Vierailija

saamansa summa on naurettavan pieni...kaikkihan ne valittaa;-)

haluan nyt kuulla, mitä muut saa.

Lapset 12 ja 13.

Sivut

Kommentit (64)

kk-rahaa, n. 10¿/kk. Siitä sitten itse säästää, jos haluaa jotain isompaa ostaa. Vanhempien harkinnan mukaan annetaan rahaa, jos on tiedossa jokin selkeästi tarpeellinen juttu, esim. koululaukku hajoaa ja tarvitsee ostaa uusi.

En tiedä, ehkä onkin kohtuutonta.

Tällä hetkellä siis saa 3,50 viikkorahaa, jolla ostaa namit, meikit yms.

Tarvittavat vaatteet saa, mutta ei mitään " ylimääräistä" muuloin kuin jouluna ja synttäreinä.

Siitä 50 eurosta jäisi enemmän viikossa käteen kuin tällä systeemillä, ainakin kun vähän miettisi esim. eväiden suhteen, kannattaako ottaa euron sämpylä vai kalliimpi viineri.

Suuremmissa vaatehankinnoissa voisimme tulla vastaan. (talvitakki, kengät tms.)

Mietimme asiaa vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4e viikossa, kunhan siivoavat huoneensa ja vievät roskiksen tai koiran ruoan. Lisää on mahdollisuus saada kun tekee kotitöitä.

Tuo raha on siis ihan heidän omiin menoihinsa ja jos puhelinkulut ylittää 20e, niin pitää maksaa ite.

Ensi syksynä taas nostetaan viikkorahaa, todennäkösesti eurolla.

tähän vaaditaan huoneen siivous ja jotain pieniä kotihommia...

mä ostan karkit yms. eli raha on omaan käyttöön, usein säästää rahansa vaikka lomamatkaa tai jotain isoa hankintaa varten

meillä tuohon 50 eurooon sisältyy omat karkit, lehdet, sarjakuvat, kortit, elokuvissakäynnit ja matkat kavereille yms. Ja laitan aina rahat tilille, mistä nostaa tarvittavan summan.

50e /kk on VÄHÄN jos pitää ostaa nuo kaikki itse . Meillä tytön bussit on 31e / kk .

50e riittää , jos sillä ostetaan " omat menot . " leffat , karkit , yms .

mutta sitä se ei ole, koska maksoin sitten itse tuosta summasta oman puhelinlaskun, vaatteet, meikkejä jne. Oppi aika hyvin rahankäyttöä kun joskus tuli tuhlattua, vaikka olis voinut säästää ja sitten harmitti kun ei ollut rahaa.

Joskus tein ylimääräisiä töitä ja sain niistä ekstrarahaa (siis kotitöiden lisäksi), kesäisin olen ollut aina töissä.

tuntuu ihan hyvältä summalta hänelle, ihan tarpeeseen on mennyt, ja sitäpaitsi on oikeastaan ihan mukavaa antaa lapselle sen verran rahaa ettei tarvitse aina olla pyytämässä, ja mulla on nyt antaakin se summa, kun isommat ovat jo omillaan. Aiemmin en voinut antaa kun piti jakaa rahaa niin monen kesken.

Itse sain hyvin vähän rahaa lapsena, ja aina oli miettimistä miten pääsee kavereiden synttäreille, siis mistä rahat lahjaan, jne.

Mulla oli yläasteella kaveri joka oli toinen lapsi ja sai AINA lapsilisänsä itsellensä, osti vaatteita, hengasi kaupungilla, ryyppäsi ja tarjosi vielä mullekkin osan ( kuulostaapa pulsulta, heh ). Maksoi kyllä ite puhelinlaskunsa mutta jos äitiltä ja isiltä pyysi rahaa niin aina sai.

Itse sain noin 10 markkaa viikossa, joskus summa vaihteli. Sitten kun tuli eurot niin sain noin 15 e viikossa ja olin silloin juuri täyttänyt 17 v

Suunnitelmana on antaa lapsille 50 ¿ / kk, josta menee kaksikymppiä bussilippuun ja kymppi eväisiin. Kahdellakympillä kuussa pitäisi ostaa vaatteet, hygieniatarvikkeet, meikit, elokuvaliput ja huvitukset??? Tuohan on aivan mahdoton yhtälö!

Itse sovin aitini kanssa ylaasteella, etta sain itselleni kuukaudessa lapsilisan. Sen sain kayttaa haluamallani tavalla, mutta ostin itse vaatteet, karkit, meikit, erikoisemat shampoot, kampaajat ym... Meidat oli kasvatettu saastavaisiksi ja paa-asiallisesti tuo raha meni siis saastoon :) Tama opetti minua hallitsemaan itse omaa talouttani. Jos aiti olisi maksanut vaatteet olisin varmasti ostanut niita paljon enemman, kun taas sain itse pitaa ne rahat joita en kayttanyt olin paljon tarkempi ostoksistani. Toimin varmaan samalla lailla oman lapseni kanssa.

Ja se tuntui isolta rahalta! Vanhemmat osti vaatteet ym, mutta jos halusi käydä vaikka discossa ja pitsalla niin yhdessä illassa kului koko raha. Vanhemmat osti vaatteet ja viikkokarkit sekä hygieniatuotteet. Kännykkää ei ollut.

Mut onhan euron myötä hinnat nouseet, mutta ehdoton maksimi ois mun mielestä 20¿/kk. Jos ei siis tartte maksaa kännykkälaskua, vaatteita ym. Jos taas pitää maksaa kaikki itse niin sittenhän summan on vastaavasti oltava isompi. Kuinka moni teini saa 20¿:lla farkut nykyään? Mun aikana tavan farkut seppälästä maksoi 100mk.

Miehen kanssa jo aikoinaan päätettiin, että emme maksa ko. rahaa ennenkuin joku lapsista älyää sitä kysyä/pyytää:) No lapset olivat jo aika vanhoja (vanhin jo yli 12v.) ennenkuin alkoivat eka kertaa ko. rahasta puhumaan ja silloin keskustelimme asiasta, että jos alkavat saamaan viikko/kk-rahaa niin mitä kaikkea siitä sitten pitää itse maksaa jne...

Lopputulos oli se, että lapset eivät halunneet viikko/kk-rahaa vaan mielummin säilyttivät vanhan käytännön eli rahaa saa meiltä vanhemmilta silloin kun sitä tarvitsee ja sen verran kun tarvitsee ja viikonloppuna saa valita itselleen karkkipussin, jonka me vanhemmat siis maksamme:)

Nyt on vahin lapsi jo 18v. ja tiennannut monet vuodet jo itse rahaa, mutta viikko/kk-rahaa hän ei ole siis saanut koskaan yhtään:)!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat