Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen siis ostamassa nyt 5-vuotiaalle pojalleni ensi talveksi kaksiosaista asua. Ennen olen kuunnellut myyjien mielipiteitä ja päätynyt ostamaan liian isoja vaatteita. Nytkin sain ohjeen, että pitäisi hankkia 122 cm puku. Nyt on käytössä 110 cm ja erittäin reilu vielä.

Ajattelin hankkia ensi talveksi siis 116 cm puvun. Meillä mennään hiukan miinuskäyrillä ja nyt on pituutta 108 cm. Paljonkohan voi vuodessa venähtää?

Sitten vielä apua väriasioissa. Onnistuin varaamaan kirkkaanpunaisen Marseilles-takin ja harmaat Invernes-housut. Kivat värit 6-vuotiaalle pojalle? Vaikka harmaalla pipolla? Eihän ole liian tyttömäinen?

Perässä on tulossa vielä tyttökin, joten nuo värit olisivat käyttökelpoiset hänellekin.

Kommentit (18)

hentoinen lapsi ja tykkäät käyttää jämptejä pukuja, niin sitten ehkä 116cm riittää.

Meillä 6v tyttö (lokakuussa täyttänyt) uusimpia mittoja ei ole, mutta

ei varmaan paljoa yli 110cm kuitenkaan (sisävaatteissa 110cm housuissa menee viellä, 116 käytössä sekä paidat/housut myös joitain 120cm paitoja).

Syksyllä ostin Lassiteckin haalarin 116cm mutta onneksi sain tytö kokeilemaan kotona. Haara olkamitta oli tosi lyhyt ja hihat aivan liian lyhyet (jäi ranteet kunnolla paljaaksi). Jouduin siis vaihtamaan samoin tein 120cm pukuun. Samoin käytössä on viime talvena ostettu Rasavilin puku 120cm on reilu mutta ihan sopiva (hihat+puntit).

Toisaalta takit ovat kaikki kokoa 120cm housuissa 116cm (Reimatec) on sopiva koko, 120cm vyötäröhousut ovat viellä liian pitkät, henkselihousuja voi käyttää, mutta 116cm olisi kyllä mennyt tämän talven viellä erinomaisen hyvin... Tytön itsensä mielestä ne 120cm ovat liian isot.

Huomasin siis, että haalari saa siis olla kokoa isompi kuin housut, muuten olisi haara-olka mitta sekä hihojen pituus jäänyt liian lyhkäiseksi (esim. kyykkyyn meneminen tuotti vaikeuksia)...

Meidän tyttö ei todellakaan ole isokokoinen 6v, päinvastoin aika lyhyt, mutta tosiaan aika roteva. Nyt vasta ollaan laitettu esim. viimeiset 104cm housut pois, joten siitä saa osviittaa koosta... Silti ei ainakaan Lassiteckin haalari olisi mahtunut (116cm) päälle. En tiedä miten mitoitus menee verrattuna Reimatec haalareihin...

Tähän mennessä tosiaan on ollut ongelma, että olen aina arvioinut puvun koot yläkanttiin ja sitten on pitänyt odotella vielä yksi vuosi, että on voitu ottaa käyttöön.

Huhuilen siis, että onko muilla 6-vuotiaita, jotka käyttävät kokoa 116? Ja kyseessä Reimatec.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eipä saa lapsi itse haalaria päälle, jos alla on paksu fleece. Ensi vuodeksi eskariin joudun hankkimaan vähintään 134 cm puvun. En ole vielä päättänyt, onko puku haalari vai kaksiosainen.

En tosin uskalla ostaa pukua ennenkuin juuri ennen käyttötarvetta. Lapsi kasvaa helposti 5-10 cm/vuosi.

Minä pähkäilin juuri kaupassa näitä kokoasioita ja ostin omalle 6-vuotiaalle 113cm pitkälle 116cm Reimatecin takin ja Jonathan cordura housut 116cm. Pukua pidetään tänä talvena ja toivottavasti myös ensi talvena. En ostanut Reimatecin housuja, koska ne näyttivät niin valtavan leveiltä, Jonathanit olivat kapeammat ja varmaan kestävämmätkin. Minäkään en viitsi liian isoja vaatteita enää ostaa.

esim että vauva puetaan äp pukuun joka suunnilleen on aiempina vuosina ollut kokoa 80, sittenhän on jo koko vauvaa kamalan hankalaa käsitellä kun se on jossain siellä puvun sisässä vaan myttynä. marraskuussa syntyneelle vauvalle ostin 62cm toppapuvun ja tuntui että se lapsi siihenkin hukkui :P

poika on 86cm/11,4kg ja minymon 92cm haalari on nyt ja menee varmaan alkutalven vielä jollei tuo kamalasti kasva. vähän on vielä reilu, mutta jos maaliskuussa on pakkasta niin en halua joutua sillon enää ostamaan uutta-nyt jo jouduin, kun tällä talvelle varattu haalari ja takki+housut ei mahtuneetkaan..

Meillä tehdään viimeisin tulikoe pikkuveljen takeille sovittamalla ne 10 cm pidemmän isoveljen päällä. Jos takki menee päälle ja hihansuut on ranteissa, niin todetaan, että kyllä se on sopiva koko seuraavaksi talveksi pikkuveljelle.

Isoveljen kommentit " tää on vähän tiukka" lupaavat siis hyvää.

juppis:

Lainaus:

Minäkin veikkaisin tuon 116cm osuvan kohdalleen. Jotkut myyjät suosittelevat turhan reiluja kokoja. Syksyllä ihmettelin eräälle ystävälle myytyä 92cm haalaria 80senttiselle lapselle. Kaveri kyseli, että kuuluuko näitä oikeasti pitää lahkeet ja hihat rullattuna ja mites nuo kumileksut saa sitten jalan alle ;) Tosin meitä ostajiakin on moneksi. Sovittelin haalaria omalleni ja vieressä oli suurinpiirtein saman kokoinen lapsi, jolle sovitettiin 2-3 numeroa suurempaa haalaria. Isä hiukan epäili, josko olisi kuitenkin liian iso, mutta äidin perustelu oli: se pystyy vielä kävelemään ;) No, minähän en toki tiedä mille vuodelle ja miten nopeasti kasvavalle lapselle ostosta oltiin tekemässä. Ja menipä muutenkin ihan ohi aiheen...

niin kyllä minä ostaisin seuraavaksi talveksi 116 koon. Meillä ei ainakaan lapset ole sitten taaperoiän kasvaneet sellaista vauhtia, että olisi seuraavana talvena jäänyt yksi koko välistä.

Meillä 6 -vuotias poika käyttää nyt 122 Reimatec takkia ja 116 kokoisia housuja. (122 kokoisetkin housut on, mutta nuo viime talviset ovat mieluisammat...) Viime talven 116 kokoinen takki on käynyt hihoista lyhyeksi, muuten olisi sekin vielä käyttökelpoinen. Pituutta lapsella on nyt noin 120 cm.

Minusta punainen takki - harmaat housut kuulostaa oikein kivalta yhdistelmältä. Kirkas punainen on mainio väri pojille. Tympii, kun usein kirkkaanpunaisiin vaatteisiin on yhdistetty jotain tyttömäisiä printtejä tai brodeerauksia ja näin vaate ei enää olekaan pojille sopiva.

Liian isossakaan ei ole kiva touhuta. Kaksiosaisissa olen välillä tehnyt niin, että olen ostanut takin ja housut siihen kahta eri kokoa, kun takki menee yleensä pidempään, jos on isoa kokoa. Esim Reimasta takki 98cm ja housut 92cm ja 98cm. JOS takki on isoa kokoa (pari H&M:n yllättäen oli) niin silloin olen ottanut takin 92cm ja housut 92+98.

Olikohan tästä mitään apua... =D Mutta näin asu menee pitkään.

Värinä punainen ja harmaa on ihan kiva pojalle.

Pituutta nyt 116cm ja ensi talveksi hankittuna mini a turen kaksiosainen kokoa 122. Toivottavasti mahtuu, ei nimittäin ole niin reilua kokoa kuin reimatec. Reimatecista ottaisin 122, joka nyt varmaan olisi hurjan suuri. Pojalle mahtuu vieläkin oikein hyvin (suorastaan reilu) viimetalvinen reimatecin takki kokoa 110!

Eli sinuna ottaisin koon 116 ensi talveksi. Meidän poika tulee olemaan vuoden päästä, eli alkutalvesta täyttäessään 6v suunnilleen 121-122cm pitkä ja talven aikana pituutta tulee max. pari senttiä lisää (hyvä verrata, kun kasvaa isoveljensä kanssa niin samaan tahtiin).

Poika on nyt 6.5v pitää 116cm takkia ja haalaria, 110cm housuja, ála reimatec ja jonathan cordura, ostan ensi vuodeksi 122cm, vaikka uskon myös että nuo 116cm silti menevät.

Jos minä kuuntelisin myyjiä, käskisivät he ostaa 128/134cm joten... :) Meidän poika on kyllä hieman miinuskäyrällä, mutta näin siis meillä, samoin nyt 2v tyttö pitää 74cm ja 80cm reimateciä, koska 86cm on liian iso, 74cm sopiva, 80cm reiluhko.

Itse olen menossa tänään Myyrmannin Jesperjunioriin iltapäivällä ja huomenna Jumbon ja Sellon... haussa ystävälle poikien 98cm ja 116cm asusteineen, omille 74/80cm poikien 86/92cm tyttöjen ja 122cm poikien haalarit, takit, asusteet... Jos tiedätte tilannetta ilmoitelkaa :)

tuusis

Vaikka lapsi kasvaisi nyt vuoden aikana 10 cm, niin nuo vaatteet ovat hyvät silti.

Voi olla, että alkutalvi menee noissa 110 cm vaatteissa ja vasta kevättalvella täytyy siirtyä 116 cm kokoon.

Kivat värit olet valinnut. Itse ostin pojalleni Reiman Astrakhan-pipon harmaa-mustana. Se on villaa ja voisi sopia teidänkin vaatteisiin.

Mansikk@:

Lainaus:

Olen siis ostamassa nyt 5-vuotiaalle pojalleni ensi talveksi kaksiosaista asua. Ennen olen kuunnellut myyjien mielipiteitä ja päätynyt ostamaan liian isoja vaatteita. Nytkin sain ohjeen, että pitäisi hankkia 122 cm puku. Nyt on käytössä 110 cm ja erittäin reilu vielä.

Ajattelin hankkia ensi talveksi siis 116 cm puvun. Meillä mennään hiukan miinuskäyrillä ja nyt on pituutta 108 cm. Paljonkohan voi vuodessa venähtää?

Onko niillä jo niin iso pituusero??

deuxpetits:

[quote]

Meillä tehdään viimeisin tulikoe pikkuveljen takeille sovittamalla ne 10 cm pidemmän isoveljen päällä. Jos takki menee päälle ja hihansuut on ranteissa, niin todetaan, että kyllä se on sopiva koko seuraavaksi talveksi pikkuveljelle.

Isoveljen kommentit " tää on vähän tiukka" lupaavat siis hyvää.[\i]

Meillä on 6v poika, jolla Reimatecin (viime vuotiset)122 kokoiset takki+housut, pituutta pojalla on 125 cm. SInuna ostaisin 116 koon, reimatecissa on aika reilu mitoitus. KAsvuhan on yksilöllistä, meidän poika poika kasvoi reilut 7 cm.

Mareila

ja ensi talveksi ostin talvialesta Reimatecin 128 cm toppahousut, sekä Fixin toppatakin (samaa kokoa taisi olla).

Mielestäni punainen ja harmaa sopivat hyvin yhteen, ja yhtälailla pojalle kuin tytöllekkin :)

Meillä molemmat pojat, pikkuveli pian 4 v, tykkäävät kovasti punaisesta, välikausihaalarit olivat/ovat punaiset, ehkä jonkun mielestä tyttömäinen väri, mutta mielestäni pirtsakat, ja meidän pojat suorastaan rakastavat noita haalareitaan ;)

Päädyin ensi talven värivalinnoissa vihreään/mutaan.

Eli toppahousut ovat mudan väriset/vihreät, ja Fixin takki myös vihreäsävyinen.

Tuo väri/nuo sävyt sopivat erittäin hyvin meidän tummahiuksiselle ja vihreäsilmäiselle pojalle ;)

Meillä tuo isompi poika menee pituudessa + käyrällä (vauvasta asti), ja sovitin noita ensi talveksi ostamiani vaatteita, uskoisin, että " nappivalinta" tuli tehtyä koossa ;)

pistin vaan merkille, että Jonathanin housujen kankaat olivat jotenkin tosi ryppyisiä ;O

Leveältähän nuo Reimatecin housut vaikuttivat, mutta kun valitsin henkselimalliset, niin eiköhän pysy tuon meidän (ikäisekseen pitkän) hoikkeliinin jalassa ;)

Jonathanin mitoitukset ainakin haalareissa olivat mielestäni " oudot" , tosi isot (leveät) ne haalareitten puntit ;O

Tuli muuten mieleeni vielä sekin, että noissa koko-jutuissakin on niin makuasioita...toiset ostavat haalareita/housuja, mitkä ovat jo ostohetkellä nippanappa sopivat saati pienet jo ostohetkellä ;O

En osta omille lapsilleni _liian isoja_, mutta mieluummin -liian isot kuin liian pienet-, pienissä " kinttanoissa" on paha istua ja kyykistellä, jos/kun olka-haara, ja/tai haara-nilkka väli jää liian lyhyeksi :(

Meillä esim. tänä talvena näin...

veljekset, 5,5 v, joka vasta mitattu 116 cm pitkäksi käyttää Lassietecin haalaria, kokoa 122 cm, eikä mielestäni ole yhtään liian iso.

Pienemmällä (parin viikon päästä 4 v) pituutta n. 100 cm, ja Lassietecin haalari kokoa 110 cm, eikä ole kyllä sekään yhtään liian iso.

En tosin henk.koht. ymmärrä heitäkään, jotka ostavat _niin isot_ tamineet lapsilleen, että esim. haalarin lahkeita käännellään hirveiksi " mytyiksi" , mutta...kukin tyylillään ;)

Minäkin veikkaisin tuon 116cm osuvan kohdalleen. Jotkut myyjät suosittelevat turhan reiluja kokoja. Syksyllä ihmettelin eräälle ystävälle myytyä 92cm haalaria 80senttiselle lapselle. Kaveri kyseli, että kuuluuko näitä oikeasti pitää lahkeet ja hihat rullattuna ja mites nuo kumileksut saa sitten jalan alle ;) Tosin meitä ostajiakin on moneksi. Sovittelin haalaria omalleni ja vieressä oli suurinpiirtein saman kokoinen lapsi, jolle sovitettiin 2-3 numeroa suurempaa haalaria. Isä hiukan epäili, josko olisi kuitenkin liian iso, mutta äidin perustelu oli: se pystyy vielä kävelemään ;) No, minähän en toki tiedä mille vuodelle ja miten nopeasti kasvavalle lapselle ostosta oltiin tekemässä. Ja menipä muutenkin ihan ohi aiheen...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat