Seuraa 

alotinpa uuden pinon.en huomannut että kukaan olisi aloittanut varsinaisesti tämän viikon pinoa.viimeiset keskustelut tässä (toivottavasti osasin laittaa) =) :

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12065091&p=1&tmod...

Sivut

Kommentit (62)

Vihdoin meillä poika keksi kääntyä selältä mahalleen. Kyllä tätä on odotettukin! Mukavaa sentään se.

Muuten on ollut pari tosi tylsää päivää, kun ulkonakin tuli pääkallokelit. Alkaa pian mökkihöperyys iskeä minuun, kun sosiaalinen elämä on ollut taas vaisua. Kaikki meille kylään tulevat ovat viime hetkillä peruneet flunssien ym vuoksi. Itse tunnen taas olevani jumissa ilman autoa ja seinät kohta uhkaavat olla liian lähellä..

Västis ja poika 5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä pieni kriisi miehen kans meneillään... Parempi, ku ei puhuta ollenkaan. Onneksi lähtee huomenna parin päivän työmatkalle, niin saadaan molemmat rauhoittua.

Meillä Luukas löysi tänään varpaansa! Juuri kun aloin jo hieman huolestumaan, kun ei mitään elettäkään ukkelilla liikkumisen suhteen. Siis kaikin puolin on terve poika, potkii ja heiluu, istuu ja seisoo tuettuna käsistä, vie lelut taitavasti jo suuhun, leikkii piilosta rätin kanssa ym. Mutta kuitenki sitä odottaa, että aletais jo kääntymään jne. Mutta onneksi siis jotain edistystä ;) Jospa se tästä.

Esikoisista olitte puhuneet, meillä neiti 4,5 v on kotihoidossa, kolmena aamuna käy seuriksen kerhossa ja lisäksi jumpassa, muskarissa ja " uimakoulussa" . Ei ole oikea uimakoulu, vaan veteen totuttelevat ym. Ihan mukavasti meillä menee, tietty välillä pinna palaa ja on vaikea keksiä puuhaa näillä säillä, mutta mieluummin kotona kuin tarhassa. Ja pikkuveljeä on kiva hoitaa, heillä on kans ihan omat juttunsa :)

Jaksamista teille aamukukkujien kanssa, minä kuolen melkein kun herätys on ennen seittämää, mutta Luukas menee nukkumaankin vasta 21.30. Joten minä menen siellä 23 jälkeen...

Nyt puuron syöttöön! Jaksamisia kaikille! emma ja Luukas 5kk

Kiitos myötätunnosta! On ollu kyllä karsee pöpö, ei kiitos enää tätäkään meille... Parempaan ollaan menossa tai ainaki nyt näyttää siltä. Maanantaina päästiin kotiin, aamuin illoin ollaan siis käyty imulla, eilen meinasivat ottaa osastolle takasi ku oli taas ruvennu hengitys vinkumaan, mutta annettiin kaks hoitoa ja imua niin loppu vinkuminen... Nyt sitte on poitsulla ääni ihan käheänä kaikesta huutamisesta, ärjymisestä ja murisemisesta... Itekki ihmettelee tuota ihme ääntä mikä suustaan kuuluu :) Sen verran en ole itestäni pystyny huolehtimaan että sain sitte tuon pöpön..eli kurkkua karhentaa ja lima lentää, korvia vihloo ja yskittää...väsyttää myös

Kiinteistä: Me aloteltiin maisteleen sillon ku Jooel tuli sen 4kk ja edelleen ollaan sillä maistelulinjalla, eli mitään ei mene montaa lusikkaa... ja yleensä kaikki syletään jo ekalta lusikalliselta asti..Eli voisi sanoa että täysimetyksellä kyllä mennään...ei kyllä haittaakkaan ku maitoa näköjään piisaa, mutta kyllä nyt on ollu hiukka ongelmia ku pikkumies ei oikein kunnolla pysty imemään tuolta kaikelta limalta mikä rohisee nenässä ja nielussa vaikka noita imuja on siis tehty...rinnat on ihan täynnä ja välillä taas ihan tyhjät ku tuotanto on tietty laiskistunu ja seki teki vielä ku nenämahaletkulla laitettiin se yks yö menemään maitoa..

Jaa että raskautumisesta...määki olen yhen testin jo kerenny tuhlaamaan...vaikka tunne ei niin vahva ollukkaan ja menkat ei ole ilmestyny vielä kuvioihin...niin pakko oli tehä ku olin niin itkunen että mieski tuumas ettet vaan ole raskaana...

Lisää vauvoja: krooninen vauvakuume mulla on, ehkäisyä ei käytetä mutta mies ei ihan ole kuitenkaan valmis uuteen raskauteen (ei kuulemma ole varma jaksaako =) ) olen kyllä varotellu että mitä ihanaa tästä meidän ehkäisemättömästä pöllyyttelystä voi seurata mutta ei kuitenkaan siitä mitään tuumaa, jote mitä sitte mun pitäs aatella siitä ku että kaippa se vauva voi meille tulla jos on tullakseen...

Huhtikuunvauvalle hirmu tsempit! Meillä kans ihottumat vaan jatkuu ja pulauttelut myös. Kävin viime viikolla yksityisellä lekurilla (joka passitti meidät tuonne sairaalaan) ja kysyin häneltä tuosta ihottumasta...tuumas vaan että no eipä sille voi ku rasvailla ja no eipä nuo sun syömiset niin kamalasti siihen vaikuta...siis höh..ja herra on ihan erikoistunut lastentauteihin...no ens viikolla neuvolalääkäri ja katotaan mitä sitte tehdään...mutta ulkoilma ainaki pahetaa pojan ihoa, sen huomasin ku muutaman päivän oltiin osastolla ja sitte heti ku ajettiin vaan kotiin niin johan alko posket punottaan...

Mitoista...ens viikon nlasta saa sitte tarkat mitat mutta ku osastolla sitä ruokailupunnitusta jouduttiin harrastamaan niin meillä tuo paino pyörii siinä 7300-7600g välillä (riippuen siitä oliko syöny tai mitä päällä tai oliko alasti) pituudesta ei tietoa, mutta jotku 68 bodyt on aika lyhkäsiä tuolla pitkäselkäsellä miehellä..meillä siis ikää huomenna sen 5kk

Lampaantalja on mutta ei olla vielä käytetty tän kans...ollu just pipinä ku pakkaset alko niin en ole ulkona nyt kohta kahteen viikkoon nukuttanu..ja sen kyllä näkee ukkelin rytmissä jota ei ole ollenkaan päivällä

Olipa mukava kuulla taas mm. Aliisaltaki juttua! Tulkaa vaan enemmänki palstailemaan jotka siellä taustalla oleiletta ja esim raskausaikana olitte mukana...

Jotaki muuta piti kommentoiman mutta täytyy ruveta miettimään sapuskoja ku niille imuille pitää taas kohta lähteä...Päivän jatkoja!

Nani76 ja Jooel päivää vaille 5kk (JO!) ;( aika menee ihan siivillä..

Uutena kirjoittelijana liityn mukaan elokuisiin. Oma elokuinen tyttömme syntyi 10.8. Perheeseen kuuluu lisäksi isä ja ekaluokkalainen isoveli. Olen lukenut ketjuja ahkerasti, mutta vasta nyt sain aikaiseksi liittyä mukaan.

Moni täällä kuuluu jo aloitelleen kiinteitä. Meillä täysimetellään vielä ja vähän haikealla mielellä ajattelen sitä kiinteitten aloittamista. Imetyksen kanssa kun pääsee niin helpolla, ei tarvitse miettiä ruoka-aikoja eikä mössätä soseita. Mutta ehkä vähitellen helmikuun aikana aloitamme tutustumisen muuhunkin kuin rintamaitoon. Mitään kiirettähän onneksi ei tarvitse pitää, sillä maito on kuitenkin se pääasiallinen ravinto 1-vuotiaaksi asti ja kiinteät tulevat siinä sivussa syömistä opetellessa. Jotkut täällä tuntuvat antavan jo aika isojakin määriä soseita. Itse taas uskon siihen, ettei näin pienen vauvan suolisto pysty hyödyntämään tehokkaasti muuta kuin maitoa, joten sikäli ruoka menee tavallaan hukkaan eikä siitä ole vauvan elimistölle hyötyä. Soseissa on myös energiaa vähemmän kuin rintamaidossa/korvikkeessa eli jos soseet vievät tilaa maidolta, saattaapi vauvan saama energiamääräkin pienentyä. No, se siitä. Tahdon aina innostua, kun puhutaan imetyksestä/kiinteistä :)

Meillä tyttö on aika pieni ja siro, kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään. Ei liiku vielä oikein mihinkään suuntaan, kerran kääntyi vatsalleen 4-kuisena. Sen sijaan tuntuu olevan kätevä käsistään eli tykkää tarttua ja hypistellä ja käännellä tavaroita käsissään. Hampaitakaan ei vielä ole, ja jos esikoiseen on tullut, niitä saadaan odotella kesään saakka.

Meillä tosiaan esikoinen on ekaluokalla, joten päivisin vietetään vauvan kanssa aikaa kahdestaan. Viihdyn hyvin kotona, joten eiköhän tässä taas ainakin kolmisen vuotta vierähdä kotiäitinä. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, joten sen puolesta voisin kotona olla pidempäänkin. Pitää sitten miettiä, kestääkö talous.

Ehkäisystä joku kyseli. Minulla oli lasten välissä viitisen vuotta hormonikierukka, johon olin tosi tyytyväinen. Eli sellaisen hommaan varmaan vielä kevään aikana. Vaivattomampaa ehkäisyä ei taida olla, kun koko asian voi unohtaa kokonaan ja vuodotkin niukkenivat lähes olemattomiksi, samoin kärsimäni kivut. Onko täällä muita, jotka ovat käyttäneet tai aikovat hankkia hormonikierukan?

Täällä taas kommentoimassa, kun lueskelen juttuja ja tulee aina jotain uutta mieleen!

Kaippa se huono omatunto on teki hoito (ja muidenkin juttujen kanssa) niin tai näin! Aina toisessa vaihtoehdossakin on hyviä puolia!

Jokainenhan tekee omien tarpeiden ja tuntojen mukaan ja kaikki ne päätökset on silloin oikeita!

Mietin pitkään, että veisin esikoista parina päivänä viikossa hoitoon. Alkuun kun Saana syntyi ajattelin etten vie, ettei tipu ns porukasta ja tottuu vauvaan heti täysiä ja nyt myöh en enää osaa. Enkä viitsi maksaa siitä hoidosta, kun en sitä väkisin tarvi! Ja meillähän mies tekee 5 vuoro työtä, joten on paljon myös viikolla kotona, niin sittenkin tuntuis tyhmältä viedä yhtä hoitoon kun muut on kotona!

Jos oisin yh varmasti veisin kanssa!

Kiinteistä vielä; antaisin myös mielelläni enemmän maitoa, mutta kun meillä ei sitä juoda!!!!! Enkä tiedä miten siihen voi pakottaa?!

Hyvinpähän tuo tuntuu niillä kiinteillä kuitenkin pärjäävän.

No nyt takaisin siivoilu puuhiin. Saana nukkuu toista tuntia jo ulkona ja esiko mummulla ja mies töissä... Oi tätä oman ajan ihanuutta!!!!

T: yksinäinen Mona

meillä kyllä mahutaan vaunun koppaan vielä pitkään..meillä ku on sellanen erikoispitkä kova koppa 85cm pitkä...jos tulee ahasta vaihdan tuon patjan taljaan ku on hiukka lämpimämpi...

oon kyllä ollu tooosi tyytyväinen meidän yhistelmään!

nani taas

Saana meni maate klo 19.30, heräs pitkästä aikaa klo 2.30 syömään ja puoli kuudelta ylös! Tosi tyhmää nousta NIIN aikasin!!!

Vähän vaille kahdeksan vein jo vaunuihin nukkumaan ja siellä nukkuu edelleen!

Tuntuu, että olis päivä jo iltapäivän puolella pitkälti!

Olen ehtinyt jo pestä pyykkiä, siivota keittiön ja nököttää koneella pitkän tovin!

Tänään koitetaan jos Saana nukkuis toiset pitkät unet ulkona iltapäivällä ja siten saisin nukkumaan menoa hiukka myöhemmäksi. Jos nukkuis vaikka edes puoli seitsemään....

Edellis iltana meni tosin nukkuun lähempänä yhdeksää ja heräs silti puoli kuus.

Taidan mennä juomaan TOISET aamukahvit!

Rauhallista ja VESIsateista sunnuntaita elokuiset!

T:Mona

Hienoa että vastasitte ja vielä näin nopsaan, kiitos! Juuri samanlaisia mietteitä on itselläkin ollut elokuun vauvan pukemisesta. Ja toki säätila ja vauvan yksilöllinen vaatetarve siihen vaatetukseen vaikuttaa.

Hyvää talvea teille kaikille elokuisille pikkuisineen.

Koska nimimerkit aina katoavat, niin kommentoin vain sitä mitä muistan.

Meillä on myös tämä viikko ollut tosi tuskaa. Ei millään ole taipunut arki kuosiinsa ja kaikki käy minun hermoilleni. Tänään olin jo ihan itkua vääntämässä, kun esikoinen osasi taas näyttää sen huonoimman puolensa. Tosin mekin oltiin joulun seutu kipeinä ja kun kokeiltiin nyt arjen alettua treffata kavereita ja toisia lapsia, ovat he olleet kipeinä. Itselläni on ollut nyt vähän ¿omaa¿ aikaa ja käyn jotenkin liian hitaasti. En taas osaa ennakoida kaikkea tarpeeksi hyvin eli esim. aikaa, kuinka kauan meiltä menee päästä ulos ym. Sentään alkuviikosta lumi toi kaikkea kivaa tekemistä. Ja nyt kovaa vauhtia hieno lumilinnakin sortuu..

Nani, tavataan ihmeessä! Tiistaina meillä on auto, koska tyttö menee kerhon kanssa keskustaan konserttiin, mutta siis silloin kun tyttö on mukana, ei vaunuilu onnistu. Mutta tekstaillaan vaikka ehdotuksista näkemisen suhteen.

Tyttö on siis kerhossa 2krt/vko ja kerran viikossa muskarissa. Jos olisin yksinhuoltaja, tyttö olisi hoidossa osan viikosta, kun isovanhemmatkin asuvat kaukana ja ovat osittain tai kokonaan työelämässä. Ei tätä muuten jaksaisi. Mutta itse kaipaan enemmän leikkiseuraa tytölle lähistölle. Nyt kun vauvan rytmit myös rytmittävät meidän päivää, emme useinkaan onnistu ulkoilemaan samaan aikaan kuin tytön entinen pph. Meillä siis leikkiseura pitää lähinnä sopia jonkun kanssa kotiin tai ulos.

Emmalle jaksamista miehen kanssa ja neitiniiskuselle. On ollut ihme, että itse en ole taistellut tässä olotilassa miehen kanssa. Taitaa muillakin olla hankala tammikuu?

Imetyksestä ja kiinteistä: Itse toivoisin pojan oppivan vähän syömään myös kiinteitä. Korvikkeita tai pulloja ei olla nyt kokeiltu. Toivoisin, että joskus voisin olla esim. kaupassa rauhassa yksin enkä koko ajan paniikissa vilkuilla kelloon tai odottaa milloin puhelin soi ja kutsutaan imettämään. Jos olisi myös kiinteät kuvioissa, voisin olla edes hetken kauemmin jossain. Ja nyt tarkoitan tosiaan vain max kahden tunnin menoja. Hammaslääkäriaika on tulossa (jota on olen jonottanut jo vajaa5kk) ja epäilenpä, että saan vaihteeksi useamman ajan. Jopa niiden sumpliminen näin täysimetyksellä tuottaa päänvaivaa.

Ehkä tämä tästä. Toivottavasti uusi viikko toisi nyt kivaa tekemistä ja mielellään lunta ja pakkasta.

Västis ja poikanen 5kk1vko1pv

Onkin taas totuttelua miehen loman jälkeen arkeen eli miehen töissä ja opiskelemassa käymiseen. En tajunnut edes järjestää itselleni ja lapsille ohjelmaa, kun ei realiteetit oikein iskeneet tajuntaan ennen todellisuutta. On ollut todella väsynyt päivä, toivottavasti ensi yö menisi hyvin kaikilta. Vaikka väsyneinä päivänä toivoisi, että tyttö voisi käydä jossain leikkimässä tms, niin silti olen jo ihan tottunut tähän tavalliseen menoon ja meteliin, että sitä ilman tuntuu liian hiljaiselta. Myös vauva on hyvin kiinnostunut isosiskosta. Taisi neitiniiskunen huomata saman. Meillä ei kyllä usein ole sellaisia hetkiä.

Nuo kiinteät eivät kyllä pojalle oikein maistu. Kaikki muu laitetaan suuhun, mutta ei tuo ruoka saa suuta avautumaan.. Kestää näköjään aikansa tässäkin.

Mukavaa viikonloppua!

Västis ja poika

tulenpa minäkin pistäytymään kirjoittelemassa, kun poika nukkuu päikkäreitä. Silloin odotusaikaan tuli useasti kirjoiteltua, mutta nyt hieman jäänyt..

Meidän poikahan syntyi 8.8. ja nyt siis reilu 5kk, kääntyy jo vatsalleen ja siitä takaisin selälleen, pyörii lattialla napansa ympäri ja yrittää jo kovasti vetää itseään liikkeelle ja jalkojaan mahan alle ja suoristaa käsivarsiaan mahallaan ollessa, niin näkee korkeammalle. Täälläkin vielä täys imetyksellä ollaan, pitää kuulostella mitä neuvolassa sanovat...

Nyt herätään jo..palataan asiaan...

vauva2006

voi kamalaa tuollainen rs-virus,ja sehän tosissaan on isommilla ihan tavallinen lentsu,mutta pienillä tosi vakavakin.

me ollaan selvitty helpolla *kop kop* ei mitään lentsuja ym vauvalla.

esikoinen ja mies olivat ennen joulua helpossa oksutaudissa, oksensivat kerran.

ja nyt esikko pärskinyt kolmatta päivää,muttei aivastuksia kummempaa vielä.

ei tuu lapsia enää,paitti jos joskus 10v kuluttua hurahdan.toivottavasti en =)mulla ei oo menkat alkanut.minipillereitä syön,enkä imetä enää.

pitäs varmaan saada joskus tässä aikaseksi muuttaa noi yhdistelmäpillereiksi.kai ne menkat joskus tulee.tai noissahan minipillereissä voi olla just et tiputtaa vähän väliä,tai sitten ei tuu olleskaan.

esikkoa imetin 1v4kk asti.ja menkat tuli tällä välillä vaan joku kolme kertaa.mutta vielä viipyvät jossain.

hyvä varmaan olis jos alkais,ois hormoonitoiminta taas ennallaan.

tosin en enää koe olevani hormoonihirviö kuten alussa =)

mäkin huomasin että heinäkuisissa ootellaan vauvaa =) ehkä meitinkin ryhmässä joku kohta yllättää,mun mielestä jollain oli yritystä päällä,en muista kellä.

jahas.nyt hermostutaan.mooooi!

Meillä ollaan hyvä tovi jo käännytty joka suuntaan ja melkein ryömitäänkin jo, mutta poikahan syntyikin jo 1.8., joten ensimmäisiä elokuisia taidan olla.

Hampaita ei ole vielä tullut, mutta kuolan määrä on ihan mahdotonta.

Me ollaan 5 kuisesta lähtien maisteltu kiinteitä, kun neuvolantäti meitä siihen kovasti kannusti. Perunalla aloitettiin - ei tykännyt eikä niele, mutta hedelmäsoseet menee jotenkin ja tänään maisteltiin puuroa ensimmäisen kerran, tuntui maistuvan kohtuulliselta. En vaan oikein tiedä, onko se puuro niin terveellistä mitä sanotaan...

Kiinteiden maistelun myötä nukkuminen on kyllä meillä parantunut huomattavasti.

Poika siis 5 kuisena paino 6200 g ja oli 66cm pitkä. Ehkäpä sitten ollut nälissään ja siksi laiha kuin mikä, mutta aina on tyyppi kuitenkin ollut ihan aurinkoinen ja hyväntuulinen.

Meillä on semmoinen tilanne, että itse olen kasvissyöjä (raskausaikana ja imettäessä olen syönyt kalaa ja kanaa), mies taas peruslihansyöjä, mutta oma toiveeni olisi, että lapsesta ei tulisi punaisen lihan syöjää. Onko kellään tästä mielipiteitä?

meillähän on kans ollut tätä aikasten aamujen ongelmaa ja meillä on ainakin ollut ihan sama koska menee nukkumaan!

Herää siis aina samoihin aikoihin vaikka menis koska nukkuun.

Koita kylvetystä tai nakuna pitämistä! Meillä riittää ihan sukkisten pois otto, että näkee varpaansa, niin johan piristyy kummasti. Tunti menee helposti niitä pällistellessä!

Ja kylpyyn kun alkaa väsyttää, sillä saa ainakin vähän pidennettyä. Pikku hiljaa siis...

Ja heipat vauva2006 tosi pitkästä aikaa. Olenkin miettinyt mihin olet kadonnut. Kiva kuulla teistäkin!

Nyt pois... Varmaan jo kymmene kirjotusta multa yhdellä sivulla!!! Tän siitä saa kun esikko ei ole kotona ja Saana viihtyy itekseen...Koneella vaan!

T:Mona taas....

Niin tosiaan tervetuloa mukaan kaikki uudet!!!

Hillosilmäpulla: Täysin samoilla linjoilla tuo imetyksen suhteen. Meilläkään ei pidetä mitään kiirettä kiinteiden aloituksen kanssa. Toisaalta helppo tietysti olla tätä mieltä, minulla kun imetykset ovat aina sujuneet helposti (tämä siis kolmas lapsi).

Vappukala: (tulikohan oikea nimimerkki..) Lapsesta kasvissyöjä. Kai se on ihan ok jos todella pitää huolen että ei mitään puutostiloja pääse syntymään. Vaikka monesti tuntuuu että ainakin meillä jää tuo kasvisten syönti aivan liian vähälle.. Olenkin ajatellut hankkia jonkin hyvän perusteoksen kasvisruuista, jotta ei tarvitsisi sitää lihaa aina olla laittamassa. Aika yksipuolistahan se voi ruoka olla vaikka lihaa söisikin. Ihan mielenkiinnosta miksi olet alkanut kasvissyöjäksi (siis joku aate tms. ympäristön suojelu, parempi maku..)? Saa suositella myös kasvisruokakeittokirjaa!!!!

Isompien hoidosta oli myös juttua: Meillä (niin kuin monesti aiemminkin olen kirjoittanut) 4 ja 5 vee pojat myös kotona. Kotihoidossa ikänsä olleet. Seurakunnan kerhossa käyvät kaksi kertaa viikossa 2 ja puoli tuntia kerta. Käymme myös yhdessä perhekerhossa, toisinaan leikkikentällä, joinakin päivinä poikien kavereita käy meidän pihalla leikkimässä, joskus taas olemme toisten pihoilla ihan miten milloinkin. Meillä siis on naapureissa aika paljon saman ikäisiä lapsia, että kavereita kyllä löytyy. Kaksinkin saavat kyllä aikaan oikein hyvät leikit!!! Enkä kyllä ymmärrä mitä virikkeitä sieltä tarhasta voisi vielä enemmän saada? Paitsi tietysti kavereita jos niitä ei muutoin olisi.

Ei kai siinä sitten muuta tällä erää!!!

pönttö-örvelö

Tässä ollaan reilu viikko kärjistelty yksin, ilman miestä. On jo ikävä toista arjen jakajaa, ottaisin jopa ne ärsyttävät/kiukkupäivätkin, kunhan en olisi YKSIN.

Vauvakuume on täällä krooninen. Minun sylissäni olisi vielä tilaa yhdelle, mutta miehen mielestä se on nyt tässä ja PISTE. No, jahka aikaa kuluu, niin uskon hänenkin lämpeävän ajatukselle. Kuitenkin olen koittanut vauvastamme nauttia ajatuksella, jos hän sittenkin on viimeinen.

Huhtikuunvauva: mielestäni teit hyvän päätöksen lopettaessasi imetyksen. Katselin muutama vuosi sitten läheltä, kun paras ystävä meinasi ns. tappaa itsensä, esikoisensa ja parisuhteensa tiukan imetysdietin ja loppuun palamisen kanssa. Itsekin on jälkeenpäin sanonut, miksi oli niin tyhmä ja koitti olla kaikki voipias.

Ilo loppui lyhyeen...poitsu heräili.

Nopsaan silti vielä. Voimia Nanille ja varsinkin Jooelille. Meillä neitonen oli 1,5 viikkoa, kun hän sairasti rs-viruksen. reilu viikko meni vauvan kanssa osastolla. Pelottava tauti...niin ja osasto, sillä sai kaiken aikaa pelätä, mitä kiertolaisia infektio-osastolta vielä tarttuu, vaikka kuinka pesi käsiään ja vältti käytävillä kulkemista. Onneksi silti ei olleet osaston lelut käytössä. Nyt olenkin hieman hermoheikko aivastelua ja niiskutusta kohtaan, oli se niin karmea kokemus vauvan kanssa.

Möykkyräinen

Neuvolassa taas käyty ja mitat oli 69,6cm ja 8605g (vai laitoinko jo tänne..miten niin hajamielinen) Oli kasvu rauhoittunut, ja pituus putosi +2 alaspäin +1, kasvukäyrä on nollassa. Muutenkin kaikki oli hyvin, käski vaan pitämään enempi masullaan. Olenkin pitänyt paljon selällään, laiska kun olen, kun toinen siinä niin hyvin viihtyy. Mutta nyt sitten ollaan masullaan ;) Ja hyvinhän tuo sujuu! Katellaan nyt sitte koska liikkeelle päästään. Meillä ei siis käännytä vielä, pyöritään vaan navan ympäri. Mutta eipä ole kiirettä ;)

Hyppykiikusta, minun muistaakseni siinä on suosituksena 6kk, ja itse aijon sitä noudattaa. Eli kuukauden päästä aletaan opettelemaan syöttötuolissa istumista ja hyppykiikussa hyppimistä. Apua mihin se pieni käärö onkaan kadonnut, hui!

Paljon ois juttua taas, mutta kahvi odottaa, joten palaillaan!

emma ja Luukas 5kk

Meidän pimulla tuli eilen 5kk täyteen, on se jo iso tyttö... Laittelin pois 68cm vaatteita ja otin käyttöön 74 senttiset, kamalaa, ihan kauheeta, mihin se pikkuinen vauva katosi!!!?? Neuvola on vasta 15.päivä, mutta tuntuu että nyt on kuukaudessa kasvanut tosi paljon.

Linnea nukkuu edelleen hienosti, viimeyönä 10.5 tuntia inahtamatta kertaakaan välissä. Muttei siis nukkunut päiväuniakaan... Onneksi on kuitenkin aurinkoinen ja tyytyväinen tyttö vaikkei nukukaan läheskään joka päivä päikkäreitä.

Kiinteät meillä aloitettiin 4kk iässä, perunaporkkana-vellillä, mikä maistuu edelleen. Nyt on otettu hedelmä ja mustikkasoseiden rinnalle puurot, ne tuntuu pitävän nälkää hyvin. Erityisen maistuvia on ollut riisi-banaanipuuro (jauheesta valmistettava) ja tetrassa myytävä vadelma-kaurapuuro =) Niitä söisi vaikka kuinka paljon. Ja korvikemaidot menee myös, varsinkin kun lisää sekaan vähän hedelmäsosetta ja juottaa vellitutilla. Päristyttäminen on kiva uusi taito, harmi vaan että se tapahtuu useimmiten ruuat suussa, heh.

Ainiin, annoin eilen Linnean käteen maissinaksun!!!! Meni hujauksessa suuhun ja ai että oli kivaa imeksiä sitä ja sotata pitkin naamaa ja käsiä!

Ja jumppamatto on edelleen hitti! Siinä jaksaa masullaan makoilla jopa 10 minuuttia kunnes kääntyy selälleen. Vähän sillä meinaa hermo mennä kun työntää lelun kauas itsestään eikä yletykään enää siihen eikä pääse perään ;) tahtojen taistelua.

Tota tahdonvoimaa on tullut selkeesti muutenkin lisää, ihan murisee ja ärisee välillä kun ei saa lelua suuhun tai kun se tippuu sitteristä lattialle. Niin tai kun ne varpaat on niin kaukana suusta, sitä on punnannut nyt monta päivää ja sukat on ihan kuolassa. Ääni on jo tosi kova ja kiljunta (siis kiljuu omaksi ilokseen ihan tyytyväisenä sitterissä) kuuluu pölynimurin äänen yli hyvin. Niin ne vauvat kasvaa ja voimistuu.

Vauvakuume nostaa päätään...

Joku kyseli joko on uusia raskauksia... Ei...kai...kuukautiset tulleet viimeksi marraskuun puolivälissä....tänään pitää ostaa testi. Siis vaikka vauvakuumeilua onkin, en toivo uutta raskautta näin pian sektion jälkeen, eikä ne edelliset kilotkaan ole vielä tosta vyötäröltä mihinkään kadonneet. Ollaan kyllä käytetty kumia ihan joka kerta, että ihmettelen jos nyt raskaana ollaan!! Noh pianhan se selviää. Todennäköisemmin kuitenkin kierto hakee vaan omia uomiaan =)

Onko teillä vaunuissa lampaantaljaa? Nyt kun tuli pakkasia niin mietin olisikohan hyvä? Otin vaunukopan pois jokunen viikko sitten sen pienuuden vuoksi ja nyt vaunujen pohjalla on fleece-peitto ja ä-pakkauksen makuupussi, sitten kun vielä ymppää tytön siihen toppahaalariin on vaunut täpötäynnä niin ettei jalkasuoja meinaa kiinni mennä.

Voimia kaikille sairastaville perheille. Ja kaunista tammikuun alkua kaikille, ihanaa kun tuli lunta ja siten valoisampaakin! Pulkkamäki kutsuu!

Terveisin Hell-in ja Linnea 5kk ja 1pv.

Hei,

Tiedän olevani ihan hätäpöksy, rv 10 vasta menossa eli vielä voi tapahtua vaikka mitä...

Mutta kuitenkin mieli kääntyy jo sinne elokuun alkupuolelle ja vauvaan. Meidän tyttö oli tammikuun vauva ja olen kovasti miettinyt tuota vaatetus puolta. Eli minkälaista vaatetusta kaipailee elokuinen nyytti? Jos joku jaksaisi vastata olisin kiitollinen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat