Seuraa 

Oliskos täällä muita poikien äitejä? Vanhimmainen poika, 9v, on antanut sen suuntaisia merkkejä kuin olisi murkku alkamassa. Mutta näinkö varhain!? Minkä ikäisiä muitten pojat on olleet silloin ja mitä on olleet ensi merkit? Oon vähän ymmälläni.

Kommentit (14)

On meillä välillä otettu yhteenkin, koskien lähinnnä koulunkäyntiasioita ja kodin sääntöjä, mutta kaiken kaikkiaan on mennyt kohtuullisen mukavasti. Ovia on hakattu ja välillä sanottu vähän pahastikin, mutta kuitenkin yhteisymmärrykseen päästy.

Muistan just silloin kun tajusin murrosiän olevan alkamassa, niin vähän kauhulla odotin mitä tuleman pitää. Mutta aika vähillä harmeilla on tähän asti selvitty. Tyttö on nyt 10 ja samat asiat edessä. Vähän jännityksellä odotellaan tulevaa hänen kohdalla. Sanovat tyttöjä vaikeemmiksi, mutta saa nähdä nyt.

Omalla pojalla huomasin murkun alkamisen olisko ollut 11-vuotiaana. Kivekset kasvoi ja ne muuttui tummemmiksi. Ensin ihan säikähdin, että mikäs nyt on vialla mutta sitten älysin, että ihan luonnollisesta muutoksesta on kyse:D Se tuntui tapahtuneen ihan yhtäkkiä.

Jotain muitakin viitteitä oli ehkä ollut aiemmin, mutta se varsinaisesti havahdutti. Nyt kolmisen vuotta myöhemmin on ääni madaltunut ja jaloissa kasvaa vähän karvaa. Muuten varjelee yksityisyyttään tosi tarkasti:)

Ap:n poika on varmaan ihan oikeassa aikataulussa, vähän vaan keskimääräistä aikaisemmassa. Mutta kaikki ovat yksilöitä tässäkin asiassa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä alkoi pojalla hiki haista 7-vuotiaana ja nyt 9-vuotiaana tukka rasvoittuu. Karvoituksessa on muutoksia lähinnä jaloissa ja käsissä: tunkee yhä tuuheampaa ja tummempaa karvaa. Muita muutoksia en ole huomannut, paitsi tietysti uhmakkaan käytöksen.

Onko syytä huoleen?

Valitsin ehkä sanat vähän huonosti, ei siis mitään " aikamiehen karvaa" vaan kivespussien ihossa sellaista ihan ohutta lyhyttä vaaleaa karvaa mikä näkyi siinä valossa selvästi kivesten tummempaa ihoa vasten. Ehkä kiveksetkin olisi vähän kasvaneet, sitä vaan on vaikeampi arvioida eikä tosiaan ollut ykkösasia siinä tilanteessa:)

minni-70:

Lainaus:

ei siis mitään " aikamiehen karvaa" vaan kivespussien ihossa sellaista ihan ohutta lyhyttä vaaleaa karvaa mikä näkyi siinä valossa selvästi kivesten tummempaa ihoa vasten.

Sen huomaa lätkän pukukopissa. Osa 10 vuotiaista jo vähän mörisee ja osa piipittää pikkupojan äänellä. Osa haisee kuin äijät ja osalle vois laittaa talkkia peppuun. Kaikki menee omaa vauhtiansa ja toisilla alkaa loivana ja jatkuu pitempään ja toisilla tulee parissa kuukaudessa ja myrsky sen mukainen. Muista kuitenkin, että poika on vielä lapsi ja sillä tavalla kohdeltava( ainakin kotipiirissä)

Mitäs mieltä olette tästä: meillä poika on 12,5 vuotta eikä vielä näkyvissä yhden yhtäkään merkkiä murrosiästä! olen koittanut jopa vaivihkaa tiirailla tilannetta, mutta mitään ei oo havaittavissa...

joten melkein veisin sinuna kuitenkin pojan lääkäriin näytille... Kuten sanottu, liian varhainen murrosikä vaikuttaa esim. pituuskasvuun, joka saattaa pysähtyä liian aikaisin. En siis tod. ole mikään alan asiantuntija, puhun ihan " mutu-pohjalta" , mutta kuitenkin olen siinä käsityksessä, että vähän aikaista olisi karvoituksen kehittyminen jo 9-vuotiaana... Kun niiden muiden juttujen pitäisi tulla ensin, ja vieläpä melko pitkän ajan kuluessa. Ihmiset ovat toki yksilöitä, mutta omalla esimurkkupojallani, joka on nyt siis 12,5v, on ollut erinäisiä " oireita" jo ainakin 2,5v. Nyt vasta on penis selvästi alkanut suurentua eli ikään kuin ottanut aiemmin suurentuneet kivekset kiinni ;-), mutta karvoitusta ei vielä ole ainakaan suurempaa toljottelua (...) nähtävissä. Mutta jos poika olisi omani, niin veisin tarkastettavaksi. Jos kaikki ok, niin sitä parempi!

mitään erikoista vielä huomannut. Lukuunottamatta inttämistä, mikä kuulunee asiaan aina. Saanko olla utelias, miten teillä mahdollinen murrosikä on tullut esille?

Tukka on ruvennut rasvoittumaan ja käytös muuttunut uhmakkaammaksi. sitten on alkanut hiki haiskahtamaan ja tästä on ollut riitaakin kun olen patistellut suihkuun ja poika ei ole halukas käymään sen useammin kuin ennenkään. Mitä fyysisiä merkkejä alkaa yleensä näkymään ihan ensimmäisenä?

Tänään oli pojalla leikeissä tullut pikku ruhje yläreiteen ja sitä kun jouduin katsomaan, niin ei voinut olla huomaamatta, että on todella ruvennut tapahtumaan. Karvoja alkanut ilmestymään.

En tod ole mikään ammatti-ihminen näissä asioissa, mutta kuulostaa kyllä melkoisen aikaiselta poikasi kehitys.

Tämä on kyllä ihan mutu-tietoa, mutta joskus käsittääkseni voi lisämunuaiset ruveta erittämään sukupuolihormoneja ilman, että " oikea" murrosikä olisi alkanut. Vaatiiko tämä lääkärin hoitoa, sitä en tiedä. Ehkä kannattaa varmistaa asia lääkäriltä. Oikeassa murrosiässä ensi merkkien pitäisi näkyä nimenomaan sukuelinten alueella (kivekset kasvaa). Oletko huomannut siellä mitään? Normaalisti murrosikä on jo aika pitkällä, kun käsi ja jalkakarvoja alkaa olemaan. näin ainakin meillä.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_net...

Musta tuolla on äidillekin ;-) hyvää tietoa!

Kuten ed. vastaaja sanoi, on tosiaankin yksilöllistä!! Mun esikoinen on nyt 12,5 v ja hiki alko haiskahtaa varmaan joskus ehkä jo 10-vuotiaana. About, en muista tarkaan, mutta KAUAN ;-) olen jo saanut muistutella dödön käytöstä... Pesulla meillä on aina käyty joka päivä, eli se on ihan ok, mutta se deodorantti vähentäisi niitä mahdollisia hajuhaittoja etenkin kesällä ja ulkona riehumisen jälkeen näin talvilämpimilläkin... ;-) Ja hiukset on myös rasvoittuneet pojalla aika pitkään - nykyisin melkein vielä enemmän kuin ennen, joten niiden pesusta saa kyllä muistutella. Ollaan sovittukin, että ilman eri muistuttamista joka toinen päivä pesisi... Aina ei muista ja kyllä se rasva sitten vähän " tuoksahtaakin" .

Mutta tuo alapääpuoli se vasta onkin mielenkiintoinen ;-). Mun mielestä mun pojalla alko kivekset suurentua selvästi jo varmaan sillon ehkä 10-vuotiaana... Ja nyt, poika kun on tosiaan 12,5v, olen havainnut (ohimennen, kun ei oikein voi tuijottaakaan!), että peniskin on selvästi jo alkanut suurentua... Eli meillä ainakin noudatetaan tuolla Väestöliitonkin sivuilla sitä " keskimäärin" -ajoitusta, mutta sen alkupäässä ollaan eli kaikki alkanut pikkuhiljaa n. 10-vuotiaana. Ap:n poikahan 9v? Eipä siinä hirveästi eroa ole... Kuten sanottu, kaikki ovat niin yksilöitä. Totta on kyllä sekin, että murrosiän alkaminen kovin etuajassa (mun mielestä 9v ei vielä ole sitä, mutta en kyllä ole mikään as.tuntija) vaikuttaa sitten myös pituuskasvuun, eli jos murrosikä liian varhainen, hormonitoiminta on jotenkin liian sukkelaa ja pituuskasvu loppuu mahdollisesti sen seurauksena turhan aikaisin.

Itse siis ajattelisin, että ap:n poika on hyvinkin iahn " oikeassa" aikataulussa - joskin omassaan. Mutta jos asia kovasti askarruttaa, niin voihan vaikka kouluterveydenhoitajaan olla yhteydessä - hänellä jos kenellä on hyvä käsitys siitä, mikä keskimäärin on normaalia 9-vuotiaille!

(Ja sanottakoon vielä, että mulla on tuon 12,5-veen lisäksi myös 9-vuotias, jonka en puolestaan ole huomannut vielä osoittaneen mitään murrosiän merkkejä. Näin yksilöllisiä eroja siis myös perheen sisällä.)

Kuohuivatko tunteet, oliko tunteitten äärilaitoja tms.? Toki muutkin saavat vastata:) Alkaa vain tuntua, että väittely ja sanaharkat alkavat olla liiankin tuttua ja toinen äärilaita on hyvinkin regressiivisesti käyttäytyvä " pikkuvauva" .

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat