Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mun tyttö sai 6-luokan historiankokeista syksyllä kaksi 81/2 ja sai arvosanaksi joulutoikkariin 9, joka on hienoa. Naapurin (hyvä ystäväni) tyttö käy kielipainotteista ala-astetta (6lk)sai puolestaan kaksi 91/2 ja hänenkin arvosana oli 9. Molemmat aktiivisia tunnilla, naapurin tyttö jopa oli kirjoittanut johonkin koulun lehteen historian aineen. Ihmettelen suuresti, millä perusteella numerot annetaan, eikös naapurin tytön ois pitänyt saada 10 toikkariin, vai millä perusteella niitä numeroita annetaan, pärstäkertoimella?

Kommentit (9)

tiedossa oleva tosiasia, että aina esim. kahdeksikot eivät ole samanarvoisia. On heikko 8, vahva 8 jne... Esimerkiksi suoristusten keskiarvo voi toisella oppilaalla olla 8-, toisella taas 8+. yLEENSÄ JÄLIMMÄISEN JA ENSIMMÄISEKSI MAINITUN ERON HUOMAA ESIMERKIKSI TUTKIELMISSA, MUTTA MOLLEMMILLA ON NUMERO SILTI 8. Sitten vielä jo mainitutkin tuntiaktiivisuus.

Olen huomannut, että vallan mahdottomasti opettajien arvioinnit eivät toisistaan heitä. Olen itse yläkoulussa, ja peruskoulun päättötodistuksen numerot ovat yllättävän samoja, mitä nuorilla oli jo alakoulun päättötodistuksessa. Toki poikkeuksiakin on (oppilas muuttuu laisemmaksi tai ahkerammaksi...). Eli oppilas on erinomainen, keskitasoinen, heikko osaamiseltaan. Samoin jos minulle tulee oppilas toisesta koulusta, hänen entinen arvosanansa harvoin muuttuu radikaalisti. Toki samallakin oppilaalla voi olla jouluna 8,, keväällä 9. Harvoin numerot muuttuvat kuitenkaan kahdeksikosta kuutoseen, ellei esim. ole perheessä krriisiä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

100% yleispätevää kaikkea kattavaa tapaa antaa numerot loogisesti ja täysin tasavertaisesti. Aina pelkät kokeiden numerot ei vaikuta. Se on koulukohtaista, opettajakohtaista ja oppilaskohtaista.

On opettajia jotka antaa jollekin paremman numeron knu toiselle ja syyt voivat olla jossain ihan muualla kuin koulunkäynnissä (tätä ei teitenkään koskaan mitenkään julkisesti missään tilanteessa tuoda esille)

Aktiivinen, oppiaineesta kiinnostunut oppilas voi helposti saada paremman arvosanan kuin paremman koenumeron saanut passiivinen oppilas, joka on osoittanut vain hyvää ulkolukutaitoa. On monia tapoja näyttää osaamistaan. Siksi(kin) siellä koulussa viivytään senkin jälkeen, kun oppikirjat on jaettu. -ope

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat