Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mulla todettiin veritulppa esikoisen syntymän jälkeen,verestä löytyi myös hyytymistekijä.Kyselisin tässä,että onko kenelläkään kokemuksia raskautta yrittäessä esim.aspiriinihoidosta tms,joka auttaisi raskautumista.Olen kuullut,että keskenmenojen yhtenä syynä voi olla istukkaan tulevat veritulpat tai jotakin sinnepäin.Itsellä kuusi vuotta meni esikoista yrittäessä,tosin pääsyy siihen kai oli miehessä.Keskenmenoja on ollut vain yksi,viikolla myöhästyneitä kuukautisia monia,onko sitten ollut varhainen keskenmeno vai muuta häiriötä,sitä en tiedä.Ollaan nyt aloittamassa taas hoidot Taysissa ja ajattelin ottaa asian puheeksi.Edellisissä hoidoissa ei yksikään alkio kiinnittynyt ja poika sai alkunsa viimeisen hoidon jälkeen luomusti.

Kommentit (7)

Toi tukisukkajuttu oli uutta,tai siis käytin sillon viimeksi polvisukkia jonkun aikaa,mutta en tiennyt että raskauden aikanakin pitää käyttää.Ihanaa,varsinkin jos raskaus osuu kesäkuukausille..Vaikka kaikkensahan sitä tekee omansa ja sen pienen syntymättömän terveyden eteen.

Pääsi toi edellinen otsikko lipsahtaan ennenku kerkesin enempää kirjotella..Ei kyllä ole tarkempaa tietoa siitä hyytymistekijästä,en ole saanu mitään papereita sairaalasta,täytyy yrittää saada ne vielä jostain.Sen tiedän,että mahdollisen raskauden alkaessa laitan estopiikin,minkä pitäis suojata raskauden ja kai synnytyksen aikana,mulle kun taas varmaan tulee leikkaus.

Kiitti vinkeistä,puhun lääkärille,kun meen tiistaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on takana neljä keskenmenoa, kolmannen jälkeen tehtiin perussetti testejä ja löytyi hyytymistekijä. Mullakin kaikki on menneet kesken aika varhaisessa vaiheessa (5+ - 6+). Hyvin mahdollista, että nuo viikon myöhässä tulleet kuukautiset ovat ainakin välillä olleet keskenmenoja, jos sulla muuten on säännöllinen kierto.

Mulla on hoitona tässä rv 10 raskaudessa pistettävä Klexane. Hoitava lääkäri oli sitä mieltä että kun on todettu virhe, on turvallisempi kuin ASA-hoito. Onhan se viheliäistä pistellä joka päivä ja masu on kuin dalmatialaisen koiran turkki kaikista mustelmista, mutta pieni hinta kuitenkin tähän verrattuna, että raskaus etenee ja pieni voi hyvin. Ultrassa pitää käydä vähän säännöllisemmin seurattavana, myös loppuraskaudessa koska tää voi aiheuttaa kohtukuoleman 22+ viikoilla eli just niin että istukkaan tulee veritulppa joka katkaisee ravinnon ja hapensaannin lapselta.

Puhu siis asiasta ehdottomasti hoitojen yhteydessä ja vaadi saada lääkitys! Yksikin keskenmeno on liikaa, knu kyseessä on tila, joka on suht helposti hoidettavissa (toisin kuin moni muu keskenmenoja aiheuttava asia).

Tsemppiä!

Tiuh 10+0

Mulla on toi fosfolipidivasta-ainesyndrooma. Hoitona siihen on heti positiivisen raskaustestin jälkeen Klexane-valmiste, joka on noita hepariinilääkkeitä. Mulla ei ole ollut asperiinia missään vaiheessa, mutta sen sijaan mulla oli raskauden alussa kortisonilääkitys. Lääkitys on suunniteltu NKL:n sisätautilääkärilla.

Yahoo-ryhmässä toistuvat keskenmenot on paljon keskusteluja aiheesta. Kannattaa lähettää jäsenyyspyyntö.

Mulla on ollut ne tukisukat käytössä vain lentojen aikana. Tosin olen lentänyt aika paljon tämän raskauden aikana. Ja mun kohdalla sisätautilääkäri ei nähnyt syytä enempään käyttöön. Suonikohjuja ei ole tullut ja nyt rv:llä 41 on mulla ollut yhtenä iltana nilkoissa turvotusta, joka hävisi yön aikana. Sen sijaan kädet ovat turvonneet, mutta se kai lienee ihan normaalia.

Sukat ovat siis aika kalliit, muistaakseni jotain 70 euroa. Kannattaa varmaan keskustella tuo tukisukkien tarpeellisuus todella lääkärin kanssa. Totta kai niitä pitää jos pakko on, mutta esimerkiksi kesällä ne olivat aika tukalat. Mä olin mm. Singaporessa niiden kanssa...

Mulle ei tullut mieleen saada sukkiin niihin mitään avustusta, mutta enpä nyt varmaan olisi saanutkaan, kun olen ihan työssäkäyvä.

Mulla on muuten ihan normaalissakin käytössä Ergee-merkkiset polvisukat, en käytä oikeastaan muita sukkia. En nyt tiedä onko sillä ollut mitään merkitystä, olen aina vaan pitänyt polvisukkia paljon mukavampina kuin nilkkasukkia. Ja saappaiden kanssa nilkkasukat on oudot, siis jos ei pidä sukkahousuja.

Itselläni oli veritulppa e-pillereiden seurauksena ja hyytymistekijöistä löytyi silloin fosfolipidivasta-aine. Gynekologi laittoi minut " raskauden suunnittelukäynnille" Helsinkiin Naistenklinikalle raskauden aikaisiin sisätaudillisiin ongelmiin perehtyneen sisätautilääkärin luo. Tältä tuli tiukat ohjeet, että heti plussan jälkeen hepariinipistokset ja molempiin jalkoihin tukisukat.

Meilläkin oli ongelmia raskautumisessa ja nyt on toinen raskaus menossa clomeilla aikaan saatuna. Eka raskaus meni niin, että hepariini piikit aloitin heti ja lisukkeena tuli ASA 50 mg viikolla 12 ja ASA loppui viikolla 39. Synnytys oli 41 +3 viikolla. Sisätautilääkärillä ja verikokeissa kävin aluksi 2 kuukauden ja lopuksi kuukauden välein. Tukisukat määrättiin pituudeltaan ylös melkein nivusiin asti molempiin jalkoihin.

Nyt on toinen raskaus menossa rv 19. Sisätautilääkäri käynnit alkoi ekaa raskautta aiemmin ja ovat myös tiheämmin. Eka raskauden seurauksena tukisukista huolimatta jalkojen verenkierto on huonontunut ja juodun nyt käyttämään astetta tehokkaampia tukisukkia (2 luokka).

Sulle vinkiksi, että joudut ehdottomasti käyttämään tukisukkia (siis jalkojesi mittojen mukaan olevia " virallisesta" tukisukkakaupasta ostettuja), kun tulet raskaaksi. Tukisukat varmaankin maksavat mansikoita, MUTTA sun pitäisi saada niitä kuntasi/kaupunkisi piikkiin ilmaiseksi. Itse saan kolmet parit sukkia vuodessa kaupungin piikkiin. (Tarvittaessa saa niitä lisääkin, mutta vaatii uuden maksusitoumuksen.)Terveyskeskuksen omalääkäriltä pyysin kaupungin maksusitoumuksen tukisukkiin muutama vuosi sitten perusteluina: aiempi veritulppa jalassa ja hyytymistekijä ongelma veressä. Ja lisävinkkinä kun saat maksusitoumuksen tukisukkiin, niin raskautta varten kannattaa hankkia heti pitkät tukisukat. Jos raskauden aikana tukisukat jää alle polven niin veritulppa voi tulla sukista huolimatta heti siihen sukan yläpuolelle tai vähintäänkin 100 kappaletta suonikohjuja.

Tukisukat kaupungin piikkiin saa kyllä on sitten töissä tai ei. Se on vähän sama asia, kun että kaikki saa tietystä lääkkeestä kela-korvauksen, on sitten tulot millaset tahansa. Mutta jos ei ole aiemmin ollut veritulppaa, niin silloin voi olla vähäisemmät perustelut sukkien saannille ja ehkä niitä ei silloin saakaan.

Jos on ollut veritulppa jalassa aiemmin, niin varmasti käsketään pitämään tukisukat koko raskauden ajan.

Mä joudun pitämään toisessa jalassa tukisukkaa ympäri vuoden, olen raskaana tai en. Siihen on jo tottunut tässä vuosien saatossa, ja ei se kesälläkään sen kummosempaa ole kuin talvellakaan. Tosin, ei me olla matkusteltu kyllä mihinkään tosi kuumiin paikkoihin, niissä olisi voinut olla vähän tukalampaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat