Vierailija

Elikkäs minulla on ystävä ollaan oltu parhaita kavereita vaatimattomasti 25 vuotta ikää molemmilla nyt 35v. Vähän taustaa tähän huoleen liittyvään asiaan. Eli nuorena kohellettiin ja tuli kokeiltua kaikenlaista eli tupakkaa ja alkoholiakin. Ystäväni alkoi tupakoimaan säännöllisesti jo 13 vuotiaana ja minä 16vuotiaana. Kumpikin on tupakoinnin lopettanut raskauden ja imetyksen ajaksi minulla lapsia kolme hänellä kaksi. No minä en sitten enää aloittanut uudelleen tuon kolmannen lapsen jälkeen eli nyt olen ollut tupakoimatta 7 vuotta. Lihoin sitten noin 10kg mutta mieluummin kilot kuin tupakka. ystäväni taasen pelkää kiloja kuin ruttoa.

Ystäväni asui vuoden ulkomailla ja ei siis olla nähty reiluun vuoteen ja nyt tänään sitten nähtiin ja voi kamala miten minä suorastaan järkytyin. Minun kaunis ystäväni oli kuin varjo entisestään. Hänellä oli hiukan ryppyjä jo lähtiessään, mutta nyt niitä oli paljon paljon enemmän, hän oli entisestäänkin laihtunut, etuhampaat olivat ihan ruskeat hän itse kertoikin miten harmitti kun hampaat ovat värjäytyneet niin pahoin, mutta sanoi ettei ole rahaa niitä korjata oli kuulemma toistuvasti koettanut pestä kahvin ja tupakan aiheuttamia värjäytymiä ruokasoodalla ja se on pilannut hammaskiilteen. Hän itse nauroi, että joku oli laivalla luullut häntä lähes viisikymppiseksi. Nauroin mukana kuin hyvällekin vitsille vaikka asia oli harmillisen totta. Mutta oikeastaan vielä enemmän hirvitti se, että koko iho tuntui olevan kellertävä ja ikenet olivat aivan sinivioletit. Hän kävi muutaman tunnin vierailun aikana 4 kertaa tupakalla ja kysyinkin varovasti, että sä vielä tupakoit. Hän sanoi että joo menee aski joskus puolitoista päivässä ja jos käy viihteellä niin pari askia.

Miten voi ihminen muuttua vuodessa noin kamalasti hän on hyvin koulutettu harrastaa paljon ja huolehtii niin valtavan hyvin lasten hyvinvoinnista, että hirvittää miksi hän kohtelee itseään noin huonosti. Käyttää esim. hedelmärahat tupakkaan eli ei syö hedelmiä vaan on ajatellut että se raha menee hänellä tupakkaan.

Mutta nuo siniset ikenet, voisiko kyseessä olla jokin sairaus? vai voiko tupakka aiheuttaa noin pahannäköiset ikenet. En meinaan ole ennen nähnyt moisia vaikka työssäni tapaan paljon ihmisiä joilla tupakkaa kuluu reilusti.

Kommentit (8)

tuli mieleen, että tupakkahan vaikuttaa verenkiertoon. Ja jos johtuisi huonosta verenkierrosta sinertävät ikenet.

Toivottavasti ei sydänmessä mitään vikaa.

Nuo ruskeat hampaat kyllä selittyy sillä soodapesulla. Niihin tarttu nyt lika hyvin. Tupakka ja kahvihan sitä tunnetusti aiheuttaa.

Pitäisi ystäväsi itse saada huolestumaan terveydestään.

Ei ole vaan ihan nuorten tauti, vaan hyvinkin voi puhjeta vasta myöhemmin. Tuo " ei kiitos söin juuri " on todella tyypillinen anorektikolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tupakointi lisää ryppyjä jos on vielä oikein laiha niin näyttää äkkiä vanhemmalta. Mutta tuo ihon kellertevä sävy voisi viitatata maksaongelmiin sinertävistä ikenistä en tiedä, mutta ei kyllä kuulosta normaalilta edes paljon tupakoivalla. Ja vähän on nuori, että vielä kärsisi vain tupakan aiheuttamista vaivoista. Minulle tuli sellainen mielikuva että ystäväsi on näitä " tupakkaa ja mustaa kahvia, kiitos" tyyppejä, jolloin ruokavaliosta ei saada mitään elimistölle tärkeää.

Jos olette noin kauan olleet ystäviä niin koeta suostutella käymään lääkärillä. Miten ystäväsi alkoholin käyttö, vuosi kaukana ystävistä ja muista läheisistä voi olla todella rankka vaikka siihen kuinka hyvin olisikin valmistautunut eli voisi olla päihde ongelmaa tai masennustakin

Muistan niin hyvin kun hän laittoi sählöpostia siitä, miten hampaat oli tullut mahtavan valkoisiksi tuolla soodapesulla ja suositteli minullekin. Mutta minä en onneksi uskaltanut kokeilla. Kun hän oli käynyt hammaslääkärissä siellä oli kauhisteltu asiaa ja sanottu, että sooda on rikkonut hammaskiilteen niistä etuhampaista.

Muuten ystävä vaikutti ihan entiseltään, vain tuo ulkonäkö oli kovin repsahtanut. Siis vaatteet oli siistit ja puhtaat, mutta tuo laihtuminen ja ruttuuntuminen oli niin silmiinpistävää. Ystäväni on aina ollut hoikka, mutta se on ollut sellaista "terveellisen" oloista hoikkuutta, nyt hän oli enemmänkin riutuneen näköinen. Tosiaan hän on noita "mustaa kahvia ja tupakkaa" kiitos ja jos yrität jotain tarjota vaikka ihan terveellistäkin vastaus on aina "ei kiitos söin juuri".

Minusta sähköpostit mitä ulkomaanreissun aikana vaihdettiin olivat positiivisessa hengessä kirjoitettuja, mutta ainahan sitä voi esittää iloista. Taidan reilusti ottaa lääkärissä käynnin puheeksi, on sitä vuosien aikana pahempiakin juteltu.

ei ole täysin tuulesta temmattuja nämä jutut että stressi ja ongelmat vanhentavat. Jos tällä ulkomaanvuoden aikana on tapahtunut paljon ikäviä asioita tai on ollut stressin alla 24/7. Siihen vielä lisätään tämä tupakointi ja suppea ruokavalio.

Ei sovi myöskään unohtaa vielä sitä, että ehkäpä ystäväsi vanhenee eritahtiin kuin sinä. Eli siis nämä huonot elintavat+stressi+eritahtiin vanheneva kroppa = näkemäsi "varjo entisestä"

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat