Seuraa 

En ainakaan löytänyt pinoa, joten tästä alulle!

Sivut

Kommentit (37)

Kohta tulee kyllä hirmu kiirus, mutta pakko oli käväistä täällä stressiä purkamassa ;)

Niiloakselille tuosta vesien menosta: mulla on kyllä päivittämättömät tiedot, mutta niiden mukaan perätilavauvalla on vesien mentyä vaara napanuoran esiinluiskahdukseen eli siis makuulla olisi pysyteltävä. Ja sama ohje olisi myös raivotarjontaisille, jos vauva ei ole laskeutunut. Mutta kertokaapa muut, jos nämä ohjeet on muuttuneet!

Jaksuja vaan sulle uhmaisen kanssa taisteloon! Sama tunne ollut monesti, onneksi nyt on tuota hankea mihin paiskata, heh =)

Sinuvilla oli hienoja ultrakuulumisia, onnea niistä!!

Omppis: voi tuo rimakauhua ja rakkautta oli mun lemppari silloin eka esityskerralla. Harmi kun nyt olen unohtanut koko sarjan uusinnan. Enpä voi sanoa keksiväni juuri kauniimpaa hetkeä kuin tuo vauvan rinnalle nosto. Ihanasti kyllä asian ilmaisit!

Nordenskjold: Juu, nyt meni jakeluun ;)) Tuohan on tosi upea käytäntö, että pidätte omat juhlat tuplille. Mua on kans usein hävettänyt, kun näitä synttäreitä näin kimpassa juhlitaan (siis esikko vielä samassa), niin kaikki tuo sitten kaikille lahjat. Jotkut ovat tuoneet joskus jopa tuolle neljännellekin, jonka synttärit ovat ihan eri aikaan, vaikka kuinka on teroitettu, että ei tarvi. On nää vähän hankalia tilanteita.

Minä tässä kaiken hässäkän keskellä hoksasin, että kelalta ei oo tullut minkäänlaisia päätöksiä, vaikka äitiysloma alkoi jo ennen joulua. Ja sitten tajusin, että hoitotukikin loppui eilen, kun oli virallinen 3v päivä. Ei sitten muuta kuin selvittelemään asioita, pitkät tovit vierähti puhelimessa. Meillä siirryttiin peruspalvelujen osalta kuntayhtymään, ja palkanmaksu hoituu naapurikaupungista, ja siellä nyt homma mättää. Kela odottaa tietoja, miltä ajalta saan palkkaa, ennen kuin edes laskevat mulle päivärahaa. Miniminhän olen odottanut saavani, koska hoitovapaalla olen ollut ja pienimmät ehtivät täyttää tuon 3 ennen laskettua aikaa. Mutta nyt tämä kelan täti sanoikin, että kunhan äitiysloma on alkanut ennen 3v synttäreitä, niin saisin saman päivärahan kuin tuplilta. Aika isosta erosta on kyse, minimipäiväraha on kai jotain 15 euron luokkaa (?) ja tuplilta sain 50 euron pintaan. Jaa, enpä nyt tiedä mitä päätöstä sitten odottaa. Onko kellään tietoa tästä? Puhuikohan tuo tämän päivän tyyppi ihan omiaan?

Ei mutta nyt on kyllä pakko rientää, poikalauma pyyhältää tänne tunnin päästä ja paljon vielä tekemättä.

Mukavaa viikonloppua kaikille.

Pikkis 37+2

Tervetuloa mustaverho!

Pikaisesti omaa napaa. Eli teidän viestejä lukiessani selailin vanhoja neuvolakortteja ja olen käynyt neuvolassa useammin yhtä odottaessa kuin nyt kahta odottaessani. Päätin siis vaatia neuvolasta useammin seurannan! Käväisin äippäpolilla ja vauvoilla kaikki oli hyvin. A oli 713g ja B 765g eli hyvin kasvavat :) Yllättäen äitiyspolilla puhuttiin kovasti synnytyksistäni ja kohdunsuun tilannetta seurataan nyt huolella, koska edellinen synnytykseni oli syöksysynnytys, joka päättyi lapsen tippumiseen lattialle ponnistusvaiheen puuttumisen takia. Jäi kyllä todella hyvä olo tuosta käynnistä :) Meillä muuten tulokkaat ovat poikia eli meille tulee poika voittoinen katras. Onneksi se yksi tyttö kuitenkin löytyy :)

letti (24+3)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä mahatauti vissiin ainakin karvan verran paremmalla puolella. Mulle itselle ei ole tullut muuta kun mahakipua, mutta isännästä ei ole näkynyt tänään vilaustakaan. Makaa reporankana sängyn pohjalla, kuten Onni ja Helmikin on tehneet. Niin, en tuosta rotaviruksesta ole varma. Tosin edelliskerralla kun meillä oli se, niin kaksoset oli sairaalahoidossa. Luultavasti vaan joku sitkeämpi pöpö! Hertta on oksentanut vain viisi kertaa, muilla kestänyt päivätolkulla. Niin ja taitaisin muistaa sen kamalan hajun. Se on syöpynyt nenän sisäpinnoille...

Pikkis: Mie kyselin tiina-tätiltä tuosta käynnistys asiasta (henkilökohtainen lääkäri). Mullakin on suunnitelmissa, etten ainakaan yli päästäisi. Tuumasi, että jos paikat on kypsyneet, niin voi olla mahdollista. Jos nollatilanne, niin eivät edes harkitse. On kohdulle liian kova koettelemus. Mitenkäs ne sun paikat voikaan? :) Tuttu kätilö käski käyttämään kaikkia tämmöisiä syitä: lapsia paljon kotona, pitkä ajomatka sairaalaan, jos ollut jotain häikkää aiemmin jne. Toivon, että suhtautuvat myönteisesti toiveisiisi!

Niiloakselilla ja n@nnella vauvelit periksessä! Kyllä ne ihmeesti siellä mahtuu mylläämään. Meidän Onni kääntyi perätilaan viikolla 33 tai 34, vaikka silloin vauvoja oli kaksi. Sehän tuli ihan hyvin alakautta, mutta siskonsa oli avannut paikat jo edeltä:). No, kaverini meni leikkaukseen perätilan takia ja kun masu avattiin, niin huomattiin, että viimeisenä yönä kaveri olikin kääntynyt oikein päin. Hupsis... Kukaan ei hoksannut tarkistaa leikkauspäivänä. Toivotaan, että nämä teidänkin sankarit päättävät kääntyä vielä raivotilaan!

Ihanaa, että Omppiksellakin meni neuvola niin hyvin. Miten te kaikki siirrytte tuonne yli 30 rv kerhoon... No, kyllä me täällä perässä hiihdellään.

Pikkikselläkö se synttärirypäs siellä olikaan? Miten olet järjestänyt asian? Mulla kaksosten nimpparit (jotka vietetään kuten synttärit) vähän ennen laskettua aikaa. Kuinka paljon oot jaksanut panostaa? mua jo vähän hirvittää, kun odotukset on aina aikas korkealla. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin, että jos lähtisi perheellä kylpylälomalle, eikä pahemmin sössäis kotona. Tykkäävät vaan niin kauheasti kutsua kavereitaan ja pitää kunnon lasten kutsut. Täytyy pistää mietintämyssyyn.

Mukavia hetkiä,

Noora ja Taimi 22+2

Tupa rauhoittunut harrastusten ja lastenohjelmien ansiosta, joten päätin lopultakin pinoutua pitkästä aikaa.

Annlinnille lämpöiset onnentoivotukset pienen prinssin syntymästä!!! Voi kun itsekin pian pääsisi nuuhkimaan tuota maailman ihaninta tuoksua :)

kuten Niiloakselilla, täälläkin pikkuinen ötökkä oleskelee yksiössään perätilassa. Potkut tuntuu tuolla alhaalla vasemmalla tai sitten koputtelee suoraan ulko-ovelle, josko jo pääsisi ulos. Viimeksi neuvolassa (joulukuun puolessa välissä) nuori sijainen sanoi, että polille mennään vasta siinä 37 viikon tietämillä jos vauva ei ole vielä itse kääntynyt. Ja puhui kyllä kovasti perätilasynnytyksen puolesta, mutta enpä taida sellaiseen suostua. Kai siihen saa itsekin vähän vaikuttaa... Huomenna olisi sitten neuvola pitkästä aikaa (välissä käynyt vain 2 viikon välein lääkärillä) joten saapipa nähdä, mitä nyt sanovat. Pidän kyllä peukut ja varpaat pystyssä, että huomenna sattuisi olemaan tätinä se " aito ja oikea" , hän kylläkin tekee vain puolikasta virkaa, koska nauttii jo samalla puolikasta eläkettään. Tämä terkka on myös aivan ihana ja asioihin topakasti tarttuva oikein empaattinen nainen :)

Vielä viikko ja sitten saa touhuta ja liikkua ihan normaalisti (siinä määrin mitä se tämän massun kanssa on mahdollista) kun 36 viikkoa tulee täyteen! Supistelut jonkun verran laantuneet, kunhan muistaa vaan välillä käydä levähtelemässäkin pitkin päivää.

Meillä isännälle iski viikonloppuna joku ihmeellinen pesänrakennus-vietti (eikö se ole yleensä meidän raskaana olevien etuoikeus;)) Perjantai-iltana hän raahasi meidän sängyn ja muut tavarat olohuoneen nurkkaan ja alkoi maalata kattoa ja repiä tapetteja ja lattioita! Tuumasi vaan minun vastusteluihini, että kyllähän huone täytyy saada remontoitua uutta vauvaa varten. Ja niinhän se sitten sunnuntaina oli käyty koko huone katosta lattiaan läpi, ja niin mairea hymy kasvoillaan kantoi ötökän rottinkisen sängyn (höperöidyimme uuden vuoden aikana vielä tuommoisenkin hankkimaan...) remontoituun huoneeseen. Onko muiden miehet tällälailla " hurahtaneet" , vai pitäisikö jo huolestua? ;)

Pitäisi varmaan hiljalleen alkaa katsoa sairaalakassia ja vauvalle hakuvaatteita valmiiksi, että olisi sitten valmiina, kun on sen aika.

Mutta nyt on lähdettävä ompelukoneen ääreen housujen lyhennytkseen, muuten saa kohta juosta pelkät kalsarit jalassa kun muita ei ole.

-n@nne ja masuötökkä 35 (tasan!)

Ja mustaverholle tervetuloa mukaan joukkoon odottamaan vauvaa!

Pikaisesti luin viestejä läpi, ja vähän kommentoin, mitä jäi mieleen..

Nordenskiöldille vilkutus - meillä on nimet vauvalle valittu, jos Sulolta puuttuu munat, se on Taimi:) Eli kyllä hymyilytti, kun luin viestisi. Muuten on kyllä varmaan rankkaa kun iskee noin kova migreeni, ja sitten oksutauti vastassa - voimia!

Omaa napaa pikaisesti: kävin np-ultrassa ja kaikki oli ok. En halunnut veriseulaan mennä, luulen että se olisi vain stressikynnystä nostattanut.

Ihanaa oli kun vauva sieltä vilkutteli, kaikki hyvin, äiti!

Pahoinvointi jatkuu pääosin iltapäivästä tuonne myöhään iltaan, nukahtamiseen saakka.. nautitaan vaan siitäkin, vauvalla on varmaan kaikki hyvin, kun minä näin oireilen:)

Iloista odotusta kaikille, toivottelee

sinuvi rv11+6

On aivan ihanaa hoidella vauvaa, mutta tämä muutto ottaa todella voimille.

Me myytiin meidän liian pieni koti kummitytön vanhemmille jotka siis oli meidän ne naapurit, ja me löydettiin uudiskohde en nyt voi tarkkaa paikkaa laittaa mistä päin Espoota mutta Espoosta. Tontti on pieni mutta neliöitä on kaiken kaikkiaan noin 300 eli nyt me mahdutaan tosi hyvin ja kaikilla lapsilla on omat huoneet, kun kellarissa oli alunperin kaksi makuuhuonetta ne molemmat jaettiin jolloin saatiin neljä aivan suht isoa makuuhuonetta. Oma piha on olematon koska tontti on vain noin 650 neliön suuruinen mutta tällä paikalla asuu meidän tuttuja ja paikkana tämä on hyvää ja arvostettua aluetta.

Olen kyllä onneni kukkuloilla kun saan taas vauvaa hoitaa ja yöt menee valvoessa mutta eipä se mua haittaa kun näin suloinen pakkaus meille tuli.

Omppis se haaveilee kehdosta, ajattelitko ihan sellaista vanhanajan kehtoa vai oletko katsonut myös niitä uudempia joissa jalakset eivät keinu vaan kehdon saa lukittua tai avattua. Mä pidin aiemmin kehdosta mutta jotenkin mä tykkään nukuttaa vauvaa äitiyspakkauslaatikossa joka on tossa uudessa pinnasängyssä, meillä on kyllä vielä kehtokin olemassa, mutta siirsin sen tonne varastoon.

Mukavaa odotusaikaa teille kaikille! Pakko mennä vauvaa hoitamaan....

Annlinn ja supersöpö pikkumies

Itkuherkkyydestä ollut puhetta, sitä löytyy täälläkin! Milloin mainokset, milloin joku pikkuisen suusta kuuluva lause, milloin joku kappale radiosta.. :) Tai en mä nyt ihan tillitä, mutta kyyneleet kihoaa silmiin herkästi!

Viimeksi eilen neuvolassa, kun lääkäri viritti dopplerinsa ja sieltähän se viuh viuh kuului! Hieman kaukana taisi sydän tykyttää, mutta olipa pienellä menoakin kun lääkäri teki ensin sisätukimuksen. Sykkeeksi sai 150, mites ne nyt menikään ne tyttö-, ja poikasykkeet?!? ;)

Hb ei olekaan pudonnut pahasti, 122 oli vielä. Olotila vaan on niin hengästynyt ja väsy, ja sydämentykytyksiä ja rytmihäiriöitä alkanut esiintyä useemmin. Noh, liittyy sitten vaan raskauteen.

Kohtu on eteenpäin kallellaan, joten ihmekös tuo että näkyy niin selvästi. Ja kohdun koko on parisen viikkoa suurempi viikkoja, mutta lääkärikin luotti hyvään ultraajan, joka totesi siellä köllivän vain yhden sikiön.

Painoa mulle on tullut jo ihan liikaa, kun ajatellaan että loppuajasta sitä tulee paljon.. Nyt saldona ja reilut 5kg! Pitäs varmaan miettiä mitä syö.. Mä kun tuppaan sitten lihoomaan vielä imetysaikaankin, enkä laihdu kun vasta vauvan ollessa taapero, eli n.1½-2v synnytyksen jälkeen! Mikä siinäkin lie..

Kohdunkaula kiinni ja ok, mutta ulkosuu sormelle auki; lääkäri kyllä totesi että on tämä useamman synnyttäneelle normaalia. Miten muistelisitte itsellänne olleen alkupuolen lääkärissä? Mua jäi kavelemaan, kun on joskus ollu riski ennenaikaisesta synnytksestäkin, toisessa lääkärineuvolassa oli lyhentynyt 4:stä 2cm:n ja kahdelle sormelle auki.. Noh, kait ne sitä seuraa jos tarvetta ilmenee?

Synnytyspelosta unohdin lääkärille sanoa, se kun alkaa ihan tosissaan kaivella takaraivoa.. Kaksi alatiesynnytystä takana, molemmat luomusti ilokaasukokeilua ja yhtä aquarakkulaa lukuunottamatta. (esikoinen ja kuopus, keskimmäinen sektiolla)Kuopuksen synnytys vaan eteni niin pirskatin vauhdilla, ettei ehditty mitään muuta kuin kokeilla kohdunkaulan puudutetta, ja sitä laittamaan tullut lääkäri laittoi sen varuiksi vaan, kun olinkin jo niin auki ettei se ehtinyt vaikuttaa! Muistan ajatelleeni vain, että jos yhtään enempää sattuu multa menee taju.. :/ Kun tohtori poistui salista aloin ponnistaa! Että se siitä puudutteesta, jalan se kyllä vei alta jälkeenpäin, kun osui sopivasti johonkin hermoon.

Noh, onhan tässä vielä aikaa tätäkin sulatella, mistäs sitä tietää vaikka sektiokin vielä tulisi, tosin en mä kyllä sitäkään tahtoisi.. Toipuminen niin paljon hitaampaa, ja noi lpaset ja koira hoidettavana..

Tälläisiä oma(.) pohtii:

Ädä+papunen rv12+6

Minä olen tänään tuntenut itseni kömpelöksi valaaksi :o/ hyvää asentoa ei taida ollakaan ja kaikki vaatteet tuntuu epämukavilta :o( maha on niin ylhäällä että on kurkussa kohta ja jos syön yhden leivän niin heti tulee paha olo ja maha täyteen... eipä pääse lihomaan ainakaan :o)

Eilen illalla tuli kaamea oksetus olo ja taistelin oksennusta vastaan kunnes nukahdin :o( loppuraskaudessahan tuo pahoinvointi saattaa alkaa uudestaan. Kaikki suolainen ja rasvainen on alkanut himottaa taas kamalasti. Tässä olen illan juustonaksu himoa vastaan taistellut...

Mulla onneksi nuo supistelut on nyt laantunut tai sitten niihin on niin tottunut ettei huomaa edes. Mulla kun on joka päivä tehtävä 3 kilometrin lenkki kun kahdella nuorimmaisella on eri päivinä kerhot kummallakin 2 kertaa viikossa niin tulee tuo kuntoilu hoidettua ja senkin takia on hyvä että nuo supistelut loppui.

Niiloakseli rv 31+1 (ystäväni synnytti rv 31+1 hui!)

Niiloakseli: Kuulostaa niin tutulle! Miekin olen Onnia raahannut pitkin kyliä raivareissa. Kerran kaatui vaunutkin siinä rytikässä. Ja vieläkin kuulen tuosta jutusta kommentteja toisinaan... Ei kiva. Ala-aste sattui vielä matkan varrelle ja näin sieluni silmin, kuinka KASVATTAJAT katselivat ikkunoista sitä touhua! Voimia iltapäivääsi!

Pikkis: Ilmaisinko asian tylysti!!! Anteeksi, ei tosissaan ollut tarkoitus:)Tänä vuonna ajattelin miekin pistää könttiin nuo juhlat. Helmin nimpparit on vain muutamaa päivää ennen laskettua aikaa eli olen täysi hermoraunio, ellen jo nuuskuttele tuhisijaa! Olispa tosi hyvä tuuri, jos saisitkin ne isommat rahat. Kerrankin kävisi paremmin kuin odotti.

sinuvi: Voiko olla totta! Ei meinaan kovin usein tule noita nimiä vastaan. Tosi hassu sattuma!

Mulla vähän masu sekaisin, mutta oksentamaan en ala! Ne alkuraskauden pahoinvoinnit saa riittää. Pidän suuta kiinni loppuun asti!

Hyviä masun kasvatuksia,

Noora ja Taimi 22+3

Täälläkin yksi tunnustautuu herkäksi ;) eikä raskaushormoonit ainakaan paranna asiaa :(

Miullakin alkaa tuo masu jo olemaan " korvissa" , nytkin olen yrittänyt lukea tenttiin tässä kirjoituspöydän ääressä, muuten onnistuu, mut muistiinpanojen kans on vähän hankalaa, kun painaa niin pirusti välillä..

Meillä kuopus kuumeessa ollut eilen illasta asti. Nyt vetää jatkopäikkäreitä tuossa ulkoeteisessä - nukkui aluksi ulkona, mut isäntä laittoi vielä jatkamaan tuohon eteiseen, kun niin väsynyt oli vielä. Neiti nukkuu kyllä normaalistikin noita kolmen - neljän tunnin päikkäreitä, ja nyt kipeänä luulisi unien maistuvan entisestään...

Miulla ens ma taas ultra - seurataan vauvelin munuaisallasta, kun toinen on isompi kuin toinen. Lääkärin mukaan ei kuitenkaan kovinkaan merkittävästi suurempi, mut haluavat seurata - eli käyn ultrassa varmaankin koko loppuajan.... no näkeepähän vauvelin useammin ;)

Joku pohti lasten lukumäärästä, et mikä on paljon - miusta se on aika liukuva käsite - toki varmaan tuosta 6 eteenpäin ainakin on jo paljon nykyaikana- mut toki neljäkin voi tuntua paljolta jos ei ole sitä määrää itsellään ;)

Leipäkone kuului piippaavan, joten menenkin pelastamaan mein iltapalan sieltä. Jos vaikka ehtis vielä vähän syventyä opiskeluun ennen kuopuksen heräämistä...

-Mirpa ja pampula rv 26+5, ja isot siskot x 3--

Tuli tuossa mieleen katsoa sf-mitta, ei ole terkkari niitä lukemia ääneen maininnut, kunhan on mitannut. Enkä ole sitten kysellytkään. Nytten kortista huomasin, että mitta on sama kuin 7 (!) viikkoa sitten. Oli siis silloin 29, sitten välissä on seilannut 30, 29.5, 30 ja nyt taas tuon 29. Onkohan teillä muilla mennyt koskaan näin? Sama mittaajakin ollut joka kerta. Ja nyt siis näyttää olevan tuolla mitalla alimman käyrän alapuolella. Ihan meinaan huolestua, vauvakin kun on ollut niin rauhallisena pitkän aikaa. Terkkarille tästä rauhallisuudesta oon kyllä puhunut, mutta ei hän ota oikeen mitään tosissaan. Eikä mieltä rauhoita se, että sielä sydänäänet kuului, kun tiedän tapauksen, jossa näin oli, ja äiti pantiin kotiin, mutta kävikin huonosti...

Siispä jos joku osais sanoa, että tää on ihan normaalia, niin ois tosi hieno juttu =)

Pikkis

No nyt on joulu siivottu pois ja innostuin samalla vaihtamaan järjestystä ja sisustamaan vähän sitä sun tätä uusiksi! Pirteä olo! Se viime viikon harmi on haihtunut kuin tuhka tuuleen! HUH! :)

Jos tämä tosiaan on nyt Niiloakseli sun viimeinen raskaus ja oireet sen mukaiset! Saat kypällä tuntea olevasi raskaana ja jää muistoja läpi elämän! :)) Laitahan torstaina neuvolakuulumisia! Minä laitan omiani huomenna...

Tietääkö kukaan mistä saisi kauniin vauvan kehdon? Tuli sellainen pähänpisto, että tälle viimeiselle pitää saada kehto :) Pinnasänkyjäkin löytyy kaksinkappalein, mutta ajattelin, että kehto ois nyt kätevä tupakeittiöön kun perheessä on toinenkin pieni... Sais vauva nukkua rauhassa siellä missä minä eniten olen! Ja kauniskin se ois, menis myöhemmin vaikka koristeena lastenhuoneessa... ja joku lapsista saisi sen sitten omalle lapselleen... :)

Tälle viikolle on lupailtu uutta luntakin :) Pakkasta on ollutkin mukavasti ja pikkukuopusta on saanut pukea ihan kunnolla vaunuihin. Mietinkin, että kun nyt tulee maalisvauva niin se on meidän kaikkein " talvisin" vauva. Muut kun on syntyneet ihan keväällä tai kesällä. Saa eka kertaa varata synnärille ihan toppapuvunkin mukaan!

Onko kukaan teistä käyttänyt raskausaikana vehnänalkioöljyä synnytykseen valmistautumiseen? Itse käytin viime raskaudessa. Sitä saa käyttää viikolta 34 loppuun asti ja sen pitäisi pehmentää kohdunsuun kudoksia. Itse ainakin vältyin repeämiltä ja jälkikivuilta kokonaan, joten ajattelin hankkia sitä pullon nytkin. Jos isäntä vaikka hierasis sitä silloin tällöin... ;) ;) ;) ;) ;)

Mutta nyt kutsuu pyykkivuori. Tänään sekään ei harmita. :) Kirjoitellaampa oikein ahkerasti!

Omppis 29+5

Ädä: Oon minäkin kuullut monelta asiantuntijalta ja äidiltä (jälkimmäisethän on tietty tuota ensimmäistäkin;), että tuo kohdun ulkosuu on usein jo alusta pitäen vähän auki. Näin oli myös minulla. Tuskin tarvitsee huolestua, jos kerta muuten paikat kiinni ja kaulakanavaa jäljellä. Noista puudutteista, mulla on kans tuo kohdunkaulapuudute ainoa, jota ehditty laittaa, kun niin salakavalasti on yks kaks paikat auenneet (tai sitten tutkittu liian harvakseltaan, miten vaan). Niin ja esikoiselta pantiin heti aluksi aquarakkulat. Mun kokemus on myös, että tuo parakervikaalipuudute ei oikein auta ainakaan supistuskipuihin, mutta luullakseni sillä onkin vaikutusta ponnistusvaiheeseen, eli se ei välttämättä ole yhtä kivulias kuin olisi ilman puudutetta. Ehkä tämäkin on yksilöllistä, mutta mulla varmaan saattoi vaikuttaa. Ja kahdella kerralla kun on imukuppia jouduttu väkertämään, niin sekään ei oo tuntunut kauheen pahalta ehkä juuri tuon no. puudutteen ansiosta.

Omppikselle unohdin viimeksi sanoa tuosta kehdosta. Meillä sellainen on ja oon kyllä tykännyt. Esikoisella se oli ihan yönukkumiskäytössä aluksi, muilla on ollut päiväunipaikkana. Ja juuri tuosta oon tykännyt, että voi kätevästi siirrellä tarpeen mukaan paikasta toiseen. Saatiin aikanaan häälahjaksi isän puolen suvulta, heillä kun ollut tapana hommata kirstu, mutta toivoin mieluummin kehtoa. Tämän hommasivat täältä paikalliselta käsityöihmiseltä, joka tekee kaikennäköistä puusta. Eli löytyiskö sieltä teiltäpäin jotain vastaavanlaista yrittäjää, joka tekee kehtojakin? En kyllä yhtään tiedä, onko sitten liian kalliita?? Tai oletko katsellut kirppareilta tai netistä? Huuto.netissähän ainakin on monenmoista, josko sieltä löytyis?

Vehnänalkioöljystä puhelit. Mä olen nytkin lueskellut noita öljyämisjuttuja ja ajatellut, että olis varmaan hyvä tehdä moista, mutten sitten kuitenkaan ole saanut aikaiseksi. Sulla ilmeisesti on siitä hyvät kokemukset? Missähän vaiheessa se pitäisi aloittaa, taitaa olla meikällä jo myöhäistä? Jotkuthan kehuu myös lämmintä haudetta sitten itse synnytyksessä, että se ajaisi saman asian. Mä taidan olla vähän liian laiska, kun en jaksa näitä itteni rasvauksia sun muitakaan, viimeksi en edes jaksanut tuota haudetta pyytää, vaikka aioin.

Neronja: Voi, tuo tsunami jaksaa aina vain liikuttaa muakin kyyneliin asti. Eikä vähiten näin raskaana ollessa. Silloin kun tuo kauheus tapahtui, odotin viimeisilläni kaksosia. Eli arvaat varmaan, miten syvästi se silloin vaikutti. Vieläpä, kun siellä sattui olemaan paikan päällä tuttava. Tämä samainen tuttava oli samassa paikassa juuri nytkin joulun ja uudenvuodenajan ystäväperheemme kanssa, eli kyllä sinne vaan uskaltavat mennä ihmisetkin, jotka olivat todistamassa tapahtumaa. Eli ei muuta kuin rohkeasti lottoamaan ;) Ymmärrän kyllä täysin ajatuksesi, itsekin mietin moisia, että miltähän mahtaisi tuntua...

Letti, tosiaan ihmettelen minäkin, että noinko harvakseltaan sulla on neuvolakäynnit. Vai tuleeko sulle sitten äitipolille muitakin kontrolleja tähän väliin? Mulla ei kyllä kans ollut neuvolakäyntejä paljoa, mutta se oli vain sen vuoksi, kun äitipolilta annettiin monesti uusi kontrolliaika sinne. Ja jos ei sinne annettu aikaa, niin oli sovittu, että sitten tilaan neuvolaan ajan. Eli kyllä kai kaksosraskautta seurataan vähintään yhtä tiheään kuin yksösraskauttakin, yleensä kai vielä vähän tiheämpään. Onkohan sun terkka sitten olettanut, että seuraavat äitipolilla tämän välin, vai miksi noin kauas tuo aika?? Katsohan nyt, että saat johonkin päin jotain käyntiä tuohon väliin!!

Meillä muuten tuplat köllöttelivät hyvin sulassa sovussa ensimmäiset pari kuukautta kehdossa - eli hyvin mahtuivat, vaikkei mitään pikkuruisia edes olleet!

Toivottavasti nuo sun vuotelut pysyy harmittomina. Tai parempi tietysti, että lakkais kokonaan. Ainahan ne säikyttää, vaikka olis miten vaaratonta. Mulla oli myös tuplaraskaudessa vuotoa, mutta syynä oli hematooma.

Omppis se taisi olla, joka mietiskeli, montako lasta on paljon. Noinhan se taitaa mennä, että mitä enempi itsellä on lapsia, sen isompi määrä tarvitaan, ennen kuin tuntuu paljolta. Ei mustakaan viis tunnu vielä ollenkaan paljolta ;) Mutta monen mielestä näyttää tuntuvan, kun noita ihmisten kauhisteluja kuuntelee.

Jaa-a, pitääköhän perua puheet, juuri nyt nuo kolme pienintä riehuu niin, että sekin määrä tuntuu aika paljolta =). Ajattelin, että tämä loppupäivä sujuisi rauhallisesti, kun purettiin monta tuntia energiaa pihamaalla. Mutta koskaanpa ei mene niinkuin ajattelee...

Huomista neuvolaa odotellessa

Pikkis 36+6

omppis! tuo 9 kiloahan on aika vähän kuitenkin :o)

mulla oli jo edelliseen neuvolaan mennessä noussut paino sen 13,5 kiloa :o/ saa nähdä kuinka paljon on tullut kiloja nyt joulun mässäilyjen seurauksena...

Kirjoittelen huomenna illasta kuulumisia. Vähän jännittää onko jannu vieläkin perätilassa,ainakin potkut tuntuu edelleen samassa kohdassa kuin viimeksi jannun ollessa perätilassa....

Tänään on taas selkä ollut kipeä ja luulen sen johtuvan siitä kun vedin kuopuksen kerhoon pulkassa tänään kun se kerrankin luistaa tuolla tiellä :o)

Niiloakseli rv 31+2

Kävin täällä vakoilemassa kun tuolla vauvapuolella on aika hiljaista ollut.

Oikein hyvää uutta vuotta tännekin puolelle.

Tuntuu kuin siitä olisi ikuisuus kun tällä puolella tuskailin kaikkien vaivojeni kanssa.

Nyt Wilhelmi on 1.5 kk , komea nuori mies. Nyt sit taistellaan kaikenmaailman vatsavaiojen ja allergiaepäilyjen kanssa. Ja nyt tarvin minä sitä imetystukea ja uskoa siihen, että koko hommassa on mitään järkeä.. mutta näistä enemmän vauvapuolella.

Tulkaahan pian kertoilemaan nyyteistänne lisää.

Jaksuja odottajille :)

T.Neppis ja Wilhelmi

Pitkästä aikaa saan tännekin kirjoiteltua. Meillä on ollut lapset enemmän tai vähemmän kipeitä joulusta asti, mutta eiköhän tämä nyt rupea helpottamaan.

Annlinn: Onnea!

Omppuäippä: Me saimme antiikkisen kehdon perintönä kun odotimme esikoistamme. Aivan loistava keksintö! Sitä oli helppo siirrellä ja lapsi nukkui siinä tosi hyvin kun välillä kävi vähän antamassa vauhtia. Nyt mietitäänkin mitenkähän nämä kaksi siihen mahtuisivat... Sitä, mistä kehtoja saisi en kyllä tiedä...

Käväisin tänään neuvolassa. Hemppa on edelleen matala. Milläkähän sitäkin saisi ylöspäin?! Ai niin. Mulla on yllättäen ilmennyt ajoittain veristä vuotoa. Edellisessä raskaudessa oli myös ja syytä ei löytynyt. Kävin kuitenkin lääkärissä vuodon takia ja kaikki oli onneksi hyvin. Äippäpolikin on torstaina ja tuntuu ihan hyvältä tämä toinenkin varmistus. Neuvola on seuraavan kerran vasta rv 36 ja väli tuntuu hirmuisen pitkältä. Onkohan näitä lapsia jo liikaa?

Letti (23+4)

... Pikkikselle tarkentelisin, että muiden kohdalla juhlitaan synttärit, mutta kaksosilla nimpparit. Saavat siten ikiomat juhlansa, kun kaikki pitää yleensä jakaa. Ja tuo joulupäivä synttärinä ei ole mikään paras mahdollinen. Silloinhan leivon täytekakun ja laitan loput joulukalat ja juustot pöytään. Syömään saa tulla kuka ehtii ja kynnelle kykenee. Kummeille olen teroittanut, että synttärilahjan jos haluavat välttämättä ostaa, niin olisi kuten nimpparilahja tai kortti. Välillä säälittää sukulaiset ja kummit, kun näitä lapsia kertyy ja se lahjojen määrä on niin tolkuton. Sitten kun vielä juhlitaan ne nimpparit, niin on tavallaan yksi lahja lisää. Tänä vuonna onnistui aika hyvin niin, että lähes kaikilta tuli vain pikkumuistaminen synttäriksi. Jouluna kun muutenkin hukutaan paketteihin! Kertokaapas te muutkin miten suhtaudutte tähän lahjapolitiikkaan. Esimerkiksi Panun sisko säälittää, jolla ei ole omia lapsia ja se lahjavuori on aina aivan mahdoton.

Mustaverholle tervetuloa porukkaan!

Herttulin nukutus on nykyään aivan armoton urakka. Siirrettiin se Helmin huoneeseen nukkumaan, tosin vielä pinnasängyssä, eli ei pääse karkaamaan! Kun sen saa nukahtamaan, niin nukkuu tosi paljon paremmin kuin aiemmin. Nyt se maito otettu taas mukaan kuvioihin ja ainakaan vielä ei ole öihin vaikuttanut. Ihoreaktioita Hertalla ei ole, vaan löysää plöröä, masuvaivoja ja huonoa nukkumista. Meillä tosin kaikki lapset nukkuneet tosi huonosti, eli siitä ei voi päätellä oikein mitään... Ens viikolla on lääkäri ja katsellaan sitten mitä se tuumaa tilanteesta. Vähän Hertta on kasvanut hitaanpaa kun sisaruksensa ja käynyt jopa painotarkkailussa silloin tällöin. Minusta kumminkin sopiva ja täydellinen!

No niin, tulipa taas sepustettua. Puheripuli päällä.

Noora ja masunahanvenyttelijä-Taimi

Saatiinhan niitä vauvauutisiakin taas, ihanaa!

En taida tämän kummempia nyt ehtiäkään, mutta palaan iltapäivällä kun olen käynyt lääkärineuvolassa. Jännittää sydänäänet, saako lääkäri ne kuulumaan, vaikka on ne ennen jo tässä vaiheessa kuuluneet..

Ädä+kolmikko+papunen rv12+5

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat