Vierailija

olen alkanut tuntea itseni aika nipoksi ja määräileväksi aikuiseksi, kun seuraan lasten ala-asteikäisten kavereiden käytöstä meillä kotona. Vänkäävät vastaan, yrittävät määräillä ja toimia omien sääntöjensä mukaan meilläkin.

Kommentit (14)

Johan suomalainen lainsäädäntökin lähtee siitä, että lapsilla on oikeudet ja velvollisuudet rajatumpia kuin aikuisilla. Minusta se on lapsen henkistä väkivaltaa, jos aikuinen pitää lasta tasavertaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eräs lapseni kaveri tuli sanomaan, että minun pitää vaihtaa kanavaa tv:stä, koska sieltä alkaa ohjelma, mitä hän haluaa katsoa (oma lapseni ei kyseistä ohjelmaa katso). Hän ei voinut mitenkään ymmärtää, että en aio vaihtaa, koska katson nyt itse tiettyä ohjelmaa. Ehdotin, että hän menisi kotiinsa naapuritaloon katsomaan ohjelmansa, mutta ei oikein mennyt perille, koska kotona isä ja äiti kuulemma aina vaihtavat kanavaa, jos hän haluaa. ap

Jostain syystä monille tasavertaisuus ja oikeudenmukaisuus tarkoittavat samaa, mutta niinhän se tietenkään ei ole.

Lapsi ei voi olla tasavertainen vanhempien kanssa, mutta häntä kohdellaan silti oikeudenmukaisesti - ikänsä edellyttämällä tavalla.

Edes lapset eivät ole tasavertaisessa asemassa keskenään; isompi saa valvoa pidempään ja hän saa tehdä asioita, joita pienempi ei saa - vielä. Silti kohtelu on edelleen oikeudenmukaista.

Tai otetaanpa vaikkapa verotus: olisi taatusti tasapuolista, että kaikki maksaisivat veroja saman verran. Mutta olisiko se oikeudenmukaista? Mielestäni ei, sillä ainakin itse voin maksaa palkastani enemmän varoja ja olla talkoissa turvaamassa myös vähempiosaisille lähes ilmainen terveydenhuolto ja monia muita asioita.

Eli lapsemme eivät ole tasavertaisia kanssamme, mutta kohtelemme heitä kaikin puolin oikeudenmukaisesti.

kuka teillä määrää. Mä ainakin oon pari kertaa joutunu vetämään aluks tosi tiukkaa linjaa kun kuvailemasi kaltaisia kavereita on tullu kylään. Nyt on helpompaa ja ei ne kaverit oo mihinkään hävinny.

kun luin 12 kirjoituksen, tuli tällainen arkinen asia mieleen, että näissä perheissä ei muuten isommat lapset saa tehdä mitään sellaista, mitä pienempi sisarus ei voi tai saa tehdä. ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat