Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tässä viime viikon keskustelut:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12057965&p=1&tmo...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Kommentit (17)

Jettaneito: Sitkeästi vaan, sulla on maailman paras syy lopettaa tupakointi juuri nyt. Alku on se kaikista vaikein ja kohta huomaat jo alkaneesi tottua ulos siitä tavasta ja on ilmaantunut muuta puuhaa tilalle. Itse lopetin tupakoinnin vajaa 6v sitten, ehdin tupakoida 11v (aloitin aivan liian nuorena... :( ), ja onneksi koska odotin juuri silloin esikoistamme tietämättäni siitä. Alkuraskaudessa ehdin kuitenkin tupakoida pari röökiä päivässä (olin onneksi jo vähentänyt entisestä aski/pv tahdista) ja edelleen poden siitä huonoa omatuntoa :/

Elämä on kuitenkin niin paljon parempaa ilman tupakkaa (kuulostaa tosi kliseeltä) ja vaikka se tapa kummittelee mullakin yhä niin ekan parin kuukauden jälkeen on röökille ollut helppo sanoa ei. Lapset on loistava kannustin pysymään siitä erossa, meillä ei edes 5v esikoinen tiedä mikä tupakka on koska ei ole nähnyt lähipiirissä kenenkään tupakoivan (ja mun serkun poika taas vajaa 2v:nä jo leikki polttavansa ja kulki keppi suussa ulkona :( ).

Tsemppihalit täältä! Tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu mutta kyllä se alkaa helpottamaan kun vaan et anna periksi! :)

Shelley rv20+2 (verikokeissa tänään käyneenä)

Oli pakko tulla tsemppaamaan tuota tupakoinnin lopettamista =) Ite oon ollu nyt n. vähä vajaa 6kk polttamatta ja sitä ennen poltin kuitenkin 10 v! Ja ihan säännöllisesti ... Ei se aluks aivan helppoa ollut mutta paljon auttoi myös se että mies lopetti myös samaan aikaan ja sillä ollaan sitten tuettu toinen toisiamme kun molemmat on polttamatta. Aluks näin paljon unia että poltin tupakkaa ja nyt ei enää varsinaisesti tee mieli tupakkaa, enemmänkin on ikävä sitä tapaa (kahvin jälkeen, ruoan jälkeen jne. tiiät varmaan) Mutta yllättävän " helppoa" se kuitenkin loppujen lopuksi oli. sitten kun on ollu muutamankin kk polttamatta niin sitte ei viittis enää ees alottaa uudestaan. Mutta tsemppiä yritykselle, siihen kyllä pystyy =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hmm... Ottaa päähän. Ihan suoraan sanottuna v*tuttaa kun tulee rahaa ja sitten se menee saman tien. Grrr!! :(

Pikku poitsulla kaikki taitaa olla hyvin. Maanantaina oli neuvola ja painoa oli tullut 1kg, mutta painonkehitys raskauden aikana on -400g :|

Terveydenhoitaja ei tykännyt. No, onneksi sekin vaihtuu muuton takia. Olin niin kyllästyny ku sille ei kelpaa mikään. Vauvan sydänäänetkin on aina vain " ihan hyvät" .

Kohdunpohjan korkeus 18cm.

Rasittaa oikeasti nyt niin toden teolla!! Ärsyttää kun minä olen nyt raskaana ollessani kaikkien lastenlikka ja kuski. :(

Oon nyt niin kyllästyny koko hel*etin maailmaan.

Sori ku tuli vähä synkkää tekstiä...

sama84 ja pikku kultamuru 21+2

Huomenna olen menossa ekaa kertaa kontrolliverikokeeseen maksa-arvojen tarkistukseen, läääkärihän teki mulle lähetteen tammikuulle silloin rv10 kun kävin lääkärineuvolassa. Nyt on se lääkärin " määrämä" 20vkoa täynnä joten ajattelin käydä heti ekassa mittauksessa, niin paljon kun sitä pistämistä inhoankin :/ Silläkin ajattelin käydä nyt kun tarvitsen mielenrauhan. Viime viikon loppupuolella huomasin että iltaa kohti alkoi kutina (kolmosta odottaessakin oli aluksi vaan iltaisin) mutta toivon ja luulenkin että se johtuu vaan kuivasta ihosta eikä hepatogestoosista. Jospa saisin tietää edes toiset tulokset keskiviikon neuvolassa, sappihapot saa tietää vasta kahden päivän päästä. Pitäkää peukkuja! Plussasta astihan se hepatogestoosi on mielessä kummitellut, varsinkin kun neuvolassa sanoivat että lähes varmasti uusii taas kun kahdessa viimeisessä raskaudessa on ollut. Kunhan ei nyt ihan vielä. Pitäkää peukkuja että arvot on normaalit ja kutina on vaan kuivaa ihoa ja /tai korvien välissä ;)

Shelley ja masukki rv20+1 (jolla on juuri hikka :) )

täälä tulin käymään, ahkeraan kyllä lueskelen mutta en aina kerkee kirjotella...

mitäs tässä... ens viikolla otetaan rinnasta ultra kun puristaessa nännistä tulee verta. lääkäri ei löytänyt mitään pattia mutta varmuuden vuoksi laittoi nyt vielä siihen ultraan.. jotenkin koitan nyt vain toivoa että se olisi vain jonkinlainen hormoonihäiriö eikä muuta vakavaa.

kaikki menee muuten oikein loistavasti. mahakin on vielä pieni, sievä mutta tuntuu silti ahdistavalta välillä, varsinkin syömisen jälkeen. potkut ovat alkaneet vahvistua päivä päivältä enemmän ja nyt mieskin on tuntenut ne hyvin.

Ens viikolla vasta neuvola ja sitten saan sen päätöksen että raskaus on kestänyt sen 154 (?) päivää että sais vihdoin lähetellä noita kelan lappuja eteenpäin.

Noista hankinnoista... eli ollaan tässä nyt alettu pikkuhiljaa kierteleen lasten kirppiksia niitä vaunuja ajatellen ja löytyhän sieltä oikein loistavat Brion yhdistelmät ja olleet vain yhdellä lapsella eli todella kuin uudet. Ne kun on sellasia että kun hyvät vaunut tulee niin ne menee sitte heti jos venyttää. mies ollut ihan innolla myös mukana. kai se alkaa pikkuhiljaa tajuamaan myös että se vauva oikeesti tulee sieltä ;)

Häkki sängyn ollaan hommaamassa sekin kirppikseltä ja aioin sitä pikku hiljaa alkaa tässä " tuunailemaan" . Muutama vaate on tullut hommattua mutta paljon ei oikein uskalla kun suvussa on niin paljon pieniä että vaatteita saadaan varmaan aika tavalla. Pikku hiljaa ollaan alettu tosiaan sitä tavaraa hommaamaan mutta kuitenkin maltillisesti =)

Eipä tässä ihmeempää muuta sitten...

Rv 22+5

En oo käyny kirjottelemassa tänne pitkiin aikoihin. Hyvin menny kaikki. Aika menee ihan mieletöntä vauhtia. Kohtahan ne vauvat on jo meidän sylissä! Aavistelen, et poika on tulossa. Ainaki ollu helpompi odotus niinku aiemminki aina, ku poikia ootin. Tytön odotus oli muistaakseni joka suhteessa vaikeempi. Olishan se silti kiva, jos vauva yllättäen oliskin tyttö.Ainaki toi meidän neitokainen toivoo kovasti siskoa. On se kyllä ollu tosi onnellinen sit aina veljistäkin, ku ovat syntyneet. Pakkausta en ota tällä kertaa, ku siellä ei ne haalarin, makarin ja ruokalapun värit oikeen miellytä mua. Ja onhan noita vaatteita kerääntyny tonne kaappeihin,ku jo kuudetta ootan nyt. Jaksamisia kaikille!

Tildero+vaavi 22+5

Nyt ahistaa..... Tähän asti oon (todella huonon omantunnon kera) jatkanut tupakointia, tosin huomattavasti vähemmässä määrin kuin ennen raskautta. Nyt sitten mies lopetti kokonaan uutena vuotena (kultainen teko, tukee mun lopetusta) ja viikonlopusta asti oon ite ollut polttamatta. Vierotusoireita ei kauheasti ole, päänsisäisiä lukuun ottamatta! Kaupassa piipahtaminen mielessä n. joka toinen minuutti. Nytkin kun koirat päästin iltapissalle oli ihan vajaa olo, kun normaalisti samalla tulee poltettua iltatupakka.

No se siitä, josko vaikka auttais tänne ajatuksen purkaminen..

Masussa melskataan kovasti, tänään näin vatsan päältä liikkeet. Aiemmin oon vaan ajatellu, että niiden on pakko jo näkyä ,kun kerran niin kovasti potkiikin, mutten kuitenkaan oo sattunu oikeaan aikaan katsomaan mahaa. Ihan alien-fiilis, kun maha hytkähti. :) Ja jatkuvasti samaan kohtaan. Voisin veikata että kaveri on pää alaspäin, sen verran vahvoja muksasuja kohdun yläosaan tulee ja toisaalta alas (suoraan virtsarakkoon tosin) melko hiljaisia hipaisuja.

Aamulla menin töihin kävellen ja johan vihlo alapäätä. Kävelin ku mikäkin pngviini ylämäkeä, mahto olla näky.. Se olis sit aiemmin ku edellisestä, kun liitoskivut alkaa. Tosin alko lonkatkin rutista jo paljon aikasemmin kuin edellisellä kerralla. Tuntuu, että moni muukin asia on aikataulussa edellä, kun vertaa pojan odotukseen. Vaikkei raskauksia saisikaan vertailla, en ite ainakaan voi sitä vastustaa..

Meillä pojan kanssa kestoiltiin pikkuvauva-ajan jälkeen melkein vuoden ikäiseksi (jäi silloin monen muun " ylimääräisen asian" kera mun masennuksen takia vaipat huoltamatta ja vaihdettiin kertakäyttövaippoihin) ja ollaan ajateltu että samaa jatketaan tämänkin kanssa. Nyt on sitten istuttu huuto.netissä ja shoppailtu vaippoja. Tänään väsäsin jo villahousujakin, kun kaikki meillä vielä tallessa olevat vaipat on tietysti vastasyntyneelle liian isoja. Saadaan sitten käyttöön villakuoria harsojen kanssa, ne kun on helppoja ja edullisia. Pitää hillitä tätä intoa nyt ainakin vähän, jotta ei tule turhaan hankittua liian monia vaippoja ja toisaalta on sitten kiva hommailla kaverille juuri oikean näköisiä tyttö/poikavaippoja, kun tietää kumpi tuli. ;)

Ja vaikka se oma napa onkin aina kaikkein tärkein, niin jotain jää aina mieleen, kun lukee teidän juttuja. Tosin sitten omaa kirjoittaessa niistä aina puolet (vähintään) unohtaa.. Ärsyttää oikeen, kun lukiessa toteaa että tuohon viestiin pitäis vastata/kommentoida/tsempata jne. eli:

Amaria: mulla kanssa tuo carriwellin vyö käytössä, oli jo poikaa odottaessa. Ite oon kans tosi tyytyväinen, tukee hyvin selkää ja jaksaa seisomista paljon paremmin. Kysyit toiminimestä. mulla on " vain" y-tunnus, mutta ihan sellanen vinkki, että aitiyspäivärahaa maksetaan vain arkipäiviltä. Eli jos haluat maksimi äp-rahan, niin teet töitä vain sunnuntaisin (tai ainakin paperilla) näin ei vaikuta kelan rahaan. Jos mietityttää, niin kelaan kannattaa ottaa yhteyttä! Ite olin v. 2005 äitiyslomalla ja tein y-tunnuksen alaisia hommia vain sunnuntaisin (ja vaikka nyt asiakaspuhelun tms. hoitaisikin arkena, ei sitä kukaan voi todistaa, kunhan on järki päässä) joten sain ihan normaalisti äitiyspäivärahan. Toki riippuu paljon työstä, että voiko sitä edes tehdä sunnuntaisin vai onko jotenkin aikatauluihin sidottua..

Shelleylle: peukkuja maksa-arvojen suhteen. Toivottavasti on vaan kuivaa ihoa tuo kutina!

Töihin pitäis mennä (taas) huomenna, yhtään ei kiinnostais jostain syystä. Motivaatio 0. Onneksi saa nukkua pitkään, kun menee " ilta" vuoroon. Tai päiväkotihan ei oo illalla auki, mutta huomenna alkaa työt vasta 9.45 joten ei oo aikaista herätystä. Nukkumaan sitä kuitenkin on suunnattava, tosi levottomia unia ollu nyt jonkun aikaa, mitähän outoa ens yönä tapahtuu?

Mukavaa viikonjatkoa itse kullekin!

JN + masukaveri 23+1

Ihanaa kun täällä oli eilen ja tänään satanut lunta! Kummasti se vain mieltä piristää kun vähän lunta saadaan tänne etelään. Voisi jopa mennä pojan kanssa pulkkailemaan kun on kerrankin lunta. :)

).) Moni oli täällä menossa neuvolaan ihan lähiaikoina. Mullakin se on ensi viikon keskiviikkona, jolloin on vuorossa lääkärineuvola. Saan vihdoin ne Kelan paperit ja saan laitettua ne eteenpäin.

Sokerirasituskin on mulla edessä jo tasan kahden viikon päästä. Sinnekin tuntui olevan niin pitkä aika kun ajan joulukuun alussa varasin, mutta nyt se on jo melkein käsillä. Kyllä se aika lopulta nopeasti eteenpäin menee.

Meidän poika täyttää kaksi vuotta tässä kuussa (31.1). Hänellekin varasin neuvola-ajan tuohon kaksivuotistarkastukseen 29.1, joten aikamoista terveyskeskuksessa ravaamista on meillä siis luvassa.

Tässä täytyy pian myös alkaa synttäreitä valmistelemaan. Laatia kutsut ja miettiä tarjottavat ja tientenkin se synttärilahjakin pitää vielä hankkia. Eli kiirettä pitää meillä näin tammikuussa.

Kiva kun niin moni oli galluppiin vastannut, kiitos siitä. On aina kiva lukea muiden ajatuksia itseä kiinnostavista aiheista.

Hyvää viikonalkua toukokuisille!

Pikkupapu ja poitsu rv 24+0 tasan

Kiva oli lueskella pitkästä aikaa oikein rauhassa kuulumisianne. Me saatiin vihdosta viimein uusi tietokone ja nyt ei tilttaa kesken kaiken!

Kävin tuossa sunnuntaista tiistaihin vähän osastolla lepäilemässä rajun migreenin takia. Lähtiessä en tuntenut käsiäni ja näköhäiriöiltä en eteeni nähnyt. Osastolla ollessa tuli niin mukavia muistoja synnytyksistä ja vauvojen ekoista päivistä! En malttaisi odottaa toukokuulle!

Tuolla reissulla selvisi, että Sulolla ei olekaan munia eli meille tulee tyttö! Hoksasin, että muutaman vuoden kuluttua täällä asuu neljä naista , joilla kolmella on kuukautiset ja yhdellä vaihdevuodet... HUH HUH! Meidän suvun naiset ei ole siitä lauhkeimmasta päästä... No, taidan keskittyä niihin vaaleanpunaisiin pikkukolttuihin vielä jonkin aikaa.

typo, kyselit siitä paukkeesta. Mulla on joka kerta masu napsahdellut loppuajasta. Kukaan ei ole osannut kertoa mistä moinen johtuu. Sehän kuulostaa juuri sille, että kalvot puhkeaa hetkellä millä hyvänsä! Yksi teoria on, että ääni kuuluu vauvan luista. tiedä häntä. Joka tapauksessa paukkeesta ei ole ollut mitään haittaa, eli kai sille jokin luonnollinen selitys löytyy.

Kaikkea hyvää talvipäiviinne. Ainakin siellä pohjoisessa talvi jatkuu. Täällä näyttää jo aikas vesikelille. Toivottavsti selviätte tältä masutaudilta, jossa meidän porukka on ollut sunnuntaista lähtien.

Noora ja Taimi 22+2

Tänään olen ollut tosi väsynyt, mutta onneksi on ollut vapaapäivä ni olen voinut nukkua koko päivän. Tuli tehtyä joululoman jälkeen pitkä työputki, joka verottaa voimia. Sain eilen aikaiseksi lähettää kelan paperit eteenpäin, joten nyt sitten jännäämään koska kolahtaa postiluukusta ilmoitus äitiyspakkauksesta. Vauveli potkiskelee pitkin päivää, vaikkakin silloin ku on töissä ni liikkeitä ehtii kuulostelemaan harvemmin. Eipä mulla kummempia kuulumisia ole. Keskittyminen menee siihen, että jaksaa käydä töissä.

maria7 ja poitsu

rv 23+6

Tänään oli siis pitkästä aikaa neuvola (10vkon tauon jälkeen) ja kaikki oli ok. Sain tietää eilisen verikokeen tuloksista toisen ja ALAT oli 42 (normaalisti kuulemma 14-45). Neuvolantäti kyllä sanoi että siellä ylärajan tuntumassa on mutta kun ei tiedetä mikä se mulla ilman raskautta on niin rajoissa kuitenkin on :) Kahden viikon päästä on taas verikoe ja sitten saa tietää onko muuttunut mihinkään (toivottavasti ei). Sappihapot saan tietää vasta ensi viikolla mutta ne ei ole mulla ainakaan aiemmin nousseet kuten tuo ALAT.

Virtsassa oli proteiinia yhdellä plussalla mutta sille ei tehty mitään. Neuvolantäti sanoi että saattaa olla vaan sattumaa ja seurattava vaan sitäkin. Ei mulla ole aiemmin ollut proteiinia koskaan, sokeria oli kahta ensimmäista odottaessa pari kertaa yhdellä plussalla.

Verenpaine oli ok ja hb 123. Painoa oli tullut viime kerrasta 800g, eli yhteensä +6kg on nyt.

Kohdunpohjankorkeus oli 19cm, yläkäyrälle meni mutta tiesinkin että kohtu on nyt isompi ja korkeammalla mitä aiemmilla kerroilla (silloin olen ekalla mittauksella ollut aina alakäyrällä). Vauvan syke oli 155 (nukkui) eli ilmeisesti poikasyke meillä kun pojista on ollut aika korkeammat sykkeet ja tytöstä sitten selvästi matalammat. Saa nähdä siis tukeeko tämä syke sitten sitä mun poikaunta vai ei... ;)

Eli kaikki siis ok :) Seuraava käynti on 4vkon päästä, neuvolaralli siis alkaa taas!

Shelley rv20+3

Viime viikolla oli neuvola, eikä erityisempää kerrottavaa, onneksi :) Kaikki sujuu oikein mallikkaasti, ja aika lailla neuvolakortin merkinnät noudattavat viime raskauden kaavaa. Paino onneksi tulee tällä kertaa vähän jäljessä, koska viime raskaudessa aloituspaino oli muutaman kilon enemmän. Nyt on tosin herkut alkaneet maistua vanhaan malliin, joten täytyy varmaan yrittää vähän rajoittaa, etten turhaan sitten ¿pääse¿ samoihin lukemiin kuin viime raskaudessa.

Keskiviikkona olin ensimmäisen kerran mammajumpassa, ja hyvää kyllä teki. Yritän jatkossa käydä kerran viikossa. Aika hissutteluahan se jumppa oli, eli pikkuisen lisää vauhtia olisin kaivannut. Kuitenkin aivan ehdottomasti parempi kuin ei mitään!

Kelan paperit toimitin viime viikolla palkkikseen. Huomasin myös yllätyksekseni, että saan työnantajalta täyden palkan äitiysloman kolmelta ekalta kuukaudelta. Jotenkin olin olettanut, että tätä käytäntöä ei meillä ole, koska en ollut siitä mitään kuullut¿ mutta kiva yllätys oli joka tapauksessa! Äitiysloma alkaa sitten 5.4, ja jään esikoisen kanssa kotiin. Päätettiin pitkän pohdinnan jälkeen luopua kokonaan päiväkotipaikasta, suurin syy se, että tyttö tykkää niin paljon olla kotona. Täytyy sitten vain toivoa, että syksyllä 2010 saataisiin samasta päiväkodista molemmille lapsille paikka, kun tyttö aloittaa eskarin. Ja täytyy myös pitää yhteyttä nykyisiin tarhakavereihin, että eivät unohtaisi toisiaan tässä välissä. Eilen olikin tytön läheisin tarhakaveri meillä ekaa kertaa leikkimässä, ja kyllä niillä kolmevuotiailla hienosti leikit luistaa :) Molemmat keksivät uusia leikkejä, eivätkä riitaannu, vaikka joutuvat molemmin puolin koko ajan tekemään kompromisseja¿

Kestovaippailusta olen nyt innostunut, tai siis sen suunnittelusta :) Esikoinen oli täysin kertiksillä, ja silloin jo mietin, että sitten toisella lapsella voisin kestovaippoja kokeilla. Sitten kun kuulin, että äitiyspakkauksessakin on kestovaippa, niin asia tuntuikin jo aivan varmalta. Nyt olen jo työkaverin työkaverilta ostanut pienen aloituspakkauksen vähän käytettyjä kestovaippoja ja imuja, ja lisäksi pari uutta yksittäiskappaletta (nettikaupasta sekä Pikku Lizkosta). Tarttuipa Pikku Lizkon kirpparilta mukaan muutama ihana vaatekappalekin uudelle vauvalle.

-alma rv 23+5 + tyttö 3v

Mulla kanssa iho kutisee ja varsinkin jalat. Uskon että johtuu vaan siitä että iho kuivuu ainakin mulla näin talvisin ja olen ollut tosi laiska rasvailemaan. Mä kirjoitinkin jo oman aloituksen kun mulla kuului joku ihme poksahdus toissa yönä. No nyt olen ollut sitten sen jälkeen paniikissa että mitä oli. Puhuin illalla asiasta miehelle ja hän muisti että mulla oli edellisessäkin raskaudessa ainakin pari kertaa kuulunut poksahdus. Sen jälkeen muistin itsekkin että kysyin asiaa neuvolasta ja ne ei tienneet mitään asiasta. Toivottavasti kaikki ok ja ei enää kuuluisi poksumisia.

rv 20+5

Täällä päivä lähtenyt hyvin käyntiin. Esikoinen meni puoli 10 päiväkerhoon ja äitini pääsi viemään ja hakemaan kun oli vapaapäivä, ja minulla ei autoa. Menin sitten nuorimman kanssa perhekerhoon, kun sinne ei ole pitkästi. Mut pyörällä silti, muuten oltaisiin myöhästytty. Aika kivaa oli pitkästä aikaa pyöräillä sillä nyt ei ole liukasta ja eilinen lumentulo aika pientä että helposti pääsi eteenpäin. Kieltämättä ylämäet teki aika tiukkaa ja alkoi heti supistaa. Poikakin nukahti päiväunille paremmin ku oli aamusta heti ohjelmaa. Äiti toi sitten samalla pizzaa kun oli hakenut tytön kerhosta. Kylläpä oli kivaa, kun ei tarvinnu tehdä aamupäiväruokaa. Sit iltapäivällä täytyy jotain keksiä kun iskä tulee töistä.

Jettaneito: Niin minullakin " vain" y-tunnus. Teen ihonhoitokonsultin työtä, ja työt osuu välillä viikolle joskus viikonlopulle. Muta ovat vain noin 2-3 tunnin keikkoja. Ja siinä ohella sitten myyn/toimitan tuotteita asiakkaille. Eli ei mitään hirmuisen isoa työtä, mutta mukavaa vaihtelua tähän kotona olemiseen ja saa vähän extraa tienattua, joka menee tietty ihan vain ruokaan ja muuhun tarpeelliseen :)

Pitäis lähteä neitin kanssa ulos, kun eivät olleet päiväkerhosta pihalla. Ihana ilma tosiaan, paitsi että aurinko ei paista. Lumet tuli tänne uudenvuoden aattona. Yritän tässä vähän pestä pyykkiä ja pyyhkiä pölyjä ja tehdä ruokaakin. Vielä kun jaksaa, vaikka illalla kyllä huomaa että on tullu liikaa rehkittyä kun selkää ja masua särkee. Ei vaan malta olla rauhassa... Ja sit kun pystyisi ottaa rennosti, niin silloin ei ainakaan.

Nojaa... Jospa nyt hetkeksi istahtais sohvalle ja lukis lehteä. Mukavaa talvista päivää kaikille. Ja tosiaan, ei tässä enää monta kuukautta kun saadaan vauvat syliin.Yllättävän nopeasti mennyt tämäkin puolikas, kun on noita " vauvoja" kaksi jo hoidettavana.

Amaria 22+4 taitaa nyt olla??

olen kyllä lueskellut juttujanne, mutta kirjoittaminen on jäänyt..

Me käytiin rakenneultrassa väestöliiton tampereen klinikalla tossa joulukuun puolivälissä, enkä oikein voi paikkaa suositella. täti oli kovin epävarma itsestään ja muksun pää oli ensin hiukan iso, sitten hiukan pieni.. Mutta joka tapauksessa käsittääkseni kaikki pitäisi olla hyvin =) sukupuolta ei kysytty, kun mies ei antanut. itse olisin ehkä halunnut tietää. mahasta ja ehkä sykkeistäkin päätellen tyttö, josta muuten varmaan tulis koko suvun lemmikki, kun muuten on pelkkiä poikia. itse olen kyllä nähnyt unta, että poika tulee. saapa nähdä.

vointi on ollut kohtalaisen hyvä, alaselkä vihloo kyllä välillä tosi ikävästi. ja kun yrittää illalla saada unta, alkaa meisän muksu tykittää mun virtsarakkoa.

mulla olis kysymys muille ensimmäisen odottajille, eli mitä tarvikkeita olette jo hankkineet, milloin aiotte hankkia esim. vaunut, sängyn yms.? Meillä on jo turvakaukalo ja hoitopöytä, itkuhälytin yms. pientä, kun on siskolta saatu, mutta nuo vaunut puuttuu, mieli tekis kaupoille, mutta mies toppuuttelee=)

Helena ja vilhelmiina 24+3

Sylinalle mietti viime viikolla hemoglobiinin mittausta. Neuvolantäti sanoi, että omat rautavarannot riittävät suurinpiirtein rv23 asti, mutta sen jälkeen on lisärauta tarpeen, jotta hemoglobiini ei laske kamalan alas ja nykyään kuulemma suositellaankin rautakuuria varoiksi ennen tuota. Mulla oli viimeksi hemppa 128, enkä ole mitään lisärautaa syönyt monivitamiinien lisäksi vaikka hemppa olikin laskenut roimasti edellisestä kerrasta. Olen kuitenkin pyytänyt mittaamaan hempan joka neuvolakerralla, ettei tule yllätystä. Neuvolantäti sanoi viimeksi, että ihan ok, kunhan lopussa on yli sata, mikä mun mielestä kuullostaa kovin alhaiselta tavoitteelta.

Helena, mä kävin Helsingissä Väestöliitossa alkuraskauden ultrassa kun olin siellä lapsettomuushoidoissakin ja siellä ultrannut lääkäri sanoi, etteivät edes tee muita kuin alkuraskauden ultria, koska heillä ei ole sikiön tutkimukseen vaadittavaa kokemusta ja ammattitaitoa ja lääkäri suorastaan suositteli toista lääkäriasemaa, joka tarjoaa neuvolapalveluja. En tiedä onko Tampeereella käytäntö toinen, mutta kokemasi epävarmuus sopisi hyvin kuvaan.

Ankkis rv23+1

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat