Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mitäs mieltä olette, missä vaiheessa uskaltaa vielä lähteä laiva risteilylle? Siljan nettisivuilla vain sanottiin että " emme suosittele ristelyä loppuraskauden aikana" . Ei mitään muuta. Vikingin sivuilta taas en löytänyt mitään mainintaa asiasta.

Kommentit (10)

...olin rv 35 tai 34 viime raskaudessa tallinnan risteilyllä. Hyvin meni. Minä ajattelin, että on niitä sairaaloita Tallinnassakin. Ja kun laivakin menee perille 3 tunnissa.

Onhan se vähän inhottavaa jos on keskellä merta ja synnytys käynnistyy.. Mihinkäs siellä sitten menet?

Luulen että tuo siljan sivuilla oleva pätkä perustuu just siihen, että kun koskaan ei tiedä jos se synnytys käynnistyy..

Itse en kyllä kovin myöhään uskaltaisi lähteä.

En tiedä, kun en ole asiaa kovin miettinyt. Kai vähän riippuen siitäkin millainen raskaus on ollut. Jos on esim. kovasti supistellut tai muuten vaan riskinä ennen aikainen synnytys tms. niin mua ei kyllä laivalle saisi lähtemään..

Suan ja Nuppu 37+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moi!

Oon laivalla töissä ja viime kesänä oli sellainen tapahtuma, että risteilylle tuli nainen, jolla oli kuukausi vielä laskettuun aikaan. Hänellä alkoi todella voimakkaat supistelut... Mediheli ei ottanut raskaana olevaa kyytiin, koska laivalla ei ollut helikopterikantta ja se, että potilas olisi vinssattu ylös kopteriin oli liian vaarallista. Maarianhaminaan on pitkä matka (Hesasta lähdettäessa n. 10 tuntia)...naista odotti ambulanssi Mariksessa ja hän oli kuukauden Ahvenanmaalla, kun mikään laivayhtiö ei ota kyytiin tälläista tapausta ja lentoyhtiö Air Åland kieltäytyi myöskin. Laivalla ei ole synnytykseen tarvittavaa " kalustoa" , sairaanhoitohenkilökunta laivalla on 1 sairaanhoitaja, joka ei välttämättä ole koskaan ollut mukana synnytyksessä. Sairaanhoitajan apuna laivalla on ea-ryhmä, joka on koottu normaalista henkilökunnasta, joka on PARHAASSA tapauksessa käynyt lyhyen ensiapukoulutuksen. Eli yksi vaihtoehto on että risteilylle kun lähtee, varautuu olemaan loppuajan " kivellä eli meritermein Ahvenanmaalla" ja synnyttämään siellä.

Syy miksi laivalla harvoin näkee raskaana olevaa henkilökuntaa on se, että laivan tasainen tärinä (mitä tuskin edes huomaa) aiheuttaa ennenaikaista avautumista.

kävin tosin juuri viikolla 27 kuulemassa lääkärissä, että kohdunsuu vastaa viikkoja, eikä muitakaan ongelmia ole kauheasti ollut. Ilman muuta olisi reissu peruttu, jos olisi vaara ennenaikasesta synnytyksestä.

Me oltiin viime kesänä naisporukalla laivalla. Yksi meistä oli raskaana viimeisellä kolmanneksella. Kaikki meni muuten ok, mutta ilmeisesti päivän kulkeminen Tukholmassa ja runsas illallinen saivat tälle mammalle tosi huonon pyörryttävän olon ja tulomatka meni makaillessa hytissä. Toki siinä sitten pohdittiin porukalla sitäkin peikkoa, että mitä jos synnytys käynnistyy. Laivan terveydenhoitaja kävi ottamassa verenpaineet ja kommentoi, että jos olo menee huonommaksi, pitää jäädä sitten Maarianhaminaan. Onneksi näin ei käynyt ja päästiin onnellisesti kotisatamaan asti.

Tiedän, että viimeisilläkin viikoilla matkustetaan paljon, mutta esimerkisi meidän perhe perui etelänmatkasuunnitelmansa viime syksyllä raskauteni takia. Mulla on kaksi aiempaa raskausta mennyt " oppikirjan" mukaan eikä mitään ole ollut, mutta kun kysyimme ystävämme (vastasyntyneiden teholla lääkärinä) mielipidettä, hän ei suositellut matkustamista enää n. 24. raskausviikon jälkeen ellei ole pakottavaa tarvetta. Matkoja ehtii tehdä hyvin vauvan syntymän jälkeenkin. Jos jotain komplikaatioita tapahtuu ja synnytys jostain syystä käynnistyy, pienen keskoslapsen hoito on aivan erilaista Suomessa sairaalassa kuin jossain Välimeren saaren pikkuklinikalla. Tämä on tottakai hätävarjelun liioittelua, mutta toisaalta eipä nämä raskausajat ole niin uuvuttavan pitkiä, etteikö niitä ilman suurempia reissuja jaksaisi. Isoja riskejä ihmiset ottaa, kun yksikin tutun tuttu oli vuosikausien lapsettomuushoitojen jälkeen vihdoin tullut raskaaksi ja sitten päättivät miehensä kanssa lähteä Thaimaaseen lomareissulle pari kuukautta ennen la:ta.

Mutta tosiaan kohdallasi oli kyse laivareissusta, joka on tietysti ihan eri juttu. Itse kävin laivalla vielä viikolla 22, mutta en nyt loppuvuodesta olisi sinnekään enää lähtenyt.

t. Jogu (37+2)

Kyllähän lennoillekin pääsee vielä aika myöhään, itsekin olemme lähdössä kreikkaan vko30-32 jos kaikki menee hyvin, ja myös viime raskaudessa reissattiin myöhään.

Ehkä just jonku 32-34 viikon jälkeen en ite enää lähtis mihinkään.

Kesälomareissulta suomesta palattiin, asutaan siis ruotsissa. eli just sillon 4 viikkoa ennen l.a:ta saa matkustaa. Mehän oltiin kylläkin vaan ylitysmatkalla ja sen takia valittiin reitti turku- tukholma, sillä sillon ei ole pitkät matkat satamiin. no, olin voinut myös koko raskauden todella hyvin eikä ollut yhtäkään ennenaikaista supistustakaan ollut. Tiedän myös muita, jotka vielä sillon 4 viikkoa ennen ovat matkustaneet tuon välin.

Itse olen ollut laivalla töissä ja minulle laivan sairaanhoitaja kyllä suositteli jäämään ajoissa töistä pois. Toki mulla oli ennenaikaisia supisteluja ja niiden vuoksi jäin saikulle 2 kk ennen äitiysloman alkua.

Kerkee sitä kait myöhemminkin matkustella, kuitenkin jos jotain sattuu niin avun saaminen paikalle kestää.

En ole itse lähdössä laivalle olen liian huono kuntoinen siihen. Hyvä kun autolle asti pääsen kävelemään. Ja vasta viikolla 30 olen :) mutta komentteja kaipasin ihan siksi kun tosiaan tuolla laivojen säännöissä ei mitään tarkkaa lukenut. Jos vointi hyvä niin itse ehkä pitäisin rajana jotain viikkoa 36. Eikös silloin ala muutenkin äitiysloma joten eikö laivan henkilökuntakin ole siihen asti laivalla?

koskaanhan ei voi tietää koska synnytys käynnistyy, toki " uskaliaampaa" lähteä vk 38 kuin 28... omalla kohdalla esim Tukhoman-risteily olisi ollut ihan hukkaan heitetttyä rahaa jos vk 26 eteenpäin, koska en vaan kertakaikkiaan olisis fyysisesti jaksanut esim Tukholman päässä sitä päivän keskustarundia (ja mitä järkeä mennä risteilylle jos ei mene maihin, siis tämä mun mielipide). Sinänsähän aika hyvä kun laiva nykyään pysähtyy Maarianhaminassa mennen tulle, eli tosi hädän tullen pääsee pois (vaikka kai ihan tositosi hätäpaniikissa tulee helikopterikin noutamaan).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat