Vierailija

Meillä alkaa vähän vaikuttaa sille, että lapsi on tavalla tai toisella vammainen. Kohta pitäisi tehdä päätöksiä hoitovapaan suhteen ja mietiskelenkin, että jos lapsi on vammainen, niin viedäänkös heidät yleensä aikaisemmin vai myöhemmin hoitoon? Jossain tilanteissa kai hoitoon viemistä pidetään ihan terapiana? Ainakin naapurin vammaiset kaksoset vietiin hyvin nuorena hoitoon em. syystä, jos oikein muistan.

Onko teidän vammaiset tai tuttujen vammaiset viety missä iässä hoitoon? Onko ollut teistä hyvä ratkaisu?

Kaikkea sitä pitää miettiäkin, mutta kun hoitovapaajaksojakin saa pitää vain kaksi, niin pitää nämäkin jutut miettiä. Samoin kuin se, että kuka jaksaa kotona nostella vammaista, mahdollisesti isokokoiseta ei-kävelevää lasta.

Kommentit (15)

Tuskin hän kuitenkaan itse nousisi syöttötuoliin tai sänkyyn vielä 9kk iässäkään, vaikka liikkuisikin kuten ikäisensä? Olisitko siis valmis jäämään lapsen kanssa hoitovapaalle, jos hän olisi terve?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pienemmälle voi ennemmin olla haitaa siitä, että on suuressa ryhmässä hoidossa. Tuossa iässä hoidosta on lapselle jo kuntouttavaa hyötyä.

Tietysti riippuu pitkälti lapsesta ja vamman asteesta.

Hoitopaikkaa hakiessa toimitetaan lapsen diagnoosi tai jos diagnoosia ei vielä ole lääkärintodistus lapsen tarpeesta erityiseen tukeen. Näin lapsi sijoitetaan vammasta riippuen joko erityislastenryhmään tai kahden paikalle normaaliryhmään.

kuinka vanha lapsesi on? Eikö hän vielä liiku lainkaan, vai miksi olet huolissaan että jäisi vain makuulleen? Koita nyt ottaa yhteyttä alueesi sossuun ja vammaispalvelujen järjestäjiin ja lääkäreihin että pääsette tukien piiriin (korotetut hoitotuet yms.) ja lapsesi saa tarvitsemansa avun.

Lapsen hoitoon menosta päätetään yksilöllisesti. Jotkut hyötyvät hoitopaikasta, varsinkin jos vanhemmat eivät jaksa tai pysty häntä kotona kuntouttamaan, mutta yleisesti ottaen niin terve kuin vammainen lapsi on kotona mieluiten 3 vuoteen asti.

Vammaisen lapsen vanhempi saa muuten tiettyjä etuuksia, kuten muistaakseni olla osittaisella hoitovapaalla pitempään kuin " tavis" lapsen vanhemmat.

isokokoisen vammaisen nostelemisesta, sillä itse olen ollut kolarissa ja jos minä olen se, joka jään lasta kotiin hoitamaan hoitovapaalla, niin on paljon mahdollista että lasta ei voi mitään muuta kuin makuuttaa lattialla koko päivän! Kolarista kun jäi sellaisia vammoja minulle, että kaikki painavan nostelu on huonosta.

Ehkä teemme nyt sitten niin, että varmuuden vuoksi minä palaan töihin ja isä jää hoitovapaalle, hällä kun riittää voimia nostella lasta. Eihän tässä muuten mitään kiirettä olisi, mutta kun minun virkavapausanomukset pitää tehdä tämän kuun aikana.

ap

teillä on varmaan myös joku taho, joka asiaa tutkii ja lasta lääketieteellisesti hoitaa. Kannattaisi keskustella senkuin tahon kanssa asiasta.

vähäksi aikaa, mutta niin on lapsen isäkin jäämässä, hän luultavasti pidemmäksi aikaa. Tästä on sovittu jo ennen kuin lapsessa havaittiin mitään erikoista. Oleellista on tässä se, että kumpi viettää ja milloin lasta nostelemassa. On myös hyvin eri nostella 10 kiloista kuin vaikka 15 kiloista. Samoin on eri olla nostelemassa 10 kiloista jonkin verran päivässä kuin kantaa 10 kiloista koko päivän ajan. Mitä olen vammaisten omaishoitajien kertomuksia lukenut, niin heidän tosiseksi suurin ongelmansa on tuntunut olevan juuri kanniskelu ennen kuin lapsi on oppinut kävelemään.

ap

Ei kai tämän ikäisestä yleensä näekään, että tuleeko hän liikkumaan vai ei ja jos, niin millä aikataululla. Oman kolarivammani tiedän jo nyt, nyt vaan pitäisi päättää, että kuka jaksaa lasta nostella maaliskuun jälkeen, silloin kun loppuu virkavapaushakemukseni ja vanhempainvapaa.

ap

Aikaa tulee vielä menemään ennen kuin päästään ja siihen mennessä pitäisi jo ilmoittaa työnantajalle, että miten paljon virkavapaata anoo. Olisi kiva kuulla siis jotain kokemuksia, vaikka ymmärrän toki, että tapauksia on laidasta laitaan.

ap

niin pääsette juttelemaan sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa monista asiosita liittyen juuri hoitopaikkaa (jne jne). Alku tuntuu hankalalta AINA.

Mutta se, mitä voisit kyllä tehdä, on ottaa yhteyttä alueen kiertävään erityislastentarhanopettajaan, ja jutella hänen kanssaan, miten alueellanne yleensä on vammaisten lasten hoito järjestetty. Hän on varmasti kiitollinen, mikäli pystyy vähän ennakoimaan erityislapsen sijoittumista/sijoittamista alueenne päiväkotiin. Joissakin kunnissa hyvin vaikeavammaisille järjestetään kotiin hoitaja.

t. erittäin vaikeavammaisen lapsen äiti, jolla meni monta vuotta sisäistää kaikki tuet ja avut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat