Vierailija

Minulla olisi mahdollisuus "sijoittaa" ruhtinaalliset 50 euroa kuukaudessa johonkin tuottavaan rahastoon. Mistä löydän sellaisen? Vetävätkö pankit välistä kaiken maailman toimitusmaksuja?

Kommentit (8)

Eläkesäästäminen on minun mielestäni ehkä se kaikkein huonoin vaihtoehto. Eniten riskejä, suuret kulut ja rahoja ei saa halutessaan ulos. Enpä keksi oikein mitään positiivista siis.

Rahastot ovat parempia, mutta keskimäärin aktiiviset rahastot ovat aika kovia syömään tuottoa. Jos ei ole varma, että rahastolla on selkeästi jotain hyvää näkemystä (kuten harvoin on ja mennyt ei ole tae tulevasta) kannattaa ennemmin sijoittaa suoraan joihinkin indeksirahastoihin, joissa kulut ovat pienet. Esim. Seligsonin suomirahasto voisi olla hyvä ja sinne voi hyvin säästää tuon 50 e kuussa. Ei vaadi kovin kummia taitoja, jos osaa nettipankkia käyttää. Nuo "kunnon" pankit kun meinaavat kyllä viedä tuotoista kaiken itselleen, joten niiden rahastot ovat usein aika plus miinus nolla.

Niin ja jos itselläsi on yhtään aikaa paneutua asiaan, niin kokeile suoria osakesijoituksia. Säästä vaikka tuo 50 euroa kuussa ja osta sitten 8kk välein 400 eurolla esim. Nordnetin kautta yhtä osaketta (kulut tällöin vain 1% minisalkulla). Tällöin vältyt yhden väliportaan rahastukselta ja tuotot voivat olla paremmat.

Se on vielä sanottava, että hienoa ap, että olet kiinnostunut säästämisestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mikä vika olisi noissa esim. Seligsonin indeksirahastoissa? Itse sipaisin suomirahastoa molemmille pojille juuri joululahjaksi 50 eurolla. Ostamiseen menee yhtä paljon aikaa kuin vaikka yhden laskun maksuun, joten ei ole kohtuuton vaiva tehdä kuukausittain, lisäksi siinä ei sitoudu mihinkään summaan, joten voi ostaa vaikka vähän enemmällä kun tuntuu, että saa halvalla ja kun taas hinnat on korkealla voi ostaa vähemmällä - tai jättää ostamatta vaikka joulukuussa, jos haluaa mieluummin ostaa jouluherkkuja ja -lahjoja.

Niin ja jos rahastosijoittaminen kiinnostaa, niin aloita vaikka sijoittamalla vaikka Matias Möttölän kirjaan Rahaa rahastoilla.

tällöin asia ei ole muistivarainen juttu. Ihan huomaamatta minulle on kertynyt 10 vuoden aikana iso summa säästöön. Nyt kurssit ovat laskeneet, mutta tuleepahan ostettua tällä hetkellä huippuhalvalla lisää rahastoa.

Ostin juuri osakkeita ja rahasto-osuuksia, en ymmärrä mikseivät kaikki nyt osta? Ok, kurssit voivat vielä tästä laskea, mutta tuskin ihan kamalasti, Kukapa tietäisi milloin se paras hetki ostaa on käsillä, joten kannattaa aloittaa ajoissa.

Lainaus:

kannattaa harkita eläkesäästämistä...niissäkin voi laittaa rahaa osakkeisiin. Ja niistä saa vielä jotain veroetuuksia.

No eihän eläkesäästämistä voi suositella sellaiselle, joka haluaa likvidoida rahansa tarpeen tullen. Melkeinpä suosittelisin korkeakorkoista säästötiliä, tosin en tiedä, onko niissä joku alkupotti, mikä pitää maksaa, jotta tilin voi avata.

Itselläni pienen riskin korkorahasto, jonka tuotto on ollut +/- nolla, eli ihan sama kun olisin vain laittanut rahaa säästöpossuun...

joka merkintää kohden, säännöllisessä sopimuksessa sitä ei tehdä. Muita esim. vuotuisia maksuja voi kyllä olla.

Mulle rahastosijoittaminen sopii siksi, ettei ole aikaa eikä asiantuntemusta itse sijoittaa osakkeisiin.

No toi on totta, että jos ei muista muuten ostaa, niin parempi se sitten on ostaa "suoraveloitussysteemillä". Itse kun aina haluan maksaa laskuni itse ja hoitaa raha-asiani itse, niin en taas koe tuommoista juttua mitenkään rasittavana.

Mäkin muuten ostin just osakkeita. Voi ne tosiaan tulla vielä alas, mutta antaa tulla vaan, sitten ostelen lisää.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat