Vierailija

Sivut

Kommentit (47)

Oletko kokenut kateutta uudesta elämästäsi entisten ystäviesi taholta? Siis että saat elää vapaammin. Käyttävätkö lestadiolaiset nykyään meikkiä kuitenkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hirvee juorupiiri. Jos jollakin menee huonosti Helsingissä, sen tietää pian kaikki Oulussa.

Mutta tällaiset asiat tapahtuvat taatusti muissakin yhteisöissä, joissa on tyypillistä tällä tavon isot piirit, toisaalta pienet, kun aina tunnet jonkun tutun tai perheenjäsenen...

Siellä on syrjäytyneitä ja yksinäisiä. Siellä on perheväkivaltaa ja naisen tallomista. Siellä on akateemisia, korkeasti koulutettua väkeä. Hirveästi lapsia ja nuoria. Se porukka edustaa kirjavuudessaan ihan hyvin koko ihmiskuntaa.

Siksi en osaa sanoa mitään yleistä mitä heistä voisin ajatella.

Uskoon ja heidän elämään liittyy paljon kaunista ja hyvää, olen omaksunut sieltä paljon itselleni tärkeitä arvoja.

Minä en ole ainakaan huomannut, että vaimot olisivat jotenkin enemmän " miehensä alamaisia" vl:llä kuin muillakaan. Miehet tekevät myös suurissa perheissä paljon kotitöitä, niinkuin vaimotkin. Miehetkin saattavat joutua lykkäämään esim. opiskeluhaaveita, koska perheen elatus vaatii työssäkäyntiä.

...onko lestaperheessä mies perheen pää ts. ovatko puolisot enemmän tai vähemmän tasa-arvoisia kuin ns. normiperheet?

...onko lestapiireissä enemmän (lasten) seksuaalista hyväksikäyttöä kuin muussa väestössä? Tästä niin paljon puhutaan...

Minua on myös ihmetyttänyty, että uskovat ihmiset, jotka pitävät

meikkaamista ym. turhana, käyttävät mielestäni enemmän aikaa itsensä laittamiseen kuin ei lestat. Myöskin näyttää siltä, että heillä on keskenään melkoinen elintasokilpailu, onkohan näin?

Minulla on monta lestdiolaista ystävää, pidän heidän aitoudesta ja positiivisuudesta, näitä em. asioita en ole koskaan kehdannut koska en halua loukata heidän kulttuuriaan. Siis ystäväni eivät edusta yllämainittuja " tyyppejä" .

...onko lestaperheessä mies perheen pää ts. ovatko puolisot enemmän tai vähemmän tasa-arvoisia kuin ns. normiperheet?

Enemmän tasa-arvoisia, tosin nainen on jonkin aikaa ainakin aina kotona jos on vauva. Mies osallistuu kyllä suuresti kotihommiin.

...onko lestapiireissä enemmän (lasten) seksuaalista hyväksikäyttöä kuin muussa väestössä? Tästä niin paljon puhutaan...

Tuskinpa on. yök.

Itsekin olen huomannut tuon " piilomeikkaamisen" . Se on juuri nuorisolla yleistä. Esim. käytetään paljon meikkivoiteita, mutta ei ripsaria. Minusta se on ihan ymmärrettävää nuorille. Ulkonäkökilpailu on kuitenkin kovaa je eihän tuossa meikkikiellossa ole oikeasti mitään järkeä. Juurikin siksi, kun sitten pitäisi kieltää kaikki ulkonäkökeskeisyys/turhamaisuus, esim. muotivaatteet.

Minunkin miehen ystäväpiiri muuttui kokonaan, kun hän kielsi uskonsa. Sukulaisten kanssa ollaan tekemisissä.

Onko sinusta uskonsa kieltäminen lisääntynyt? Meidän tuttavapiirissä on viimeaikoina moni perheellinen kieltänyt uskonsa. Se on aiheuttanut perheisiin kovia mullistuksia, kun voi olla suurikin perhe ja yhtäkkiä elämäntyyli muuttuu.

enkä oo eläissäni käyttänyt mitään meikkejä, eikä varmasti käytä yksikään minun tuttava tai ystävä. Mutta tiedän kyllä, että jotkut käyttää, tietyt porukat. Sehän on aina niin, että joku porukka käyttää meikkejä, joku porukka kuuntelee poppia, joku porukka voi sallia ehkäisyn jne jne... Varmaan porukka etsii kaverinsa ja näin sama porukka tekee samoja juttuja.

Minuakin kiinnostaa, että mitä ajattelet lestadiolaisuudesta nyt? Minullakin on monta tuttua, jotka eivät ole enää lestadiolaisia. Olen niiden kanssa kyllä ihan samalla tavalla tekemisissä kuin ennenkin. Ovat lähipiiristä.

Uskonsa kieltäminen on melko yleistä. Melkein jokaisessa suurperheessä on ainakin joku lapsista kieltänyt uskonsa, yleensä muutamakin. Jokaisella on vähintään ainakin serkuissa uskonsa kieltäneitä, jos ei omissa sisaruksissa ole. Joten suvun maine ei mitenkään tästä kärsi, tai sitten kaikkien sukujen maine on kärsinyt :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat