Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Oletteko päätyneet otsikossa kuvattuun ratkaisuun?

Esikoululomakkeen täyttö edessä ja mietimme, mitä laittaisimme. Eli eskari on joka päivä klo 9-13. Olen itse tuolloin äitiyslomalla ja pystyn viemään pojan parin kilometrin päähän eskariin autolla ja hakemaan tietysti päivällä, mutta jos haluaisi välttää aamurumbaa 3 lapsen kanssa, niin esikoinen menisi eskariin aamulla isänsä kyydissä. On hänen työmatkansa varrella. Silloin vain pitäisi mennä sinne klo 7.30-8.30 aikoihin eli pitääkö siis valita eskari+ hoitoa max 3h? Katsoin hinnastoa ja tuo aamuhetki tulee maksamaan 70¿/kk. Ei hirveän paljon ja ehkä mukavampaa vauvan ja pikkuveljen kanssa, mutta tosiaan monena päivänä se olisi vaan 30min- alta tunnin.

Kannattaako? vst. ongelmia muilla?

Kiitos vastauksista!

Finette

Kommentit (7)

kuten joku sanoikin, niin syksyllä, jos tarve vaatii, voi olla liian myöhäistä. sitäpaitsi, vohan olla, ette poika halua kotiin het eskarioäivän jälkeen: slloinhan vasta vapaa leikki/ulkonaolo alkaa! (tai ainakin niin oli mun pojan eskarissa: ap " koulua" , sitten lounas, sitten " vapaa-aika" .

Luimme ohjeista, että matka-avustusta saa täällä, jos matkaa on yli 3km. Meillä ei ole. En tiedä, onko edes 2km, mutta suunnilleen. Meillä on bussipysäkki nykyisin ihan tuossa kadun toisella puolella ja siitä kulkee suorabussi myös tuonne koululle/tarhaan. Voi sitten koululaisena kulkea sillä.

Kotihoidontukea en joka tapauksessa saa tänä vuonna, koska olen äitiyslomalla (alkaen heinäkuusta) ja muut lapset on yli 3v. Eli taidamme valita tuon max 3h:n hoidon eskarilaiselle ja haemme siirron samaan tarhaan myös toiselle lapselle (yli3v) eli hän kävisi siellä myös klo 8-13 muutamana päivänä viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joo, kuten edelläkin todettiin, sinun ei ole pakko päättää vielä tuon hoidon suhteen. Ota vain se huomioon, että jos et nyt hae hoitoaikaa, niin mitä todennäköisemmin syksyllä sitä mahdollisuutta ei enää ole. Eli ryhmät ovat täynnä. Ainakin meidän tarhalla tuo siirto ei olisi ollut syksyllä mahdollista.

Eli suosittelen ottamaan sen hoitoajan mukaan. Kyllä siitä aina eroon pääsee. Toisinpäin hankalampaa.

Minlee + syksyllä eskarin aloittava poika

Meillä eskarilainen on sen max.3h hoidossa, mutta siksi että olemme töissä.

Vaikea sanoa kannattaako hakea hoitoa, sen oikeasti näkee sitten kun eskari alkaa ja miten ryhmässä muut lapset ovat hoidossa ja lapsi viihtyy. Eskari-ikäinen osaa kyllä jo kertoakin. Jos muut/parhaat kaverit tulevat vasta aamuisin myöhempään, voi olla ettei niin tykkää, mutta jos siellä on jo seuraa heti aamusta, niin voi tykätäkin...

Meillä eskarilainen ei haluaisi mennä aamupalalle, koska on totaalisen kypsä siihen joka aamuiseen puuroon. Tosin juttelin hoitajien kanssa, niin kyllä se jo taisi joillakin aikuisillakin tökkiä.

Tottakai voi nyt hakea sitä hoitoa ja muuttaa hoitosopimusta tilanteen mukaan, mutta voimaantulossa menee se kalenterikuukausi. Eli ei tuota hoitoasiaa ole pakko nyt päättää, josset ole itsekään varma.

Meillä täällä saa kyydityksen esikouluun. Mikäli on ainoastaan pelkässä esikoulussa. Mutta jos on hoidossa myös, silloin kyyditykset pitää hoitaa itse.

tutustumassa päiväkotitoimintaan lähinnä. aiemmin on ollut perhepäivähoidossa. itse olen äitiysloman loppusuoralla, hoitovapaalla jatkan tämän vuoden loppuun (ainakin). minulla on tarkoitus pitää esikoista pelkästään eskarissa, nytkin olen kahden muun lapsen kanssa pääsääntöisesti vienyt esikoisen hoitoon, harvoin ehtii lähteä isänsä mukaan. meillä ei hoitoon tosin ole edes kilometriä, mutta on siinä aika rumba lähteä kaikkien kolmen kanssa liikkeelle ja vauva vielä nukahtaa usein palatessa rattaisiin..

huomaa muuten, että jos lapsesi on pelkästään eskarissa, niin sinulla on mahdollisuus saada kelan kotihoidontukea hänestä samalla kuin muistakin lapsista, mutta jos on tunninkin maksullisessa päivähoidossa, niin tukea ei tule. näin olin ymmärtävinäni.

Meillä lapsilla eskarissa se vain eskariajankin oleva lapsi vie yhden paikan (kaikki kun ovat samaan aikaan paikalla) ja hoitoaikaa voi lisätä kesken kaudenkin, koska sen paikan on jo saanut. Eli siinä ei ole ollut ongelmia.

Sitten vapaata leikkiä ja ulkoilu meidän lasten eskareissakin on ollut kyllä eskariaikanakin aamupäivästä. Ja se toinen ulkoiluhetki on iltapäivästä vasta 15jälkeen.

Ja itse tosiaan katsoisin lapsen sopeutumisen ja kaverisuhteiden mukaan. En suunnittelisi etukäteen liikaa. Meillä esim. eskarissa oleva tyttö haettiin aina ajoissa, kun muut eskari-ikäisetkin tytötkin samasta ryhmästä haettiin. Jos joskus jäi vahingossa viimeiseksi kaveriporukasta, niin ei tykännyt. Mutta kun ryhmään tuli uusi tyttö, joka onkin pisimpään (säännöllisesti 16asti) ei olekaan niin kiire aina hakea, koska on kaveri josta seuraa. Eli meillä jo yksikin lapsi muutti tilannetta.

Meidän tyttöä en kuvittelisikaan sitten vieväni aamulla ennen klo 8 (meillä eskari alkaa 8:30), koska kaveritkaan eivät siellä olisi. Turhahan sinne olisi mennä ennen kavereita, tuskin tyttö sinne silloin hinkuisi. Meillä siis kyllä tytön viihtyvyyteen vaikuttavat paljolti kaverit ja sitten tuntuu olevan tuurista kiinni miten ne kaverit ovat hoidossa (meillä lähinnä opettajien lapsia joilla lyhyet päivät ja sitten kotihoidettuja, kunnes se yksi pidemmän päivän tekevän tuli joukkoon). Toisaalta kyllähän se lapsi siellä varmaan ilman niitä kavereitakin menisi, mutta ei ehkä ihan niin mielellään ja jos saisi valita olisi sen ajan mielummin luultavasti kotona. Tässä siis kuuntelisin lastakin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat