Vierailija

Kommentit (6)

Lisätään vielä, että meillä paljon läksyjä, poika tekee niitä aika kauan. Olen kerran jo ottanut yhteyttä opettajaan, kun oli liikaa läksyjä, sen jälkeen onneksi väheni. Edelleenkin on kyllä paljon, mutta ei liian paljon.



Meillä pääkaupunkiseudulla on pojalla myös 5-tuntinen päivä (ja vastapainoksi yksi 3-tuntinen).



Niin ja paljon mukavaa tekevät myös. Esim. ope huijaa oppilaat kirjoittamaan niin, että niillä on mustakantinen vakoiluvihko, johon vakoilevat jotain juttuja ja sitten kirjoittavat ne sanat tai asiat.



Meidän pojan luokalla kaikki paitsi 2 taisi lukea kun koulu alkoi, vaikka puolet luokalla on maahanmuuttajia. Mun poika oppi tokalla kouluviikolla ja luulen, että se, joka luki hitaammin, niin kyse ei ole ainoastaan lukemisen oppimisesta vaan myös suomen kielen taito vielä tosi heikko.



Pojan luokka hirmuisen pieni ja tuo koulukin on kuin kyläkoulu. Varmaan siis aika erikoinen koulu verrattuna pääkaupunkiseudun kouluihin yleensä.



Niin ja jos sinulla ap on poika, niin yksi muutos on VALTAVA - vaatteiden likaantuminen. Mitään kuriksia ei käytetä ja haalareitakaan eivät suurin osa pidä ja käytännössä tarkoittaa sitä, että liukkarihipan jäljiltä takki on sisäpuolelta kurassa! Ja vaikka pojalla on kolmet vettä pitävät kengät ne hädin tuskin riittää, kun saa ne melkoiseen kuntoon.



Mulla on ollut kyllä ainutlaatuinen tilaisuus seurata pojan koulunkäynnin aloitusta.



Niin ja meilläkin ope sanoo, ettei läksyjä tule viikonvaihteeksi, mut kuitenkin joka toinen viikonloppu suurinpiirtein on (jota on väitetty pieneksi, tosin ei välttämättä ole).



Joillain ei varmaan niin suuri muutos, mut mun pojalle oli kauhistus, kun koulussa tehtiin saman verran kirjallisia töitä ekalla viikolla ekoina päivinä (5 sivua päivässä) kuin mitä esikoulussa ehkä 5 viikossa! Oli aika korkealta ja kovaa pudotus kun ei saanutkaan enää leikkiä. Jos eskari on ollut koulumaisempi, niin ei varmaan noin kova kolaus. Meillä taas päiväkodin eskari on oli ihan pullamössöä, maanantain ohjelman kohdalla luki lelupäivä - luulisin, että koulun eskarissa olisi sentään jotain ohjattua toimintaa joka päivä.

Ei ole stainerkoulussa vaan ihan tavallisessa kunnallisessa koulussa Helsingissä mielestäni " hyvämaineisella" alueella. - No kertokoot tuo jotain, että keskimäärin oppilaiden vanhemmat just insinöörejä.



Me taas espoolaisessa lähiössä, jossa maahanmuuttajia puolet luokasta - en ihmettele, ettei opettaja jätä retkien järjestämistä tän alueen vanhempien harteille ;-) Sitäpaitsi olen kyllä sitä mieltä, että opettajille palkka heidän työstä maksetaan ja vanhempien sitouttaminen heidän työajallaan on hivenen hankalaa/kiusallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tänään just juttelin kollegani kanssa hänen tyttönsä ekaluokan sujumisesta ja kyllä oli erilaista meidän pojan ekaluokan kanssa. Eli tässä tärkeimmät erot:



* nää toiset retkeilee jatkuvasti ja retket järjestää oppilaiden vanhemmat ja ope ei tee mitään, vanhemmat myös reissuissa mukana, insinööri-isät " lintsaa siis töistä" tämän tästä, jotta voivat olla luokan retkillä mukana



* meillä retkiä kyllä, mutta aina ope suunnittelee ja vie



* heillä yksinkertaisia laskuja, korkeintaan 10-3, matematiikan kirjaa ei ole, vain vihko



* meillä on tehty jouluun mennessä 170 s pitkä kirja ja toisessakin ollaan nyt jo pitkällä, laskut numeroilla 1-20, lukuparit pitää osata jne.



* heillä ei mitään lukuläksyjä koskaan, ei myöskään aapista



* meillä aapinen ja läksyä siitä useamman kerran viikossa, tulossa myös sellainen, että pitää lukea 15 min päivässä kotona ääneen ja vanhemmat merkkaa lukupassiin suorituksen



En sano, että jompi kumpi olisi parempi ja toinen huonompi, mutta riippuu varmasti aika paljon opesta minkälaista on. Periaatteessa kuitenkin 20 tuntia viikossa, joista pari liikuntaa, 1 musiikkia, 1 uskontoa ja muut yleensä integroituja eli samalla tunnilla voi olla vaikka äikkää ja kuvista ja ne tehtävät siis laajempia kokonaisuuksia. Meidän pojan ope ei integroi matikkaa, joten matikan tunnit myös erikseen, muttei lukujärjestykseen merkittyjä.

Päivät lyhyitä, max 4 tuntia.



Meillä tyttö pitää koulusta, ihana ope, oppi lukemaan

eskarissa, mutta nyt osaavat jo kaikki luokassa lukea. Toiset paremmin, toiset toistaiseksi vielä vähän hitaammin.



Kaikkea kivaa tekevät, esim liikuntatunnille otetaan taskulamppu, joskus saa ottaa jonkun lelun. Nämä on silti varmaan ihan opettajasta kiinni



Kaikki pitää ottaa mukaan leikkiin, ensin alkuun syksyllä sopivat aina

ennen välituntia valmiiksi kuka leikkii kenenkin kanssa. Nyt kaverisuhteet

on jo vakiintuneet, kukaan ei ole kuulemma yksin välkällä. Tämä oli postiivinen asia, että siihen oikein näin panostettiin.



Ainakin innoissaan menee joka päivä sinne kouluun eli kai siellä sitten kivaa on:)

meillä samaan tyyliin 2:n kanssa. En olisi uskonutkaan ettei jollain ole

edes kirjoja ?!



Lisäksi on sellaisia 5 tai 10 min pikakokeita matematiikassa.

Meillä myös 10 min lukuläsky joka päivä nyt tässä vaiheessa.

läksyjä yleisesti ottaen aika vähän, matikan kirjassa esin lisätehtäviä joita saa tehdä jos haluaa, varsinaisen kotiläksyn lisäksi.



Perjantaisin ei tule läksyä

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat