Vierailija

Kommentit (23)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Okei, myönnetään. Merkintätapa oli väärä. Mutta tarkoittaako se, että ajatus oli väärä? En voi tietää, etkä voi sinäkään, koska kumpikaan ei (ilmeisesti) ole ap. Tämä keskustelu kuvastaa silti hyvin sitä, miten päästään aitaan ja sen seipäisiin ; )



Peace.



Vierailija:

Lainaus:




Joten tyyliin



3 * 100 /15,



on väärin ajateltu. Vaan pitäisi merkitä (3*100)/15. Tai tässä esimerkissä mieluummin (3/15)*100



Itseasiassa " jakolasku" ei ole edes laskutoimitus, jos tarkkoja ollaan.






Jako ja kertolaskussa ei tarvita sulkuja. Yhteenlasku ja kertolasku esim. eivät ole tasaveroisia, mutta on aivan samaan lopputulokseen pääsee jos lauseke sisältää vain kerto- ja jakolaskua riippumatta siitä missä järjestyksessä ne laskee.





Vierailija:

Lainaus:

nollalla jakamisesta

...niin että tämä matikanopiskelijoiden lempilapsiko nyt on sitten sitä mainostettua arkipäivän ymmärtämiseen perustuvaa ajattelua?




Pointti oli, että jako- ja kertolasku eivät ole tasavertaisia. Joten tyyliin



3 * 100 /15,



on väärin ajateltu. Vaan pitäisi merkitä (3*100)/15. Tai tässä esimerkissä mieluummin (3/15)*100



Itseasiassa " jakolasku" ei ole edes laskutoimitus, jos tarkkoja ollaan.



[/quote]




Ei voi olettaa että oppilaat osaisi välistä lukea, mitä se opettaja oikein haluaa.



Ja toisekseen joka 8 vuotias poikani osaa laskea tuon verran prosenttilaskuja, joten pidän kyllä jokaiselle välttämättömänä yleissivistyksenä osata edes alkeellisin prosenttilasku.

Numerot joka järjestyksessä ja kaikki mahdolliset kerto- ja jakomerkit väleissä. Miten viitsivät vastata ne, jotka vain luulevat tietävänsä vastauksen? Eikö teidän tosiaan kannattaisi itse laskea kyseinen lasku ja arvioida, näyttääkö lopputulos oikeansuuntaiseltakaan?

ja riitahan se näinkin yksinkertaisesta laskutoimituksesta on saatu aikaan.



Ihana palsta ei voi muuta sanoa.



Vastatessa oli kiire sillä olin juuri lähdössä sovittuun tapaamiseen. Ja nyt sitten pitemmällä selvityksellä eräs nyrkkisääntö prosentti laskuista





Perusarvo on aina 100%, tässä tapauksessa 15



Lukujen paikat vaihtuu riippuen mitä arvoa ollaan laskemassa, ja kun haetaan lukua joka on x prosenttia jostain luvusta voi mielessään ajatella kolme prosenttia viidestätoista ja tuo - sta päätteinen tulee aina viivan alle, 100 on aina mukana laskettaessa prosenttilaskua ja sen paikka vaihtelee kysymyksestä riippuen viivan ylä tai alapuolelle, joten tässä tapauksessa kerrotaan 3 x 100 ja siitä saatu tulo jaetaan luvulla 15.



Sadalla voi toki jakaa jo mielessään valmiiksi siirtämällä pilkun paikkaa mutta se olkoon tällä kertaa.



Kaavaa kysyttiin ja kysyjä sai haluamansa toki olisin voinut laittaa muotoon



3 x 100

_______



15



Sorry kun en ehtinyt siinä kiireessä, ja saas nähdä pysyykö rivit ja numerot tarkoittamillani paikoilla viestin lähettämisen jälkeen.

Vierailija:

Lainaus:

nollalla jakamisesta

...niin että tämä matikanopiskelijoiden lempilapsiko nyt on sitten sitä mainostettua arkipäivän ymmärtämiseen perustuvaa ajattelua?




Pointti oli, että jako- ja kertolasku eivät ole tasavertaisia. Joten tyyliin



3 * 100 /15,



on väärin ajateltu. Vaan pitäisi merkitä (3*100)/15. Tai tässä esimerkissä mieluummin (3/15)*100



Itseasiassa " jakolasku" ei ole edes laskutoimitus, jos tarkkoja ollaan.



matematiikassa on luvallista yhdistää laskutoimituksia. Koska prosentit ovat määritelmän mukaan sadasosia, desimaali-ilmaisusta päästään prosenttilukuun kertomalla sadalla. Kerto- ja jakolasku taas ovat tasavertaisia, ne voi laskea juurikin kuten 2 teki. Jos haluaa ajatella asian läpi, se on ehkä helpompaa askel kerrallaan, mutta ei lukutaitoisen ole pakko tavata jos ei tahdo...

Vierailija:

Lainaus:

ysi hjuva,

matematiikassa on luvallista yhdistää laskutoimituksia. Koska prosentit ovat määritelmän mukaan sadasosia, desimaali-ilmaisusta päästään prosenttilukuun kertomalla sadalla. Kerto- ja jakolasku taas ovat tasavertaisia, ne voi laskea juurikin kuten 2 teki. Jos haluaa ajatella asian läpi, se on ehkä helpompaa askel kerrallaan, mutta ei lukutaitoisen ole pakko tavata jos ei tahdo...




Kuitenkin ajatus ja ymmärrys on matematiikan idea. Jos minulta kysytään neuvoa yritän saada kysyjän ymmärtämään idean, jota voi soveltaa jatkossakin.



Sijamuotolyhenne merkitään toista -loppuisissa numeraaleissa sen " ensimmäisen" numeron mukaisesti. Esim. 15:stä on kirjoitettuna oikein viideSTÄtoista, ei viidestätoiSTA.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat