Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Jos itse käytän maitotuotteita ja imetän, eikö vauva silloin oireilisi, jos olisi maitoallerginen? Vai onko tapauksia, että allegia ilmenee vasta, kun lapsi saa maitoa suoraan esim. korviketta?

Kommentit (5)

Eikä mitään suurempia oireita ole tullut. Korvikemäärät päivässä on kyllä tosi pieniä, kun pullo ei meinaa kelvata. Eikö oireita alkaisi kuitenkin tulla melko pian, jos maitoallergiaa olisi?

Nyt jos lapsi on muuten oireeton, on tietysti ihan hyvä hetki kokeilla esim. Nania. Sittenhän tiedät! Toki allergisoituminen voi tapahtua jopa viikkojen kuluessa, eli jos lapsi kestää yhden kerran (ja se on vielä ensimmäinen kokeilukerta), ei se vielä takaa mitään.

Mutta kinkkiseltä kuulostaa tuo teidän tilanteenne. Itse varmaan kokeilisin maidon tässä kohtaa ja jos se ei käy, varaisin ajan yksityiselle allergologille ja pyytäisin päästä maitoaltistukseen ja reseptin erityiskorvikkeeseen. Sitten pääsette paremmin kokeilemaan kiinteitäkin, kun imetysdieetti ei sotke kuvioita. Ainakin meillä lapsi allergisoitui rintamaidon välityksellä lähes kaikelle ja taisi olla melkein puolen vuoden tauko korvikkeella ja kahdella sopivalla kiinteällä, ennen kuin suolisto alkoi rauhoittumaan sen verran, että sain rotaation avulla lisää kiinteitä sopimaan.

Tuosta rintamaidosta on tosiaan tutkimusta juuri lehmänmaitoproteiinin osalta, eli naisten rintamaidoissa on huomattu olevan eroja: toisten elimistö pilkkoo lehmänmaitoproteiinin niin pieniksi osiksi, ettei niitä enää tunnisteta rintamaidosta, kun taas toisilla äideillä isompia proteiinin osia vielä löytyy. Ja sitten lapset ovat myös erilaisia herkkyydessään eli siinä, millaisiin osiin reagoivat. Tähän samaan eroonhan perustuu myös erityiskorvikkeiden kokeilu: jotkut sietävät hydrolysoituja korvikkeita, mutta jotkut tarvitsevat aminohappopohjaisen korvikkeen...

PS. Kokeilu ja oireet kannattaa dokumentoida tosi tarkkaan, se auttaa diagnoosin tekemisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä oireita vauvallasi on? Itse pähkäilen myös jonkin allergian mahdollisuutta, koska vauvalla on kakka ollut lähes syntymästä asti limaista ja vihreää (nyt ikää 3 vko). Kokeilen olla itse ensi viikon ilman maitotuotteita, ja katson vaikuttaako kakan laatuun.

Eli voi olla maitoallergiaa, vaikkei oireita tulisikaan äidinmaidosta.

Sanotaan myös, että riippuu osittain äidistä; toisten äitien elimistö " falskaa" enemmän ruoan proteiineja äidinmaitoon jolloin herkät lapset reagoivat.

vikli80:

Lainaus:

Mitä oireita vauvallasi on? Itse pähkäilen myös jonkin allergian mahdollisuutta, koska vauvalla on kakka ollut lähes syntymästä asti limaista ja vihreää (nyt ikää 3 vko). Kokeilen olla itse ensi viikon ilman maitotuotteita, ja katson vaikuttaako kakan laatuun.

Meidän tytsyllä on kaikenlaisia mahdollisia oireita :( Posket lehahtelee, kakka on välillä vihreää limaa, ilmavaivoja jne. MUTTA: tämä kaikki on niin kausittaista, etten ole yhtään perillä mistä oireet tulevat.

Olen pitänyt jos jonkin moisia dieettejä, nyt parhaillaan viljaton, munaton, soijaton + yleisallergisoivat + muut hedelmät. Vauva juo rintamaitoa ja on kerrankin lähes oireeton. Siksi mietin sitä, että voisinko jo liputtaa sen puolesta, että maitoallegiaa ei ehkä olisi... kaikkea muuta kyllä varmaan. Toiveissa olisi päästä aloittelemaan korviketta, kun vauvalla ikää jo 9kk eikä kiinteitä vielä yhtään kuvioissa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat