Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kommentit (16)

onko syynä koulun aloituksen lykkäämiselle vain ikä, vai liittyykö asiaan jotakin muita syitä.

Täällä palstalla on ollut aikaisemminkin keskustelua siitä, pitäisikö loppuvuodesta syntyneiden mennä kouluun vuotta myöhemmin. Olen itse syntynyt joulun ja uuden vuoden välissä ja aloittanut koulun ihan sinä vuonna kuin " virallisesti" kuuluukin, eli olin 6 kun koulu alkoi. En ainakaan muista, enkä ole vanhemmiltanikaan kuullut, että myöhäisestä syntymäajasta olisi ollut mitään haittaa, joten onko tuo loppuvuoden syntymäajan huomioiminen jotenkin uusi juttu.

esikoinen täytti lokakuun lopussa vuosia ja aloitti sekä eskarin että koulun ihan säädettyyn aikaan. Oppi lukemaan ennen koulun alkua ja hienosti selvisi koulumatkastaan yksin vaikka oli koulun alkaessa 6v. Nykyisin jo yläkoululainen.

Pikkusisko nyt parhaillaan eskarissa. Synttärit myös lokakuun lopussa... juuri tehtiin päätös, että jatkaa toisen vuoden esikoulussa, tosin niin että käy myös muutaman tunnin viikossa " harjoittelemassa" pienluokassa koulun puolella. Tytöllä tarkkaavaisuuden, hahmottamisen jne ongelmia jotka ennakoivat vaikeita oppimisvaikeuksai (mm. lukivaikeutta).

Tämän vuoden jo, on tyttö kulkenut taksilla eskariin ja takaisin. Taksi hakee pihasta ja tuo pihaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä poika on vasta täyttänyt 5 vuotta (joulukuussa). Ja nyt pitäisi jo ilmoittaa esikouluun, tuntuu aika hurjalta ajatukselta. Vaikka sinänsä eihän eskaripäivät niin kauheasti poikkea päiväkotipäivistä. Meillä eskari on samassa pk:ssa missä poika on nytkin. Sen olemme jo päättäneet että poika aloittaa koulun vasta kun on jo täyttä nyt 7v.

Nyt onkin ongelmana se, että pk:n tädit kehoittavat meitä kuitenkin laittamaan pojan esikouluun jo ensi syksynä ja että kävisi esikoulun vaikka sitten kahteen kertaan. Onko kenelläkään kokemuksia esikoulun käynnistä kahteen kertaan?

m@isy:

Lainaus:

Eikö eskarissa tai koulussa saa pyytää apua koskaan opelta??? Eikö kouluissa ole tukiopetusta jos joku tehtävä ei suju?

Koulussa voi hyvin olla se 25-26 oppilasta luokassa ja yksi opettaja. Siinä ei paljoa ehdi oppilaskohtaista apua välttämättä antamaan. Vielä jos opettajan aika menee pitkälti järjestyksen pitoon, vähentää se opetettavaa aikaa. Usein kai luokissa on vielä integroituja erityislapsia se 1-2kpl, jotka saattavat tarvita enemmän apua jossain asiassa kuin muut.

Lisäksi voi olla ajoittain kouluavustaja, mutta saattaa olla usein kouluissa usein yhteinen ja kiertää useammassa luokassa.

Tukiopetusta on kai mutta, en tiedä paljonko siihen on varattu tuntikehyksestä. Jokusen kaverin lapsen tiedän ja on kai juuri erityisopettajasta kiinni kuinka helposti suosittelevat tuota tukiopetusta. Aikaa siihen tuskin on kovin montaa viikkotuntia ja tarvitsevia lapsia saattaa olla useampia.

Eli itse suhtautuisin kyllä hieman skeptisesti siihen että opettajalla on aikaa ja tukiopetusta saisi helposti. Lisäksi miettisin että jos eskarissa aikuisilla on tuo asenne ja palaute, niin miten sitten koulussa opettajalla.

Meidän esikoinen on myös joulukuussa syntynyt ja on parhaillaan eskarissa. Oli siis myös 5 kun aloitti ja on ryhmänsä pienin. Meillä ainakin on mennyt kaikki todella hyvin, poika viihtyy eskarissa ja on pärjännyt oikien hyvin. On kyllä sillä tavalla poikkeustapaus että oppi lukemaan 3-vuotiaana ja osaa kirjoittaa ja laskea esim. helppoja kertolaskuja. Minulla suurin jännitys liittyikin ryhmässä toimimiseen yms. sosiaaliseen puoleen. On kuitenkin saanut kivasti kavereita ja reipastunut tosi paljon ja myös omatoimisuutta on tullut paljon lisää. Oli kotihoidossa tähän asti (tosin kävi 3 krt/viikko kerhossa) ja päiväkoti oli silläkin tavoin uusi kokemus. On nyt siis ollut eskarissa puolipäiväisenä eli vain sen eskariajan 4 h/päivä. Pelkkä loppu vuonna syntyminen ei siis missään tapauksessa tarkoita etteikö voisi eskarissa ja koulussa pärjätä.

Kuljetuksiin liittyen: mielestäni kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää eskarikuljetusta lainkaan eli varmaan ei ainakaan ole velvoitettu kotiovelta hakemaan.

näin meillä. Kun haen lapsen eskarista siellä mua jo odottaa erityisluokan ope painostamassa. Tänään siellä varmaan on joku uusi painostaja. Vaikka päätös oli viime keskustelun jälkeen vanhemmilla siinä että mitä he päättävät, niin tunnen että mua painostetaan ainakin. He ovat jo päättäneet että meidän lapsi jää luokalleen ekalla tai tokalla, katsomalla vain vierestä että apua tarvii joissakin tehtävissä. Eikö eskarissa tai koulussa saa pyytää apua koskaan opelta??? Eikö kouluissa ole tukiopetusta jos joku tehtävä ei suju?

Nelma:

Lainaus:

Joku on aina vanhin ja joku nuorin. Jollei mitään erityistä syytä ole, niin miksi lykätä kouluun menoa. Tarvitaanhan siihen kai joku psykologin lausuntokin. Eskari on kiva eikä sitä ainakaan väliin kannata jättää.

Minulla on käsitys että jokin asetus olisi että eskarilainen pitäisi hakea kotoa, mutta tiedän kuntia missä eskarilaiset kulkevat tienhaaroista koulubusseilla (osa ihan normaalivuoroja). Tosin sielläkin vanhemmat sitten selvittelivät asiaa. Eli aktiivisena kannattaa olla noiden kyydistysten kanssa. Ota siis ehdottomasti selvää tuosta kyytiasiasta kunnasta.

Itse pohdin jo eskariasioita, vaikka poika täytti joulukuussa 4v. Kuitenkin eskari olisi ajankohtainen syksyllä 2009. Hurjaa miten aika menee nopeasti!

Itse olen ja veljeni on syntynyt ihan joulukuun lopussa ja olemme olleet 6v kun olemme menneet kouluun, samoin siskoni (joka on syntynyt lokakuussa). Kenellekään ei ole ollut haittaa. Ehkä ainoa haitta on ollut se, että on aina ollut " luokan nuorin" , mutta niin vain on. Meidän kouluaikana kun ei eskareita vielä tunnettukaan.

Siskontyttöni taas on syntynyt tammikuun alussa ja hänelle ehdotettiin neuvolassa aikanaan eskarin ja koulun aikaistamista, mutta siskoni ei halunnut. Nyt tyttö on ekaluokkalainen ja tietenkin siis luokkansa vanhin ja sopeutunut hyvin kouluun ja muuhun. Ehtiihän sinne...

Meillä poika olisi taidoiltaan valmis eskariin jo tänä vuonna - siis teoreettisilta/motorisilta taidoiltaan - mutta sosiaaliset taidot ovat sitä luokkaa (tilan antaminen, odottaminen, kärsivällisyys, muiden huomioon ottaminen jne.), että en ole harkinnut aikaistamista, vaikka sitä on välillä kyselty (ei onneksi neuvolassa).

Aloitusikä riippuu mielestäni pitkälle lapsesta ja lapsen taidoista ja nimenomaan kokonaistaidoista eli aikaistamista haluavien vanhempien kannattaa miettiä pärjääkö lapsi isossa ryhmässä ja sopeutuu sääntöihin vaikka osaisi jo lukea, laskea ja kirjoittaa tms. Annetaan lasten olla lapsia. Myöhentäjienkään ei mielestäni kannata murehtia. Lapset oppii eri tahdissa. Tutullani on lapsi (loppuvuodesta syntynyt), joka meni vuotta myöhemmin kouluun ja vanhemmat otti sen raskaasti, mutta se vuosi oli lapselle tosi tärkeä. Hän sai kaikissa taidoissa ikätovereitaan kiinni eikä silti ole nyt silmiinpistävästi vanhempi kuin luokkakaverit.

Tämä vuosi oli ikäänkuin harjoitteluvuosi ja ensi vuonna hän sitten kertaa saman eskarin. Kouluun hän ei siis mene nyt syksyllä. On syntynyt lokakuun lopulla, mutta hänellä on usean alueen kehitysviiveitä, jonka takia päätimme lykätä koulua.

Koulunlykkäykseen EI TARVITSE mitään psykologin lausuntoa. VANHEMMAT päättävät ihan itse. Toki jos ei ole varma siitä, mitä tekee, lapsen voi viedä psykologin luo ja hän tekee lapselle koulukypsyyskokeen. Me emme vieneet lasta psykologin luo, koska lapsi oli jo syksyllä ollut sairaalassa tutkimuksissa ja siellä selvisi nämä kehitysviiveet.

**

Kyydeistä: meilläkin pitkä matka eskariin ja taksi on hakenut ja tuonut kotiin. Ei ihan rapulle, vaan olemme joutuneet saattamaan tielle. Tietääkseni jos asiaa vaatii ja haluaa, niin saisime kyllä rapullekin asti, jos taksikuski vain suostuu. Mutta meille on käynyt hyvin näin.

Meidän kunnassa eskarikyydin on saanut kyllä myös vaikka on ollut vain kilometrin matkaa. Riittää kunhan tie on vaarallinen tai lapsen pitäisi ylittää vaarallinen tie tms.

Joku on aina vanhin ja joku nuorin. Jollei mitään erityistä syytä ole, niin miksi lykätä kouluun menoa. Tarvitaanhan siihen kai joku psykologin lausuntokin. Eskari on kiva eikä sitä ainakaan väliin kannata jättää.

Meijän eskarilainen kulkee taxilla kotiin eskarista, aamulla isä vie. Taxi tuo postilaatikollemme josta on 150 metriä kotiin. Kotiovelle eivät suostuneet tuomaan. Jos matkaa on yli 3 km, kunnan on järjestettävä maksuton kuljetus.

Meijän eskarilainen oli kotihoidossa ennen eskaria ja on sopeutunut mainiosti -ei ole vielä tullut päivää jolloin ei haluaisi lähteä sinne! On jopa yrittänyt teeskennellä nuhassa ettei ole nuhaa että pääsisi eskariin kun on kaverien kanssa hommat kesken. Tyttöni on ollut kovasti minussa kiinni ja vieläkin ärsyyntyy jos minä lähden johonkin reissuun vaikka yhdeksi yöksi. Eskariin meno sensijaan on huippua. Se on kyllä haikeeta että pienestä tytöstäni tuli heti ekojen viikkojen jälkeen iso tyttö.

Eli meidän kunnassa (pieni kunta pirkanmaalla) on kyllä kunnan puolesta järjestetty kuljetus eskariin. Eli koulutaksi hakee aamulla lapsen pihasta tai tien pielestä ja tuo myös eskarin jälkeen kotiin. Ja tämä palvelu on maksuton. Helpottaa tulevaisuudessa kyllä meidän arkea kovasti. Muuten olisi aika sumpliminen kuljetusten kanssa kun lapsi ei ole samassa paikassa päivähoidossa.

Meillä poika on muuten myös loppuvuodesta -02 syntynyt ja on menossa näillä näkymin ihan normaalisti ensi syksynä eskariin.

Minulla on tyttö, joka täytti viime marraskuussa sen 5v. Eskari alkamassa ensi syksynä. Tyttö ollut kotihoidossa koko ajan, enkä jaksa uskoa että ei sopeutuisi sinne. Tosin on sellainen rauhallinen,ujohko,mutta on reipastunu viime talven jälkeen hurjasti. Käy seurakunnan päiväkerhossa kerran viikossa. Mutta hieman arveluttaa, että on vielä 5v. kun pitkät päivät eskarissa alkaa. Täällä meidän kunnassa kaikki käyvät eskarin koulun yhteydessä ja me asumme maalla, ja matkaa eskariin tulee reilu 20km... laittavat nyt keväällä kyläkoulun kiinni. Tuo matka on ainut mikä äitiä tässä vaiheessa arveluttaa... Hakeekohan kouluauto tytön kotipihasta ja tuo,vai pitääköhän tiehaaraan viedä??

Meillä on joulukuun lopussa -02 syntynyt poika. Olimme tänään kuulemassa toimintaterapeutin näkemystä lapsemme kehityksestä ja vaikka viivettä selvästi on, hänen mielestään olisi parempi että poika menisi syksyllä eskariin. Nyt keväällä on vielä puheterapeutin arviointi sekä käynti fysioterapeutilla. Pojan tilanne on siis vielä hieman auki kehityksen suhteen...

Arveluttaa laittaa poika eskariin, kun syksyllä on edessä ainakin yksi fysioterapiaryhmä ja todennäköisesti myös toimintaterapiaa. Miten ihmeessä lapsi jaksaa nämä kaikki? Toimintaterapeutin mukaan lykkäystä MYÖNNETÄÄN vain poikkeustapauksissa ja eskariluokan tuplaaminen on kuulemma turhaa. Onko nyt kuitenkaan lapsen edun mukaista laittaa häntä eskariin, kun tiedämme ettei hän vielä ole siihen kypsä? En usko, että hänestä tulee koulukypsäkään vuoden aikana; ei ainakaan nykyisellä kehitysvauhdilla (on joillakin osa-alueilla vuoden ikäisiään jäljessä).... Toisaalta eskari on päiväkodin yhteydessä eli muutos ei välttämättä ole valtava. Yksityisen päiväkodin eskarilaiset menevät myös useisiin eri kouluihin, joten poika ei jää porukasta vaikka kävisikin eskarin kahteen kertaan. Olemme jo ennen näitä tutkimuksia ajatelleet, että pojan olisi parempi aloittaa koulu vasta ollessaan 7v eli vasta parin vuoden päästä. Mutta tänään siis annettiin ymmärtää ettei se ole mahdollista...

meidän eskarissa kävi yksi poika aloittamassa koulua, mutta siirtyi aika pian takaisin eskariin, ei ollut koulukypsyys ihan kohdallaan. Joten sen puoleen voi käydäkin. Jos lapsi on ollut hoidossa tähän asti, siirtyvät ehkä kaverit sinne eskariin ja siksikin voi olla että tädit sinne kehottaa menemään. Eskari tuskin on ' liian vaikea' lapselle kuitenkaan, verrattuna muuhun hoitoon. Toki tilanne on uusi ja erilainen kotihoidosta tulevalla lapsella eli päivän ohjelmointi on silloin uusi juttu. Lisäksi jos eskariryhmä on käytännössä jo koolla päivähoidossa edellisenä vuonna, on siellä nuo sosiaaliset suhteet muodostuneet valmiiksi ja ulkopuolelta tulevan voi olla vähän hankalampi liittyä mukaan, varsinkin jos on paikan päällä vain eskariajan. Mutta ei ne ole mitenkään ylitsepääsemättömiä asioita.

Vanhemmilla kuitenkin on aina paras asiantuntemus oman lapsen asioista - ihan nykyaikaisen kasvatusasiantuntijoiden näkemyksinkin mukaan ja sitä tulisi kaikin tavoin kunnioittaa ja arvostaa ja tukea. Päivähoidossa ja koulussa myös. Tästä esim. Määtän kirja ' perhe asinatuntijana" . mutta kaikki ammattilaiset ei vielä ole ollenkaan tällaisen käyttäjäkeskeisen ajattelutavan koulimia ja sisästäneitä, valitettavasti. Eli jos itsestä tuntuu, ettei oma lapsi todellakaan ole valmis eskariin, ei kannata vielä laittaa.

Taisin vastata muuhun kuin alkuperäiseen kysymykseen!!!! Itse olen joulukuussa syntynyt ja en muista koskaan kärsineeni pienuudesta. Ennemminkin muistan kuinka kaveria kiusattiin kun hän oli syntynyt vuotta aiemmin kuin muut luokkalaiset, siis juuri loppuvuodesta. Riippuu varmaan enemmänkin lapsesta kuin iästä suoraan miten pärjää. Olen huomannut että eskari on tosi leikinomaista, ei siellä ole ns. koulua vaan leikin varjolla opitaan paljon asioita.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat