Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Oisko kellään mitään vinkkiä, millä helpottaa lapsen (poika 1v7kk) nukahtamista? On väsynyt nukkumaan laitettaessa, mutta sitten alkaa hyöriminen ja pyöriminen, jota tänään kesti toista tuntia. Meillä on erittäin säännöllinen päivärytmi ja iltarutiinit myös. Päikkäreille (ulos) nukahtaa alta aikayksikön, mutta nää illat on sellaisia, että usko meinaa loppua. Ihan satunnaisesti on nukahtanut pikaisesti, nyt taas pidemmän aikaa nukahtamiseen menee vähintään 30 min, yleisimmin 40-45 min. Olen yrittänyt lempeää nukuttamista, juttelen ensin päivän asioista ym. sitten olen laulanut. Olen yrittänyt myös passiivista linjaa eli että en puhu enkä laula. Olen yrittänyt hivuttaa tuolia sängyn viereltä kauemmas. Huoneesta ei voi lähteä pois, koska poika vaistoaa sen ja saa joka kerta sellaisen itkukohtauksen, joka päättyy oksentamiseen. Olen kokeillut tuota aika ajoin, mutta tuloksena on siis aina oksennuksen siivoaminen sängystä ja lisäksi nukahtamisen venyminen entisestään. Tuntuu siis siltä, että meillä ei ainakaan toimi huudattaminen enkä sitä kyllä itsekään kannata.

Onko kellään mitään vinkkiä, mitä voisimme yrittää?

Poitsu nukkuu pääsääntöisesti yöt hyvin, mutta kun nukahtaminen venähtää, niin vastavuoroisesti herää aamulla aikaisemmin ja on sitten aamupäivän väsynyt ja jopa kärttyinen. Niinä harvoina kertoina, kun on nukahtanut helposti ja suht varhain, niin nukkuu yön rauhallisesti ja myös aamulla pidempään.

Meillä siis pätee se, että uni ruokkii unta.

Poika on perusterve kaveri, kotihoidossa, ulkoillaan säännöllisesti päivittäin ja eletään hyvin säännöllistä elämää. Iltaisin ei ole tv päällä klo 18 jälkeen, yritetään rauhoittua viimeistään puoli tuntia ennen iltatouhuja lukemalla ym.

Tutti jäi pois 10-kuisena, sängyssä on pehmoja, mutta mikään niistä ei oikein ole niin tärkeä, että ainakaan helpottaisi unen tuloa.

Mitä ihmettä voisimme kokeilla?

Kommentit (7)

Minusta taas tuntuisi, että lapsi laitetaan liian aikaisin sänkyyn, eli ei olisi tarpeeksi väsynyt. Meillä tuossa iässä aloitettiin iltapuurot klo. 20.00 ja kaksoset kipattiin sänkyyn siinä yhdeksältä. Päiväunet olivat toisella yleensä sen 1,5h (toisella enemmän, mutta onkin aina ollut enemmän unta tarvitseva) ja aamuisin heräsivät 7-8 aikaan.

Poika laitetaan sänkyyn n.19.30-19.40. Keväällä 1-vuotissynttäreitten aikaan, kun vielä nukkui kahdet päikkärit, ja meillä oli tätä samaa ongelmaa, niin aloitimme iltapuuhat puoli kasilta. Kesällä aikaistimme siten, että puuro syödään n. 19, siitä potalle, sitten suihkuun ja rasvaukset ja pukemiset. Ja tällä mennään edelleen, kun kuitenkin on tuntunut toimivan. Nyt olemme yrittäneet viivästyttää ja aikaistaa muutamana päivänä, mutta ei ole siis ollut mitään apua.

Päikkäreitä poika nukkuu tunnista puoleentoista, ei juurikaan enempää eli ei mielestäni ole siitäkään kiinni, että nukkuisi liikaa päivällä. Käy päikkäreille puolenpäivän aikoihin ja aamupäivä on selkeästi lyhyempi kuin ilta, mutta silti siis nukahtaa päikkäreille helposti (epäilen kyllä syyksi ulkona nukkumista). Toisaalta tällä logiikalla ehkä pitäisi vain vielä yrittää aikaistaa iltatouhuja, vaikka tuntuu, että ilta on nytkin jo aika lyhyt.

Välillä tuntuu siltä, että lapsi itsekin tuskastuu, kun ei löydä hyvää asentoa ja uni ei tule. Se pyöriminen sängyssä on ihan tuskaista katseltavaa ja luulisi, että kun 45 minuuttiakin hyörii, niin väsyisi siinä viimeistään, mutta ei.

Edelleen kaikenlaisia vinkkejä vastaanotetaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulin vaan lohduttamaan, että kyllä se siitä nopeutuu viimeistään ajan kanssa. Meillä oli samanlaista, ei oikein mikään kikka auttanut yhdessä vaiheessa. Joku ilta sitä vaan huomasi, että lapsi menikin ihan rauhallisesti nukkumaan ja nukahti puolessa tunnissa.

Ainut vielä kokeiltava juttu voisi olla nukuttajan vaihto. Voisiko lapsen isä hoitaa nukutuksia edes joinain päivinä, tai ideaalitapauksessa vaikka kaksi viikkoa putkeen? Meidän poika rauhoittui yhdessä vaiheessa huomattavasti paremmin isin seurassa, kun jotenkin vaistosi, ettei isi lähde niin helposti siihen "nukahtamispelleilyyn" mukaan. (Meillä vaan miehen vuorotyöt aiheuttavat sen, ettei voida jatkuvasti pitää samaa vanhempaa nukuttajana.)

Kliseiseltä kuin tämä kuulostaakin, niin ajan kanssa se helpottuu! Meillä oli 1v9kk iässä jo tosi helppoa nukuttaa poikaa. Nyt taas vähän takkuilee kun ikää alkaa olla kaksi vuotta, mutta eiköhän se vähitellen ala taas helpottaakin...

Ehkäpä osittain tämä ongelma johtuu siitä, että lapsi "tarkistelee", onko vanhempi siinä vieressä edelleen. Itse ainakin huomasin esikoisen kanssa tämän. Siirsimme hänet 1 v 2 kk nukkumaan omaan huoneeseen. Aluksi jäin itse huoneen lattialle "turvaksi" makaamaan, kunnes poika nukahti. Huomasin että nukutus kuitenkin aina venyi, koska poika tarkisti aina, olenko siinä vielä. Pyöri ja hyöri, nousi seisomaan jne. Kun tajusin lähteä kokonaan pois huoneesta, homma alkoi toimia. Tässä tietenkin meni n. viikko - kaksi, ennenkuin oppi luottamaan ja nukahtamaan täysin yksin. Toimimme näin: iltapuuro, pesut, rutiinit. Poika otettiin syliin, lauloin laulun, peittelimme peiton alle. Sitten sanoin hyvät yöt ja annoin suukon ja poistuin huoneesta, ovi kiinni. Tämän jälkeen alkoi protesti-itku. Palasin joko samantien tai minuutin päästä sanomaan oven raosta rauhallisesti, että nyt nukutuaan, hyvää yötä. Aluksi sitä piti tehdä tosi monta kertaa, itsellä meni ihan hermot itse asiassa. Mutta päätöksemme oli vakaa, halusimme opettaa lapsen nukahtamaan itse. Varsinaiseen huudattamiseen emme siis menneet, max pari minuuttia kuuntelin kitinää ja kävin rauhoittamassa tilanteen. Uudelleen ja uudelleen... Mutta siis jo viikon kuluttua tämä alkoi kantaa hedelmää, kun olimme sitkeitä.

Mielestäni nämä jutut ovat meidän vanhempien pään sisällä, meille itselle on vaikeita nämä siirtymävaiheet. Jossain vaiheessa kuitenkin kannattaa tehdä se päätös ja opettaa lapsi nukahtamaan itse. Oman jaksamisen kannalta. Itse koin, että se hetki illassa, kun lapsi on mennyt nukkumaan, on sitä tärkeintä minulle itselle. Ja onhan se myös lapsen kannalta hyvä, että oppii nukahtamaan itse, eikä nukahtamiseen tuhraannu liikaa aikaa.

Mutta onnea ja jaksamista tähän prosessiin! Kun koette itse ja lapsenne olevan valmiita tähän, kokeilkaa! :)

-vaavikki-

Meillä kanssa yksi vähtääjä joka nukkuu päivällä vain reippaan tunnin mutta silti jaksaa valvoa helposti kymmeneen illalla ja sitä ennen ei tasan mene nukkumaan vaikka miten yritettäisiin. Sitten hän herää aamulla klo 9 jälkeen pirteänä. On vaan aina ollut tosi vähä uninen ja se on ilmeisesti periytyvää minulta. Itse lopetin päikyt 1v10kk ihan itse eikä äiti saanut minua enää mitenkään nukkumaan. Jotkut kai on vain vähäunisempia.

Niin ja huomasin myös että kun meidän poju nukkui ulkona päikyt niin illalla nukkumaan meno oli vaikeata. Mutta kun alettiin nukuttamaan päikyt sisällä niin sitten onnistui paremmin myös illalla nukkumaan meno. En tiedä mistä moinen johtui. Voisiko olla että kun aina on sama paikka mihin menee nukkumaan, niin se on parempi.

Meillä myös auttoi pojan uniin se että kun nukahtaminen onnistui hyvin niin nukkuu yleensä yönkin tosi hyvin ja on aamulla pirteä.

Toivottavasti tästä oli sinulle jotakin apua :)

Hei!

Kurja tilanne. Sinänsä teet varmasti kaiken "oikein". Et maininnut mihin aikaan alat nukutuksen? Tuli mieleen että onkohan tässä kyse siitä että lapsi on nukuttamisen alkaessa jo yliväsynyt, jolloin unentulo voikin siirtyä. (niin, ei ole loogista, ei, mutta tästä on joissain lastenhoidon oppaissa mainittu). Eli lapsen nukuttamisessa pitäisi alkaa jo ennen kuin lapsi on tosi väsynyt, jolloin nukahtaminen saattaisi olla helpompaa? Siihen voisi viitata se, että joinain iltoina nukahtaminen onnistuu nopeammin. Eli pitäisi osata lukea lapsesta merkkejä, milloin tämä alkaa väsyä, ja pistää sitten nopeasti sänkyyn.

Tsemppiä!

Miten pitkään nukkuu päivällä, ehkä uni ei tule niin aikaisin illalla sen vuoksi. Mitä jos yrittäisitte jonain päivänä tuntia-kahta myöhemmin tai lyhentäisit päiväunet 30-60min pituisiksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat