Vierailija

Siis meillä suurin osa ajasta menee tavaroideen järkkäilyyn, lelujen siivoomiseen, papereiden siivoomiseeen, pyykkäykseen, kaappien järkkäilyyn. Miät se auttaa mua, jos mun kuitenkin ennen siivoojan tuloa on periaatteessa " siivottava" koti, että siivooja pääsee töihin. Mä vihaan eniten sitä tavaroiden keräilyä, keittiön siivoomista, astianpesukoneen tyhjennystä ja erityisesti pyykkien viikkaamista ja kaappeihn laittoa. Sen sijaan sekä mies että minä pidetään sitä lähes palkintona kun " siistin" kodin sitten saa imuroida ja pestä vessat ja pyyhkii pölyt jne. Se on ihanan rentouttavaa.

Kommentit (19)

pitää varautua maksamaan myös niistä tunneista. Ei kai kukaan nyt teillä ilmaista työtä tee? Rojujen keruu tuplaa siivoojan tunnit kevyesti, jos kohta voi mennä ylikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja juuri siksi se on meille tärkeää. Muuten kasaantuu tavarapinoja nurkkiin. Meilläkin siihen järjestelyyn kuluu suurin osa ajasta, ja sitten kun tulee sen varsinaisen siivouksen aika, alkaa olla jo ilta ja väsyttää. Siivous tulee sitten usein tehtyä vähän " sinnepäin" . On kiva että joku siivoaa kunnolla paikat säännöllisesti.

Siivooja imuroi ja pesee lattiat. Sama ihminen käy meillä myös kodinhoitajana eli hoitaa lapsia ja laittaa ruokaa, jolloin minä pääsen kerran viikossa yksin lenkille ja takaisin tultua on ruoka valmiina pöydässä.

Eli kyse on todellakin aivan siitä, mihin ihminen palkataan. Minä sanon mitä toivon tehtäväksi ja kodinhoitaja kirjoittaa laskun tuntien ja työtehtävien mukaan (Siivouksella, lastenhoidolla ja ruuanlaitolla on kaikilla eri hinnat).

Ei se sen kummempaa ole. Ja meillä palkattu ihminen on auttanut elämässä todella paljon, sillä mietimme aina mihin häntä tarvimme, ja olemme palkanneet hänet siihen, mikä auttaa meidän perheen hyvinvointia parhaiten. Ja mieskin on tyytyväinen, kun hänen ei tarvitse enää osallistua siivoukseen lainkaan.

Tosiaan, tulee raivattua niitä tavaroita edes silloin kahden viikon välein. Leluja hän osaa vähän raivata itsekin jos ei koko edellisen yön kestävän raivauksen aikana ehdi niihin leluihin asti ;) Ja jos yrittäisin siivota kokonaan itse, niin raivaustyön jälkeen en enää jaksaisi imuroida ja pestä.

Meillä siivooja myös vaihtaa lakanat mitä itse saisin aikaiseksi noin kaksi kertaa vuodessa. Aikaisemmin hän myös silitti lakanat, mutta nykyään 13-vuotias poikani hoitaa sen homman.

niin ei tarvitse tehdä niin paljoa ennakkotyötä, jos ei jaksa.

Ai niin, tässä kohdassa tuleekin pihiys vastaan.

Meillä käy todella hyvä siivooja ja me maksetaan suosiolla kaikki tunnit mitä laskuttaa. Ei siivous ole mikään juoksukisa ja vähentäähän voi sitten sen 60 prossaa verotuksessa.

Kun siivooja on raivannut ja viikannut, sinä ja mies rentouttavasti imuroitte, moppaatte ja pesette vessat.

Meillä inhotaan juuri tuota imurointia ja vessojen pesua, siksi meille sopii siivoojan käyttö loistavasti. On ihan helppo heitellä joka ilta irtotavarat perheenjäsenten henkilökohtaisiin romukoreihin, mutta lattioiden pesu ei innosta.

Itse pidän suurimpana hyötynä kuitenkin sitä että joku siivoaa koko talon perusteellisesti joka toinen viikko, sitten riittää että minä vaan raivaan tavaroita lattialta ja imuroin vähän keskilattiaa ym. Siistiä meillä ei yleensä siis ole mutta puhdasta kyllä.

mutta se auttaa, kun joku imuroi, pesee vessat, lattiat ja keittin. Minulle jää järjestely, jota jaksan itsekkin.

Ikkunan pesijä käy erikseen.

Rakastan siisteyttä ja vihaan siivoamista, huono yhdistelmä. Nyt kun siivooja, edellisiltana menee tunti-pari paikkojen järjestelyyn. Mutta elämänlaatu on kohonnut huomattavasti, kun ei enää tarvitse varsinaisesti siivota itse. En luopuisi siivoojastani ensimmäiseksi, jos menoja pitäisi karsia.

Jos siivooja meillä joutuisi laittamaan tavarat paikoilleen jne niin en usko, että se tyydyttäisi ketään: siivooja ei tietäisi paikkoja ja me etsiisimme.

Minä toisinaan jopa samaan aikaan kuin siivooja puunaa toista nurkkaa, järjestän toisen lapsen huonetta, niin että sinne pääsee. Muut huoneet mies ja vanhempi lapsi yleensä ehtii järjestää edellisenä iltana.

Meille ehtii siis aina tulla kaaos välillä, siksi helpottaa, kun itselle " riittää" se tavaroiden paikalleen laittaminen. Ja ainakin meillä siivoojat siivoaa paremmin kuin me itse.

Tein itse eilen sattumoisin kokosiivouksen alakertaan (keittiö-oh-khh-pesutilat), kun oli tulossa vieraita. Siihen menee pitkä aika, ei minulla kerralla ole koko päivää aikaa siivota niin, että saisin koko talon siivottua.

Itse en voi sietää imurointia. Kaikki muu, jopa käsin tiskaus tai vessanpöntön harjaus, menettelee sen rinnalla. Tavaroiden raijaaminen nyt vaan kuuluu ns ylläpitosiivoukseen, sitä pitää tehdä päivittäin, ainakin meillä, koska muuten tulee kaaos.

Mutta voihan siivoojan kanssa sopia, että työkuvaan kuuluu lelujen ym laittaminen paikoilleen, jos itse sitä niin inhoat.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat