Seuraa 

mieheni puhuu hyvää suomea ja on asunut Suomessa jo 4 vuotta. Hän on

moderni, uskontoaan harjoittava muslimi. Meillä ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia

uskonnon takia mutta nyt tuli sellainen ongelma eteen että en tiedä kuinka siihen suhtautuisin.

Hän oli hyvällä menestyksellä töissä hoito-alalla ja sai mitä parhaimmat työtodistukset + suositukset.

Hän oli oikeasti siis hvyin pidetty henkilö siellä. Määräaikainen työsuhde päättyi joku aika sitten ja hän on

ollut siitä asti työttömänä. Hänelle tarjottiin jotain sijaispaikkaa päiväkodista mutta kuinka ollakkaan hän ei voinut

ottaa työtä vastaan koska hän ei voi vaihtaa lasten vaippoja, koska pissaa saattaaisi tirahtaa hänen iholleen ja

hän joutuisi peseytymään kokonaan sen jälkeen, koska hän siis rukoilee säännöllisesti. Minusta tämä on jo

saivartelua ja en voi millään käsittää että voiko olla näin ahdasta ajattelua muuten niin nykyaikaisen ihmisen päässä. Mietin nyt sitten eteen, mistä hän saa töitä ja saako mistään. Haluan etupäässä teiltä musliminaiset vastauksia ja mielipiteitä.. kuinka elämä onnistuu jos uskonto on noin rajoittavaa? samoin onko se siis pakko

mennä joka perjantai sienne moskeijaan, entä jos sattuu sellainen työantaja joka ei päästä, miten sitten toimitaan?

Kommentit (14)

että missä vanhusten hoitokodissa ei joudu vaihtamaan vaippoja/vessa-apuna toimimaan? Jos vanhus pärjää yksin veskissä hän tosi harvoin asuu missään hoitokodissa.

Siis jos kyse on hoivatyöstä.

Eri asia on jos on siellä apulaisena tms silloinhan ei oman työn ohessa tarvitse edes koskea toiseen ihmiseen.

Päiväkodeissakin monissa hoitoapulainen tms keskittyy siivoukseen ja ruoan valmistamiseen yms eikä osallistu aina lastenhoitoon ollenkaan. Näin meidän päiväkodeissa.

Hän on aina ollut tarkka ja tiukka uskon asioissa, eikä ole koskaan jättänyt moskeija käyntiä väliin ja edellinen työnantaja oli siinä asiassa reilu että päästi hänet sinne ilman mitään ongelmia.

Olen nyt nalkuttanut hänelle asiasta ja yrittänyt selittää hänelle että hän ei voi olla tollainen nipottaja jos aikoo tehdä töitä täällä.

Mutta saisiko lisää kannanottoja, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensinnäkin voimia vaikeaan tilanteeseen.

Luulen, että monet tavat ja periaatteet, niin uskonnolliset kuin muutkin, kärjistyvät kun asuu ulkomailla. Varmaan myös työttömäksi jääminen on saanut miehesi mielen kuohumaan ja siksi reagoi ehkä nyt voimakkaasti. Kyllä hän varmasti saa vielä työpaikan, jonka suostuu ottamaan vastaan, kun on kerran jo aiemmin hyvin pärjännyt.

Kyllähän tuo aika saivartelulle tuo pissa-asia kuulostaa - peseytyminenhän kuuluu muutenkin osana rukoukseen valmistautumista. Moskeijassa käyminen on miehelle velvollisuus - työssäkäynti vastaa kuitenkin rukousta, eli jos moskeijaan tai rukoilemaan ei työn vuoksi pääse, ei se ole " syntiä" tai rangaistavaa. Näin on ainakin oma mieheni sanonut - hän on myös moderni muslimi, joka harjoittaa uskontoaan.

Luulen, että tässä on kyse jostain miehesi omasta kriisistä. Tilanne varmaan tasoittuu - koita vaan itse olla kärsivällinen ja tue miestäsi kummallisillekin tuntuvissa päätöksissä.

Jotkut ihmiset (miehet tai naiset) pelkäävät lapsia, koska he oikeastaan epäilevät omaa aikuisuuttaan.

1. Mies hoitoalalla on jo monille ok ja arkipäivää, mutta mies lapsia hoitamassa ei ehkä ihan vielä ole niin tavallista, etteikö siitä mainittaisi erikseen.

2. Jos ei ole vielä omia lapsia tai muuten ei ole tullut oltua lasten kanssa, epävarmuus on aiheellista ja merkki terveestä omien resurssien pohdinnasta. Joskus mies voi luulla, ettei hän miehenä VOI olla niin hyvä hoitaja lapselle kuin nainen on.

3. Joskus voi tuntua helpommalta mutista jotain sopivan epämääräistä oman uskonnon tulkinnoista, kuin selittää juurta jaksaen puolisolle, miten oikeastaan on pelosta jäykkänä siksi, että joskus ehkä tulee itsekin isäksi. Eihän sellaisen sanominen omalle vaimolle voi olla hyväksyttävää, joten inhimillinen ihminen päätyy ehkä kiertämään aiheen hämäyksellä...

Mun mies on vanhainkodissa töissä. Samat ruumiineritteet ja liat siellä pyörivät kuin lastenkin parissa (on ollut päiväkodissakin aikanaan ja tykkäsi kyllä). Pesurutiinit menevät ihan omalla painollaan. Päiväkodissa käytetaan myös hanskoja vaippojen vaihdoissa ja tietenkin pestään käsiä koko ajan jo flunssienkin takia.

Mun mies myös koki kauan, että tietyissä tiukoissa tilanteissa hänen pitää pysyä syrjässä, koska ÄIDIN RAKKAUS ON SUURIN JA SIKSI ÄITI KESTÄÄ ENEMMÄN. Tämän osoitin virheelliseksi käsitykseksi ainakin minun kohdallani, ja tilanteemme parani kotona aika paljon.

Jos siis sinun miehelläsi on vähän tuontapaisiakaan tuntoja, koita valaista vähän:)

yritän hahmottaa nyt tätä asiaa ja ymmärtää mistä tässä on kyse oikein.

Hän on ollut töissä lasten parissa jo kotimaassaan, joten lapset eivät ole hänelle vieraita. Tosin hän ei tehnyt siellä töitä vaippaikäisten parissa. Minusta alkaa tuntumaan että kyseessä on pelkkä vastenmielisyys pissan ja kakan hajua kohtaan. Hän on nimittäin tosi

tarkka omasta hygieniastaan, mutta onhan siis ne suojakäsineet keksitty! Enpä tullut tuotakaan ajatelleeksi, kiitos Bigmama.

Sanoin hänelle ettei hän voi odottaa työnantajaltaan eikä hänellä ole oikeutta vaatia edes, mitään erikoiskohtelua asiassa.

Miten sinun miehesi pääsi hoitoalle?

Miehesi ei yksinkertaisesti halua mennä päiväkotiin töihin ja yrittää vaan nyt sepittää asia sinulle näin. On tosiaan joskus vaikea ehkä sanoa asioita ihan suoraan päin naamaa, joten yrittää selvitä tästä uskonnolla.

Jollekkin suomalaiselle " reiskalle" voisi olla vaikeaa mennä töihin päiväkotiin, entäs kun olet ulkomaalainen ?

Tietenkin miehesi on ennestään jo ollut hoitoalalla, joten luulisi että myös tällainen työ voisi olla mielekästä.

Voithan yrittää kaivella syyn selville mieheltäsi....uskonto se ei ole !

-linda-

ja hän tunnusti että syy on yksinkertaisesti se ettei hän halua vaihtaa vaippoja vaan saa oksennuskohtauksen jo ajatuksestakin. Minusta se että hän käytti uskontoaan tekosyynä on kuitenkin erittäin tuomittava ja yllättäväkin asia.

Ei hänen siellä vanhusten hoitokodissa tarvinnut vaippoja vaihdella ja hän kyllä haluaa hoitoalalle töihin, tämä asia on ihan selvä! Hän ei halua millekkään muulle alalle.

Hänellä on koulutusta jo ennestään mutta sillä koulutuksella ei täällä Suomessa saa töitä, valitettavasti.

Hän on hyvin sosiaalinen, puhelias ja empaattinen ihminen joka viihtyy ihmisten kanssa. Hän rakastaa lapsia ja vanhuksia ja lapset ja vanhukset rakastaa häntä. Kylään tullessaan siskoni lapset kysyvät aina heti ensimmäisenä ovesta tullessaan että onko mieheni kotona, muutenkin hän on paljon kysytympi lapsenvahti kuin minä.

Jos mies vielä mutisee vastaan niin kysäisepä miten naiset ehtisivät jatkuvasti kokopesun tekemään, jos pissatippa sitä vaatisi...

Shimmering:

Lainaus:

Hänelle tarjottiin jotain sijaispaikkaa päiväkodista mutta kuinka ollakkaan hän ei voinut

ottaa työtä vastaan koska hän ei voi vaihtaa lasten vaippoja, koska pissaa saattaaisi tirahtaa hänen iholleen ja

hän joutuisi peseytymään kokonaan sen jälkeen, koska hän siis rukoilee säännöllisesti.

Vuosien ajan hän hakeutui teknisen puolen koulutuksiin ja töihin, kävikin jotain kursseja mutta ei koskaan työllistynyt oikeasti. Kohteliaisuudesta ja " kuuliaisuudesta" hän meni myös työllistämistöinä päiväkoteihin hommiin, tykkäsi kyllä, mutta ei niinku oikeesti halunnut tehdä sitä palkkatyönä, otti sen enempi hyväntekeväisyytenä - ja " parempi tehdä edes jotain kuin vain maata kotona" .

Samaan aikaan minä ja kaikki tuttumme näimme, että hän on niin mukava ja huomioonottava, omilla aivoillaan ajatteleva ihminen, että sosiaali- ja hoitoalalla otetaan sellainen mies kirkuen vastaan. Joten joka välissä aina pommitin pehmeästi lehtien ja netin opiskelijahakuilmoituksilla. " Eihän siinä mitään menetä, eihän se ota jos ei annakaan" ja muita sopivia lausahduksia.

Sitten vihdoin tärppäsi: Pari vuotta sitten hän aloitti oppisopimuskoulutuksen lähihoitajaksi maahanmuuttajille suunnatulla kurssilla. Nyt hän tekee siis töitä vanhuspuolella ja opiskelee samalla. Ja tykkää ihan älyttömästi.

Tuli muuten vielä mieleen yksi juttu tuosta lsten kanssa työskentelyn vaikeudesta.

Jotkut aikuiset eivät tunne osaavansa kommunikoida lasten kanssa. Kun se näyttää olevan sitä samaa höpinää päivästä toiseen. Kuin avaruusolentoja hoitaisi jne... Sitten, kun aletaan isompana pelailla jalkapalloa ym. olo helpottuu jäyhällä aikuisellakin.

Kaverin luontohenkinen mies meni jotenkin ihan puihin, kun heidän esikoisensa syntyi. Pari vuotta hän hoiteli lastaan jotenkin mekaanisesti, kun kerran pitää tietenkin, mutta pakeni metsiin aina tilanteen salliessa. Varsinainen suhde alkoi muodostua siinä vaiheessa, kun tyttö alkoi osoitella lintuja ja kysellä niiden nimiä - isin tyttö alkoi päästä mukaan linturetkille:)

Yritan minakin nyt muistista vastata.

Itse olen musseja myos neljan aiti

Olen lukenut etta jos on alle 2-vuotiaasta kyse niin ei tarvitse ollenkaan uusia wudua(rukouspesua) vaikka vaihtaisi kakatkin.

Ja jos yli 2-vuotias niin pelkka tama wudu riittaa.

Ei siis tarvitse kokonaan itseaan uudestaan pesta ja Wudu muutenkin pitaisi sunnassa joka kerta uusia kun menee rukoilemaan.

Ja jo Allahin tahden tuon tekee.

Ja rukouspesuhan on vaan kadet,jalat,kasvot,paa ja niska.

nelikonmamma:

Lainaus:

Yritan minakin nyt muistista vastata.

Itse olen musseja myos neljan aiti

Olen lukenut etta jos on alle 2-vuotiaasta kyse niin ei tarvitse ollenkaan uusia wudua(rukouspesua) vaikka vaihtaisi kakatkin.

Ja jos yli 2-vuotias niin pelkka tama wudu riittaa.

Ei siis tarvitse kokonaan itseaan uudestaan pesta ja Wudu muutenkin pitaisi sunnassa joka kerta uusia kun menee rukoilemaan.

Ja jo Allahin tahden tuon tekee.

Ja rukouspesuhan on vaan kadet,jalat,kasvot,paa ja niska.

Minä soitinkin täältä töistä miehelleni ja sanoin että olen saanut sellaista

tietoa ettei hänellä ole mitään uskonnollista estettä vaipanvaihtoon.

Siihen hän sanoi että " hyvä on hyvä on, minä menen sitten jonnekkin päiväkotiin päätoimiseksi vaipanvaihtajaksi." Minä sanoin että nyt kuulostaa pajon terveemmältä asenteelta. ;D

Laitan vielä lisää viestiä kuinka edistymme asiassa.

Eihän niitä vaippoja vaihdella kuin ihan pienimpien lasten ryhmässä eli eikö miehesi voisi yrittää päästä isompien ryhmään?

Ja monissa vanhusten hoitoloissa joutuu myös vaihtamaan vaippoja, ellei ole tosi hyväkuntoisista vanhuksista kyse.

Uskontoa on joskus liian helppo käyttää tekosyynä, jos ei itsekään kehtaa myöntää itselleen jotain heikkoutta.

Toivottavasti miehesi löytää itselleen sopivan työpaikan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat