Vierailija

...jotain lääkettä? Mitä?

Mulla fluoksetiinia sisältävä seronil, joka lääkärin mukaan vaaraton raskausaikanakin. Uskoako häntä?

Sivut

Kommentit (37)

tuoteselosteessa lähes aina sanotaan ettei raskaana olevalle tai ei suositella raskaana olevalle...No tottakai ,koska lääkefirma haluaa ottaa itseltä vastuun pois. Tuoteseloste ei paljon kerro.... vaan kannattaa selvittää teratologisesta keskuksesta ,jossa uusimpien tutkimusten tulokset mitä lääke vaikuttaa sikiöön ja onko turvallinen käyttää...

Itse olen tullut siihen tulokseen,että lääkärit eivät kyllä mitään lääkkeitä helposti raskaanaolevalle määrää,koska haluavat ottaa oman vastuun pois myös. He ovat hyvinkin pelokkaita määräämään lääkkeitä raskaana olevalle,kun eivät oikeasti tiedä lääkkeistä paljoakaan.

tuli myös ehdoton käyttö nenäsuihkeille, nasolin yms. raskausaikana. ovat tosi vaarallisia sikiölle. en sitten voinut nukkua lainkaan monena viikkona. mulla menee niin tukkoon nenä että en pysty nielemään. aivan järkyttävää. imetysaikana sama, ei nenäsuihkeita mutta raskausaikana äärimmäisen tärkeää. tämä mielipide oli myös monella tyksin erikoislääkärillä ja teratologisessa keskuksessa. supistaa kaikkia suonia jolloinka vaikuttaa sikiön hapensaantiin ja ties mihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toivon että käyttö turvallista ja lopetan käytön noin kuukautta ennen laskettua aikaa.

Ei auta kun luottaa lääkärin tietoon...

Tsemppiä!

Nykyisin painotetaan kovasti, että äidin hyvä psyykkinen ja fyysinen vointi tärkeää. Hyvin monia lääkkeitä voi käyttää raskausaikanakin. Ilmeisesti lääkkeitä on todellakin tutkittu nykyisin jo paljon. Fluoksetiinivaikutteiset lääkkeet näyttävät kuuluvan tähän sallittujen ryhmään ja sen käytöstä ei aiheudu sikiövaurioita.

Olen konsultoinut fluoksetiinin käytöstä useita lääkäreitä ja myös Teratologista tietokeskusta.

Tottakai jokainen sen ymmärtää, että raskausaikana ei olisi hyvä käyttää mitään lääkettä. Kuinka monihan tähän todellisuudessa pystyy?

Itse en haluaisi lääkettä käyttää raskausaikana sikiövaurioiden pelossa, mutta luulen, että tärkeämpää on varmistaa hyvä vointini MYÖS raskausaikana.

Masennus on taas vaarallista vauvalle ja varhaiselle vuorovaikutukselle. Vauva peilaa itseään äidin kautta ja masentunut äiti on silloin masentunut vauva.

Olin ajoittain tosi väsynyt ja paniikista kärsin, mutta sinnittelin ilman lääkkeitä. En usko että lapsi on raskausaikaisesta oireilustani mitenkään kärsinyt, sillä tasapainoisempaa ja onnellisempaa lasta saa hakea. Aloitin lääkityksen pian lapsen synnyttyä.

tosin tosi pienenä annoksena koko raskausajan lukuunottamatta viimeistä 2 kk ja pitkä imetysaika samalla annoksella. Lapsi oppi kävelemään 9 kk ja nyt 1,5 v puhuu pitkiä lauseita. Selvästi edellä kehityksessä siis, paljon nopeammin kehittynyt kun vanhemmat sisaruksensa joiden vauva-aikana kärsin selvästi masennuksesta. Ja mikä ero vuorovaikutuksessa ja yleensä vauvan kanssa olemisessa! Eli omasta kokemuksesta vakuutan että masennuksen hoito on toooosi tärkeää!

käytän siis opamoxia ja mirtazapiinia pahaan unettomuuteen... teratologisesta selvitin,niin ovat turvallisia sikiölle.Silti hieman tietysti huolestuttaa....

Joskus ihmisen on vain pakko käyttää lääkkeitä vaik ei haluaisikaan... Raskaana tietysti ei mikään lääke ole hyvä että syö,mutta joskus vain on pakko.

psykiatrini psyk. polilla on sitä mieltä, että osotettavissa olevat mahdolliset viekkarit vauvalla on ehdottomasti se pienempi paha, sillä jos en syö mitään lääkettä, mielialani alkaa heittelehtimään ja masennus ja ahdistun. äidin vointi sikiöaikana vaikuttaa vauvaan enmmän kuin ne minimaaliset lääkeainemäärät, jotka sikiön elimistöön pääsee. samaa mieltä on teratologinen laitos.

esikoisen odotuksen alussa olin pahasti masentunut ja ahdistunut (en tajunnut tätä itse). mielialani heittelivät muutenkin. en silloin ollut millään lääkityksellä sillä en ymmärtänyt oelvani sairas. nyt lapsella on masennusta paniikkihäiriöön viittaavaa käytöstä...toivon todella että täm kuopus saa hyödyn minun vakaammasta olotilastani.

Yhtään raskaudenaikaisten masennuslääkkeiden ( nykyiset) aiheuttamaa häiriötä ei kuitenkaan tiedetä, että nämä pelot voi kyllä laittaa samaan sarjaan kännykän säteilyn pelon kanssa. On vastuuton kannustaa ihmistä jättämään lääkityksen pois silloin kun siitä on äidille ja sikiölle selvästi apua. Masennus voi pahimmillaan tappaa kummatkin.

Kannattaa tutustua varhaisen vuorovaikutuksen tutkimuksiin ja uskoa vaihteeksi lääkäreitäkin eikä aina etsiä tietoa milloin mistäkin netin huuhaa sivuilta.

Häntä odottaessani sairastin sitkeästi masennusta ilman lääkettä ja vielä meni 10 kuukautta synnytyksen jälkeenkin kunnes sain lääkkeet, mutta pahin vahinko oli jo tehty. Onneksi kahden muun kohdalla olen lääkkeet syönyt enkä turhaan selvästikään kun keskimmäinen on poikkeuksellisen älykäs ja samanlaiselta vaikuttaa nuorimmainenkin. Kamala katsoa vanhimman lapsen rämpimistä elämässä kun kaikki on pirun vaikeaa ja mitään ei tunnu tajuavan. Nyt alkaa kaveritkin jo kiusata kun ovat alkaneet tajuta, että hän on hieman yksinkertainen.

Lainaus:

että serotoniinin takaisinoton estäjät voivat tutkimusten mukaan aiheuttaa syömis ja oppimishäiriöitä lapselle.

No, mun lapsella niitä tosiaan on. On ollut sairaalatutkimuksissakin syömättömyytensä vuoksi. On nyt jo 7, hieman parempi nykyään.

Lähdettä en muista joku valitut palat tms.

Teratologisessa ei oltu kuultu tämmöisestä tutkimustuloksesta, mutta tuntui kiinnostuneelta.

Lainaus:

masennuslääke piti lopettaa 1kk ennen laskettua aikaa ettei lapselle tule vierotusoireita. Lapseni syntyi ja hänellä todettiin pieni VSD ja suolistossa pieni epämuodostuma. En tiedä oliko syynä lääkkeet vaiko alkuraskauden ryyppyreissut kun en vielä tiennyt olevani raskaana ja ryyppäsin vielä rv 8

Molemmat mitä lapsellasi on, ovat niin yleisiä ettei niihin nuo mainitsemasi taida vaikuttaa, uskoisin. Omalla lapsellani on pieni epämuodostuma, eikä syytä tiedetä, genetikko silloin minulle sanoi, että on niin paljon "pieniä valuvikoja" joihin ei syitä löydy eikä tarvi etsiäkään. Alkuraskauden alkoholi harvoin tekee mitään. Harvat lääkkeetkään.

masennuslääke piti lopettaa 1kk ennen laskettua aikaa ettei lapselle tule vierotusoireita. Lapseni syntyi ja hänellä todettiin pieni VSD ja suolistossa pieni epämuodostuma. En tiedä oliko syynä lääkkeet vaiko alkuraskauden ryyppyreissut kun en vielä tiennyt olevani raskaana ja ryyppäsin vielä rv 8

Masennuslääkkeitä nyt saa syödä jatkuvasti. Masentunut ja rauhaton äiti vahingoittaa pysyvästi tutkimusten mukaan lapsen aivoja, että jokainen tietysti valitsee oman tiensä. Rauhallinen ja tyytyväinen äiti on lapselle parasta. Oli se sitten lääkkeillä tai ei.

En saanut yhden lääkärin mukaan käyttää raskaana ollessani (ja myös samalla influenssassa) nasolin-nuhasuihketta parina päivänä. Sanoi, että kadun loppuelämäni jos sikiölle tulee nuhasuihkeesta kehityshäiriö.

Sain karmean poski- ja otsaonteloiden tulehduksen. Kuume korkea ja minut piti röntgenkuvata ja lopulta sain antibioottikuurin toiselta lääkäriltä. Lisäksi hän määräsi nuhasuihketta ja astmalääkettä keuhkoputkia avaamaan. Näitä vain tarpeen mukaan, jotta sain olon kohenemaan. Hänen mukaansa aiheutin sikiölle enemmän vaaraa jos tukkoisena olen. Sikiö ei saa tarpeeksi happea istukan välityksellä!

Ketä siis uskoa???

yths:n lääkäri ja siis oli ihan psykiatrian erikoislääkäri, käski ehdottomasti lopettamaan heti lääkkeen syönnin, kun oli raskausyritys. Siis ei antanut syödä mitään serotoniinni takaisinoton estäjää. (Toinen erikoislääkäri oli sen mulle määrännyt. KUmmaa.)

heti plussatestin jälkeen. Vierotusoireiden takia. Nyt en halunnut vavuan millään tapaa kärsivän, joten päädyimme lääkärin kanssa siihen, että lääktiys lopetetaan raskauden ajaksi. Onnellisesti en ole edes nyt raskauden jälkeenkään tarvinnut lääkitystä. Olen erittäin tyytyväinen, että ei tarvinnut käyttää enää toisen raskauden aikana. Säälitti niin esikoinen, joka joutui kärsimään lääkityksestäni. Mikään lääkehän ei ole raskausaikana täysin turvallinen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat