Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Erkki Tuomioja ehdotti tuossa kuluneella viikolla lehtijuttujen mukaan sitä, että teologia pitäisi siirtää pois yliopisto-opetuksesta. Olen itse harvinaisen samaa mieltä! Entäs te?

Kommentit (23)

Miettikää mitä säästöjä saataisiin aikaan sillä että ne lakkautettaisiin!

Kirkkohistoriaa, eksegetiikkaa ym. voitaisiin hyvin opettaa myös historiatieteiden sisällä, ei siihen omaa tiedekuntaa tarvita.

Ev. lut kirkko on niin iso voima tässä maassa, että sitä ei saa pyrkiä siirtämään muun yhteiskunnan ulkopuolelle. Viimeinen asia, mitä tässä tarvitaan, on USA-tyyppinen uskonnollinen fundamentalismi ja Raamatun tulkinta. Akateeminen, kriittinen koulutus papeilla on ehdoton etu paitsi kirkolle, niin koko maalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ensinnäkin, teologia on kautta aikojen ollut se ihka ensimmäinen aine yliopistossa.

toiseksi, koko länsimainen kultuurimme pohjautuu kristilliseen teologiaan.

kolmanneksi, mitä tahansa Tuomioja sanoo, on perseestä. Jo tämä väite yksistään on kumoamaan Tuomiojan sanomiset.

Vierailija:

Lainaus:

Hän halusi suojella alaikäisiä lapsia siltä, että heidät ennalta määrätään ja pakkosyötetään jonkin uskonnon kannattajiksi. Lasten mieltä ei saa Tuomiojan mielestä myrkyttää

tuota kutsutaan aivopesuksi

helsingissäkin voi yliopistossa opiskella niin erikoisia aloja, että teologia ei olisi ensimmäisenä minun lakkautuslistalla.

esim. assyrologia on minun korvisani ihan ufo ala.

ja toisaalta miksi matematiikkaa, tai tähtitiedettä tai iahn mitä vaan pitää opettaa yliopistossa. Unohdetaan kaikki tiede ja opetetaan vaan ihmiset ammatteihin ammattikorkeakouluissa. maksakoot omalla rahalla jos joku ala kiinnostaa enemmän.

hän vaatii pappien koulutusta pois yliopistosta, ei koko teologian poistamista. Nimenomaan kirkon ja valtion eroa kaikkien uskontokuntien suhteen: miksi luterilaisia ja ortodoksisia kirkon toimihenkilöitä koulutettaisiin valtion varoilla? Eikö se olisi jokaisen uskontokunnan omalle vastuulle kuuluva asia?

Kirkkohistoria ja uskonnon tutkimus jäisivät hänenkin mielestään edelleen yliopiston vastuulle, ja oikein niin.

Esim. kannattaako kuvataidekasvattajien mennä huippuyliopistoon vai kotitalous- ja käsityönopettajien kanssa samaan. Tai ylipäätään lastentarhanopettajat, tarvitsevatko he todella yliopistotasoa? Entä sosiaalityöntekijät? Lakimiehet? ym.

Kaikki alat pitäis käydä erikseen läpi ammattivaatimukset huomioiden.

Silloin, kun yliopistoja alettiin Euroopassa perustaa, niissä oli kolme tiedekuntaa: filosofinen, lääketieteellinen ja teologinen. Ylin ja arvostetuin näistä oli teologinen, sinne ei edes päässyt ilman aiempia opintoja esim. filosofisessa tiedekunnassa.

Teologiaa ja kirjallisuustiedettä opiskelleena sanon, että teologia on tiedettä paljon enemmän kuin vaikkapa se kirjallisuustiede. Useimmat kulttuurin- ja taiteentutkimusalat voisi surutta poistaa yliopistoista ennen teologiaa.

Hän halusi suojella alaikäisiä lapsia siltä, että heidät ennalta määrätään ja pakkosyötetään jonkin uskonnon kannattajiksi. Lasten mieltä ei saa Tuomiojan mielestä myrkyttää

Lainaus:

Erkki Tuomioja ehdotti tuossa kuluneella viikolla lehtijuttujen mukaan sitä, että teologia pitäisi siirtää pois yliopisto-opetuksesta. Olen itse harvinaisen samaa mieltä! Entäs te?

Teologia on jumaluusoppia joka ei mitenkään kuulu tieteeseen. Teologia olisi pitänyt heittää yliopistosta pois jo aikoja sitten. On todellinen häpeä "mainostaa" teologiaa yliopistossa "huipputiedekuntana".

Pois mitä pikimmin!

on se että jota kuta käännytetään väkipakolla kuten ristiretkien tarkoituksena oli.

Se mitä aikuiset ihmiset opiskelevat ei vaikuta tuntemattomien elämään mitenkään, ei edes sinun.

Teologia kuuluu yliopistoon ja lapset voi tehdä omat uskonratkaisunsa ilman sitä että tietävät koko alasta.

Todelliselle tieteelle etusija koulutuksessa.

Tuomioja muuten on täydellinen paskanjauhaja.

Nytkin hän vaalimainonnassaan puhuu tasearvoisesta Suomesta, mutta hän vihervasemmistolaisine kavereineen ovat luoneet rasistisen epätasaarvo valtion.
Rodusta riippuen toisten on raadettava paskaduunia läpi elämänsä ja esimerkiksi mannet elävä läpielämänsä yhteiskunnan täydellisessä huolen pidossa.

Äänestäjä huomio Tuomioja on suuri valehtelija.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat