Vierailija

Verotukseen tulisi saada takaisin lapsivähennys, joka nousisi lapsiluvun kasvaessa. Kansanedustajista suurin osa on lähellä eläkeikää, joten ei ole ihme, että nuorten ja lapsiperheiden etuja kokoajan vähennetään. Tämä seuraava on lainattu MLL:n sivulta:

Lapsiperheiden sosiaaliturvaetuuksiin tehtiin 1990-luvun puolivälissä merkittäviä leikkauksia eivätkä 2000-luvulla tehdyt etuuksien pienet korotukset ole palauttaneet lapsiperheiden etuuksia leikkauksia edeltäneelle tasolle. Vuoden 2005 rahana keskimääräinen lapsilisä lasta kohden/kk oli joulukuussa 2005 114,6 euroa kun se vuoden 1994 joulukuussa oli 134,7 euroa lasta kohden/kk. Verotuksen lapsivähennysten poistaminen vuonna 1994 kiristi lapsiperheiden ja erityisesti yksinhuoltajien verotusta.

Taloudellisesti erityisen tiukoilla ovat yksinhuoltajaperheet, pienten lasten perheet ja monilapsiset perheet. Toimenpiteet näiden ryhmien toimeentulon parantamiseksi ovat olleet viime vuosien aikana selvästi riittämättömiä.

Sivut

Kommentit (48)

itse opiskelin 1980-1990-luvuilla opintolainalla ja se oli ihan normaali juttu, kaikki niin tekivät. Eihän se nyt toki hauskaa ollut maksella niitä takaisin, mutta miten se yhtäkkiä on muuttunut aivan mahdottomaksi vaihtoehdoksi.

Vierailija:

Lainaus:

Ei tartte kun vähän verotusta muutella niin humpsis. Ja niinhän tulee vääjäämättä käymään, muutoksia tulee myös jatkossa. Kaiken lisäksi rahoja ei saa edes ulos. Jos vaikka sairastuu vaikeaan syöpään ja haluaisi viime töikseen kiertää maailmaa tai maksaa itselleen parempaa kotihoitoa niin siellä ne rahat lepäävät. Niin lähellä, mutta niin kaukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Vastaus: kukin voi ostaa niin monta mersua ja matkustella niin paljon kuin kuve kestää. Sama pätee lapsiin. Niiden saamista tuetaan jo aivan riittävästi, ja jos se ei riitä, niin sitten pitää valita pienempi perhe.

Oikeasti, ei se lapsi tarvitse sitä omaa huonetta heti, tai välttämättä isompanakaan. Ei lapsi tarvitse jatkuvasti uusia leluja ja vaatteita. Tinkikää jostain niin on varaa.

T. oikeasti köyhä.

Eli omaan tulevaisuuteen ei saa pyrkiä vaikuttamaan, parempi olla vaan työtön ja pysyä työttömänä, sitten sossu on tyytyväinen ja antaa rahaa.

Ja yksinhuoltajilla. Mutta opiskelu- ja lapsiperhevaiheet on vain välivaiheita elämässä. Miksi yhteiskunnan tulisi maksaa enää yhtään lisätukia lapsiperheille. Kotiäitiys/isyys on ihan perheen oma valinta: kaikkea ei voi saadam jostain joutuu tinkimään. Kun lapsi on vuoden, pitää tehdä päätös siitä, mikä meiden perheelle on tärkeää ja mistä meillä tingitään ja mikä meidän perheelle on parasta. Meillä Suomessa on asiat on aika mukavasti, pitkä hyvin palkattu äitiys/vanhempainloma, lapsilisät. Minä en ainakaan halua maksaa enää yhtään enempää veroja, jos ne menevät esim. kotihoidontuen tason korotukseen.

Mielestäni suurin epäkohta, mikä tulisi korjata on minimiäitiys-ja vanhempainrahan määrä sekä kotihoidontuen määrä verrattuna työttömyyskorvaukseen. Työttömyyskorvaus on paljon enemmän. Pitäisi edes nostaa samalle tasolle.

Samoin se että jos saa esim. kolmannen lapsen, tulisi minimikorvauksen määrä suhteuttaa kaikkiin kotona hoidettaviin lapsiin.

Mielestäni on väärin että yhden lapsen äiti saa saman kuin viiden lapsen äiti. 300¿/kk on aika hiton vähän.

Tiedän jo että haukutte heti " Kuka käski tehdä lapsia" . Mutta näissä asioissa ei mielestäni olla tasa-arvoisia.

Tuloja juuri sen verran ettei mitään tukea opintotuen lisäksi saa, ja siitä kun makselee vuokran, hoitomaksut jne, niin pakkohan sitä on lainaa elämiseen ottaa.

Vierailija:

Lainaus:

Kouluttamattomien, lastenteolla elävien perheiden lapset eivät ole sitä parasta työntekijäainesta muutenkaan. Yleensä varsinkin tytöt jatkavat samaa rataa kuin äitinsä. Tuetaan siis lapsitehtaita tekemään lapsitehtaita. Missä välissä se yhteiskunta hyötyy. Ei missään.

Ja ei, mulla ei ole varaa ostaa mersua eikä mulla ole varaa tehdä kolmatta lastakaan. Tai olisi, mutta silloin joutuisin tinkimään asuinväljyydestä ja ruoasta liikaa. Minä valitsen näin, joku muu valitsisi toisin.

Miksei mulle muuten kukaan osta sitä Mersua, kun naapurillkin on. Tai edes Audia.

Tämä yhteiskunta perustuu työntekoon ja työstä saatujen tulojen verotukseen. Nykymaailmassa ihminen voi saada hyvin pitkälle sellaisen elämän kuin haluaa. Tehdään vaan arvovalintoja: mitä opiskelen, mitä työtä haluan tehdä, kuinka paljon töitä haluan tehdä, montako lasta haluan, millaisen elintason haluan. Tietysti kaikkea ei voi suunnitella (puoliso, sairastuminen, työttömyys), mutta paljoon voi itse vaikuttaa.

Vierailija:

Lainaus:

Vaikka olisi melko hyvätuloinenkin perhe, kolmen tai useamman lapsen kanssa talous on tiukoilla.

Minäkin sanoisin, että vaatimustaso on monissa perheissä tavattoman korkea. Kyllähän silloin tiukille menee, vaikka olis mitkä tulot. Mutta jos joku väittää, että melko hyvätuloinenkin perhe joutuu lasten vuoksi tiukoille, niin silloin on perheen taloudenhoidossa vikaa.

ja ylipäätään tämänkaltaisia tulonsiirtoja, joilla lapsiperheitä tuetaan. Tulisi siis antaa enemmän tukea verohelpotuksina ja vähemmän suoraa rahanjakoa.

Lasten saamista kannattaa tukea, jotta yhteiskunnan palveluita on varaa pitää yllä!!!

Vierailija:

Lainaus:

Vastaus: kukin voi ostaa niin monta mersua ja matkustella niin paljon kuin kuve kestää. Sama pätee lapsiin. Niiden saamista tuetaan jo aivan riittävästi, ja jos se ei riitä, niin sitten pitää valita pienempi perhe.

Kouluttamattomien, lastenteolla elävien perheiden lapset eivät ole sitä parasta työntekijäainesta muutenkaan. Yleensä varsinkin tytöt jatkavat samaa rataa kuin äitinsä. Tuetaan siis lapsitehtaita tekemään lapsitehtaita. Missä välissä se yhteiskunta hyötyy. Ei missään.

Ja ei, mulla ei ole varaa ostaa mersua eikä mulla ole varaa tehdä kolmatta lastakaan. Tai olisi, mutta silloin joutuisin tinkimään asuinväljyydestä ja ruoasta liikaa. Minä valitsen näin, joku muu valitsisi toisin.

Miksei mulle muuten kukaan osta sitä Mersua, kun naapurillkin on. Tai edes Audia.

Siinä syy, miksei nuoret ota mielellään opintolainaa ja se on aivan ymmärrettävää. Opiskelijat ja lapsiperheet ovat viime vuosina kärsineet eniten verotuksessa ja sosiaalieduissa, se on fakta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat