Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sokerirasituksessa 1h arvo hieman koholla.Gynen mielestä ei ole merkitsevä. Tänään kuitenkin neuvolassa virtsan sokeri 3+,jos kahden viikon päästä neuvolassa vielä plussalla joudun uudestaan sokerirasitukseen.

Onko muilla miten huomioitu toi virtsassa näkyvä sokeri?

rv 32+2

Kommentit (7)

on kyllä tosi tarkkaa noiden sokerien kanssa. Ja kuulemma jos sokerirasituksessa yksikin arvo on koholla (vaikka vain vähänkin) tulee raskausdiabetes diagnoosi. Ja hoito sen mukaan (ruokavalio, mahdollisesti lääkitys). EN tiedä sitten miten, jos pelkästään pissassa sokeria. Lieköhän munuaiset saattaa loppuajasta olla sen verran kovilla, että päästää sokeria läpi, vaikkei diabetesta olisikaan. Tai toisaalta tuntuu, että insuliininhan pitäisi kyllä sokerit pilkkoa, joten ei niitä pitäisi kyllä pissassa näkyä. En oo varma, mutta olkaa kuitenkin tarkkoina näitten kanssa ja vaatikaa neuvolasta kunnon perusteltua tietoa, koska korkea sokeri vaikuttaa vauvan hapetukseen synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen voi vauvan sokerit laskea romahdusmaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä kyselin neuvolassa että tehdäänkö aina sokerirasitustesti samoilla viikoilla, niin mulle vastattiin että jos pissassa olisi sokeria niin sitten joutuisi jo aikaisemmin testiin. Mun käsityksen mukaan jos kärähtää yhdestä arvosta niin neuvolasta saa ruokaohjeet mitä pitää noudattaa loppuraskaus.

itselläni on ollut kahdessa raskaudessa raskauajan diabetes. Tässä viimeisessä (lapsi syntyi 7.12.2007, lapsi syntyi 37+5 ja painoi 4440g) noudatin loppuraskauden tiukkaa ruokavaliota, joten en tarvinnut insuliinia.

Mutta vaikka minulla oli siis sokerirasituksen arvot koholla (kävin 2 krt testeissä), vain kerran oli virtsassa sokerit plussalla. Minulle neuvolan täti sanoi, että jos sokeri on yli 10 sillä hetkellä kun virtsanäyte otetaan, niin sokeri näkyy myös virtsassa plussalla. Ja kun otettiin verensokeri siinä heti, niin se tosiaan oli jotain 11-12. Eli korkea !

Pyydä neuvolasta itsellesi kotiin verensokerimittari, jotta voit itse kontrolloida muutaman päivä ajan sokereitasi. Ota aamulla heti herätessäsi ja ennen ateriaa ja 1.5h aterian jälkeen. Niin tiedät millaisia arvoja on.

marica77 ja pojat 2v ja 1kk

aina sokerit joko 2 tai 3+ lla. Kävin sokerirasituksessa. En tosin sen takia että oli sokeria pississä vaan sen takia että vauva oli kasvanut yhtäkkiä reippaasti. Kaikki oli ok ja sokereihin ei kiinnitetty mitään huomiota vaikka plussalla olivatkin. Selitti se terkkari miks ne on plussalla mut en muista enää :)

mulla on edellisessä raskaudessa tehty sokerirasitus just ton pissan sokerin takia. Ei ollut raskausdiabetesta, mutta kontrollointi sokerirasitus 1/2 v synnytyksestä ja sitten vuoden välein. Tyttö oli iso, 4210 ja 53 cm, käynnistettiin rv 40+5 koon takia.

Nyt kävin sokeritestissä n. rv 22 ja taas rv 32. Meidän kunnan raja-arvoilla en jäänyt ' kiinni' , vaikka muualla olisin ehkä ollut raskausdiabeetikko. Mun arvot oli 0 h= 4.1, 1h= 10,3 ja 2h=8,3. Edelleen sokeria pissassa +2 ja +3, mutta nyt ei kuulema enään testata. Munuaiset päästää sokerin läpi, toki lapsikin sitä saa ja kasvaa suureksi. Armoton jano usein ja väsy iskee ruoan päälle, tällaiset oireet tästä on.

t. Elni, rv. 36+1

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat