Seuraa 

Olen yrittänyt saadaa kahteen kertaan gyneltä metuja, siis itsellä pco: ylipainoa, laihdutus ei ole auttanut ovulaatioon, clomeja popsittu useempaan otteeseen, vaihtelevin tuloksin ja nyt olen menossa taas pummaamaan gynelle, sanoivat noin vuosi sitten etten metuja saa/tarvi koska sokeriarvoni ovat ok (rasitus+paastoarvot)?? Gyne antoi kuvan että niille joilla sokerit on ok, niin niistä vois olla haittaa??

Siis teillä joilla metut ja sokeriarvot ok, onko ollut metusta apua?? Siis esim. lyhenikö kierrot, luomuoviksia? Mitä haittavaikutuksia ollut?

Kiitos, pikaisia vastauksia galluppiin odotellen ;o)

-poco-

Kommentit (15)

Wau, olipas siis paljon parempia kokemuksia kuin osasin odottaakkaan..tällä hetkellä toinen km(/tm?) " päällä" , joten tuo että metut vähentäisivät km:ja pitää ottaa polilla puheeksi, jotenkin hämärästi muistelisin gynen juuri maininneen tuosta, etten tarvi koska mulla ei km:ja ole ollut, no tilanne on siis puolen vuoden sisällä jo aivan toinen..nyt marssin siis sinne ja pyydän/vaadin metut sekä luget clomien tueksi, kaikki keinot otetaan nyt käyttöön..jos eivät sieltä määrää niin sitten haen ne yksityiseltä..niih..

Sen tiesinkin jo että aluksi vatsa on " kuralla" , mutta onko muita vaikutuksia ollut?

Mulla pco aiheuttaa siis ylipainoa ja aknea, onko metuilla vaikutusta näihin?

-poco-

Sain metformiinit ihan ekaksi pcos hoitoon, vaikka verensokeri olikin normaali. Vika oli että insuliinipitoisuus oli hieman koholla. En ole muuta lääkitystä vielä saanut. Metforemitkin sain jo lopettaa. Söin niitä n.3kk:tta Silloin söin myös teroja, jotka myös sain lopettaa. Prolaktiini arvot normaalit nyt odotan progesteroni arvojen vastausta ja sitten saan sen mukaan tarvittaessa lisälääkityksen. Yksi luonnonmukainen raskaus takana joka päätyi keskenmenoon. Pcos on kuitenkin ilmeisesti aika lievä vielä. Painoa yritellään edelleen pudotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä myös yksi metuja kokeileva pco:lainen. Pääsin viime keväänä mukaan lääketutkimukseen, jossa metformiineja kokeiltiin 6 kuukauden ajan. Annostusta nostettiin hiljalleen neljän ensimmäisen viikon ajan, ja lopullinen annos oli 4x500mg, eli kaksi tabua aamuin illoin. Kaksi ensimmäistä kuukautta oli kyllä tosi ikäviä; vatsavaivoja ja yökötyksen tunnetta melkolailla koko ajan.. Sinnittelin ja sitten onneksi helpotti.

Tutkimukseen kuului, että kolmen kuukauden metujen käytön jälkeen aloitettiin clomit metujen rinnalle. Popsinkin sitten clomeja seuraavat 6 kuukautta viime heinäkuulta joulukuulle, mutta ilman toivottua lopputulosta. Ovulaatio saatiin kyllä aikaan useimmissa kierroissa, mutta raskaaksi en tullut. Mietinkin tässä, vieläkö metuja kannattaa jatkaa. Jonotetaan parhaillaan julkiselle, joten ajattelin ainakin ensimmäiseen käyntiin saakka jatkaa, ja antaa lääkärin sitten arvioida jatkoa.

Olen tässä hiljalleen pudotellut myös painoa, ennen metujen aloittamista sain sitä tippumaan 6kg ja nyt toiset 6kg metujen kanssa. Eli painonhallinnassa on ollut kyllä oiva apu. Katsotaan nyt millaisiksi kierrot venyy, kun clomit on juuri lopetettu. Clomien ja metujen kanssa olleet n. 30 päivää. Ennen lääkkeitä ties mitä, parin vuoden aikana on pisin kierto tainnut olla 100 päivää, ennenkuin Teroluteilla saatiin vuoto aikaan.

Sen olen myös huomannut, että metuja syödessä paras olo on, kun verensokeri pysyy tasaisena pitkin päivää. Joskun kun kiireessä ruokailu jää väliin, niin helposti tulee huono olo. Säännöllisiä ruoka-aikoja pitäisi siis harjoittaa :)

-Lumia-

kiertoni on ollut ennen metuja puolen vuoden luokkaa , metut lyhensi kierron niin että 11/2-2kk välein tulee kuukautiset . lääkäri on todennut ultralla että pco on toiselta puolelta häipynyt kokonaan ja toisella puolella vain vähän pieniä rakkuloita jäljellä . jopa kerrattain satuin lääkärille niin että juuri oli munasolu irtoamassa , ja tämä vain vajaan 2kk metujen syönnin jälkeen . Sokeriarvoni on täysin normaalit . sivuoireita kyllä oli metuista melkoisesti mutta kun kestää sen kuukauden päivät niin kyllä ne helpottaa .

joka tapauksessa minulle se lääkäri joka niitä lopulta määräsi, sanoi, että niissä on paljon myönteisiä muitakin vaikutuksia kun sokerien tasaaminen.

Joten minulla ei ole niistä mitään huonoa sanottavaa.

Lumia, ajattelin vaan kommentoida clomien käyttöä.

Clomeja ai saisi käyttää enemmän kuin 3 kiertoa putkessa (moni suosittelee vissin kaksi). Sitten pitää pitää tauon. Yhteensäkään clomeja ei suositella syömään kuin 6 kiertoa yhteensä elämänsä aikana (jotkut kai sanoo myös että 10 on ok).

Enna

Sokereissa ei mitään vikaa eikä niitä edes mitattu. Sanoi vain että minun tapauksessa metuja ei määrätä sokereihin vaan lapsettomuuteen.

Aloitin metut heti ja tarkoitus oli aloittaa clomit seuraavien menkkojen alkaessa, vaan eipä tarvinnut aloittaa koko clomeja kun nelisen viikkoa metujen aloittamisesta plussa pärähti testiin eli samassa kierrossa missä kävin gynellä.

Suosittelen siis metuja lämpimästi :)

T. Juli rv 32+4

Minua neuvottiin jatkamaan samalla annoksella. raskausviikon 12 lähestyessä lääkäri käski vähitellen vähentää annostusta. Sitä ei siis saa lopettaa kuin seinään. On elimistölle rasitus,jos lääkityksen lopettaa kerralla.

ihan uteliaisuuttani kyselen, kun viimeeksi tullessani raskaaksi, lääkäri sanoi, että metut voi lopettaa jos raskaustesti on positiivinen. lopetinkin, ja kaikki meni ok, poika on nyt 11kk. =)

ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, kun mulla on kuitenkin ollut 4 alkuraskauden keskenmenoa, (ja onnistuneesti kaksi lasta), että millaisella annoksella olette raskaana ollessanne metuja ottaneet?

nyt käytän metuja taas, ja IVF osunee tammi-helmi vaihteeseen. ajattelin, että voisin lääkäriltä kysyä tuosta metuista alkuraskaudessa..

olisi mukava tietää vähän, että oletteko jatkaneet samalla annoksella kuin ennen raskauttakin, vai onko annostusta muutettu jotenkin.

mulla annostus on ollut 2x500 tablettia illalla, ja samat aamulla. eli 2000/vrk

-ennis-

Minullakin on metut ja sokeriarvot ok.

Eivät ole vaikuttaneet oikeastaan mihinkään mitä olen huomannut, tosin alussa maha sekaisin. Ei ole parantanut ovulaatiota.

En kuitenkaan halua jättää niiden syömistä koska joidenkin tutkimusten mukaan pienentävät keskenmenoriskiä paljon pco-potilailla. Minulla oli kaksi keskenmenoa ennenkuin aloitin metut ja metuilla taas kaksi raskautta.

Enna

just plussasin ja luulen vahvasti että se on metujen ansiota!!

Meillä lapsettomuuta takana jo 5 vuotta ja kaikenlaista on tullut kokeiltua. Minulla pco ja siihen kuuluvat ongelmat. Ei ongelmaa sokeriarvoissa.

Jouduin itse kahdelta eri lääkäriltä pyytämään reseptiä, sillä ensimmäinen ei suostunut kirjoittamaan ja olin kuullut muilta pco tutuilta PELKÄSTÄÄN hyviä kokemuksia metuista!! Se gyne joka lopulta niitä minulle määräsi, soitti naistenklinikalle ja varmisti onko ok määrätä niitä minulle, vaikka sokereissa ei vikaa. Joku spesialisti naistenklinikalta oli antanut vihreää valoa ja intona juoksin reseptin kanssa apteekkiin.

Heti aloitettuani kiertoni on lyhentynyt ja säännöllistynyt. Olen pystynyt jokaisessa 5 kierrossa bongaamaan oviksen ja ns. yrittäminen on vihdoin tuntunut jopa suorastaan normaalilta. Viides kierros tärppäsi enkä vieläkään meinaa uskoa, että meille suositeltiin seuraavaksi hoidoksi koeputkea!!!! Ja tämä metuvaihe olisi jätetty kokonaan kokeilematta. Voi saateri, mä sanon!!! Olis pitänyt ihan alusta lähtien kokeilla eka metforiinia ja vasta sen jälkeen clomeja ja ties mitä!

Sinuna menisin niin monelle eri gynekologille, että saat sen reseptin!

Tsemiä!!

Olen syönyt metuja 5 kk ja huomasin h

Minulla myös sokerit ok. Metut auttoi itselläni väsymykseen. Olo oli aivan toisenlainen kun aloin syömään niitä. Söin niitä raskauden alkuviikot,koska tosiaan vähentää sit keskenmenoriskiä huomattavasti. Luin useampia lääketieteellisiä tutkimuslyhenteitä netistä,ja tulin itse siihen tulokseen että haluan metut,jo ennen kuin yksityislääkäri edes kirjoitti niitä. Kun pyysin niitä,niin hän oli itse juuri sanomassa,että niitä olis hyvä alkaa syömään:)

mutta 7 liikakiloa löytyy ja pco. Kaks raskautta alkanut metuja syömällä 3x750mg/vrk. Molemmilla kerroilla kerkesin syödä metuja 3-4kk ennen kuin raskaudet alkoi. Muutenkin metut lyhensi ja tasoitti kierrot ja tunsin selvästi, että ovuloin. Metuja syödessä oli maha aluksi jonkun aikaa kuralla, mutta ei muuta.

-mangu-

Kiitos enna72 kommentistasi. Taitaa olla noista clomeista useammanlaisia näkemyksiä, varmasti riippuen myös lääkäristä ja potilaan tilanteesta, eli kuinka monta kiertoa ketäkin suositellaan niitä kokeilemaan. Olen niistä kohdallani keskustellut useammankin lääkärin kanssa ja ovat olleet sitä mieltä, että clomeja voi putkeen syödä tuon 6kk. Sitten on hyvä pitää taukoa. Yksi minua aiemmin hoitaneista lääkäreistä puhui, että clomeja kannattaa kokeilla vain n. 3-4 kiertoa ja sitten siirtyä pistoshoitoihin, jos raskaus ei ole alkanut.

Kuudesta kuukaudesta puhutaan myös clomifen pakkauksen mukana tulevasssa ohjeessa. Ja tarkoittaa siis yhtäjaksoisesti syötynä, ei ymmärtääkseni koko elämän aikana. Kohdun limakalvoahan tuo clomi saattaa toisilla ohentaa. Minulla pysyi ihan hyvänä koko ajan, eikä munasolujakaan kehittynyt kuin 1 kiertoa kohden. Näyttää kuitenkin nyt siltä, että seuraavaksi joudutaan turvautumaan pistoshoitoihin.. suoraan sanottuna kauhistuttaa tuo pistäminen, mutta kai siitäkin selviää, kun tulee ajankohtaiseksi.

Jaksamista ja voimia kaikille, niitä todella tarvitaan tällä matkalla!

-Lumia-

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat