Vierailija

Ongelmani on, että pelkään tulevani hulluksi. Olen lukenut webistä lähinnä skitsofrenian oireita ja olen tunnistavinani sen alkuoireet itsessäni. Oloni on epätodellinen ja tarkkailen vain mahdollisia omia oireitani enkä oikein kykene keskittymään mihinkään muuhun, ajatukset pomppivat sinne tänne. Aloin kärsimään myöskin unettomuudesta, sillä onhan se yksi oire, josta olen lukenut. Tämä vaikeuttaa sosiaalisia suhteitani, kun vain jatkuvasti tarkkailen, miten käyttäydyn ja miten muut reagoivat käytökseeni. Muiden kohtaaminen alkaa jo ahdistamaan. Harha-aistimuksia minulla ei ole ollut.

Onko muilla vastaavaa pelkoa? Entä kokemusta, voiko vain ajattelemalla saada itsensä mielisairaaksi? Ylipäätään voiko itse diagnosoida itsensä? Olen kyllä keskustellut tästä muiden kanssa, myöskin lääkärin ja heidän mielestä minussa ei ole mitään omituista. Ongelmani onkin omat ahdistavat ajatukset, joista en pääse eroon;(.

Ongelmani kuullostaa typerältä, mutta minulle se on kovin todellinen ja painostava;(

Kommentit (22)

Paniikkioireet, ahdistus ja derealisaatio saavat aikaan varsin kummia tuntemuksia - luulen, että jostakin tuolta löytyy syy sinunkin oireillesi, eikä skitsofreniasta. Tsemppiä.

Psyykkisiä, ahdistavia oireita sinulla toki vaikuttaa olevan, mutta ei ne kyllä skitsofrenian oireilta vaikuta. Ensinnäkään potilaat eivät niitä tunnista itsenäisesti. Harha on psykoosipotilaalle todellinen. Esioireitakin on vaikea tunnistaa ilman jonkunlaista tietoa oireiden tunnistamisesta, aikaisempia psykoosikokemuksia jne. Onko lähisuvussasi muuten psykoosisairauksia? Kannattaa mennä juttelemaan jollekulle psykiatrian ammattilaiselle niin saata apua tuntemuksiisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että mulla jopa on joskus niitä harha-aistimuksiakin: saatan nähdä mustia hahmoja ja kuulla kämpässä ihmisiä, vaikka täällä ei ketään olisikaan jne. Ja en usko kummituksiin :) Noitten yhteydessä itsekin rupesin tosissaan pelkäämään psykoosin iskevän. Vaan niinhän se olisi, että jos olisin psykoosissa, en tajuaisi harhoja harhoiksi, vaan ne olisivat mulle totta. Psykiatrinkin mielestä mulla on ollut kyseessä lähinnä unettomuuden mukanaan tuomat kuvitelmat.

Sanoisin muutenkin, että älä rupea itseäsi diagnosoimaan. Voihan sitä kai oikeaankin veikata, mutta itselläni (ja monella muulla, jonka kanssa olen netissä mielenterveysjutuista puhunut) ainakin omat diagnoosit menivät vähäsen metsään... Psykiatrin antama diagnoosi oli sellainen, jota en ikinä olisi itse tullut edes ajatelleeksi, vaikka jälkeenpäin pystynkin hyväksymään, että se sopii minuun. Jos sua siis oikeasti huolettaa, että päässä viiraa, niin etsi ammattitaitoista apua.

2

silloin minulla oli pakkoajatuksia, että vahingoitan lapsiani erilaisilla tavoilla. Pelkäsin myös tulevani hulluksi. Pelko oli yleensä nukkumaan mennessä. Olen lapsena ollut unissaliikkuja ja vieläkin joskus harvoin olen saattanut kesken yön alkaa puhumaan ja " näkemään" jotain huoneessa.

Pelko oli suurin, kun olin yksin lasten kanssa yöt. Pelkäsin, että yöllä yhtäkkiä sekoan ja tapan lapset. Terapeuttini sanoi, että jos on huolissaan tällaisista asioista ja hakee apua, ei sellaista tapahdu. Yleensä, mitä olen lukenut, näillä " tappajaäideillä" esim. on ollut jo pitkään hoitamattomia tai huonostihoidettuja mielisairauksia.

kuulla psykiatrin sanat: Se ei ole mahdollista sinun kohdallasi, ei tarvitse pelätä! Näin hän sanoi kun kerrooin hänelle rehellisesti tuntemuksistasi ja peloistani. Todella ne jotka ovat tulossa " hulluksi" eivät osaa sitä peläta vaan pitävät itseään hyvinkin terveenä. Mene jutteleen asioistasi, olet varmaan neuroottinen niinkuin minäkin.

mene lääkärin juttusille eläkä salaa oireitasi, hae kirjastosta jokin asiaa käsittelevä kirja. Mä oon päässy sillä aika pitkälle pelkojeni kanssa että ajattelen että entä sitten jos menen psykoosiin, kyllä siitäkin selvitään ja että en sille sitten mitään kuitenkaan itse voi!! Joskus pelko nousee silti pintaan varsinkin kun minulla on sekava olo lähinnä epilepstisten oireiden takia... mars hakemaan apua! Kyllä se siitä vielä hyväksi muuttuu!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat