Vierailija

On nyt vauvan kanssa kotona ja lapsi on kokopäiväisenä tarhassa. Niin, mun mielipide ja tulin sen teidän kaikkien kanssa jakamaan.

Mä en vaan ymmärrä tätä. Mihin tämä maailma on menossa jos ei jakseta hoitaa edes kahta lasta kotona.. Kuinkahan sitä ennen on pärjätty kun lapsia on ollut paljon. Esim. omat vanhemmat, joilla molemmilla 5 sisarta.

ja en ole kateellinen ja on hänen oma valintansa. Meillä on melkein samanikäiset lapset ja minä oikeasti nautin ajastani kotona, vaikka aina ei niin helppoa olekaan. Pidän tätä etuoikeutena, että on mahdollista olla nämä muutamat vuodet kotona.

Joo, tiedän että tätä asiaa on puitu täällä aika ajoin.. siltikin.

Kommentit (22)

Äiti lapsineen oli käännytetty, koska päiväkodissa ei vatsatautiepidemian takia ollut tarpeeksi henkilökuntaa ja äiti kumminkin oli kotona. Äiti siinä sitten harmitteli, kun ei päässytkään lepäämään kun vauvakin on vasta kolme viikkoa. Siinä tuli oikeasti mieleen, että voi näitä nykyajan avuttomia ihmisiä. Mitä ihmettä hankkimaan lisää lapsia jos pärjääminen on noin onnetonta. Mä olen sitä mieltä et jos lapsia hankkii niin ei se ole yhteiskunnan velvollisuus niitä hoitaa, jos vanhemmat täysjärkisinä/toimintakykyisinä kotona. Ai, niin mutta kun niin hirveästi haluaa sen pikku kakkosen, kun onneniinsulosii...

Nyt joululoman ja isyysloman loputtua. Ajattelin siis, että ei enää vie hoitoon, kun jäi töistä äippälomalle. Taisi se hoitosopimus loppua vuoden loppuun, mutta nyt siis jatkoivat sitä.. ja lapsella ei ole koliikkia, on ihan " helppo" vauva kuulemma =) ts. nukkuu ja syö hyvin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hauskaa tässä on vielä se, että toinen ystäväni haki samalta alueelta päivähoito paikkaa lapselleen, kun menee takaisin töihin. Niin eipä ole yllättäin vapaita paikkoja täällä. Minusta se vaan on väärin ja epäreilua niitä kohtaan, ketkä sitä paikkaa todella tarvitsevat.

Ihan kuitenkaan perhettä ja tilannetta tuntematta en haukkuisi äitiä lyttyyn.

2,5-vuotiaatkin voivat olla kovin erilaisia, meillä on neljä lasta, joista kaksi ovat viihtyneet tosi hyvin kotona, kaksi taas ovat viihtyneet päiväkodissa niin mainiosti, jo siis ton ikäsenä, etteivät pois haluaisi. On siellä se " oma" juttu ja omat kaverit ja päiväkoti on ollut heille todella tärkeä. Näissä kahdessa on ollut erona myös se, että päiväkodin alotettua heille ei koskaan tullut sitä kotona iltapäivällä kiukutteluvaihetta, vaan viihtyvät kertakaikkiaan hyvin. Piste. Ja tämän vahvistaa koko päiväkodin henkilökunta.

Kokopäiväsenä en ehkä kuitenkaan pitäisi, puoli päivää riittäisi. Sitä paitsi, ei musta ole sekään ihme, jos äiti haluaa " pitää paikan" . Ajattelepa, jos päiväkoti on vanhempien mielestä todella hyvä paikka ja suosittu ja ehdottomasti haluavat lapsensa sinne, kun äidin työt taas alkaa. Lapsellekin on ihanaa, että saa pysyä samassa hoitopaikassa, eikä sitten tarvi myöhemmin mahdollisesti alottaa uudessa paikassa.

Ja koska lapset ovat niin erilaisia, monelle varmaan on parempi saada olla kotona äidin ja vauvan kanssa, mutta toiselle voi nimenomaan olla tärkeää saada jatkaa sitä tuttua rutiinia kun kaikki muu ympärillä muuttuu.

Eli ehkä sinäkään et tätä äitiä ja erityisesti hänen lastaan kuitenkaan niin läpikotaisin tunne.

miksi ihmeessä sen pitäisi yhtäkkiä jäädä kotiin, kun on tottunut päiväkodin ohjelmaan ja kavereihin?

Meillä 3- ja 5-vuotiaat jatkavat osa-aikaisena päiväkodissa kun minulla alkaa äitiysloma ja isyysloman ajan ovat kotona, minkä jälkeen menevät taas takaisin.

Hulluksihan tässä kaikki tulis, jos päivät pitkät pyörittäis kotona.. lapset varsinkin.

mutta itsellä on vauva ja 4,5 vuotias ja hän kaipaa niin paljon tekemistä ja seuraa etten oikeasti ehdi!! Vauvan imetys ja hoitaminen vie yllättävän paljon aikaa vaikka kaiken mahdollisen teen niin nopeasti kuin suinkin pystyn.

Kerhossa lapsi käy 2 kertaa viikossa ja yhtenä päivänä muu harrastus, mutta tuntuu että nekään ei riitä. KOKO ajan pitäis tehdä jotain ja jos sanot, ettei äiti nyt ehdi niin johan on kohta askartelusalkku pöydällä levällään ja kaikenmaailman liimavirityksiä ym. pitkin asuntoa. Onneksi ei mitään suurta vahinkoa ole vielä tehnyt.

Jos olisi rahaa, esikoinen olisi jatkanut puolipäivähoidossa, missä ennen äitysvapaatani oli. Mutta kun olin tyhmä ja ajattelin itse kasvattaa omani...

Oikeasti tuntuu siltä että tolla ei ole täällä yhtään kivaa, kun joutuu kuuntelemaan vauvan itkua ja liian usein minun ei nyt ehdi kommenttia. Siinä ei yksinkertaisesti voi kuunnella, kun vauva huutaa korvan vieressä. ja kun myöhemmin kysyt, ei lapsi enää muista.

Kai tämä tästä kohta helpottaa...

laittoi tytön takaisin hoitoon. Olin itse pitänyt itsestään selvyytenä, että ottaa pois hoidosta. Kysyin miksi, niin sanoi ettei halua menettää paikkaa päiväkodissa.. Joo ja meinaa olla ainakin vuoden kotona.

ap

Vauva valvottaa äitiä ainakin aluksi ja muutenkin ehtii sitten aamupäivän aikana olla vauvan kanssa ja hoitaa asioita, kun isompi ulkoilee päiväkodissa. Minua niin säälittää lapset, joita äidit raahaavat mukanaan joka hemmetin kauppareissulle, kun niiden pitää olla äidin kanssa 24 tuntia vuorokaudessa. Ja ihan oikeasti, mitä kamalaa sille lapselle siellä suomalaisessa tarhassa tapahtuu. Muualla ei tällaista keskustelua tarvitse kenenkään käydä.

Mielestäni helpottaa isomman sopeutumista. Eri asia olisi, jos olisi ollut äidin kanssa kotona vauvan syntymään asti.

Nämä ovat juttuja, joista jokainen joutuu tekemään päätöksensä ihan itse.

Mutta jos on vaikka koliikkivauva, niin on ihan hyvä että isompi on sen aikaa tarhassa että elämä rauhottuu. On kovaa työtä valvoa vuorokaudet ympäriinsä.

Eikä kaikilla ole sitä tukiverkkoa... mutta sitä nyt ei av:lla saa sanoa :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat