Vierailija

Esikoisen eskari-asia on nyt ajankohtainen... Poika siis on edellä ikätovereitaan, oppi syksyllä lukemaan ja kirjoittamaan, täytti jo kuusi alkuvuodesta.

Toisaalta on hyvin haavoittuva, herkänoloinen ja epäsosiaalinen. Esimerkiksi yhtään kerhokaveria ei ole saanut, kun ei omien sanojensa mukaan ole halunnut.

Rakastaa piirtämistä, mutta myös tietokirjoja...

Onko Steiner-eskari ja sitä myöden koulu mielestänne sopiva valinta hänenlaiselleen pojalle? Olen vieläpä yksinhuoltaja, joten minulla ei ole varaa koululaisten elintasokilpaan (vaihdepyörät, lomamatkat, skeittilaudat jne.).

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ok =)

Itse olen saanut steinervanhemmista lähinnä kritiikittömän kuvan, he uskovat herkästi tähän syötettyyn kuvaan (luovuus, yksilöllisyys, vapaus jne) sen enempää syventymättä aiheeseen. Oikeaa tietoa on todella vaikea saada ja jos sitä kysyy, on vastauksena kiertely ja kangertelu. Ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa pedagogiikan edustajista jos tieto ei ole avointa ja vapaata.

lapsi laitetaan temperamentin mukaan tiettyyn muottiin ja siitä muotista on todella vaikea murtautua ulos. Temperamentin arviointiin vaikuttaa myös ruumiinrakenne.

Ja pelkästä päänkäytöstä tuskin on kyse, suurimmassa osassa tavallisiakin eskareista se päänkäyttö on sivuosassa. Mutta tämä on yleinen argumentti " steinerlaisten" keskuudessa: jos ei pää kenossa huuda halleluujaa padegogiikalle niin silloin arvostaa liikaa tiedollista puolta ja päänkäyttöä eikä ymmärrä kokonaisuutta.

ja jos lapsi osaa jo lukea niin sitä ei tueta millään lailla. Enkä tarkoita että akateemisia taitoja pitäisikään eskarissa hioa, mutta lukevalle steinereskari voi olla todella turhauttava.

Ei oo meiän tyttökään vaikka oppi lukemaan pikkusen alle 6-vuotiaana. On oppinu muitaki koululaisten asioita ennen kouluun menoa. Monet oppii ennen kouluun menoa.

sehän on selvää. Mutta se ei sulje sitä pois, etteikö eskarin tai koulun kannustus olisi tärkeää. Jos niinkuin lapsen itsetuntoa ajattelee.

steinerpedagogiikka jo itsessään estää sen, että tiedonhaluista 6 vuotiasta tuettaisiin ja kannustettaisiin. Sen mukaan kun kehitys kulkee seitsenvuotiskaarissa ja 6v kuuluu vielä tahtoikään.

Siksi mielestäni steinereskari on todellakaan sovi kaikille ja sillä ei ole mitään tekemistä vanhempien ahdas- tai avomielisyyden kanssa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat