Seuraa 

Mikä olisi pco-diagnoosin saaneelle sopiva ehkäisy? Mulla takana kolme synnytystä ja pco todettu 5v.sitten. Imetän vielä (vauva 8kk) mutta imetyksen jälkeinen ehkäisy pohdituttaa. Mikä olisi sopiva ettei hormoonitasapaino menisi entistä enemmän sekaisin? Kokemuksia...

Kommentit (5)

Minulle aikoinani lääkäri sanoi, että e-pillerit, kuten Diane Nova, sopisivat pitämään pco:ta kurissa. En tiedä onko väite paikkaansa pitävä. Itseäkin kiinnostaisi kuulla, mitä tällä hetkellä asiasta ajatellaan. E-pillerit itselläni taisivat uinuttaa entisestään hormonitoimintaa, eikä kuukautisia kuulunut vuoteen ilman hormoneja. Jos siis toivoo lisää lapsia, en tiedä onko paras mahdollinen ehkäisykeino siinä mielessä?

Foudilan mukaan lisää lapsia toivovan kannattaisi tehdä ne peräjälkeen. Tällöin on parhaat mahdollisuudet. Meidän kakkonen sai alkunsa, kun söin 3 kuukautta Glucophage-lääkettä, joka on oikeastaan 2-tyypin diabeteksen hoitoon, mutta kun pco on sellainen, että se sotkee jotenkin sokeriaineenvaihduntaa, joka taas sotkee kiertoa. Minä en siis saanut mitään hormonaalista hoitoa, ja lapsen katsottiin saaneen alkunsa luomusti. Raskausaikana en syönyt mitään lisälääkkeitä, eikä missään testeissä ole koskaan todennettu, että veren sokereissa olisi jotain häikkää, mutta ihan pienetkin heitot voivat vaikuttaa kiertoon. Olen myös hoikka, joten mikään laihari ei olisi minua auttanut, mutta nuo Glucophaget siis auttoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

esim. just noita Diane Novia suositellaan, mutta mulle ne ei käyneet, kutn ei mitkään muutkaan pillerit, renkaat tai laastarit, kaikkien kanssa sama ongelma eli mielialamuutokset (kotipiru suomennettuna) ja täydellinen ehkäisy (kun ei tee mieli niin ei voi tulla raskaaksi)

Mulle suositeltiin Mirena hormonikierukkaa, jonka sain reseptilla epäsäännöllisten kuukautisten hoitoon pcon vuoksi. Saa nähdä kuinka käy, ollut paikallaan vasta viikon

niin mulle on sanonu yksityinen gyne. Sitten mulle tuli vielä noista diane novista niin paljon sivuvaikutuksia, että oli pakko vaihtaa miedompiin (päänsärkyä, haluttomuutta, välivuotoja, mielialan vaihteluita). Diane novaa määrätään siksi, että siitä saa kelakorvauksen, kun se määrätään sairauden hoitoon, muista ei. Joka tapauksessa hormonaalinen ehkäisy, ne hormonit pitävät pcon kurissa, ettei se pääse enää pahenemaan. Kuulemma muutkin e-pillerit ovat käypiä, mutta tosiaan niistä ei kelakorvauksia saa. Minipillerit ei aja samaa asiaa.

Felicitaksessa on pco:hon erikoistunut gyne Tuija Foudila, ja hänen mukaansa pillerit ovat tosiaan ainoat, jotka pitävät oireet kurissa. Minäkään en halunnut Diane Novaa, kun ne ovat niin vahvoja, vaan käytän nyt tavallisia Harmonet-pillereitä. Hormonikierukkaa F. ei pitänyt hyvänä vaihtoehtona siksi, että siinä on kai jonkin verran mieshormonia mukana. (En tiedä tuosta Mirendasta.) Foudila on kyllä hyvä gyne, jota voin lämpimästi suositella!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat