Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli tuossa otsikossa se tulikin.. Ihan mielenkiinnosta kysyn: uskallatteko te muut odottajat syödä ravintoloissa salaattia, tomaattia, kurkkua jne.? Itse olen vältellyt pakastevihanneksia salaatissa sekä majoneesipitoisia salaatteja, mutta nyt olen alkanut miettiä kylmiä vihanneksia ylipäätään. Eihän niistä tietenkään voi tietää, onko kunnolla pesty jne. Listeriariskiä siis ajattelen.

Toinen mietityttävä juttu on muut tuotteet esim. majoneesi, margariini (seisovassa pöydässä) jne. Hankalaa, kun lounastakin pitäisi työpäivisin nauttia..

Kylmät kalat ja muut " normaalit" kielletyt on tietenkin pannassa jo muutenkin.

Sivut

Kommentit (36)

olisin usein näkemässä nälkää tai saisin puutostiloja! Nyt etenkin kun olen raskaana, syön entistä enemmän salaatteja ja troppisia hedelmäkoktaileja ja usein tulee syötyä ulkona.

Singaporessa, jossa asumme, syön mitä vain ravintoloissa, täällä on hyvät tarkastukset ja hygieniataso korkealla.

Joulun vietimme Vietnamissa, jossa jopa pesin hampaani hanavedellä. Salaattejakin söin, mutta vain hotellissa. Ei tullut mitään vatsaoireita.

Joulun aikaan huvitti, kun tein ruukkusalaatista salaattia. Täältä olin aikaisemmin lukenut juttua, että kun salaatissa oli ollut mustia pisteitä ja sitä oli tullut syötyä ja kova pelko oli listeriasta vai mistähän se olikaan (entäs jos ne olikin vaikka mustapippuria...?). Ja monta muutakin listeriaotsikkoa ollut täällä nyt hyvin tiheään nähtävillä. Tulipa itelläkin huuhdottua se ruukkusalaatti tarkkaan, kun siinä tosiaan OLI jotain mustia pisteitä (multaa tai turvetta mitä ilmeisimmin). Ajattelin, että niinköhän tuo listeriahysteria itseenkin nyt kuudetta odottaessa tarttuu... Ei tässä kyllä ole enää kuin jokunen viikko, kun loppuu koko raskaus. Vähän kai myöhäistä alkaa meikäläisen intoilla tuosta listeriasta tai mistään muustakaan syömiseen liittyvästä. Mitään suoralta kädeltä epämääräistä kun en syö muutenkaan (jos siis esim. näyttää tai tuoksahtaa pilaantuneelta) ja esim. mistään vakuumipakatuista kaloista kun en ole koskaan edes tykännyt (en tosin ole kyllä koskaan maistanutkaan...).

neronja rv 36+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse luotan kyllä suomalaiseen ravintolahygieniaan ja elintarvikevalvontaan. Eipä minullekaan ole tullut mieleen varoa salaatteja tai muutakaan ravintoloissa. Mutta mä taidankin olla se silloin tällöin punaisia päin kävelijä... (; Yritän kyllä " varmuuden vuoksi" välttää noita ei-suositeltuja ruoka-aineita. Meillä ei kyllä esikoista odottaessani edes jaettu neuvolasta mitään ruoka-ainelistoja. Sanottiin vaan, että kannattaa pitää maalaisjärki mukana ruokahygienia-asioissa. Nyt olen uudelleen raskaana, mutta neuvolassa en ole vielä käynyt, joten en tiedä, onko systeemi siellä muuttunut (th ainakin on)

Välillä tämän odottajien ruokahysterian keskellä mietin, että kuinka suuri/todellinen riski odottajalla on saada listeria? Vai välttääkö kaikki odottajat niin tiukasti ns. riskiruoka-aineita, että listeriaa ei siksi juuri esiinny? Itse olen tällä hetkellä ahkerasti lisääntyvää ikäpolvea (3-kymppinen), eikä laajassa odottavassa tai odottaneessa tuttavapiirissäni tai edes tuttavien tuttavilla ole ollut listeriaa. Luulisi, että jos jonkun tutun tutun tutulla olisi ollut listeria ikävin seurauksin, niin siitä liikkuisi kauhujuttuja kauas? Enkä kyllä ole todelliseen odottajan listeriaan törmännyt näillä keskustelupalstoilla (ehkä nyt törmään...?)

Ja toisaalta... jos en ole tähän ikään mennessä listeriaa mistään saanut ns. normaalilla syömisellä, niin mikä on todennäköisyys saada se nyt odotusaikana?

Mikä tuo em. Norjan tapaus oli? En ole kuullutkaan.

sen on todettu vähentävän mm. raskausmyrkytyksen riskiä - eli on vanhaa tietoa, jos joku sitä kieltää ilman erityistä syytä.

Se että on saanut viimeksi terveen lapsen vaikka söi Hovi-juustoa on tietty vähän kumma väite. Tuossa listeriariskissähän on se ero verrattuna esim. petokaloihin tai hiusten värjäämiseen, että siinä voi huonolla onnella saada kerta laakista saada tartunnan, joka on sikiölle vaarallinen. Nuo mut vältettävät asiat, kun ovat vaarallisia jatkuvasti käytettynä ja silleen. Mutta turhaa hysteriaa kannattaa välttää.

että ei voisi suomalaisissa ravintoloissa syödä salaatteja yms. Toisin sanoen syön ihan normaalisti. Pakastevihanneksia keitetään kotona ruualle lisuukkena kutakuinkin jokapäivä ja työpaikkaruokalassa laitan oivariinia leivälle niin kuin ennenkin. En syö vakuumipakattuja ruokia/ruoka-aineita, mutta muuten ihan normaalisti kuten tähänkin asti.

Egyptin lomalle lähdemme raskauden ollessa puolessa välissä helmi-maaliskuun vaihteessa ja siellä aioin toki olla tarkempi mitä suuhuni pistän eli ei salaatteja ja kuorittuja hedelmiä. Ja katukeittöistä en ole tähänkään asti lomareissulla syönyt.

Terkkusin,

Tinttis-74, rv:t 12 tasan

Eli olen syönyt Suomessa melkein mitä vaan ja missä vaan...Mutta jokainen tavallaan, jos hysteriasta ei ole itselle vaivaa...Ulkomaan matkoilla olen ollut ehkä turhankin tarkka hygieniasta. esim. en oikein nauttinut egyptinmatkastamme, kun mietin niin paljon mitä pistin suuhuni.

Itse olen käyttänyt " kylmänäkin" pastöroidusta maidosta tehtyjä sini- ja valkohomejuustoja, esim. blå castello. Käsittääkseni listerian riski on häviävän pieni meillä Suomessa. Kukin tehköön tavallaan, koska omankin kokemukseni mukaan mikään ei ole kurjempaa, kuin miettiä jälkikäteen syömisiään. Joten jos joku ruoka-aine epäilyttää, niin ei kannata suuhunsa pistää.

Kiinnostaisi todella tietää, mitä ruokaravintoloita on Maarian mainitsemassa Helsingin yliopistossa (Amiga, Sodexho?! KatriAntell?), jotta voin itse ottaa selvää ja kysyä ko paikasta heidän " kasvistenvalmistuksesta" . En nimittäin usko, että MIKÄÄN ruokapaikka Suomessa tietoisesti ottaa MITÄÄN riskiä valmistettavan ruoan laadukkuudesta ja puhtaudesta. Siihen ei yksinkertaisesti isoilla ketjuilla tai pienillä ravintoloilla ole varaa! Ei edes yhden terveen aikuisen ruokamyrkytyksen tai salmonellan verran...

Ja mitä vielä tulee noihin pakastevihanneksiin, niin ne eivät ole raakoja vihanneksia! Esimerkiksi pakasteporkkanat ja kukkakaalit on jo kertaalleen ryöpätty (=nopea keittäminen) ennen pussiin pakkaamista. Vai onko odottajat todellakin niin huonohampaista porukkaa, ettei eroteta raa' an porkkanan kovuutta jo kertaalleen kypsennetystä porkkanasta?! =P Eli jos niissä pakastevihanneksissa on pellolta haettaessa ollut listeriabakteeri, se on ryöppäyksen aikana kuollut. Ja takaisinhan se ei tule (paitsi raakojen listeriabakteerin saastuttamien ja jo kypsennettyjen tuotteiden päästessä keskenään kosketuksiin, joka on PALJON todennäköisempää siellä mammojen omassa keittiössä, kuin teollisuuden tarkan hygienian omaavissa tehtaissa/ruokaloissa).

Tässä: Pakastevihannesten valmistus:

Tuore vihannes --> esikäsittely --> prosessointi (ryöppäys, pakastus) --> varastointi --> tuote.

Kyseinen kaavake löytyy mm. jostain linkistä Apetit' n sivujen kautta, jossa VTT:n Biotekniikka on tehnyt tutkimusta pakastuksen vaikutuksista kasvisten positiivisiin yhdisteisiin ja niiden säilymiseen prosessoinnin yhteydessä ja tuotteen varastoinnin aikana.

Ja kun kotona omasta maasta " valmistetaan" esimerkiksi pakkaseen herneitä, niin nekin kuuluu ryöpätä ennen pakastusta. Näin ainakin meillä toimitaan. =] Eikä se rakenne kerkiä ryöppäyksen aikana muuttumaan mihinkään, ei lähellekään hernekeittoa.

Mutta uskon silti, että nämä suuret ruokakeittiöt/ravintolat kuumentavat kasvikset höyryssä (ja jäähdyttävät) ennen tarjolle panoa. Tai ehkä osa kasviksista on ollut edellispäivänä lämpimän lisäkkeen osassa, ja seuraavana päivänä ne löytyvät salaattipöydästä. =]

jonttu rv 36+1

totean, ettei tuo Espoon listakaan ole ihan ajan tasainen. Jokin aika sitten (kuukausi-pari?) lehdissä (niin sanoma- kuin vauvalehdissäkin) uutisoitiin, että maksan käyttökieltoa raskausaikana on lievennetty. Ihan tarkkoja määriä en muista, mutta olikohan niin, että sallittu viikkoannos on esim. 200g maksapasteijaa tai maksalaatikkoa tai jos käyttö on päivittäistä, niin pari viipaletta maksamakkaraa päivä.

Eli tämän tiedon perusteella maksallakin voi herkutella harvakseltaan *nam*

Aika kulkee ja " oikea" tieto muuttuu ees taas. Sain käsiini anopin neuvolalehtisiä 60-70-luvun taitteesta, jossa odottajaa erityisesti kehotetaan syömään runsaasti maksaa raudan ja anemianehkäisyn vuoksi. *hih*

[color=blue]kun mulla ei ole tullut edes tuo mieleen...olen myös syönyt Hovijuustoa,värjännyt hiuksia, kulmia,ripsiä jne. Harrastanut liikuntaa normaalisti eli paljon ja muutenkin elänyt ihan normaalia elämää. Minulla on kaksi tervettä, normaalisti kehittynyttä lasta ja itsekin voin mitä parhaiten[/color]

sellaisenaan suoraan pussista lautaselle niiden sulattua.

Tahtoo sanoa, eiköhän ne jokatapauksessa kuumenneta ennen syömistä. Käytän niitä keitoissa tai pannulla pataruokien kanssa tai joskus uuniruoissa.

Sama koskee raakojen lihatuotteiden kieltämistä raskausaikana, harva niitä raakoina popsii.

Tarkoitukseni on todellakin vähän [b]kärjistää[/b] asioita (niin kuin muutamat ehkä tajusivatkin) ja samalla ottaa kantaa myös muihin tällä saitilla esiintyviin, välillä vähän älyttömiinkin pohdintoihin.

Enemmän se vauva kärsii siitä stressistä jotka nämä hysteerikot miettimisellään aiheuttavat kun mistään muusta. Joten [b]relatkaa ja nauttikaan raskaudesta[/b] , kohta se on kuitenkin ohi ; )

Niin ja totta kai itsekin huomioin nämä ¿kielletytaineet¿ joista listan olen neuvolasta saanut. Ja muutenkin katson etten nyt mitään pilaantunutta suuhuni laita, mutta eikös niin tehdä ¿normaalissakin tilassa¿ ; )

myönnän kyllä että pientä hysteriaa on ilmassa :). Jännää, miten minullakin ekan kohdalla tämä mietintä oli vähäisempää. Ehkä tämä huolehtiminen johtuu osittain siitäkin, että ensimmäisessä raskaudessa kaikki ei mennyt ihan hyvin. Terve lapsi täälläkin silti siitä huolimatta, että fetaakin muistaakseni pistelin..

Rauhallista odotusta kaikille,

t. hopsuhimpula rv 16

Itselläni siunaantunut 4 tervettä tenavaa, joista viimeisin syntyi joulukuun lopussa.

En ole kertaakaan jättänyt salaattia syömättä missään, päinvastoin keho tarvitsee paljon mikroravinteita ja esim.foolihappoa on juuri vihreissä.

Olen popsinut paljon lohta, juustoja, kaikenlaista...Hiuksetkin värjännyt silloin tällöin.

Listeriatartuntoja on Suomessa todella harvoin, yleensä vakuumipakatusta kalasta tai pilaantuneesta tuotteesta. Toisaalta on paljon vaarallisempia viruksia ja bakteereja olemassa, jotka tulevat esim.ihan tavallisen flunssan muodossa vaikkapa bussissa kanssamatkustajalta.Tuurista on paljon kiinni, mutta pääsääntöisesti raskaus sujuu normaalisti eläen ihan normaalia elämää.

Vaikka se listerian riski on pieni, niin huonolla tuurilla tartunnan saa yhdestä kerrasta. Koskaanhan ei voi olla varma, että kaikki menee hyvin, mutta voi sitä riskiä kuitenkin pienentää. Tuolla joskus aikaisemmin taisin verrata tilannetta punaisia päin kävelyyn; jotkut kävelevät useinkin punaisia päin jäämättä auton alle mutta se yksikin kerta voi olla kohtalokas. Jokainen tehköön tavallaan, mutta itselleni syömättä jättäminen on helpompaa kuin jälkeenpäin murehtiminen.

Salaatteja kyllä olen syönyt ravintolassakin, sen verran luotan suomalaisten alan ammattilaisten hygieniaan, mutta ne pakastevihannekset kylmänä jätän väliin, samoin pehmeät juustot kylmänä jos en ole varma pastöroinnista. Herkuttelen sitten kotona juustoilla, joissa on pastörointimerkintä ja/tai paistettuna. Raa' asta kalasta en onneksi tykkää.

Hiusväreissä ja vastaavissa toiminee paremmin kohtuullisuus, eli kun ei liian usein käytä, elimistöön imeytyvät määrät ovat niin pieniä, ettei niistä pitäisi olla haittaa.

Mulla on se käsitys, että ulkomaiset pakastevihannekset (kuten myös marjat) on kielletty niiden mahdolliset pilaantuneen veden vuoksi. Kotimaiset eivät olisi. Voihan niissä tuoreissakin kasviksissa sitä listeriaa tosin olla, kuten se Tuusulan tapaus osoitti. Mutta nää nyt on harvinaisia.

Unicafeita on niin monia, että kannattaa kysyä siitä missä käy syömässä. Ei välttämättä kaikissa pisteissä samat toiminnot. Itse luottaisin Amican ja Sodexhon ravintoloihin kyllä enemmän.

Itse käyn toisinaan Unicafe Palmeniassa ja siellä salaatit oli kerran laitetettu jo ennen klo 8 tarjolle. Toisena päivänä kysyin ruoan jakajalta, mitä kalalajia oli ruoassa. Vastaus oli hyvin varma, sitten kaverini luki menun vieressä olevasta lapusta, aivan eri vastauksen. Keittiöhenkilökuntaan kuuluva ihminen sitten vaan tuhahti, että ei niistä aina tiedä mitä niissä on:0 Tämä vaan esimerkkinä siitä, että saattavat vastata mitä sattuu.

Olen myöskin aina kysynyt pakastevihanneksista, onko ne kuumennettu, ja yleensä vastaus on hölmistynyt " no ei tietenkään ole" , suoraan pakkasesta. Näin ainakin Helsingin Yliopiston ruokaloissa ja monissa muissa, myös ravintoloissa. Eli kannattaa kyllä aina varmistaa, jos asia kiinnostaa.

Yksi kiellettyhän on muuten idut, jollei niitä itse kasvata. En jaksa, ja harmittaa kun ostettuja ei saa syödä, ovat niin kovin hyviä!

Netissä on kyllä hyvät sivut kielletyistä aineista perusteluineen, kannattaa käydä lukemassa.

Niin ja siitä fetastahan kirjoitin, etten ole löytänyt pastöroimattomasta maidosta tehtyä, en väittänyt ettei niitä olisi. En tosin muutenkaan koskaan osta ulkolaisia maitotuotteita, joten ehkäpä johtuu siitä.

Maaria

En halua olla hysteerinen, mutta kommentoin sen verran, että itse en missään tapauksessa usko mantraan: ei tällaista voi tapahtua minulle. Minun elämässäni on tapahtunut sen verran näitä " kenelle tällaisia kauheita asioita voi tapahtua" -asioita, ja olen oppinut, että kyllä kenelle tahansa voi sattua mitä tahansa. Siksi siis en todellakaan voi ajatella, että listeria nyt on niin harvinaista, että ei se minulle voi tulla.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten en välttele ravintoloissa salaatteja, ainoastaan raakaa kalaa ja lihaa ja muita neuvolan kiellettyjen listalla olevia.

Ei kaikki fetat ole tehty pastöroidusta maidosta, kannattaa aina tarkistaa tuoteselosteesta.

Maaria2:

Lainaus:

Esim. feta ja sulatejuustot on tehty pastöroidusta maidosta.

Eli itse " alan ammattilaisena" (tai ainakin alan opiskelleena) voin kertoa, että kyllä ne pakastevihannekset kuumennetaan/kypsennetään keittiössä painekaapissa, ennen kuin niistä mitään salaatteja tms tehdään! Samoin herneet ja maissipaprikat. Ja jos joku ruoka (esimerkiksi se homejuusto pizzan päällä) on jo kertaalleen kuumennettu, ja ruoka oikein säilytetty (kontaminoitumisvaara), ei siihen enää listeriaa siitä homejuustosta tule, vaan bakteeri on kuollut kuumennuksen yhteydessä.

Kyllä suomalaiseen ruokaan ja ravintolaan voi sen verran luottaa, että salaatteja uskaltaa normaalisti syödä. Raskaus ei ole sairaus, toisin kuin esimerkiksi laktoosi-intoleranssi tai keliakia. =]

Ja mitä tulee näihin " muissa maissa" tapahtuneisiin listeria ym tapauksiin (kuten se Norjan tapaus), niin me emme täällä Suomessa voi varmaksi tietää, mitä odottava äiti on tuossa tapauksessa syönyt (ja kaikenlisäks listerian itämisaika on pitkä, joten ei ehkä tiedä se äitikään mistä tartunnan on saanut. kuulopuheita ja juoruja vain). Lisäksi uskon, että Norjassa on aivan erilaiset ruokasuositukset raskausaikana, kuin meillä täällä Suomessa. Heidän maitonsakin on jo erilaista. Myös ruotsalaisten maito on erilaista kuin meidän suomalaisten. Nimittäin sukulaiseni lapsi, alle 3vuotias, saa laktoosioireita suomalaisesta maidosta (joten pitää ostaa lapselle maitojuomaa). Mutta koska he asuvat lähellä ruotsin rajaa, he hakevat lapselle maidon ruotsista, siitä ei tule lapselle mitään oireita! Joten onko meidän suomalaisten maitokin " liian hyväksi jalostettu" , ja tästä johtuu esimerkiksi laktoosi-intolerantikkojen suuri määrä? Onko lakstoosi liian pieneksi pilkottu?

Itse olen välttänyt raskausaikana tyhjöpakattuja graavikaloja (itse graavattua tuoretta olen syönyt) sekä pehmeitä juustoja (en niistä muutenkaan niin kovasti välitä). Majoneeseissa ja voissa ei ole listerian vaaraa, ennemmin majoneesissa salmonellan vaara.

Hyvää ruokahalua kaikille!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat