Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Osaisiko joku ystävällinen sielu valottaa, pystyykö ja kannattaako laatia avioehto itse. Se olisi aika simppeli. Avioehdolla rajattaisiin omistusoikeuden ulkopuolelle vain perinnöt, jotka me kumpikin saamme, ja nekin vain silloin, jos tulee avioero. Ei siis silloin, jos jompi kumpi meistä kupsahtaa.

Sen tiedänkin, että avioehto pitää rekisteröidä maistraatissa, jossa se maksaa 46 euroa ainakin täällä päin. Oikeusaputoimistossakin tehdään avioehtoja, mutta siellä tehdään monimutkaiselta kuulostava tuloselvitys, joka vasta määrää sen, annetaanko apua ylipäätään. Yksityisessä toimistossa avioehdon tekeminen maksaa kuulemma satasen plus alvin.

Kommentit (12)

Oletin vain kun ap kyseli, että hän jo tietää millaisen avioehdon haluaa.

Jos pariskunnalla ei ole lapsia, sillähän ei aluksi ole merkitystä, onko avioehtoa vai ei - mies perii kuitenkin. Avioehto vaikuttaa sitten vasta siihen, miten omaisuus jaetaan miehenkin kuoleman jälkeen. Eli jos on avioehto, siirtyy naiselta tullut omaisuus miehen kuoltua takaisin naisen sukuhaaraan, mutta jos ei ole avioehtoa, jaetaan omaisuus tasan puoliksi molempien sukujen kesken. Eli jos lapsia ei ole, kannattaa avio-oikeus pitää voimassa myös kuoleman varalta.

Jos taas lapsia on, en näe syytä kuolemanvaraiselle avioehdolle.

2 ja 4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voi väsätä, mutta keskimäärin ei kannata. Ne eivät rekisteröinnissä koskaan sitä tarkista. Tuttavani teki muuten kaikki ihan oikein, mutta todistaksi vetäisi oman siskonsa ja plim eron tullessa avioehto olikin mitätön.

Itse en säästäisi noin pikkuasioissa - pitää tietää milloin kannattaa olla pihi. Lisäksi ihmiset eivät välttämättä ymmärrä noita kaikkia kiemuroita itse ja kannattaisi vaikka ammattilaisen kanssa miettiä, että voisiko sittenkin olla kiva, että peritty omaisuus pysyisi ko. henkilöllä myös kuolemantapauksessa - muutenhan omaisuus voi siirtyä vaikka lesken uuden avioliiton myötä jonnekin muualle eikä pysy suvussa...

Loistavan vastauksen tuossa yllä kyllä joku ystävällinen antoi! Toisaalta, jollei ole avioehtoa tehnyt, niin ymmärtäänkö tuostakaan ihan kaikkea (että mitä käytännön tasolla tarkoittaa), vaikka se kyllä ihan selvästi suomen kielellä onkin kirjoitettu.

No, näin mä mietin maallikkona ja itse pari avioehtoa lakimiehen kanssa tehneenä. Itse en olisi ainakaan ymmärtänyt, jollei joku olisi selvittänyt, että mitä mikäkin tarkoittaa missäkin tilanteessa.

ottaa huomioon joitain juridisia kiemuroita ja saivarteluja, vai riittääkö selvä suomen kieli.

Mutta nythän ei ole enää hädän päivää, kun 2 rientää avukseni. Kiitti!

Ensin muutama sana. Eli miettikää erikseen, haluatteko sulkea avio-oikeuden pois myös mahdollisten ennakkoperinnöksi saatujen tai muiden lahjojen osalta. Tästä pitää olla erikseen mainita. Miettikää myös, haluatteko sulkea avio-oikeuden pois myös mainitun omaisuuden tuotolta. Eli esim. vuokratulot, osingot, korot jne. Tämä saattaa tosin erotilanteessa aiheuttaa vaikeuksia, jollei ole selvää, mikä on tuottoa ja mikä ei. Lisäksi on hyvä olla maininta tuosta sijaantulleesta omaisuudesta, koska voi olla, että myyt perimääsi omaisuutta ja ostat rahoilla jotain muuta tilalle. Tällöin tulee tosin muistaa, ettei kannata esim. toisen rahoilla ostaa yhteistä kotia, koska sitten erotilanteessa käy niin, että se tosiaan on vain sen toisen omaisuutta!

Jollette ole vielä naimisissa, pitää aviopuolisoiden tilalle vaihtaa esim. kihlakumppanit tms. Ja tietty oikeat hetut ja nimet ja ammatit.

Ja muistakaa, että paperi ole minkään arvoinen, ellei siinä ole kahta todistajaa ja ellei se ole rekisteröity. Eli tässä tulee, ole hyvä. Ei maksa mitään.

AVIOEHTOSOPIMUS

Me allekirjoittaneet aviopuolisot diplomi-insinööri XXX (121212-1212) ja toimittaja XXX (111111-1111) sovimme siitä, että jos liittomme purkautuu avioeroon, kummallakaan meistä ei ole avio-oikeutta mihinkään toisen puolison perimään (tai lahjaksi saamaan) omaisuuteen, (tällaisen omaisuuden tuottoon) tai sijaan tulleeseen omaisuuteen.

Jos liittomme purkautuu toisen puolison kuolemaan, avio-oikeus on lain mukaisesti.

Paikka ja päiväys

Allekirjoitukset

Nimenselvennykset

Todistavat:

Allekirjoitukset

Nimenselvennykset

Olen työssäni nähnyt niin paljon onnettomia tapauksia, kun ei ole avioehtoa, tai se on väärin tehty, että mielelläni autan. Hölmöähän se on että näistä rokotetaan niin paljon, kun kyseessä on kuitenkin aina valmiit mallipohjat ja ammattilaiselta laatimiseen menee noin 10 minuuttia... Toisaalta loppuishan sitä työt, jos aina näin ajattelisi;)

Ja eiköhän sitä joku " ammattilainen" pian säntää tuon laatimani haukkumaan, odotetaan vaan...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat