Vierailija

olen miettinyt, että kun hän ei vielä kävele (ikää nyt 1v2kk), ja tuntuu, että ei lähdekkään kävelemään vielä vähään aikaan, niin olisiko niin että on keskittynyt muihin taitoihin kävelyn sijaan? Hän osaa mm.



-Seleta kirjoja ja kääntää ne oikeinpäin jos kirjan antaa hänelle väärinpäin.

-Laittaa muotopalikoita laatikkoon ja ottaa pois.

-Tekee uudelleen ja uudelleen 8 palan nuppipalapelin.

- Kokoaa Brion klovnin (puurinkuloita tappiin)

-Laittaa legopalikoita päällekkäin alustaan kiinni ja ottaa pois

-Tarjoilee mukista leikisti juotavaa muille

-Soittaa leikisti puhelimella

-Soittaa rumpua



Nämä tulivat nyt mieleeni..siis käden taidoista..



Milloin pitäisi huolestua tuosta kävelytaidosta?

Kommentit (19)

eikä ollut mitenkään muutenkaan kehittynyt muita nopeammis missään. Puhetta tuli selkeämmin ja aiemmin kun useilta sen ikäisiltä mutta motoriset taidot olivat ihan ikätasoa vastaavia. Eli ihan normaalia on vaikkei kävele ja vaikkei tekis noita muitakaan juttuja noin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

En ole ollenkaan huolissani vaikka lapsi ei vielä konttaa vaan ryömii ja vieläkin useimmiten menee niin, että peruuttelee taaksepäin. Vauvat kehittyvät niin eri tahtiin. Joskus kuuliin, että jos yksi ja puolivuotiaana ei osoita kiinnostusta kävelyyn, niin sitten asiasta pitäisi huolestua. Mutta ei vielä puolitoista vuotiaanakaan tarvitse osata kävellä ihan kunnolla.

Meilläkin täällä 1v1kk neiti, joka ei vielä kävele.

osaa kyllä kävellä ihan lyhyitä matkoja ilman tukea, mutta todella haparoivaa on meno vielä.

Minua ei vielä huolestuta, osaa kuitenkin paljon muuta. Sanoja tulee aika paljon, palapeliä ei vielä osaa koota, mutta osaa rakentaa torneja palikoista jne.

Tyttö käveli tuetta pitkiä matkoja 8kk 1 vkon ikäisenä.

Puhui 2-3 sanan lauseita 1v1kk iässä.

Nyt 5v 8kk ja oppi joulun aikana lukemaan, laskee yhteen ja vähennyslaskuja 1-20 numeroilla.





Poika käveli täysin 9kk 3vkon iässä.

Sanoja alkoi tapailla vuoden iässä. Nyt 1v 6kk ja puhuu pitkiä lauseita, R tuli ekan kerran virheettömästi eilen.



Niin ja tekee myös palapelejä, soittaa rumpua ja mitä milloinki touhuaakaan..



En tiedä, miten joillakin kehittyy nopeemmin ja joillaki hitaammin,mutta meillä siis näin.

Pyöriikö hän navan ympäri, ryömiikö, konttaako, seisooko, kiipeileekö? Vaihtaa lelua kädestä toiseen?



Näkeekö hän kauas? Kuuleeko hän?

Saatiin 1½-neuvolassa lähete fysioterapeutille, joka totesi että on yliliikkuvat nivelet tms, mutta kyllä kävely sieltä tulee. Ja tulikin muutaman viikon päästä, kun oikein treenattiin fysioterapeutin neuvomia vahvistavia jumppaliikkeitä.



Puhumaan poika sen sijaan on oppinut jo 1v2kk iässä, niin valtava sanavarasto etten edes jaksa luetella. Nyt (vajaa 2v) puhuu kuusisanaisia lauseita, käyttää vertailuja ja synonyymeja, osaa esim kaikki värit (perusvärien lisäksi kaikki muutkin esim. turkoosi, violetti ja vaaleanpunainen).



Siis tässä vain omakohtaisia esimerkkejä tukemaan mielipidettäni, että kaikki omalla tahdillaan oppivat omia juttujaan. Pitkään tuntui, että meidän poika oli kehityksessä vähän muita ikäisiään jäljessä kun vain konttaili ja toiset juoksivat ohi, mutta nyt kun kävelee ja juoksee JA puhuu, niin onkin taas edellä ikätovereitaan, joista monet eivät puhu kuin yksittäisiä sanoja. Että älä huoli, kaikki omassa tahdissaan :)

Meillä tytö nyt jo 4v. mutta on aina ollut näppärä käsistään ja puhunut pienestä saakka. Lähti kävelemään juuri ennen 1½v. neuvolaa=)

ja sen lisäksi voidaan laittaa lähete neurologille, esim. keskusssairaalaan.



Keskussairaalan neuro tsekkaa lapsen, ja saattaa pyytää fysioterapeutin (/toimintaterapeutin, keskussairaalasta riippuen) konsultaatiota.



Neuron mielipiteestä ja huolen asteesta riippuen usein varataan seuranta-aika n. 3-6kk päähän, jolloin tarkastetaan kehityksen määrä. Tällä välillä sairaala voi esim. kustantaa n. 1-8kertaa/kk fysioterapiaa. Riippuu kunnasta, miten sellaista on tarjolla. Joskus se voi olla tk:n fyssari, joskus sairaalan fyssari, joskus yksityinen, joka on sairaalalle " tuttu" .



Seurantakäynnillä katsotaan, mitä on tapahtunut - onko 1. kehitys kiritty kiinni, 2. kehittyykö lapsi samaa tahtia (mutta hitaasti), vai onko 3. kehitys pysähtynyt.



1. Sovitaan kuitenkin todennäköisesti vielä uusi aika (seurantaa), kunnasta ja neurosta riippuen joko jumppaa jatketaan seuraavalle ajalle tai sitten ei. Voidaan esim. sopia " kunhan lapsi kävelee, jumpan tarve tarkistetaan" .



2. Jos kehitys tuntuu hitaalta, otetaan huomioon kehitysvamman tai perussairauden mahdollisuus. Todennäköisesti tehdään muutamia poissulkevia kokeita (kromosomit + muutamat helposti testattavat kehitysvammat + ainakin perusverenkuva, ehkä joskus magneettikuva aivoista, eeg, riippuen ihan siitä, mitä neuro " näkee" lapsessa). Tässä vaiheessa ei useinkaan tehdä diagnooseja, mutta jatketaan seurantaa, jatketaan terapioita, jos kunnassa mahdollisuus.



3. Otetaan lapsen tila vakavasti, otetaan poissulkevat kokeet kaikista taantumaa aiheuttavista yleisimmistä sairauksista + kehitysvammaisuutta aiheuttavista sairauksista. Pääpaino on poissulkevassa diagnostiikassa, toissijainen fokus kuntoutuksessa. Tosin sitäkin jatketaan, samoin kuten perhettä aletaan tukea vammaisuuden/sairauden hyväksymiseen.

Ei tarvitse huolestua. Jokainen oppii omassa tahdissaan. Meillä kotona poika 1v 1kk, eikä vielä kävele, kävelee kyllä taaperokärryä työntäen ja tukea pitkin mutta on aika varovainen kaveri eikä ole vielä uskaltanut päästää mistään irti. Kädentaidoissa taitavat olla suunnilleen samassa vaiheessa teidän tytön kanssa. Sanoja meillä ei ole kuin vasta 2, äittä ja anna... Eiköhän ne siitä opi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat