Vierailija

Harmittaa hirmuisesti. Puolitoistavuotias pienokaisemme sairastaa sairastamistaan. Putkitetut korvat, vaan eivät taudit täysin loppuneet niistä huolimatta. Nyt ei vaan korvat tulehdu. Pienehkö oli jo syntyessään, 47cm ja 2,9kg. Nyt 1,5 v. mitat 75 cm ja 9, 4 kg. Allergiat testattu verikokeella, iho-oireita ei ole. Koska on sairaana vähintään kerran kuukaudessa, syö todella huonosti. Muu perhe syömme monipuolisesti ja vanhempi sisarus oli toista maata. Saman kokoinen jo alle 1v.

Lapset ovat päivähoidossa, nyt kolmisen viikkoa kotona olleet mutta silti sairaana. Ehkä sitten talossamme on hometta tai jotain. Harmittaa lapsen kasvu. Muuten kehittynyt normaalisti, oppi aikaisin kävelemään ja puhuukin jo kahta sanaa peräkkäin. Potalle harjoittelemme. Mikä neuvoksi?

Syömme säännöllisesti ja terveellisesti. Ei turhia välipaloja vaan pääruuat monipuolisia, lihaa, kalaa, kanaa ja vihanneksia. Perunaa, riisiä tai makaronia. En ole tehnyt ruokailusta numeroa, syömme yhdessä jne. Harmittaa tilanne. Nyt vielä flunssan yhteydessä oksennellut.

Kommentit (23)

kuulemma, pieni olen vieläkin. Voiko olla myös perinnöllistä pienuus ja laihuus? ;) Itse olin 1v. 73cm / 8, 5 kg. Haluaisin kuitenkin, että asia selvitettäisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

keho tarvitsee kunnolla energiaa myös taistellessaan sairauksien kanssa. Kysy apteekista jotain monivitamiinivalmistetta, sanasolia olen joskus omilla lapsillani käyttänyt, en muista minkä ikäisestä lähtien sitä saa antaa. Energiansaannin ja vitamiinit/kivennäisaineet voi osittain korvata väliaikaisesti em. keinoilla. Eli tehostasin ravinnonsaantia näillä keinoin vaikka kasvukäyrä ei vielä reagoisikaan laskulla.

sillä kasvu kuitenkin edennyt omalla käyrällään tänne saakka, mutta puolitoistavuotisneuvola on vasta ensi viikolla, valitettavasti paino ei ole juuri nossut siitä mitä se oli yksivuotiaana. Neuvola ei ole sairasteluun ottanut kantaa, putkitusasioissa olin yhteydessä kun sairaan lapsen hoitotukianomusta varten pyysin asiakirjoja ja asioista ollut puhetta. Keliakiaa ei ole tutkittu.

Joskus kysyin sitä itsekin, kun harmittelin. Vitamiinitäydennettyjä puuroja, vellejä olen tarjonnut ja öljylisää käytetään tosiaan päivittäin.

Se on hyvin yksinkertainen tavallinen verikoe, josta katsovat vasta-aineet. Jos niitä löytyy, lapselle tehdään nukutuksessa ohutsuolentähystys, jossa otetaan näytepala suolesta. Jos siitä puuttuu suolinukka, keliakia on varma juttu. Gluteeniton ruokavalio pitää sairauden kurissa ja lapsen olo kohenee.

Lastani imetin 13kk saakka, mutta annoin kyllä jo lisänä korviketta hieman alle vuoden iästä pieniä määriä ruuan kanssa lisänä ja tavallista maitoa vuoden iästä lähtien. Isommalla lapsellani on atooppinen ihottuma, hän on puolestaan iso. ;) 104cm / 18kg ja ikää 3, 5 v.

Tai varmaankin olisi kuitenkin paikallaan, että selvitettäisiin tilannetta kaiken kaikkiaan.

Molemmat sisarukseni ovat astmaatikkoja, toisella heistä astma parantui lapsuuden jälkeen, ilmeisesti infektioastmaa vain. Lisäksi mieheni on allerginen, itselläni ei ole muuta kuin laktoosi-intoleranssi.

Olen antanut lapselle välipalaksi välillä esim. jäätelöä, mutta sitten syö vain pääruuan huonommin jos liikaa annan välipalaa. Ainakin neuvolasta mua ohjattiin, että välipaloja ei pitkin päivää, vaan ruokaa mieluummin. Syömme marjoja, kiisseleitä, hedelmiä. Maitoallergia maitoaltistuksella poissuljettu noin 6kk iässä.

Sairastelu oli jatkuvaa, vaikka lapsi oli kotihoidossa. Sekin on kummallista, ettei päivähoito sitä ole lisännyt. Minulla ei ole mahdollisuutta jäädä hoitamaan lasta kotiin taloudellisesti, mieheni opiskelee.

74 cm ja reilu 8 kiloa. Ikää kuun lopussa 1,5 v. Minusta hän on ihan normaali, myös kooltaan. Puhuu paljon eikä motorisessakaan kehityksessä ole mitään ongelmia. Eli ei minusta tuosta koosta kannata huolestua, sairastelut on sitten eri asia.

tuohon sairasteluun voisi vähän auttaa jos syöttäisit gefilusta säännöllisesti. vahvistaa suolistoa ettei allergeenit ym pöpöt imeydy niin tehokkaasti suolistosta.

Se ei näy verikokeissa eikä iholla, vaan nimenomaan kasvun hidastumisena. Ja se katsotaan siitä kasvukäyrästä. Ei verrata sisaruksiin eikä muihin lapsiin.

Onko keliakia poissuljettu?

Kannattaisiko ottaa asia puheeksi neuvolassa, kun on lääkärin tarkastus ja yrittää sitä kautta päästä jatkotutkimuksiin? Lisäksi lapsella on jatkuva yskä, etenkin yöyskä..

tosin kipeä ei ole ollut. Pieni ja vilkas kylläkin.

Kaksivuotis neuvolassa oli 84,9 cm ja 10,555 kg.

että kyllä se varmasti siitä lähtee nousemaan paino teilläkin :)

Allergiaa, astmaa yms. Neuvola ei sanonut juuta eikä jaata, itse olen kaivellut mm. vilja-allergian yms.

Ei ole päivähoidossa. Hoitava lääkäri sanoi suoraan, että siitä ei tule mitään. Eikä tulisikaan. On enemmän kipeänä kuin terveenä.

mutta kirjoittamaton sääntö on, että lapsi on sairaana kerran kuukaudessa. Niin myös nyt, vaikka olivat joululoman kolme viikkoa kotona poissa hoidosta. Harmittaa, kun tullut jo itselleni mieleen, että enkö osaa hoitaa lastani ja syyttelen itseäni hänen sairastelusta. En enää tiedä, mitä pitäisi tehdä..

Mulle on aikuisena puhjennut allergioita, jotka lapsena testattiin, etten ole allerginen. Serkun muksu testattiin kolmesti ennen kuin maitoallergia näkyi. Sit loppui sairastelut, korvakierre ja yöyskät.

1.5v ja mitat oli 75.4cm ja 9.9kg.

Painoa oli tullut nyt hyvin sillä 2.5kk sitten paino oli 8.9kk. Mutta huonosti syö, maito on edelleen pääravintoa. Vatsavaivoja (kakka on löysää ja tosi pahan hajuista ja oudon näköistä ja sitä tulee 4-5 kertaa päivässä). Välillä pepun iho ihan rikki.

Verestä testattu viljat, maito ja muna, negatiiviset. Keliakia verestä negatiivinen. Mutta nuohan ei ole hirveän luotettavia.

Esikoinen oli ja on edelleen 3-vuotiaana samanlainen huono syöjä ja kuikelo, tosi pieni kokoinen. Hänellä atopiaan taipumusta ja taiveihottumaa.

Molemmat ovat menossa maaliskuussa lastenpolille neuvolalääkärin lähetteestä. Eli kehoittaisin sinuakin pyytämään ensin ajan neuvolalääkärille ja sitä kautta lastenpolille.

Me vanhemmatkaan emme mitään isoja ole, joten voi olla ihan sitä vaan, mutta kuopuksen kohdalla epäilen silti jotain allergiaa..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat