Kommentit (19)

Neronja: niinhän siinä sitten kävi, että kun odottelin äitipolin odotushuoneessa, niin hoitaja tuli ja mittasi siinä samalla verenpaineen.. =] Eli ei tarvinnutkaan erikseen pyytää, ihmettelen että miks eivät viimeks mitanneet.. =]

Meilläkin on perheen lähipiirissä metsäkoneyrittäjiä, joten tiedän suunnilleen, mitä on olla metsäyhtiöitä vastassa.. =/ ja yrittäjän arki on muutenkin tuttua, miehen isä on yrittäjä, samoin useampi kaveri, ja itse en kyllä ikinä siihen olisi valmis ryhtymään. Hatunnosto teille yrittäjän vaimoille! =]

Taas ne oli kämmännet siellä polilla, eli niiden mukaan mun aika ois ollut jo eilen, vaikka se täti viimeks kirjoitti mun ajanvarauslappuun tämän päivän.. =] no myönsivät kuitenkin mokansa (taas! np-ultran varauksessa oli myös häikkää aikoinaan) ja pääsin kuitenkin lääkärille, oli sama mukava lääkäri kuin viimeksi. =]

Vauvan kokoarvio tällä hetkellä (38+3) on 3100g, eli ei ole lääkärin mukaan sokereista kasvanut. Toivottavasti ei ole vauvan insuliinin tuotantokaan retuperällä syntymän jälkeen..

Tutki myös kohdunsuun, kohdunkaulaa jäljellä kuulemma 2cm, ja sormelle auki. En sitten tarkemmin tiedä mikä oli " sormelle auki" (merkkas papereihin että 1cm auki), mut olettaisin että kohdunsuu?!.. =] Joten en nyt sit tiiä että odottaako innolla että synnytys ois lähellä, vaiko meneeköhän siihen vielä kauankin?! =] Osaako joku viisaampi kertoa.. =] Tai sekin on kai ihan henkilökohtaista.. =]

Lääkärin mukaan vauvan paino lisääntyy viimeisten viikkojen aikana n. 150g/vko, joten epäili että jos parin viikon päästä syntyis niin painais joku 3400g... Mut sittenhän sen näkee.

Nyt saunaan!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

jonttu rv 38+3

Kävinpä sitten kävellen neuvolassa! Matkaa on ehkä reilun kilometrin verran ja aikaa varasin puoli tuntia/suunta. Yllättävän hyvin meni, varsinkin menomatka. Takaisin päin on pelkkää ylämäkeä koko matka, se alkoi " hieman" ottaa voimille. Nyt sitten koko ajan kuulostelenkin oloani, mutta ihan hyvältä tuntuu vieläkin. Ihana oli kävellä raikkaassa ja ennenkaikkea aurinkoisessa kelissä!

Neuvolassa:

paino +490g/vko

turvotus -

rr 110/60

u-prot -

u-gluk ++ (huh! mutta taisi johtua aamun kaakaosta. onneksi on rasitukset tehty, niin ei huolta)

hb ei mitattu =(

sf 31,5

rt ja kiinnittynyt (jee!)

syke 156 (mitä tarkoittaa D+ syke-kohdassa??)

Terveydenhoitaja arvioi, että vauva olis syntyessään alle 3,5 kiloinen. Mutta nauroi sitten, että " voinhan olla ihan väärässäkin" . Lapsivettä on kuulemma vielä reilusti.

Jorviin ei kuulemma täytetä mitään esitietolomaketta? Onko kuka muu menossa Jorviin synnyttämään?

Neuvolakäyntien määrät:

ultrat 2

lääkärit 3 " normaalia" + kaksi ylimääräistä selkäkipujen takia

neuvolat 6 (siis ilman lääkäreitä, ainahan lääkärikäynneilläkin terkkari katsoo ensin arvot)

ja äippäpolilla kerran käyty kuuntelemassa sydänääniä, kun ne lääkärin mielestä vaihtelivat liikaa. Polilla olivat kuitenkin ihan tasaiset ja normaalit...

Eilisessä pinossa oli puhetta lahjoista vanhemmille lapsille. Mä ostin esikoiselle pienen kirjan, jonka pakkasin sairaalakassiin. En sano, että se olisi vauvalta, mutta esikoinen saa sen sitten tullessaan meitä katsomaan. Ajattelin lähinnä niin, että on sitten hetken aikaa hänelläkin jotain tekemistä siellä. =) Miehellekin ostin sukat, joissa lukee " Vaipanvaihdon Suomenmestari" . Katsotaan, missä vaiheessa ne tulee sitten annettua. Esikoisen syntyessä en ostanut hänelle mitään lahjaa...

LISSULA: mä ainakin saunotin pinniksen patjan. Just petipunkkien takia ja muutenkin " puhdistuksen" . Kuulemma 60 astetta ja 1 tunti riittäis, mutta mä pidin 80 asteessa 2 tuntia. Ja nimenomaan _kuivassa_ saunassa. =) Pakkasta pitäis olla -18 astetta ja siellä vuorokausi tai alle -20 asteessa vähintään 6 tuntia, että punkit tuhoutuu.

CRY-BABY: samanlaista " kontrollifriikkeyttä" ilmassa mullakin, aina. Etukäteen pitää kaikki miettiä ja pohtia, suunnitelmat pitää olla kunnossa. Ristiäisasiat mullakin on jo pyörineet mielessä, mutta mies ei vielä korvaansa lotkauta, päin vastoin! Yritetään kuitenkin olla stressaamatta, jookos. Kyllä ne asiat sit aina järjestyy... =)

Muillakin oli lapsissa tautia... Meillä esikoinen myös tuhissut nenäänsä tämän viikkoa ja tänään aamulla yski ikävän kuuloisesti. Mäkin pidän täällä sormia ristissä, että esikoinen sairastaisi nyt ja vauva pysyisi vielä sisällä. =)

Mut nyt täytyy yrittää vielä saada meili toimimaan (koneongelmia täälläkin!) ennenkuin lähden esikoisen hakuun. Mies lupasi käydä marketissa kotimatkalla, joten onnistuin luistamaan viikonlopun kauppaostoksistakin. =) Teen kyllä sitten " hyvitykseksi" pitsaa...

Mukavaa viikonloppua helmiset!

-Tango ja möhö 36+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olin juuri sulkemassa pitkän mailinkirjoitussession jälkeen konetta, mutta täällähän näyttää olevan [b]Nojandan[/b] pari kysymystä odottamassa vastauksia:

Me ollaan tosiaan [b]lähdössä reissuun[/b], Kreetan matka on varattu toukokuulle. Varaustiedoissa lukee tällä hetkellä tyyliin " Vauva Sukunimi" ja nimi sitten pistetään menemään matkatoimistolle, kun vauva sen saa. Samaan tapaan on toimittu silloinkin, kun varattiin matkaa ennen kuopuksen syntymää. Näin pientä en kuitenkaan ole ikinä mukanani kuljettanut, joten passin hankkiminen vielä mietityttää. Vauvakuvaa kun ei tunnista enää hetken päästä, joten passin hankkiminen tuntuu tuhlaukselta. Eurooppaan riittää kuvallinen Kela-korttikin ja se olisi ainakin edullisempi, joten se voisi olla vaihtoehto. Meillä näiden kahden muun lapsen passikuvat on otettu tyyliin 9-11 -kuukautisina, mutta toivottavasti ne edelleen kelpaavat. Pitääkin selvittää tuota passiasiaa tarkemmin, sillä muistaakseni oma passinikin pitää nyt uusia, niin onhan siinä aina se vaihtoehto, että laitatan vauvan tiedot omaan passiini.

[b]Lahja-asiasta[/b] piti kommentoida jo aiemmassa viestissäni. Esikoinen oli tasan 2 vuotta, kun kuopus syntyi ja silloin ostin jonkun pienen paketin pojalle. En tiedä, ymmärsikö asiasta oikein mitään tai helpottiko se tilannetta. Nyt taas tuntuu, että kun poika on jo yli nelivuotias, hän ymmärtää jo paremmin pikkusiskokokemuksensa kautta, ettei vauva hänen paikkaansa vie eli lahja tuntuu turhalta. Kaksivuotias kuopus on sitten toinen juttu pitäiskö hänelle jotain hankkia, mutta sitten pitäisi kyllä pojallekin. Saa nähdä, miten toimitaan. Joka tapauksessa kavereiden vauvojen kohdalla olen systemaattisesti tehnyt niin, että jos perheessä on ennestään vain yksi lapsi, olen vienyt hänellekin paketin. Se on tuntunut tosi tärkeältä näille esikoisille tuossa tilanteessa, kun tullaan vauvaa katsomaan. Muutenkin noissa tilanteissa kannattaa skarpata ja ottaa vanhempaa lasta erityisesti huomioon. Tämän antaisin vinkkinä erityisesti isovanhemmille. Jos taas perheessä on useampi lapsi, ei tulisi mieleenkään, että sinne kiikuttaisin kaikille jotkut paketit ;-). Toki muistan tilanteita, että olen vienyt isommilla sisaruksille tyyliin yhteisen karkkirasian tms.

t. Jogu (37+2)

Otin selvää, miten homma toimii:

Synnäriltähän saa lapselle henkilötunnuksen. Sen kanssa sitten marssitaan Maistraattiin (mies pitää olla mukana kanssa) ja ilmoitetaan lapsen nimi väestötietojärjestelmään. Jos niitä pyytää, saavat sen kuulemma näkymään sinne saman tien, mutta saattaa kestää muutaman päivänkin.

Sitten käydään passikuvassa...oma suorituksensa varmasti.

Ja sitten poliisilaitokselle koko konkkaronkka anomaan passia pienelle.

Me ollaan siis lähdössä sillä ajatuksella sinne Pärnuun, että perutaan reissu, jos menee kauheesti yli LA:sta ja muutenkin, jos esim. mä olen kauhean kipeä vielä silloin, ei lähdetä.

Reissu on mun mummin 80-vuotislahja ja ollaan lähdössä mun vanhempien ja mummin kans. Vanhemmilla on tila-auto, joka ajetaan laivaan ja laivasta Pärnuun (millään bussilla lähtijäksi meistä ei varmasti olisi). Perillä odottaa 4 tähden hotelli palveluineen, eli eiköhän me pärjätä. Aamupalankin saa huoneeseen ilman lisämaksua, jos haluaa... :) Mikäs sen helpompaa!

Mä tulin just kuorotreeneistä ja oon ihan fiiliksissä, kun pääsin pitkästä aikaa laulamaan. Nyt iltapalaleipien tekoon ja saunaan!

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Nonna ja NK rv 36+2

Meidän kuopus tuli eilen sitten siihen flunssaan.Kuume korkealla ja yskittää.Nyt alkoi hirvittään et jos vauva syntyy niin toivottavasti se ei saa tartuntaa.Eikös se influenssa nyt oo alkanut jylläämään?

Kunhan ite pysyisi terveenä!

Viime yönä supisteli joka kylen käännöllä,en ymmärrä et miksi se sen takia supisti ku asentoa vaihtoi.Mutta eivät olleet synnytys suppareita.

Onko teiltä muilta alkaneet ihmiset kyseleen et etkö sää jo oo lähtenyt synnyttään?!Siis multa joka päivä joku sanoo et etkö sä jo oo lähtenyt.Heitän niille vaan et eihän tuo laskettu aikakaan oo mennyt vielä.

anna_liisa 38+2

NERONJA: Just tänään juttelin veljen kanssa, ja hän oli aika hermona. Yks hänen työntekiöistä kun ei ole mistään helpoimmasta päästä. Onneksi sitten vastaavasti yksi on tosi mukava ja joustava tyyppi, niin saa homman pelaamaan. Nyt kun on ollut lumisateita velimies on vielä tehnyt aurauskeikkaa. Ei paljon kotona näy. Emäntänsä siitä vähän välillä marmattaa, mutta ihan asiasta!!! Kesälläkään ei aika oikein riitä, kun on taas tilan työt hoidettavana. Hekin perheestä haaveilevat, mutta aikaa kun pitäisi olla... joskus kuulemma tuntuu ettei sitä edes alulle saa tällä vauhdilla ;)

( . ) Supistelee koko ajan. Vatsa on ihan kova vaan... Ei kuitenkaan yhtään kivuliaasti, joten tuskin täällä mitään tapahtuu. Olisin jo niin valmis lähtemään synnyttämään...

Jasuliina ja Helmipoika 37+4

Mullakin levottomat jalat vaivaa öisin ja esikoinen joka kipittää viereen nukkumaan joka yö ja myllää sitten päällä. Viimekin yönä luovutin oman paikkani esikoiselle ja menin itse patjalle nukkumaan. Mitenköhän sitten kun vauva syntyy ja on tod.näköisesti ensimmäiset viikot vierihoidossa yöllä. Esikoinen ei vauvana suostunut nukkumaan missään muualla kuin vieressä ja niin sain itsekin parhaiten nukutuksi kun pystyi puoliunessa imettämään.

Miestä huvittaa kun stressaan etukäteen nukkumajärjestelyistä sun muista mutta olen niin kontrollifriikki että kaiken pitäisi olla etukäteen suunniteltuna ja järjestyksessä vaikka vauva pistääkin kaiken sekaisin :). Vauvan nimistäkin olen tehnyt topten-listoja jo pitkään ja miettinyt ristiäisjärjestelyjä.

Pitää lähteä lumitöihin ja sen jälkeen kirjastoon. Talvista perjantaita kaikille!

cry-baby 35+2

Seinäjoellakin eilen melkoisesti pyrytti. Mutta mukavaa kun on talvista näin talvella. Olis saanu vaan jo joulukuussa tulla kunnolla lunta... Nyt nuo lumityöt on vähän hankalia. Meillä on talonmiesvuoro tällä viikolla ja eilen kävin lumet lykkimässä.. Huh huh.

Neuvolakäynnit sun muut:

- neuvolalääkäri 2 kertaa (ens viikolla kolmas)

- neuvolakäyntejä ilman lääkäriä 7

- ultrat keskussairaalassa 2

- 1 ylimääräinen sairaalakäynti (synnytysvastaanotolle)

Sairaalassa käväisin nyt siis sen kaatumisen vuoksi tarkistuttamassa paikat. Esikoista odottaessa jouduin pariin otteeseen käymään verenpaineen ja turvotuksen vuoksi äitiyspolilla, toisella kerralla jäin siitä sitten prenalle..

Pingu: Tällä kerralla (2. tulossa) en hermoile synnyttämisestä juuri ollenkaan, hermoilen vain siitä, miten esikoisen hoito järjestyy.. Ja mitä sitten jos käynnistyy yöllä ja ja ja.. Eli vähän eri asia hermostuttaa. Mutta en muuten hermoile sen enempää nyt kuin viimeksikään.

Lissula: Tekeekö miehet levätessään käsitöitä??? x) Mutta taas niin tuttua, mulla on tuolla babylegsit kohta valmiina > jos tuijotan televisiota ja yritän levätä = pitää olla käsille tekemistä (HYÖDYLLISTÄ tekemistä).

Neronjalle ja miehelle jaksamista. Se on se yrittäjän arki aina vähän rankempaa, se kun ei lopu perjantaihin kello 16.. Maatalon tyttärenä tiedän kyllä mitä on kun on töitä 24/7, ja lomaa ei ole. Mutta miehelläsi kun on palkollisia niin on vielä suurempi vastuu kun vain itsenäisellä maatalousyrittäjällä. Mutta varmaankin miehesi tekee mitä hän haluaa, tokkopa olisi yrittäjäksi ryhtynyt ellei olisi yrittäjän kipinää sydämessä. Ja hyvähän hänen, kun on noin hyvä nainen rinnalla! ;)

Jos muuten muillakin on blogeja, niin laittakaahan tänne linkkejä. Laitan kirjanmerkkeihin, voi käydä lukemassa joskus kun on sopivasti aikaa.

Nyt aamukahvia.

Mrs.Marple & Kuopus, rv 35+2

Muistankohan nyt ihan väärin, mutta oliko joku meistä helmimammoista tilannut jonkin sortin lomareissun jo etukäteen? Voiko vauvan jo ilmoittaa matkustajaksi, vaikkei vielä tiedä edes kuka on tulossa ja milloin? Entäpäs, miten passit, jos ei ole vielä kastettu? No ei me kyllä mihinkään olla ennen ristiäisiä mihinkään lähdössä, mutta varmaan kevään aikana kuitenkin.. Mieli tekisi niin kovasti..

LAHJA-ASIASTA oli eilisessä ketjussa puhetta. Ei meilläkään uskotella esikoiselle, että vauva mitään lahjoja tuo, mutta on ajateltu ostaa pieni (ja piiiitkäään toivottu) lahja Tyllerölle, isosiskoksi tulosta. Niin, että saa sen sairaalassa. Turhaa tai ei, näin varmaan tulemme tekemään. Ja vieraille sanotaan, kun vauvaa tulevat katsomaan (ja jotain ehkä tuovat,) niin koittaisivat huomioida isosiskoa muuten ensin, ettei tälle tule sellaista oloa että kaikki ovat vain vauvasta kiinnostuneita. <- ei kyllä liittynyt enää aiheeseen..

Ä-POLIKÄYNNEISTÄ: Käyn raskausmyrkytyksen takia siellä seurannassa. Muutenhan mulla ei olis ollut sinne mitään asiaa uudelleensynnyttäjänä rakenneultran jälkeen. Esikoista odottaville meidän sairaalassa tehdään n 36 viikolla synnytystapa-arvio

ESITETOLOMAKKEESTA: Ei meidän sairaalassa oo tapana sitä itse täyttää, terkkari lähettää jonkun esitietolomakkeen sairaalaan ja siihen saa itse vaan lisätä, jos on jotain ennakkotoiveita synnytykseen.

Heräsin viime yönä supistuksiin useampaan otteeseen ja paljon tuli valvottua. En kerennyt olla untenmailla kuin varmaan vain puolituntia (meninkin kyllä taas aikas myöhään nukkumaan, tyhmä minä), kun heräsin supistuksiin. Niitä tuli aika tiheään ja kestivätkin varsin pitkään kerrallaan. Just kun sitten hain kynän ja paperia, että alan seurata välejä, niin ne loppuikin ja nukahdin. Mutta sitten taas jossain vaiheessa heräsin uudestaan suppareihin. Kuulin, kun mies kaasutti pihasta töihin klo 04. Ajattelin sitten, että tuskinpa tässä hyvin kiirelähtöä tulis kuitenkaan, kun kohdunsuu oli äskettäisellä tarkastuksella vain ulkosuustaan sormelle auki ja muuten kiinni. Hoksasin sitten myös, että kohtahan olis todella mainio aika lähteä synnyttämään, kun huomenna pitäis äitini tulla tänne. Olispa helppo lähteä, kun lastenhoitaja olis jo valmiina paikalla :-). No, tässä voi silti mennä vielä kaksi viikkoa kunnes kenties käynnistettäis.

Äsken jäi vaivaamaan sellainen juttu, kun vessassa pyyhkiessä paperiin jäi verijälki. Että tuliko se jostain syvemmältä vai ihan vaan tuosta " ulkopuolelta" . Mulla nimittäin saattaa olla sittenkin hiivatulehdus ja limakalvot tuntuu aroilta. Että olisko siellä peräti sitten joku haavauma. Mähän oon joutunut käyttämään siteitä yskän aiheuttaman virtsankarkailun takia ja sit tietty vielä tuo ab-kuuri eli näistä syistä tuo hiiva on voinut tulla. Täytyy varmaan ruveta soittamaan neuvolaan ja kysyä.

Mrs.Marple, kiitos sanoistasi. Mies on tosiaan sanonut, ettei voisi enää kuvitella, että olis toisen palkollisena, vaikka olishan se kyllä todella huoletonta hommaa. Mieluummin vaihtais kuulemma kokonaan alaa kuin alkais jollekin toiselle yrittäjälle tehdä töitä. Ja minä voisin kyllä olla paljon parempikin nainen mieheni rinnalle. Mulla on niin huono tapa lusmuilla toimistotöissä. Nyt olis tässä vähän tarkoitus, että tartun hommiin kiinni, kun ei tiedä, milloin synnärille lähtö tulee. Parempi olis tehdä nyt kuin sitten hormonien ja vauvan pehmittämillä aivoilla ;-).

neronja rv 38+5

Mulla alkaa olla kaikessa tekemisessä sen maku, että pitäisi tehdä tuokin, ennenkuin vauva syntyy... Tänään ihan hermostuin supistuksiin, kun ajelin autolla ja maha niin kipeänä. Ja asentoa ei paljoa voi vaihdella. Kävin taas sydänäänikäyrillä ja hyvä oli. Vauva on liikkunut ekstrahyvin ja minä olen skarpannut verensokerini priimakuntoon. Yritän nyt loppuajan pitää tosi tiukkaa diettiä, jotta vauvan sokerit eivät heittelisi niin paljoa. Tuohon kasvamiseen sillä enää tuskin kovin paljoa on merkitystä.

Mäkin ajattelin laittaa pinniksen patjan saunaan. Harmi, kun se äitiyspakkaus ei ole edelleenkään tullut, joten en saa ensi sänkyä valmiiksi.. Huomenna ajattelin kaivella varastoista vauvanvaatteet esille ja alkaa pesemään niitä. Harmittaa, kun en tiedä sukupuolta etukäteen...

Mukavaa viikonloppua!

t.Amanda ja pikkarainen huomenna 36:)

Vain hyviä uutisia polilta! Vaikka verenpaineet oli taas koholla (no, eipä ihme kun vähän jännitti) eli 145/97, oli ultrassa napanuoran virtaukset hyvät ja vauva voi hyvin. Huh. Ei siis mitään verenpainelääkitystä mulle vielä, seuraava aika 2 viikon päähän seurantaan.

Ensin makasin noin 20min vyö vattalla pedillä, jossa otettiin vauvan sydänkäyrää. Sitten pääsikin heti lääkärille. Lääkäri oli aika nuori ja kiireinen ja sai hälytyksenkin siinä mun tutkimisen aikana, joten vähän hassu fiilis jäi sinänsä koko jutusta. Mutta oleellinen saatiin selville. Vauva on pää alaspäin edelleen (jee!), lantio normaali ja vauvan koko normaali (2.8kg - 3.2kg) viikkoihin nähden, jotka nyt siis 36+5. Kysyin syntymäpainoarviota mutta se jäi vastausta vaille tuon lääkärin juoksentelun vuoksi. Sisätutkimus oli epämukava, mutta nopea. Kohdunsuu kiinni joten taitaa hyvin ehtiä vielä sairaalakassia pakkailla täs tulevina viikkoina ;) Koko hommassa meni tunti. Kätilöt oli tosi mukavan oloisia, ainut tuo kiireinen lääkäri sai ukonkin vähän hämilleen, varmaan siitä tuntui että mitäs hän täällä tekee, muutakun on tiellä. Onneksi oli kuitenkin mukana, mua tommoset tilanteet jotenkin jännittää. Ja näki nyt vauvaa ultrasta sen minkä ehti.

Hyvä mieli ja helpottunut olo. Maanantaina on seuraava neuvola ja sitten ilmeisesti taas torstaina, kuitenkin kaksi kertaa viikossa tästälähin.

Mrs. Marple, sä puhuit vauvan pinnasängyn patjojen saunottamisesta -- kauankos niitä pitäs siellä pitää? Pölypunkkeja ilmeisesti tapat kans? Turha kai haaveillakkaan mistään pakkasesta täälläpäin.

Aiotteko nukuttaa vauvaa siellä äitiyspakkauksessa aluksi? Mä ajattelin pinnasänkyyn ja heti jopa haaveilen omaan huoneeseenkin, mutta saa nähdä. Suunnitelmat on tehty muutettaviksi.

Perjantain jatkot, nätti päivä tulossa!

Kone on heittänyt mut kolme päivää ulos joka kerta tai muuten vaan mennyt sivu jumiin, kun olen yrittänyt. No, siis vihdoin.

NONNA-80: Koita villasukkia noihin levottomiin jalkoihin, auttaa kuulemma. En kyllä ole itse joutunut testailemaan, mutta suonenvetoihin on auttanut mulla.

LISSULA: Mietit sitä syntymäpainoarviota. Vauva ottaa näinä viikkoina painoa viikossa 150-200 g, joten siitä saa pientä kuvaa. Paitsi että jos sulle sanottiin että vauva on nyt 2,8-3,2 nin onhan tossakin tietty 400 g:n heitto.

TÄYSIKUU-81 on valitellut turvonnutta oloa. Join the club, sister! Mulla on kädet siinä kunnossa, että kirjottaminen on hankalaa, aamusin ja iltasin on turha edes yrittää mitään kun ei sormet meinaa taipua. Jalat on (onneksi vaan nilkoista alaspäin) sellaset pallot, että vaan yhdet kengät menee jalkaan enää..

(.) Kävin toissapäivänä ä-polilla ja paineet taas nousussa. Silmäoireita on, turvotuksia tosiaan ja kaikenmaailman pikkuvikoja. No, tuomio: Laskettuun aikaankaan ei päästetä, vaan tullaan käynnistämään, jollei Pulla tule uunista omia aikojaan. Eilen oli kyllä jo vähän yritystä, sillä reilun tunnin supisteli aika tiheästi ja napakasti, mutta sitten loppuivat kuin seinään.. Plääh.. No, nyt esikonen on tulossa ilmeisesti kipeeks kun nenä valuu ja yskittää öisin ja on ihan reppana. Eli pysy nyt vauva masussa tän räkiksen yli vielä..

Kävin eilen kampaajalla ja kyllä oli hienoa! Nyt tällä tukalla kelpaa olla taas vähän aikaa ja piristi mieltä..

Jeps, eipä tässä tämän ihmeempiä,

jakselkaa!

Nojanda ja Pulla 37+3

Kiitti Tangomama patjan saunotusohjeista, taidampa laittaa patjat löylyyn. Ei taida tuommoisia pakkasia tulla Pohojammaalle mitä punkeille vaaditaan..

Ja Nojandalle kiitokset vauvan kasvuarvioista! Näyttäs tulevan alle 4kg tästä vauvasta jos laskettuna aikana syntyy, jos nyt yhtään pitää paikkansa nuo arviot. Jotenkin pystyy nyt paremmin asennoitumaan. Se vanha kätilö (joka jäi eläkkeelle) arvioi käsikopelolla syntymäpainoksi semmoisen 3.5kg myös.

Voi kuulkaa kun on ihanaa kun voi ottaa PÄIKKÄRIT. En herännyt ees puhelimen sointiin. Ah! Jännitin tota polia niin etten senkään takia nukkunut kun puolella silmällä viime yönä.

Me nukutaan kaikki 240 cm perhepedissä, tais olla joku toinen joka puhui patjojen saunaan laitosta. Mutta Seinäjoen suuntaan on luvattu pakkasta ainakin viikonlopuksi, en tiedä paljonko pitäis olla että sais kunnolla patjat ulkoilutettua..

Se on sitten perjantai ja viikonloppu edessä. IHANAA, meillä ei ole mitään pakollista suunnitelmaa mun kampaajaa ja esikoisen tennistuntia lukuunottamatta. Ja nehän on kuitenkin mukavia juttuja - mä suorastaan nautin noista tennistuntien seuraamisestakin, kun nelivuotiaat pistävät kaikki taitonsa peliin ;-).

Mulla oli tänään tulospäivä. Eilen käväisin siellä [b]sokerirasituksessa[/b] ja aamulla soitin neuvolasta tulokset. Olivat oikein hyvät (3,9/7,5/4,9), joten sen suhteen voin olla hyvillä mielin. Tunti tulosten jälkeen käväisin siellä [b]kokoarvioultrassa[/b] ja lääkäri hymähti rasitustuloksille - osasi kuulemma odottaa tuollaisia. Mutta hyvä, kun on nyt tutkittu tulevaisuutta varten. Ultrassa mentiin sitten samaa linjaa kuin ennenkin: sopusuhtaisesti iso lapsi, mutta juuri " passeli" äidin kokoon nähden. Tänään paino oli 3700g. Jos syntyy la:na, on lääkärin mukaan selvästi yli neljän kilon, mutta alle 4,5 kg. Meidän esikoispoikahan oli 55cm/4260g, joten taitaa pikkuveli olla suurinpiirtein samoissa mitoissa tai vähän isompi (esikoinen oli viikkoa myöhemmässä arviossa samanpainoinen ja syntyi 40+1). Mitään tarkistuksia tms. ei enää tehdä ennen la:ta. Jos menee yli, sitten Taysiin kokoarviolle ja mahdolliseen käynnistykseen.

Mulla on ollut viime päivinä tosi [b]lyhyt pinna[/b]! Meillä kuopus on lämpöillyt ja niiskuttanut koko viikon ja päivät ollaan sen takia jouduttu istumaan pääsääntöisesti neljän seinän sisällä. Ottaa kyllä koville!!! Juuri eilen avauduin aika rajustikin miehelle, kun hän ei heti töistä tullessaan touhunnut lasten kanssa, vaan lapset roikkuivat mun kimpussa, kun yritin tehdä ruokaa miehen lepäillessä sohvalla " päivän raskautta pois" . Tottakai tiedän, että kotipäivät lasten kanssa ovat periaatteessa helppoja, mutta ei lapsia vaan yksinkertaisesti jaksa paimentaa 24/7. Onneksi mies ymmärsi (tosin vasta iltayhdeksän jälkeen) mun tilanteen kunnolla ja jopa hiukan kehui, kuinka hyvin edelleen jaksan touhata ja kuinka ylpeä hän on vaimostaan. No, helpotti hiukan, mutta kunnon omaehtoisen niskahieronnan olisin ottanut kyllä puheiden vakuudeksi ;-). Jotenkin tuntuu, että raskausasiatkin ovat miehelle niin " tuttua kauraa" , että on tottunut, ettei mun toimintakyky niiden aikana muutu miksikään. Enkä jaksa koko ajan valittaa, että tämä raskaus on fyysisestikin ottanut ihan oikeasti elämäntilanteesta johtuen kovemmalle kuin kaksi aiempaa. Eli nyt tuntuu entistä vahvemmin, että meidän lapset on sitten tehty, jos tämän kolmannen kanssa kaikki menee ok.

t. Jogu (37+2)

Joka toinen yö nukutaan, joka toinen kukutaan. Väsytti taas ihan sairaasti klo 22.30 kun menin sänkyyn. Uni ei kuitenkaan tullut, sillä jalat vaan sätkyi. Tulin sitten läppärin kanssa sohvalle ja samalla kun katselin illan poliisisarjaa maikkarilta, googletin levottomista jaloista. Ilmeisesti melko yleistä raskaanaolevilla ja johtuu magnesiumin puutteesta. Join sitten " yöpalaksi" lasillisen magnesium-poretta ja se helpotti -jos ei muuten niin psykologisesti. Torkuin sohvalla vähän yli yhteen ja siirryin sitten omaan sänkyyn.

Yhdellä vessareissulla selvisin kuuteen asti. On se kumma, miten sitä ei osaa tässäkään vaiheessa nauttia siitä, että pieni ihminen on hetken hiljaa mahassa, vaan heti alkaa paniikki nostaa päätään, kun toinen ei heti liikukaan sen jälkeen kun mä olen ollut liikekannalla. Kuudelta käytyäni vessassa jäin taas kuulostelemaan liikkeitä ja kun NK vaan jatkoi untaan, mä aloin huolestua...Muutaman kerran kylkeä käännettyäni se sitten alkoi tutun muksimisensa...minkä jälkeen mun nukkumisestani ei enää tullutkaan mitään. Tänne tutulle ja turvalliselle sohvalle kömmin taas aamu-tv seuranani.

Tänään täytyy ilmeisesti taas nukkua päiväunet. Illalla on kuorotreenit pitkästä aikaa. Mä olen niiiiiiin kaivannut laulamista ja sitä porukkaa. Koko syksynhän olin tauolla, kun tiesin, ettei selkä antais enää armoa seisoa lavalla montaa tuntia (ei edes joulukonsertin mittaista aikaa). Nyt menen hakemaan kevätkonsertin nuotteja ja katson kevään edetessä, miten pienen ihmisen kanssa treeneissä käynti onnistuu. En kyllä ole porukassa edes ensimmäinen mamma, eli eiköhän se siitä suttaannu. Toukokuussa kuitenkin NK on jo sen verran iso, että pärjää jo ilman minua muutaman tunnin konsertin ajan.

( . ) Eilen illalla oli tosi ahdas olo. Tuntui, ettei mikään asento ole hyvä ja mies kilttinä roikotti mun jalkoja ja käsiä mun lattialla maatessani. Illalla sängyssä tykytti taas naamaa ja levottomat jalat vaivasivat, mutta tiistaina on jo neuvola ja kun oma neuvolan täti on tänään poissa, en taida lähteä paineita mittauttelemaan. Turvotusta ei ole pahemmin kuitenkaan. Pieni päänsärkykin taitaa johtua raudan puutteesta. Rautapore taitaakin pahasta maustaan huolimatta kuulua mun aamupalaani tänään. Selkä on pysynyt kohtuu hyvänä eikä pahemmin muitakaan säännöllisiä kipuja ole ollut, yksittäisiä viiltoja yms. sitten senkin edestä. Tuntuu, että kipu vaan vaihtaa paikkaa. Tässä sohvalla makoillessa ei onneksi pahemmin tunnu kipujakaan, eli tässä varmaan tulee aika tiiviisti vietettyä seuraavat viikot. Menkkakipuja tulee silloin tällöin muutaman minuutin kestävinä aaltoina, mutta supistuksia niihin ei ole tähän mennessä liittynyt. Harjoitussupistuksiakin on ollut selkeästi levosta johtuen paljon vähemmän.

Mies kuuluu heränneen, eli mars aamupalan tekoon. Kalenterissa lukee tämän päivän kohdalla " lue pääsykoekirjaa" , eli siinä mulle tekemistä...

Nonna ja Nallekarkki rv 36+2

Mukavia nää päiväpinot kun tuntuu että jaksaa lukeakin!=) Kiitoksia vaan patjojen saunotusvinkeistä! Täytyy hoitaa hommat silläkin saralla!

Anna_liisan nuorimmainenko se oli flunssan kourissa? Tosi kurjaa! Toivotaan että ei ole sitä influenssaa. Mä en rokottanut tuota meitin 1,5 vuotiasta influenssaa vastaan, jos saa niin sairastaa. Mies oli pari viikkoa yskässä ja kurkkukivussa, nyt se on mulla. Kuumeoiretta on sen verran että iho on kosketusarka (mulla menee aina kipeenä iho helläksi), mutta ei kuitenkaan ole nostanut mitään lämpöä... Josko selviäisin ilman kuumeilua! Oon syönyt kovasti appelsiineja ja muita hedelmiä, aplarit on nyt ihan järkyttävän hyviä!!!

Eilen oli neuvola. Kaikki ok ja perusmeininki. Vähän sormissa turvotusta, täytyy juoda vettä ja liikutella käsiä. Masun mitta oli kasvanut 1 cm, ollen nyt 34. Vauvan leposyke 134.=) Mulla vaan poikafiilis vahvistuu tästä tulokkaasta, mutta yritän ajatella kovasti myös tyttöä jotta en ole taas ihan pihalla synnytyksessä jos onkin tyttö!=) Onko teillä muilla vahvoja tuntemuksia siitä kumpi tulee? Tuntuuko oudolta miettiä että jos onkin juuri se toinen? Mulle käy aina näin että profiloin tulokkaan jo valmiiksi...=)

Täällä päijät-hämeessä pyryttää. Mies on rempannut alakerran vessaa ja tovottavasti saa ensi viiikolla valmiiksi, en malttaisi odottaa!=) Nyt ravaan yläkertaan aina tarpeen tullen. Onneksi on kaks vessaa! Mulle muuten joku sukulainen soittaa pävittäin ja kyselee miten voin ja eikö vieläkään. Muistan myös ekasta raskaudesta että en oikein sietänyt sitä. Kun olo on hyvä ja kaikille saa vaan hokea sitä samaa, mutta toisaalta osaan asettua myös sivullisten odottajien rooliin, itse olen yhtä malttamaton...=)

Kovasti odotan että synnytys lähtis käyntiin, mitään viitteitä ei kuitenkaan ole ilmassa. Jospa lähtisikin yllättäen vesien menolla tai supistuksilla. Zemppiä vaan kaikille pystymasuille! Pinnistellään pystyssä!

suko81 Huomenna tasan 39

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat