Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Paljonko yrittäjälle jää siitä itselleen,siis verot ym. muut maksut siitä pois?Puolet?

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse laskutan 50 euroa tunnilta, silloin kun teen tuntitaksalla töitä (siihen kyllä lasken tunnit tarkasti, en pyöristele ylöspäin).

Sitä paitsi ainakin minun takasani on 50e + ALV, eli lisään ALVin tuon 50e:n päälle. Toiset voivat tietysti laskea asian eri lailla.

t. kääntäjä

(Siivooja saa kaikilla ikälisillä bruttona 8,30 tunnilta. Ei paljon päätä huimaa)

Yrittäjänä melkein pakko tehdä myös pimeetä työtä, et jollain elää. Ainakin siivousalalla. Näin se vaan menee...

22% alv-veroa (5,5e)

vähintään 20,6% yrittäjän eläkevakuutusmaksua (5,15e)

vaikkapa 30% veroa (voi olla jopa sen 60%) (7,5e)

menot tarvikkeista, matkoista, työvaatteista, luvista, vakuutuksista yms... riippuu paljon työstä

18,15e on siis ainakin potista pois eikä se todellakaan riitä!

arvelisin, että vähän reilut puolet. Mutta siitä pitää vielä maksaa materiaalikuluja.

Esim. printterin, koneen käytöstä, matkoista, paperista jne...

Varmasti se 10 e käteen on ihan realistista. Toisen palkkalistoilla siivoojana tuskin kuitenkaan saa 10 e verojen jälkeen käteen tunnilta. Toisaalta yrittäjä joutuu tosiaan tienaamaan myös ne lomat etukäteen, ei tule loma-ajan palkkoja eikä lomarahoja..

Toisille yrittäjyys sopii, toisille ei - jos kaipaa tasaista kuukausituloa ja riskitöntä elämää niin kannattaa olla toisen palkkalistoilla, jos taas haluaa itse määrätä omista töistään ja jaksaa kantaa riskit ja yrityksen pyörityksen vaivan, niin sitten yrittäjyys parempi. No eihän se toki noin yksinkertaista ole, vaan muuttujia aika monta, jokaisen täytyy punnita mikä itselle tärkeää..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat