Vierailija

että niin täytyy tehdä. Siis jos ei tule tarkkailemaan koko ryhmää vaan yksittäistä lasta

Sivut

Kommentit (48)

en ymmärrä, miksi normaalin elämän asioista pitää olla hissukseen ja hiljaa, pelätään reaktioita. opetetaan lapsille vaikenemisen esimerkkiä samalla. sinuna kertoisin elton käynnistä, ja että on lapsen parhaaksi jos arvio tehdään. lastentarhanopettajana sinun on opittava ottamaan vastaan vanhempien ja lasten negatiivisiakin reaktioita, tässä maailmassa tuo arvioitava lapsi tuskin jää viimeiseksi. on ammattisi velvoite puuttua tuollaisiin ikäviinkin asioihin, ja toisaalta tilannehan on varsin positiivinen tuossa vaiheessa kun itsekin vasta epäilet lievää erityispiirrettä lapsessa.

voihan oma lto silti ottaa lapsen kehityksen puheeksi vanhempien kanssa vaikka elto kävisikin katsomassa

niin ainakin meidän lapsen kohdalla oli ja asia oli minusta ihan ok. Lapsi pääsi tutkimuksiin ja todettiin asperger. Minusta on outoa että juututaan puhumaan jostain muotoseikasta kun oikeasti on tarkoitus saada lapselle tukea ja apua kehitykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että arvion tekisi ammattilainen eli kelto. Mieluiten niin, että päiväkodin johtaja ottaisi minuun yhteyttä ja kertoisi kelton tulevan ryhmään. Ja sitten voisin keskustella kelton kanssa, kun nämä on nähnyt lapseni.

Ovatko samaa mieltä kanssasi, että lapsella on ongelmia vai oletko ihan yksin mielipiteinesi?

Entä vanhemmat. Onko keskusteluissa ilmennyt, että he itse kokisivat lapsensa ongelmaiseksi/haastavaksi/erilaiseksi?

Mä olen luullut että asioista keskustellaan ensin vanhempien kanssa ja yhdessä mietitään miten asiassa edetään. Vanhempien ohittaminen lapsen kehitykseen liittyvissä asioissa kuulostaa aika pahalta.

"Moi, teidän Jukalle on varattu aika puheterapeutille..." :O

Ikään kuin varoittaisin, ja hieman ympäripyöreästi mainitsisin jotain kehityksen ongelmista, hyvin pehmeästi, vanhempia säikyttämättä. Silloin vanhemmille jäisi aikaa totuttautua ajatukseen eivätkä ikävät uutiset tulisi aivan vieraan ihmisen suusta. Vai onko tämäkin ajatus johtajan mielestä vääränlainen?

t: pph

Jos ei edes ole omia lapsia tai kamalasti kokemusta?

Meillä oli viime vuonna eskarissa lapseton nuori opettaja. Hän diagnosoi puolella ryhmästä ongelmia, kutsui paikalle elton jne.

Nyt on opettajana rutinoitunut kaksospoikien äiti. Eikä ongelmia ollenkaan, vaikka lapset ovat ihan samat.

Johtaja ei meillä ole meidän lapsiryhmässä joten olisi outoa jos hän ottaisi asian puheeksi.

Aika hyvä vaihtoehto on tämä muutaman ehdottoma "Kelto tulee tällä viikolla seuraamaan lapsiryhmäämme ja JOS jotain tarvetta ilmenee niin tekee yksilötehtäviä niiden kanssa joiden kanssa siitä voi olla hyötyä".

Silloinhan en ihan suoraan sano yhtikäs mitään, mutta olen kuitenkin asiasta maininnut jollain tasolla. Tämä toimii jos kelto ei sano, että olen pyytänyt hänet tekemään yksilötehtäviä juuri tämän yhden lapsen kanssa.

Johtajan puheet ymmärsin hyvin selvästi; kehitykseen liittyvistä asioista ei vanhempien kanssa puhuta.

Ihan oikeasti pidän sääntöä täysin dorkana. Puhutaan kehityksestä, tiedoista ja taidoista ihan muutenkin vanhempien kanssa, esim. vanhempainvarteissa tai kun ihastellaan uusia opittuja taitoja. Kun kyseessä onkin erityistä tukea tarvitseva lapsi niin ihan kuin sitä pitäisi hävetä ja hyssytellä. Lapsihan on ihana vaikka ei kehitystaso ikätasoa vastaisi lähellekään!

Minua nolottaa etukäteen se mitä lapsen vanhemmat minusta sitten ajattelevat; ajattelevatko, että minusta lapsi on häpeä kun en voi itse puhua lapsesta tai kysellä vanhemmilta suoraan miten lapsi kotona suoriutuu joistain toimista. Tähän mennessä, vaikka vasta lyhyt aika onkin tunnettu, ollaan kuitenkin oltu samalla aaltopituudella tai siltä on ainakin tuntunut.

Plääh!!! Täytyy sitten varmaan jälkeenpäin selittää tämä tilanne jos tuntuu siltä, että vanhemmat loukkaantuvat tästä "salamyhkäisyydestä".

... lapseni pph:lla kävi joku lto tms. (tiedä vaikka olisi ollut elto) tarkkailemassa tilannetta ja puhuttamassa yhtä lasta, kun oli käytöspulmaa.

Pph oli etukäteen kertonut näistä käytöspulmista vanhemmille. Ei kuitenkaan sanonut, että tuo ulkopuolinen tulee käymään tilanteen takia. Vanhemmat olivat loukkaantuneita, että heidän lastaan tulee hoitoon ulkopuolinen tarkkailemaan ja heille ei kerrottu asiasta etukäteen.

M

Olisin onnellinen, jos kuka tahansa puuttuisi erityislapseeni. Toki, jos olisin ap ja ensimmäistä kertaa (...) e-lapsen tapaisin, pyytäisin kelton kanssani lasta tapaamaan. Keskustelisin ja konsultoinnin jälkeen keskustelisin vanhempien kanssa. Omakohtaisesti olisi helpompi ottaa asia puheeksi tutumman ihmisen kanssa, koska uskoisin hänen tutustuneen lapseeni paremmin ja tuntevan hänet paremmin, kuin satunnaisesti vieraileva kelto.

Puolitien ratkaisu = ei kerrota koko totuutta.

Kelto tulee nimenomaan yhtä lasta varten, ei koko ryhmää varten.

Jos voisin tehdä niinkuin itse oikeaksi tavaksi ajattelen niin ensin juttelisin vanhempien kanssa. Kyselisin, että miten jotkut huolta aiheuttaneet seikat kotioloissa luontuvat, mitä mieltä vanhemmat niistä ovat ja sitten kertoisin millaisia vaikeuksia lapsella päiväkodissa on. Sen jälkeen kysyisin mitä vanhemmat ajattelevat jos pyydän kelton katsomaan lasta ja siitä eteenpäin minun puolestani asiaa saisi hoitaa ihan kuka vaan.

Minulle on ihan sama vaikka työparini tai vaikka avustaja avaisivat keskustelun vanhempien suuntaan, sillä ei ole mitään merkitystä kuka lapsen tuen tarpeet tue esiin kun asia on kuitenkin ihan ilmeinen. Tämä siis sille vastaajalle joka kuvitteli, että minä haluaisin tässä erityishuomiota. Kyllä se on se lapsi edelleen joka tässä sitä kaipaa.

Meillä muistaakseni oli jossain kasvatuskeskustelussa täytetyssä paperissa kohta, johon laitta rastin jos antaa luvan kelto käyttöön oman lapsen kohdalla tarivitaessa.

Ja neuvolan roolista sanoisin, että jos lapsi käy täällä espoossa 1,5 vuoden välein neuvolassa ja on siellä 3 puoli tuntia niin en antaisi sille mitään painoa käyttätymiseen liittyvien asioiden arvioinnissa. Pituuskäyrien korkeintaan - terveyden hoitajien ammattitaitoa mitenkään vähättelemättä.

Itse työskentelen Helsingissä päiväkodeissa kiertävänä sijaisena ja tapaan erityislapsia lähes jokaisessa ryhmässä. Usein myös ryhmässä on lapsia, joilla varsinaisesti ei ole mitään diagnoosia, mutta työntekijöillä ja neuvolassa on herännyt epäilys siitä että lapsella on kehityksesssä jotain mihin tulee puuttua.

Minulle on syntynyt sellainen vaikutelma, että lasten hoitajat alakavat monesti liiankin herkästi epäilemään että lapsella on jotain vialla, esim. adhd, kotiolojen merkitystä lapsen käytökseen ei huomioida tarpeeksi. Päiväkodin johtajat ovat kyllä kokemusteni mukaan ottaneet opejen ja hoitajien huolet tosissaan ja lapset ovat saaneet apua keltolta.

Jos olet kyseisen lapsen "oma hoitaja" niin kyllä sulla on velvollisuus puhua vanhempien kanssa siitä, että lapsen kehitys ei ole täysin normaalia! Se pitää toki tehdä hienotunteisesti mutta asia pitää ehdottomasti ottaa puheeksi.

Olen itse pyytänyt lastentarhanopettajaa kutsumaan elton ryhmään lapsemme vuoksi. Toimintaterapiaa aion pyytää neuvolan kautta, lto oli samoilla linjoilla. Muutenkin avoimuus on ainoa tapa rakentavasti edetä asioissa.

Lainaus:

Olen itse pyytänyt lastentarhanopettajaa kutsumaan elton ryhmään lapsemme vuoksi. Toimintaterapiaa aion pyytää neuvolan kautta, lto oli samoilla linjoilla. Muutenkin avoimuus on ainoa tapa rakentavasti edetä asioissa.

Meidän lapsella on hieman vaikeuksia ottaa kontaktia muihin lapsiin ja kielellisellä puolella ei hahmota kaikkea, mutta kotihoidossa tuoda oli vaikea huomata koska lapsikontaktit esim. leikkipuistoissa oli ihan helppoja kun sai sen juokseminen kautta mennä ryhmään. Päiväkodissa huomasivat sitten niitä hienovaraisempia oireita, kelto kävi ja mennään tutkimuksiin, neuvola ja päiväkoti kaikki yhteistyössä.

kanssa puhua. Ei kyllä mitään haittaa, jos siitä ilmoitetaan, ja vanhemmat saavat halutessaan tuoda esiin omia huoliaan ennen kuin kelto tulee. Jos taas kelto tulee tarkkailemaan tiettyä lasta, on vanhempien kanssa puhuttava EHDOTTOMASTI ennen sitä. Meillä oli oman erityislapsemme kanssa sellainen tilanne, että joku idiootti meinasi päiväkodissa esitellä hänet neuvolapsykologille, kun tämä oli "kierroksella". meille asia ilmoitettiin ikään kuin rutiiniasiana. Sillä hetkellä kuitenkin lapsemme asiat olivat kuitenkin jo hoidossa. Päiväkodissa niitä hoiti kelto ja oman ryhman hoitajat, ja terveydenhoitohenkilöstö oli privaattipuolelta. Ehdottomasti kielsin neuvolapsykologin sekaantumisen, koska olen itse tk:ssa töissä, enkä halunnut omia työkavereitani sotkea asiaan. ja kun kelto kuuli asiasta jälkikäteen, hän oli sitä mieltä, että hyvä että kielsin.

Et mitenkään voi ruveta selittämään spesifistä lapsesta luottamuksellisia asioita kenellekään ilman vanhempien lupaa. Mutta sinulla on oltava kanttia puhua asia selväksi johtajan kanssa ennen kuin puhut vanhempien kanssa.

En siis suoranaisesti sanoisi , että juuri heidän lastaan , mutta että heille ei kaikki tieto tulisi sitten yhdellä rysäyksellä ns . on varoitettu .

Johtajaa on erittäin paha mennä " ylittämään " , mutta keskustele Kelton kanssa toimintalinjoista .

ensin puheeksi perheen kanssa ja heiltä lupa, että elto/kelto saa tulla lasta katsomaan. Tietenkin voi kiertää sitä kautta, että elto tulee katsomaan koko ryhmää ja kerrotte hänelle mitä olette huomanneet lapsessa. Mutta itse kyllä ottaisin ensin puheeksi perheen kanssa.

t. toinen lto ja äiti

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat