut edes mieleen ettei voisi. Nämä värien myrkyt eivät varmasti kulkeudu mitenkään äidinmaitoon.

itse en ole kuitenkaan koko raskausaikana hiuksiani värjännyt kahdesta syystä. Toinen on se, ettei koskaan voi tietää jos siitä jotain vauvalle aiheutuu ja toinen se, että raskaudenaikana hormonien takia saattaa väri olla täysin erilainen mitä on tarkoitettu. Itse olen kuullut monia tarinoita esim. siitä että tummalla värjättäessä raskaudenaikana onkin tullut hiuksista aivan vihreät. Onhan se toki mahdollista muutenkin, mutta erityisesti raskaana.

En sitten tiedä.

Suan ja Nuppu 34+4

Kirjoitin näimmä wannabemummyn kanssa yhtä aikaa.

Sen verran kommentoisin häntä, että mielipiteitä on monia, niin meillä kuin noilla viisaammillakin (lääkärit), mistä sitä tietää... Tutkimukset vaihtelee kovasti ja tulokset vaihtelee, ei sen raskauspahoinvointilääkkeenkään pitänyt olla vaarallinen mutta niin vain tuli paljon vammaisia lapsia. Huono vertauskohta, mutta tarkoitan sitä että emme voi tietää... koko ajan tulee uusia tutkimuksia, jotka kumoavat aiemmat, täysin pätevät tutkimukset.

Myös kemikaalikontaminaatiosta kirjoitin tuossa jo aiemmin, mutta eikös se ole niin, että kemikaalit varastoituu rasvaan ja maksaan? Verenkierrossa ne eivät pysy kovin kauan. Eli lähtevät liikeelle vain, jos rasva palaa. Siksihän laihduttaminen on imettämisen aikana kiellettyä. Ja siis voimme päätellä että laihtuminen raskauden aikana ei ole kovin hyvä juttu. Onneksi harvalle meistä käy näin :)

Eli siis tahdon vain sanoa, että jos asia mietityttää, niin kannattaa varmaan välttää hiusten värjäystä, ettei tarvitse jossitella jos jotain sattuu.

Maaria

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat