Seuraa 

Miten paljon luette 3-vuotiaillenne ja mllaisia kirjoja? Meidän tyttö 3,5v. ei jaksa yleensä keskittyä kuin korkeintaan Pupu Tupunan pituiseen tarinaan ja ei kuuntele ollenkaan jos ei ole kuvia. Oikeastaan vaan kaikkein yksinkertaisimmat kirjat (tyyliin Hanna käy lääkärissä ja Nalle Puh-kuvakirjat) kiinnostaa oikeasti. Niitä kyllä sitten selailee ja lueskelee itsekseenkin. Miten mulla on sellainen tunne että tämänikäiset yleensä jo jaksaa kuunnella pidempiäkin juttuja? Yritän lukea päivittäin mutta välillä turhauttaa kun tyttö rupee kääntelemään sivua kun on yksi lause luettu ja ei kuuntele vaan kommentoi kuvia.

Miten muilla?

Kommentit (4)

Sivutolkulla turhaa jaarittelua ja kuitenkin itse tarinan sisältö on sopiva vain ihan pienille. Eli tarina ja tapa millä se kerrotaan eivät minusta ole suhteessa toisiinsa, simppeli tarina yhdistettynä pitkäveteiseen kerrontaan. Itse en tahdo jaksaa niitä lukea ainakaan kovin orjallisesti kirjoitettua tekstiä noudattaen. Eli jos 3 v jaksaa Pupu Tupunan kuunnella kokonaan, niin se on kyllä minusta paljon.

Meidän 4-vuotiaan tytön suosikkikirjoja ovat Veera-kirjat ja Siiri-kirjat. Ovat hauskoja ja tekstiä on sopivasti. Lisäksi kuvitus on kiinnostava. Tatu ja Patu -kirjoista tykkää myös kovasti, mutta niissäkin on minusta hiukan liikaa tekstiä. Jätän sitten vain osan lukematta. Iltasaduiksi on yritetty lukea lyhyitä tarinoita ilman kuvia, mutta ei niitä oikein jaksa kuunnella.

on aina ollut innokas lukemaan kirjoja. Hän jaksaa kuunnella valehtelematta 10 kirjaa putkeen, jos joku vain jaksaa lukea. On luettu jo esim. Peppi Pitkätossua ja Eemeli-kirjoja. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin Pupu Tupunat ovat aika tylsiä. Meidän napero tuntuu olevan kaikkiruokainen; joskus minä olen se, joka keskeytän lukemisen, jos kirja tuntuu tylsältä. Pikkuveli on 1v 4kk ja tuntuu olevan myös lukutoukka. Juuri tänään luettiin 6 kirjaa putkeen päiväunien jälkeen ja ihan saa tekstinkin lukea kovakantisista kirjoista. Lapset ovat niin erilaisia. Kiinnostuksen kohteet voivat vaihtua nopeastikin, joten pian voi entinen ei-kirjatyyppi olla kirjojen suurkuluttaja! Lue vain sen verran kuin lapsi jaksaa kuunnella ja anna vaikka lapsen valita luettava kirja!

Terv. Hibiskus ja lukutoukkapojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

keskittymiskyky riippuu vireystilastakin, tosi väsyneenä menee keskeyttelyksi. Noin 3.5 v on kuitenkin kaikilla kolmella ollut semmoinen (liukuva) raja, jonka jälkeen pitkätkin sadut jaksetaan kuunnella. Tyyliin Grimmin satujen lyhentämättömät versiot, Elsa Beskowin pitkät sadut, joissa toinen sivu pelkkää tekstiä ja toinen kuvasivu, Marjatta Kurenniemen lyhyet sadut.

Ihan kokonaan kuvattomia satuja en vielä nyt hiukan vajaa nelivuotiaille ole lukenut, mutta joissain kirjoissa on satunnainen aukeama ollut kuvaton.

Meidänkin poika on tosi lukutoukka. jaksaisi vaikka kuinka monta kirjaa putkeen. Myyrä-kirjat, Richard Scarryn kirjat, ihan klassikkosadut (kaunotar ja hirviö, kaunotar ja kulkuri, bambi) , Melukylän lapset, jossa ei siis ole paljon kuviakaan. Varmaan ainakin sata sivua luetaan päivässä, tosin sivuilla vaihteleva määrä tekstiä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat